Steelseries Steelsound 5H V2 Review

Adanteh 21 januari 2009, laatste update op 22 januari 2009, 2.617 views

Steelseries Steelsound 5H V2

Pluspunten

• Geluid in games
  • Bouwkwaliteit
  • Comfort
  • Details die het net even af maken
  • Kwaliteit microfoon

Minpunten

• Prijs/Prestatie (voor sommigen)
  • Geluid bij muziek (niet slecht voor een gaming headset!)

Features Score: 4
Opnamekwaliteit Score: 5
Heb nu precies een maand geleden mijn Steelsound 5HV2 ontvangen. Sindsdien veel gebruikt. Voornamelijk om te gamen of als het wat later is, voor muziek en heel soms films. Heb deze headset gekocht na het lezen van de review op Hardware.info, waar deze headset als beste uit de bus kwam. Hier mijn ervaringen met de headset. Het is trouwens mijn eerste review, dus ben altijd blij met wat op- en aanmerkingen

bouwkwaliteit en comfort.
Een zeer goed scoort de headset hier bij mij. De headset is gemaakt van kwalitatief goed kunststof, met lekker zachte en ruime oorschelpen, met als bijkomend voordeel dat deze earpads ook lekker dik zijn gemaakt, zodat er geen enkele mogelijkheid is, waarop je toch met je oren het speaker gedeelte aan zou kunnen raken. De oorstukken zijn goed kantelbaar en de hoofdband is aan beide kanten afzonderlijk in te stellen. Voor de mensen die veel naar lan-party's gaan is het ideaal, dat de headset in 3 stukken is op te delen. Wel opvallend dat Steelseries dan toch geen tasje bijlevert.

Extra dingetjes waar toch even op gelet is is het opdelen van het snoer in twee delen. Het eerste deel dat vast aan de headset zit heeft een lengte van 1 meter, hier zit (voor het gemak) halverwege de switch om het geluidsniveau aan te passen, en de microfoon te muten. Dit had wat mij betreft wel iets dichter bij de headset mogen zitten. Het tweede gedeelte bestaat uit een simpel snoer met geluid en microfoon aansluitingen, dit gedeelte is twee meter lang. Opvallend is dat het hele snoer is bedekt met een soort stoffen hoes. Dit geeft de kabel een extra stevig gevoel, en zorgt ervoor dat de kabel niet krult.
De microfoon is in de linker oorschelp in te schuiven, een oplossing die ik persoonlijk handiger vindt dan een los te koppelen microfoon.

Geluid in games
Uitstekend! Dit is duidelijk waar deze headset voor gemaakt is. Geluid beschrijven is natuurlijk altijd subjectief, maar de plaats bepaling is uitstekend, zeker voor een stereo headset. Alle klanken worden goed weergeven. De hoge tonen zijn erg scherp, iets wat in games leuk klinkt, maar ook de lage tonen worden goed weergeven.
Geluid in films
Goed, stemmen klinken zuiver en alle effecten worden mooi weergeven. In combinatie met de X-Fi CMSS 3D stand van mijn geluidskaart klinkt de 3D weergave ook erg goed. Verder heb ik de headset weinig gebruikt voor het kijken van films, dus erg veel kan ik hier niet over zeggen
Geluid bij muziek
Ook goed, wel moet je er natuurlijk rekening mee houden dat het een gaming headset is! Verwacht hier niet de kwaliteit die je van goeie koptelefoons speciaal voor muziek kan verwachten. Het is nou eenmaal geen sennheiser of dergelijke. De hele hoge tonen, die in games prettig scherp klinken, kunnen in muziek soms irritant worden. De X-Fi Crystalizer functie die ik met mijn boxen met plezier gebruik, zet ik hier altijd uit. Met deze functie aan zijn de erg hoge tonen simpelweg vervelend. Ook moet je hier geen extreem goeie bass verwachten, het is aardig maar weer wordt meteen duidelijk dat hij hier niet voor is gemaakt.

Heb deze headset voor ongeveer 65 euro van Salland.eu af kunnen halen. Een redelijke prijs, als je ziet wat je er voor krijgt. Versta me niet verkeerd, ik vond het het geld zeker waard. Maar voor sommige mensen is de Creative Fatal1ty headset van 25 euro ruim voldoende. De prijs/prestatie verhouding vind ik wel stukken beter als bijvoorbeeld een Sennheiser PC350, welke ik ook even snel een keer heb mogen beluisteren. Extra dingetjes zoals een kwalitatief goed snoer uit 2 delen, een switch waarmee je niet alleen de mic kan muten, maar ook op High of Low kan zetten, een inschuivende microfoon en de mogelijkheid om de headset uit elkaar te klikken maken deze headset voor mij net even af. Toch vind ik het jammer dat er niet een mooi tasje of doosje bijkomt.

nog even een linkje naar de review van de buren

Heb jij ook een Steelseries Steelsound 5H V2?

Heb hem net opgezet voor het eerst. Ik heb niet de USB versie. Ik zat een serie te kijken (in HD) via mijn boxen en het klonk gewoon erg goed. Ik plug mn headset er in en het lijkt alsof ik door een blik aan het luisteren ben wat de buren aan het doen zijn.

Gaming ga ik zo uitproberen, maar films is een echte afknapper.
Ik had bij sennheiser moeten blijven (hoewel die snel kapot gaan)
Geluid beschrijven is natuurlijk altijd objectief, maar ?

subjectief ....
Hehe, ik zie het.. Heb hem even verbeterd.
Ik heb deze ook, maar hoe is hij op te delen in 3 delen dan?
edit:
Ik heb 'm al, handig hoor, wist ik niet eens :D

[Reactie gewijzigd door Krentenbol op 21 januari 2009 20:49]

Zit de headset fijn?
Als je 'm lang op hebt, voel je dan dat de koptelefoon hard tegen je hoofd aanduwt?