WD TV HD Media Player Review

ruudjo85 2 februari 2009, laatste update op 2 februari 2009, 14.310 views

WD TV HD Media Player

Pluspunten

• Plug & Play
  • Eenvoudig updaten
  • Eenvoudig menu
  • Veel formaten afspelen
  • Betaalbaar
  • 2x USB

Minpunten

• Ondertitels in VOB bestanden werken niet altijd
  • Alleen DTS 'doorvoer'. Geen DTS compatibele installatie = geen geluid
  • Kan niet uit, blijft in standby-modus
  • Aansluiten via HDMI ging niet van harte
  • Remote heeft weinig functies, ik mis een knop voor "verstreken tijd" in film

Geluidskwaliteit Score: 4
Na een levertijd van 2 weken (Mycom), ben ik sinds medio januari in het bezit van dit mooi stukje techniek.
De reden dat ik in eerste instantie voor de WD HD TV gekozen heb, is de goede prijs in verhouding tot de mogelijkheden.

Na het aansluiten van het apparaat met de composite-kabels (HDMI kabel destijds nog niet in bezit) en het inpluggen van de netstroom adapter en USB stick met HD content kreeg ik direct een WD logo in beeld op TV en vervolgens het hoofdmenu.

Eerste indruk:

Design:
Klein maar fijn. Strak zwart pianolak design. Stil. (innie)mini remote control.

In gebruik:
Het menu ziet er in eerste oogopslag simpel en overzichtelijk en fris uit. Met de kleine remote control kan je alle kanten op scrollen en alles wijst zichzelf. Ook met wat grotere handen kan je er goed mee uit de voeten ;)
De instellingen zijn eenvoudig aan te passen in het settings-menu (o.a. 16:9 formaat instellen)
Enig puntje van kritiek bij de eerste indruk, is dat de mediabrowser altijd opstart in het muziek-submenu. Ik ga er voor het gemak vanuit dat de meeste mensen de WD HD TV kopen voor (voornamelijk) video-doeleinden.
Niet helemaal goed over nagedacht denk ik, maar no biggy :)

Gebruikersgemak:
Prima, lekker plug & play. Je plugt je USB stick of ext. HDD erin en de mediabestanden worden in kaart gebracht door de mediabrowser. Echter moet je niet teveel bestanden in een map zetten. Anders ben je even bezig met de scrollen door de lijst met bestanden.
De dag dat ik de WD TV binnen kreeg zag ik dat er een nieuwe firmware update beschikbaar was (v1.02)
Ik heb deze op een USB stick gezet, waarna de WD HD aangaf dat er een nieuwe versie van de firmware was gedetecteerd. In een paar handelingen had ik deze probleemloos ge´nstalleerd.
Minpuntje trouwens is dat het apparaat niet uit kan, alleen in standby modus. Oplossing hiervoor is een stekkerbak met aan.uit knop :)

Ondersteuning:
Ik heb diverse videoformaten in SD en HD (720P) getest (divx, xvid, mkv, wmv, vob) en alles lijkt naar behoren te werken. Vlekkeloos en zonder haperingen.
Ondertitels (srt) worden ook (vrijwel) probleemloos afgespeeld.
Enige probleem dat ik tegen ben gekomen tot nu toe, is bij het afspelen van VOB bestanden. Hij wil dan niet altijd de ondertitel afspelen. Hoewel hij wel aangeeft dat er een ondertitel beschikbaar is.

Beeldkwaliteit:
Niks op aan te merken. Via composite redelijk beeld op 32" LCD bij medium kwaliteit divx films.
Via HDMI strak beeld.

Beslommeringen:
Toen ik een el-cheapo HDMI kabel gekocht had bij de action ondervond ik echter wat problemen met het weergeven van beeld via de HDMI op een Philips 7403 TV. Ik had hem namelijk een paar dagen in gebruik via de compositekabel en de omschakeling naar HDMI ging niet helemaal automatisch.
Na het ontkoppelen van de composite en het aansluiten van de HDMI kreeg ik geen signaal op de TV.
Ik heb hem toen weer via composite aangesloten en de settings op HDMI output gezet (was ik vergeten), het apparaat uitgezet en toen weer via de HDMI geprobeerd. Echter gaf hij toen weer geen signaal.
Toen de HDMI kabel op diverse poorten en kanalen geprobeerd en opeens kreeg ik wel beeld via HDMI, maar liep het apparaat vast. Na een paar keer herstarten van het apparaat en goochelen met de HDMI kabel kreeg ik gelukkig prompt opeens beeld. Waar het probleem lag is me echter niet duidelijk.

Conclusie:
Basic apparaatje wat doet wat ie moet doen voor een aantrekkelijke prijs, mits je het niet erg vind om je mediabestanden vanaf een USB stick of ext. HDD af te moeten spelen.

• Phlips 7403 LCD TV
  • Panasonic 70cm CRT TV

Heb jij ook een WD TV HD Media Player?

Reviews door de redactie

Jouw porbleem met de HDMI kabel zou kunnen komen door het niet goed verzinken van de stekker in de aansluiting op de kast: de stekkers zijn nog al eens te ondiep.

Druk die kabel dus GOED aan in de speler, of beter nog, probeer een randje weg te snijden van die kabel zodat ie dieper kan.

In de hoop dat daar je probleem lag.

Dank voor de review, succes.
@ ruudjo85:

Betreffende de vob file :
Ik heb de oplossing gevonden, op een ander forum heb ik gelezen dat je de standaardnaam van de VOB file (met filminhoud) moet renamen. Bvb naar TEST.VOB. En dan werkt het. Heel bizar. Zal nog wel een foutje zijn dat wellicht in een volgende firmware zal worden opgelost.
Ook raar dat de support helpdesk van WD zegt dat VOB files niet (volledig) ondersteund worden.
Zou het kunnen dat die "test.vob" een een test vob functie is, dat de dev's gebruiken?
Ik ben wel benieuwd naar enkele foto's (van de kast zelf, maar ook icm een film oid op je scherm. Plug & Play lijkt niet helemaal op te gaan, tenminste zoals jij de beslommeringen met HDMI aangeeft niet.

Verder best een aardige review. Ben ook nog wel erg benieuwd naar de snelheid van 't apparaat: Duurt het lang om een film te beginnen afspelen, omschakelen van film naar Muziek, hoe veel tijd kost dat? Dat zijn ook wel aardige feitjes om mee te nemen in de review.

[Reactie gewijzigd door jbdeiman op 2 februari 2009 15:47]

@ jbdeiman:

Goede feedback, ik zal het binnenkort eens gaan testen voor je
Klinkt als een leuk apparaat voor weinig :+
Als je dan toch gaat testen: ondersteunt-ie ook stop-resume functies (dat-ie onthoudt waar je gebleven bent) in DivX/DVD/Andere formaten?
Hij heeft een stop-resume functie :)

Heb deze mp ook al n paar weken, ben sinds afgelopen zaterdag ook overgegaan van composiet naar hdmi aansluiting, echter niet op dezelfde tv maar ik heb daarbij geen problemen ondervonden, waarschijnlijk ligt het dan eerder aan de instellingen van je tv dan aan de mp.

Zou je me kunnen vertellen waar je de 1.02 firmware vandaan hebt? Ik kan op de site van WD alleen nog maar de 1.01 vinden.
Alvast bedankt.
1.02 is nog niet uit. dit is 1.01.02 (wat een hele kleine bugfix met zich meebrengt)

als ie uit is, dan lees je het hier wel: [Mediaplayer] WD TV - deel 2
De 1.02 firmware is gewoon een fix voor 1.01 zodat je ook kan upgraden van schijven >=500 gb. Zonder de 1.02 fix loopt hij dan vast tijdens het upgraden.
Hij heeft inderdaad een stop-resume functie :)
Als je een bestand opent en per ongelukt afzet vraagt hij of je wil verder gaan waar je gebleven was of dat je opnieuw wil beginnen.

de firmware update 1.02 heb ik hier gehaald.

Ik ga hem van de week eens uitgebreid testen op snelheid, more to come..
dat is 1.01.02

wel flink verschil......

1.02 is (jammer genoeg) nog niet uit
De stop en resume werkt echter alleen als je de harddisk aangekoppeld houdt, en het apparaat in standby gebruikt.

Bij eject / losmaken van de harddisk, en het wederom koppelen kun je niet de resume punten gebruiken van je vorige 'sessie'.

Zou een leuke feature zijn, maar is geen ramp wat mij betreft.
Beste
Heb vorige week ook dit toestel aangeschaft en direkt de laatste firmware versie erop geplaatst (1.01.02). Het lezen van vob dvd files wil echter niet lukken. Ik lees hier dat dit wel mogelijk zou zijn dus ik vroeg mij af hoe jullie daarin geslaagd zijn. Ik heb dus wel echter maar een heel klein stukje van een film (een vijf-tal minuten) op een usb-stick geplaatst.
Met bvb het GOM-player PC-programma is dit stukje perfect af te spelen op de PC dus normaal zou die VOB file OK moeten zijn. Enig idee waarom dit bij niet werkt ???
Heeft iemand enig idee wanneer de nieuwe firmware zal verschijnen???

Beeld is prima maar geluid krijg ik niet.. heeft iemand een oplossing of is het puur een firmware probleem????