Samsung Galaxy Note 10.1 2014 Edition 16GB Zwart Review

PeacekeeperNL 23 april 2014, laatste update op 10 mei 2014, 1.702 views

Samsung Galaxy Note 10.1 2014 Edition 16GB Zwart

Pluspunten

• Lange accuduur
  • Scherp scherm

Minpunten

• Lang laden
  • Instellen helderheid verloopt niet lekker

Vooraf: deze review zal ik proberen regelmatig te updaten, als ik het niet vergeet! Reminden mag best :)
Verder: heb je vragen, vraag maar raak!

Update 10-05-2014 is onderaan te vinden.

Voor school was ik al enige tijd op zoek naar een tablet, ter plaatsvervanging van mijn laptop, zodat ik niet altijd dat zware ding hoefde mee te zuilen. Bij de MediaMarkt mijn oog laten vallen op de Samsung Galaxy Note 10.1 16GB 2014 edition laten vallen. Naast dat er een korting van 100 euro op zat, zat er ook nog eens een cashback van 100 euro op. De tablet was aan de kassa 379,99 euro. Na cashback is dit dus 280 euro, wat ik voor deze tablet een zeer goede prijs vind.

Eerste gebruik
Het uit de doos halen verliep soepel. In de doos zit de tablet (duh), USB-kabel, USB-stekker, een Quickstart guide, en een plastic zakje met daarin een metalen klemmetje en 5 plastic staafjes waarvan ik geen flauw idee heb waar het voor dient. Update: Dankzij R1 weet ik nu dat dit reserve puntjes zijn voor de S Pen. R1, bedankt!

Opstarten ging vlot, instellen ook. Daar ik een Samsung Galaxy S4 heb, heeft hij die instellingen gewoon overgenomen, waar ik erg blij mee ben. Scheelt een hoop gedoe, vermoed ik.

Scherm
Het scherm is erg scherp en mooi. De details zijn er duidelijk op te zien, en teksten zijn er zeer prettig op te lezen. Het is een glansend scherm, en mijn vingerafdrukken zie ik er al snel op, helaas. Hopelijk kom ik snel een matte screenprotector tegen. De helderheid viel me wel een beetje tegen. In een lichte kamer is het nog wel prima te zien, maar zodra de zon begint te schijnen (niet in direct zonlicht) heb ik al moeite het scherm te zien op de uiterste helderheid. Verder is het instellen van de helderheid niet zo heel makkelijk. Het eerste stuk zie je amper verschil, en het laatste kleine stukje gaat het heel vlot naar donker.

Accu en opladen
De eerste dag hield de accu het 13 uur uit op een acculading van zo'n 50% (fabriek-af, niet zelf geladen). De dag erna maar 6 of 7 uur op een volledige acculading, maar ik keek er veel films mee en was een boel aan het downloaden geweest. Inmiddels gaat mijn tablet met (voor mij) normaal gebruik 2-4 dagen mee: inmiddels 48 uur, en de batterij is op 63% nu, dus hij heeft nog wel eventjes te gaan.
Laden duurt wel erg lang, dus als hij laadt, leg ik hem meestal 's nachts aan het infuus, als ik hem toch niet gebruik.

Geheugen
Standaard is er geen geheugenkaart meegeleverd. Ik heb een 32 GB MicroSD bij DataIO besteld, omdat ie daar met 19 euro (incl. verzendkosten) veruit het goedkoopste was. De ingebouwde 16GB (waarvan 4.5 GB was gebruikt voor systeembestanden) is voor mij niet helemaal genoeg, daar ik, naast schoolwerk ook films en muziek erop heb staan. Met het geheugenkaartje erbij is het voor mij voorlopig wel voldoende.

Prestaties
De tablet werkt soepel als hij eenmaal op gang is. Op het moment dat ik de tablet 'ontwaak' duurt het wel een seconde of langer voor het scherm aanspringt en ik dingen kan doen. Ik heb geduld, maar met zoveel processorkracht als dat hij heeft (mijns inziens) zou ik toch denken dat het sneller gaat. Vandaar 3 sterren. Mogelijk dat hij met een custom ROM het beter doet, maar daar heb ik geen zin in.
In het ontwikkelaarsmenu een aantal items uitgeschakeld waardoor hij, volgens verschillende websites, wat sneller wordt. Merk er weinig verschil van, maar ik heb dat dan ook bijna direct gedaan.
Verder vandaag, 23 april, tijdens de les in "S Note" aantekeningen gemaakt. Ik zou verwachten dat het apparaat hier weinig moeite mee zou hebben, maar het apparaat werd na verloop van tijd erg heet, alsof ik een zwaar spelletje zat te spelen zegmaar. Er draaiden geen achtergrondprocessen of iets, en de notitie app, in gebruik met de S Pen, lijkt me toch niet zo heel zwaar.
Tevens lijkt Google Chrome nog wel eens problemen te hebben webpagina's snel te laden. Deze doet er altijd lang over. De standaard "Internet" app gebruik ik niet. Iemand wellicht een goed alternatief die ook met Google Chrome van desktop samenwerkt? Alvast bedankt :)

Bouwkwaliteit
Op bouwkwaliteit ook maar 3 sterren. Hoewel de tablet er mooi en stevig uitziet is mij inmiddels wel opgevallen dat er een bobbeltje in de zilverkleurige rand om het apparaat zit. Ik kan het niet terugduwen of iets, zit geen beweging in, en het is amper zichtbaar, maar doordat ik weet dat het er zit, zie ik het telkens.

Conclusie as of 23-04-2014
Een prima tablet. Via een omweg heb ik MS Office erop gezet, en dat werkt heerlijk. Ik wacht nog wel op een bluetooth toetsenbordje, daarover binnenkort meer. (Samsung BKB-10). Af en toe wat hitte ontwikkeling is jammer, evenals het langzamere ontwaken, maar het is een prima tablet voor (in mijn geval) een zeer aangename prijs. Ik ben er zeer tevreden mee. Ik hoop dat ik nog vele jaren plezier mag hebben van de tablet.

Update 10-05-2014
De tablet werkt nog altijd heerlijk. Cashback actie laat helaas wel lang op zich wachten. Verder ben ik er inmiddels achter gekomen dat de opnames die ik met S Note maak van tekeningen niet naar de PC omgezet kunnen worden. Het is ook helaas niet bij Samsung bekend of dit gaat komen, en zo ja, per wanneer.
Je kan dus wel een tekening opnemen, maar je kan die dan niet via het internet delen bijvoorbeeld. Wel op het apparaat zelf laten zien, of, als je het .SPD bestand deelt, via een andere Galaxy Note.

Zoals boven vermeld, ik zal proberen regelmatig updates te geven, als ik het niet vergeet! En vragen stellen mag altijd!

Heb jij ook een Samsung Galaxy Note 10.1 2014 Edition 16GB Zwart?

Reviews door de redactie

misschien goed om te vertellen wat jouw ontdekking van de plastic staafjes is geweest, ik hoop dat je ze als vervanging van de Spen tips gebruikt ;)
Held! Bedankt! Eye-opener :p Had ik er echt niet achter gezocht! Bedankt. Gelijk even aanpassen!
Volgens mij heeft dat trage ontwaken te maken met die achterlijke Samsung schil over Android. Dat heeft de GS2 van mijn vriendin ook sinds 4.0. Echt waardeloos.
Toch heeft mijn S4 er amper last van. Zou inderdaad wel goed kunnen dat het door TouchWiz komt. Zou jammer zijn voor Samsung, kunnen ze dan wel wat aan doen, maar doen ze toch niet...
Ik heb deze tablet ook gehad, het trage ontwaken heeft inderdaad te maken met de zware Samsung schil over Android.