Creative Fatal1ty Gaming Headset Review

MarcelF 28 januari 2009, laatste update op 29 mei 2009, 5.872 views

Creative Fatal1ty Gaming Headset

Pluspunten

• Verwijderbare microfoon
  • Geen last van je oren
  • Knopje om microfoon uit te zetten
  • Geluidsregelaar aan snoer
  • Goed geluidskwaliteit

Minpunten

• Bij het begin misschien een beetje strak

Features Score: 4
Opnamekwaliteit Score: 4
Algemeen
Ik was op zoek naar een niet al te dure headset die toch goed was.
Voordat ik deze headset had gekocht had ik een lidl headsetje maar die ging na 5 minuten pijn doen aan mijn oren :P dat was dus niks
Na een tijdje zoeken een reviews lezen kwam ik op deze uit.
Ik heb zeker geen spijt dat ik de headset gekocht heb.

Productspecificaties
(Gekopieerd van Creative website)
Oortelefoon
  • Impedantie: < 10 kohm
  • Gevoeligheid (1 kHz): -40 dBV/Pa
  • Snoerlengte: 2.5 m kabel van zuurstofvrij koper
  • Input/Output-aansluitingen: vergulde stereoministekkers van 3.5 mm
  • Nettogewicht: 200 g (zonder verpakking)
Het product
De headset krijgt bijgeleverd
  • De koptelefoon zelf (Duh :P)
  • Een microfoon
  • Een handige zak om de headset mee te nemen
  • Handleiding
De headset is aan te sluiten via 2 jack stekkertje, makkelijk te installeren dus.
Aan de kabel(van 2,5 meter) zit een schakelaartje die je op je t-shirt/trui kan bevestigen met een klipje (zoiets wat op een pen ook zit)
Met die schakelaar kan je de microfoon aan en uit zetten, ook zit er een schruif/draai knopje om de headset harder een zachter te zetten

Bij de headset zit een verwijderbare microfoon, zelf vindt ik dit heel fijn want wanneer ik me mic niet gebruik kan ik hem verwijderen en zit die nooit in de weg.
De microfoon kan je buigen en beweegt niet uit zichzelf (hij zakt niet uit)

ps. Deze headset is wel te verkrijgen met usb, deze is alleen een stukje duurder(Fatal1ty USB Gaming Headset HS-1000)

Comfort
De headset zit lekker op je hoofd dit komt mede doordat je de oorschelpen kan draaien.
ook zitten er op de headset op je hoofd een soort kussentje waardoor het lekker zacht aanvoelt, de oorschelpen hebben ook een soort van kussentje. na uren gamen heb ik nog steeds geen last van mijn oren, wat toch wel een must is met een headset die je vaak gebruikt
Wat ik de eerste 2 weken wel had dat die een klein beetje strak zat, maar de headset vormt vanzelf naar je hoofd.
voordat ik deze headset kreeg zat ik altijd met mijn speakers te gamen, maar nu ik de headset heb gebruik die alleen maar en bijna nooit meer me speakers.

Geluidsweergave algemeen
Het geluid vindt ik perfect, op veel websites is deze headset getest en kwam vaak heel hoog uit (boven sennheiser headsets die 20-30 euro duurder waren)
De oorkapen dempen het omgevingsgeluid goed af, alleen als je de headset zacht zet hoor je nog wel mensen praten.
De bass die in deze headset zit was meer dan ik eigenlijk van een headset gewend was en verwacht had en dus erg goed

Geluidsweergave met games
In-game hoor je bij first person shooters goed iedereen lopen en als ze schieten hoor je waar ze vandaan schieten, wat een groot voordeel is als je dit soort games doet
Voor de mensen die call of duty 4 kennen, wanneer de deadsilence perk is geselecteerd hoor je ze nog steeds lopen ook kan je de bladeren van bomen horen wapperen (vindt ik wel leuk alleen soms denk je dat je iemand hoort die door bosjes loopt)

Geluidsweergave met muziek
Muziek hoor je goed met de headset, geen gekraak of gepiep.
Ik draai vaak "zware" muziek zoals metal, of hard-rock. Maar ik draai ook jazz muziek wat evengoed klinkt

Geluidsopname
Ik gebruik deze headset vaak om wars mee te doen of met andere te praten met teamspeak, ik heb nog nooit mensen horen klagen dat iets kraakte of dat ik niet te verstaan was.
Heb mezelf ook opgenomen en hoorde alles goed.
Natuurlijk is de opnamekwaliteit van deze headset geen professionele kwaliteit maar voor het gene waar die voor bestemd is, is het goede kwaliteit

Bouwkwaliteit
De headset zit goed en stevig in elkaar, de microfoon zakt niet uit, en het draai mechanisme (voor de oorschelpen) breken naar mijn idee niet snel af.
de microfoon zit stevig vast aan de headset.
Het kleine paneeltje om het geluid te regelen en de microfoon uit te zetten voelt stevig aan

Dat is voor mij heel simpel.
Deze headset koste mij 29 euro, een perfecte prijs voor een perfecte headset
Een aanrader dus!

Heb jij ook een Creative Fatal1ty Gaming Headset?

Nette review! 4 sterren van mijn kant. Prijs kwaliteit verhouding is heel hoog van dit product en ik was/ben van plan deze nog aan te schaffen.
Sta op het punt om deze headset te kopen, alleen met pc hardware ben ik een leek.
Mijn stereo is op mijn pc aangesloten waardoor mijn stereo het geluid overneemt van de crap boxjes die er bij waren geleverd. Dit loopt echter wel via de geluidskabel. Aangezien de headset ook via een geluidskabel loopt, doe ik er dan verstandig aan om voor de usb versie te gaan of zijn er soort van audiosplitters?
USB Versie is zo en zo handiger.
Je kan dan voor elk programma selecteren of je Headset of Speakers wilt gebruiken.
Game geluid dus over Headset. Windows / MSN en rest van de geluiden over speakers... scheelt een hoop geluiden doorelkaar.
Behalve als je de headset in je tv stopt omdat je op de xbox aan het gamen bent. Dus 'sowieso ipv zo ie zo' gaat niet altijd op in dit geval. Maar ik begrijp ook jouw punt, en daar geef ik je gelijk op mits je usbpoorten genoeg hebt.
Vergeet niet dat de je met normale 3,5mm wel gebruik kan maken van je (ingebouwde) geluidskaart, zeker met de betere moederborden zitten daar soms nogal wat functies op die vaak bij USB niet ondersteund worden, zeker als de driver ondersteuning nogal zwak is (gebeurt allemaal softwarematig meestal).
Ik vind het een goeie review. Goede beoordeling op het gebied van stevigheid en draagcomfort. Dat is bij de meeste een probleem, daar knap ik altijd op af. Het snoer klinkt ook stevig, heb je tenminste niet zo snel last van draadbreuk, wat trouwens wel moeilijk is met een snoer van 2,5 meter (!) dat is een leuk extraatje.

Waar ik wel nog over twijfel; vallen de kappen echt 'over je oren heen' ? Of drukken ze deels op je oorschelp? Dat had ik bij mijn laatste exemplaar, en het zal wel aan m'n oren liggen, maar dat is knap irritant.

Keep up the good work ;-)
Mocht je nog geen antwoord hebben ze vallen echt over je oren (tenzij je een elf bent)
Ik heb een redelijk groot hoofd (maat 59 helm) en hij gaat niet spannen, ik kan enkel maar zeggen dat ik ook tevreden ben ervan. de draaiende schelpen zijn idd een hele opluchting.
Het enige minpunt vind ik dat het bevestigingssyteem van de volumeregelingknop aan het snoer zelf nogal kort en breekbaar is. (even stevig als een stylo van bic)
Het is nog niet kapot bij mij, maar ik benadruk, NOG niet. Bang/buck is deze koptelefoon/micro een dikke 9.7/10 waar van mij.
Kwa prijs/kwaliteits verhouding is deze headset echt heel erg goed, maar audiofielen moeten er niet aan beginnen, want dan houden ze nooit op met zeuren. Gewoon een goeie headset voor een potje gamen en voor een lekker muziekie op de achtergrond als je aan het internetten bent. De schelpen zijn flexiebel en de kussens worden naar verloop van tijd zachter en passen zich aan aan jouw mannier van dragen. Het comfort groeit met de tijd dus. Hij kan tegen een stootje want ik heb die van mij al redelijk vaak laten vallen. De "mic boom" die ik best veel gebruik voor skypen begint wel een beetje slap te worden. maar ik hoor niemand aan de andere kant klagen over het geluid. Voor een koptelefoon die ik destijds voor 10 Euro meer bij mij X-Fi Titanium kocht ben ik super tevreden!
De bass is te veel en dat geeft een onnatuurlijk geluid. Alleen gebruiken als deze voor fps games wilt gebruiken.
Dan draai je de bass toch een stukje terug in de software van Windows/je geluidskaart ?

Ik ga 'm ook bestellen, zit al 2 jaar met een LH1 van Raptor-Gaming, maar die begint uit elkaar te vallen. Volgend weekend weer een LAN, dus wel een fatsoenlijke headset nodig :P
Toevoeging op mijn vorige post, heb de koptelefoon ondertussen gekocht. De bass is inderdaad onnatuurlijk veel aanwezig. Dit is met wat presets in Windows gedeeltelijk te beperken waardoor het geluid wat beter overkomt.

Qua geluidskwaliteit is het gewoon hemel in vergelijking met mijn oude LH1. Echter gaat het ding na een paar uurtjes godverschrikkelijk pijn doen aan je oren. De oorschelpen rusten bij mij namelijk op de rand van m'n oren, ze bedekken mijn oren niet volledig. Ik stond bijna op het punt om hem terug te sturen. Maar ik lees dus net de post van Vriess, dus ik ga het de komende paar dagen nog even proberen, kijken of het beter wordt

[Reactie gewijzigd door FastFred op 7 februari 2011 15:36]