AMD Radeon R938G2401U2S Review

AMD Radeon R938G2401U2S

Pluspunten

• featureset (AMP, software)
  • Snelheid

Minpunten

• bechikbaarheid
  • prijs

Stabiliteit Score: 5

Een tijdje geleden heb ik een 8GB kitje getest van AMD in combinatie met een 7850K. Nu heb ik een 16GB kitje getest met een 7700K, en gekeken hoe lekker dat werkt. Om niet weer precies dezelfde benchmarks te draaien met waarschijnlijk dezelfde resultaten, heb ik nu vooral de focus gelegd op het verschil tussen singlechannel en dualchannel geheugen, om te zien in hoeverre dat verschil maakt in de diverse benchmarks.

Maar eerst wat over het geheugen zelf. Deze R9 kit wordt geleverd met 2 modules van ieder 8GB, met een maximale snelheid van 1200MHz (DDR3 2400), en een CASlatency van 11-12-13-31. Dat lijkt een vrij hoge latency, maar op deze snelheden kun je de latencies natuurlijk niet te strak zetten om fouten te voorkomen. Op lagere snelheden kun je de latency natuurlijk wel weer wat lager zetten.

Specificaties
ProfielenAMP en XMP
HeatsinksLow profile
GarantieLevenslang

AMP en XMP
Net als het vorige kitje dat ik heb getest beschikt deze kit over een AMPprofiel. De meeste mensen zullen XMPprofielen wel kennen van het Intelplatform. AMP is eigenlijk hetzelfde, maar dan voor het AMDplatform. Het geheugen beschikt over beide profielen, en veel AMDborden kunnen ook overweg met het XMP, maar met dit geheugen heb je dus specifieke profielen voor AMDsetups.

De werking ervan is prima, je prikt het geheugen in, stelt het profiel in in de UEFI en je hebt gelijk alle snelheden, voltages en timings op de juiste manier staan.

Software
Voor deze geheugenkit is er ook software te downloaden vanaf de AMDsite. Met AMD Overdrive kun je heel veel monitoren van je systeem en heb je de mogelijkheid om gigantisch veel verschillende instellingen te doen aan het geheugen. Ik denk niet dat er iemand is die zover wilt gaan als alles wat er in onderstaand screenshot te zien is, maar de mogelijkheid is er wel, mocht je het echt heel graag willen.

Daarnaast is vanaf de AMDsite RAMdisksoftware te downloaden, waarmee je van een gedeelte van je geheugen een RAMdisk kan maken. Deze software is een AMDgelabelde versie van Dataram RAMdisksoftware die je in staat stelt om met Radeongeheugen grote RAMdisks te maken. Helaas werkt dat niet, net als bij het vorige kitje, waardoor een RAMdisk groter dan 4GB niet mogelijk is.
Een RAMdisk van slecht 4GB is niet zo heel zinnig, omdat je er eigenlijk net niets op kwijt kunt. Zeker voor gaming is het niet zo heel interessant, omdat veel games heel veel groter zijn dan 4GB. Maar het is een feature die in sommige gevallen zeker handig kan zijn, als je echt snelle diskspace nodig hebt.

Benchmarks
Ik was met name benieuwd naar de invloed van dualchannel en singlechannel op de prestaties in combinatie met een AMD APU. Ik vond het niet heel zinnig om meerdere kitjes geheugen naast elkaar te leggen, omdat de verschillen meestal bijna niet aanwezig danwel meetbaar zij, dus heb ik er naar gekeken als de prestaties van het platform. Ik heb wat testjes gedraaid die vooral afhankelijk waren van de CPU en een aantal van de GPU om te kijken waar het verschil het meeste uitmaakt, en of het de moeite is om per se dingen in dualchannel te draaien, of dat singlechannel ook voldoet.

De testsetup die ik hiervoor heb gebruikt is een Gigabyte G1.Sniper A88X met een AMD 7700K APU en dit setje geheugen. Verder een Plextor 128GB M5m SSD, en alles getest op een resolutie van 1680x1050. Het geheugen is getest in dualchannel en singlechannel, beide op 1200MHz (DDR3-2400).

Als eerste heb ik de klassieker SuperPi gepakt, hoewel ik zo nu en dan een beetje m'n twijfels leg bij de uitkomsten, omdat de verschillen niet altijd even consistent zijn.

SuperPi - 1M

SuperPi - 32M
dualchannel 2111.480 s
singlechannel 2172.897 s
Lager is beter

Bij SuperPi lijkt het verschil tussen dualchannel en singlechannel niet zo gek groot te zijn, en vreemd genoeg in 2 van de 3 gevallen in het voordeel van een singlechannel setup.

wPrime- 32M
dualchannel 13.869 s
singlechannel 14.055 s

wPrime- 32M
dualchannel 439.875 s
singlechannel 446.810 s
Lager is beter

Bij wPrime heeft een dualchannelsetup een klein voordeel, maar het verschil is hier vrij klein.

dualchannel 86 pts
singlechannel 87 pts

dualchannel 297 pts
singlechannel 298 pts

dualchannel 41.87 pts
singlechannel 27.74 pts
Hoger is beter

In de CineBenchbenchmark is het duidelijk te zien dat voor de CPU het weinig uitmaakt of je dualchannel of singlechannel draait. Voor het grafische gedeelte zit er een behoorlijk verschil tussen de 2 configuraties.

Blender
dualchannel 566.77 s
singlechannel 580.11 s
Lager is beter

Blender, die eigenlijk volledig op de CPU leunt heeft weinig last van de verminderde geheugenbandbreedte. De score ligt wel wat lager, maar het verschil is niet zo gek groot.

3DMark 11
dualchannel 2169 3DMarks
singlechannel 1718 3DMarks
Hoger is beter

In 3DMark zit een redelijk verschil, waarschijnlijk omdat in deze benchmark de resultaten niet alleen afhangen van de GPU, maar ook deels van de CPU.

Tomb Raider - normal - 1680x1050

Dirt Showdown - normal - 1680x1050
dualchannel 54.32 fps
singlechannel 34.44 fps
Hoger is beter

In alle games zien we dat singlechannel geheugen een flinke performancehit heeft. Hoe groot het verschil is hangt een beetje van de game af, maar dualchannel is vaak de helft sneller, en kan het verschil maken tussen een spel speelbaar houden of niet.

Het geheugen staat nog niet in de pricewatch met een prijs op dit moment, maar de AMDsite vermeld een prijs van 193$ en daarmee is het nog een stuk duurder dan het geheugen dat op dit moment in de pricewatch te vinden is met gelijke specificaties. En dat is denk ik naast de verkrijgbaarheid een van de grootste nadelen van dit geheugen. Het is leuk spul, maar wat betreft prijs en beschikbaarheid prijst AMD zich een beetje uit de markt, zeker omdat een hogere prijs bij geheugen niet snel gerechtvaardigd wordt.

Tot slot
In http://tweakers.net/produ...0-en-82118gb-(2x4gb).html heb ik het kleinere kitje al eens bekeken van de R9 setie, en dezelfde conclusie die ik daar getrokken heb geld ook op het moment dat je gaat vergelijken met dualchannel en singlechannel. Voor CPUtaken maakt het wat minder uit, maar met GPUtaken maakt het een flink verschil op dit platform.

Als je dus gaat voor een AMD APU, en zeker als je de IGP gaat gebruiken, dan is het de moeite waard om snel geheugen te nemen.

Heb jij ook een AMD Radeon R938G2401U2S?

Tip: Ws moet de tweede Cinebench 15 Single zijn: Cinebench 15 OpenGL......

Verder goede review en idd voor Grafisch geweld maakt dual channel een Wereld van verschil.
Met 193 euro wel een peperduur setje geheugen.