Specificaties met USB-aansluiting - Bekijk alle specificaties

CM Storm Sirus-C Review

pclinde 22 april 2014, laatste update op 27 mei 2014, 2.140 views

CM Storm Sirus-C

Pluspunten

• 2.2 systeem, liefde voor subwoofers.
  • Helder en dynamisch geluid.
  • 'Multikunner', zowel aan te sluiten op de PC & Console.
  • Duidelijke console (controller) die fijn te gebruiken is in combinatie met een XBOX 360 of Playstation.
  • Robuust (kwalitatief) design.

Minpunten

• Glossy laag krast sneller, en is vingerafdruk gevoelig.
  • Led indicator op de microfoon is te fel.

Features Score: 5
Opnamekwaliteit Score: 4
CM Storm Sirus-C headset review

Introductie
Het begon allemaal met de CM Storm Sirus 5.1 headset, waarna al snel de CM Storm Sirus S volgde. De Sirus-C voegt zich nu toe aan de bekende Sirus headset familie. De Sirus-C heeft een bekend uiterlijk, maar biedt nieuwe features en mogelijkheden. Deze nieuwe features en mogelijkheden deel ik graag met jullie in mijn review.

Eerst wil ik de naamgeving van de CM Storm Sirus-C met jullie bespreken. De C staat namelijk voor console. Met welke consoles is de Sirus-C compatibel?
  • XBOX 360
  • Playstation 3
  • Playstation 4
Dit wil niet zeggen dat de Sirus-C niet gebruikt kan worden op de computer. Met een USB connector is de Sirus-C ook aan te sluiten op een computer of laptop. Veel gebruikers op Tweakers hebben zowel een computer als console thuis staan. De Sirus-C verleent zich in dit geval perfect als ‘multikunner’. En met een kabel van 3 meter lang, hoef je jezelf geen zorgen te maken dat je niet meer lekker in de bank kunt ploffen tijdens een potje gamen. Hoe je de Sirus-C aansluit op een console licht ik in de loop van deze review verder toe.

Laten we snel verder gaan met belangrijke features van de Sirus-C:
• Groundbreaking 2.2 channel with 44mm + 40mm drivers provides high fidelity sound and a great sound stage
• Built-in USB amplifier dramatically boosts signal power delivering deep and rich bass
• In-line remote allows volume adjustment, microphone mute, chat volume (in console mode) and PC + Console mode switching
• White LED illuminated ear cups and microphone
• Over-ear and interchangeable breathable mesh ear cups ensures high comfort
• Ultra-flexible headband for the perfect fit

Officiële CM Storm specificaties
Headset
- Driver φ44mm(hoofd unit) + φ40mm(woofer unit)
- Frequentierespons 20Hz – 20,000Hz
- Impedantie 50 Ω (hoofd unit)+ 32 Ω (woofer unit)
- Sensitiviteit@1KHz 118 dB ± 3 dB (φ44mm) + 116 dB ± 3 dB (φ40mm)
- Aansluiting 3.5mm Jack kabel & USB
- Kabellengte 3 meter

Microfoon
- Pick-up patroon Omni-Directional (alzijdige gevoeligheid)
- Frequentierespons 100Hz – 10,000Hz
- Sensitiviteit -34 dB ± 3 dB (0dB = 1V/PA)

Console op de kabel
- Volume controle, microfoon dempen, PC modus, Console modus & chat/microfoon volume

Look & Feel
In een opbouwende vorm ga ik met jullie door de Look & Feel van de Sirus-C. Ik heb geen product verpakking, dus we gaan meteen door naar de headset zelf.

Een zwarte behuizing met een glossy laag bedekt de Sirus-C. Het middengedeelte van de headset bestaat uit een rubberen coating. Deze coating loopt door tot beide oorschelpen waar het logo van CM Storm staat afgebeeld. De coating wordt ook toegepast in twee gaming muizen van CM Storm de Recon en Sentinel ADV II. Niet alleen gaming muizen maar ook toetsenborden worden bedekt met het zelfde soort coating. Dit maakt de samenhang tussen je CM Storm gaming-gear wat mij betreft een stuk aantrekkelijker.

Het design is gebaseerd op de originele CM Storm Sirus 5.1. Hoewel er toch wat veranderingen zijn aangebracht. Zo is de zwarte glossy laag een nieuwe toevoeging, en wordt er gebruik gemaak van witte leds. De leds zitten in beide oorschelpen en lichten het logo en de grill op.

Hoofdkussen
Aan de binnenzijde van de Sirus-C zit een hoofdkussen. Deze is erg zacht en rust zachtjes op je hoofd.

Oorkussens
De Sirus-C komt met twee gestoffeerde oorkussens die te verwijderen zijn. Ze bestaan uit het zelfde materiaal als het hoofdkussen. De oorkussens zijn ± 2cm dik, en sluiten zachtjes aan op de zijkant van je gezicht. Tijdens game sessies heb ik geen last van een ‘klemmend’ gevoel. En in combinatie met het hoofdkussen rust de Sirus-C zachtjes op je hoofd.

Je verwijdert de oorkussens gemakkelijk om deze bijvoorbeeld schoon te maken. Mocht je nieuwe willen bestellen, dan kun je ze ook helemaal vervangen. Voor een bedrag van ¤ 3,50 koop je nieuwe oorkussens in de Cooler Master Webshop. De oorkussens zijn bevestigd met 4 plastic pinnetjes die aansluiten op de behuizing.

Nog een close-up van een gestoffeerd oorkussen.

Speakers
De Sirus-C maakt gebruik van een totaal van vier speakers. In elk oorschelp zit een 44mm driver voor geluid, en een 40mm subwoofer voor bass.

Verstellen
Je kunt de Sirus-C aan de linker- en rechterkant verstellen. Tijdens het verstellen wordt er een metalen strip zichtbaar die door de Sirus-C loopt. Het verstellen gaat per ‘klik’ en geeft je ± 5mm aan ruimte erbij.

Microfoon
Aan de linkeroorschelp zit de microfoon bevestigd. Deze is afgewerkt met de zelfde rubberen coating en is bedekt met de naam Sirus. Het gaat hier om een flexibele microfoon die naar wens ‘gebogen’ kan worden richting de mond. De microfoon is niet te verwijderen.

In de microfoon zit een led indicator. Deze maakt gebruik van een witte led, en is naar mijn idee wat te fel. Dit is afhankelijk hoe ‘hoog’ je de microfoon richting je mond hebt staan. In combinatie met een bril kunnen de felle stralen een minpunt zijn. De led gaat automatisch aan zodra je de microfoon 40 graden ten opzichte van de headset naar beneden brengt. Breng je de microfoon terug naar boven, dan schakelt deze zich automatisch uit.

Kabel
De gehele kabel aan de Sirus-C is zwart gesleeved en is 3 meter lang. Dit is natuurlijk een ‘must’, zeker als je de headset wilt aansluiten op een console. Aan de kabel zit een klittenbandje om de kabel te organiseren.

Aan het uiteinde vind je de ‘basisaansluitingen’ die direct aan de 3 meter kabel zitten. Bestaande uit een gold plated 3.5mm Jack en een gold plated USB connector. Om de Sirus-C te gebruiken op je computer of laptop heb je alleen de USB connector nodig.

Console
Op ongeveer ± 50cm vanaf de headset zit de console op de kabel. Deze heeft een rechthoekige vorm en voorzien met twee schuifknoppen en twee draaiknopjes. Op het middengedeelte zit een schuifknop om je microfoon aan- en uit te uit te schakelen. Naast deze knop is het CM Storm logo zichtbaar die van kleur veranderd als je de microfoon aan- en uit zet. Als de microfoon aan staat is het logo verlicht met een witte led, en als de microfoon uit staat is deze verlicht met een rode led. Aan de bovenzijde zit een schuifknop om te schakelen tussen PC en Console modus, en een draaiknop om het volume aan te passen. Aan de onderzijde vind je een draaiknop om je microfoon volume aan te passen.

Er bevindt zich een ingebouwde USB-geluidskaart in de console. Dit maakt het mogelijk om de Sirus-C te gebruiken in combinatie met een console.

Aan de achterzijde van de console zit een klem, deze kun je bijvoorbeeld aan je kleding bevestigen. Zodat je console niet overal rondslingert of tegen meubilair aanstoot.

Extra kabels
Om de Sirus-C aan te sluiten op een console heb je net wat meer kabels nodig. Deze worden standaard meegeleverd. Bestaande uit een rode en witte RCA plug in combinatie met een 3.5mm Jack (female) en een 2.5mm microfoon kabel.

Aansluiten op de XBOX 360
Om de Sirus-C aan te sluiten op de XBOX 360 heb je twee extra kabels nodig. (Rode en witte RCA plugs in combinatie met een 3.5mm Jack (female) en een 2.5mm microfoon kabel).

De rode en witte RCA plugs sluit je rechtstreeks aan op je televisie. De 3.5mm Jack (female) sluit je aan op de 3.5mm Jack (male). De USB connector sluit je aan op de voorzijde van de XBOX 360, deze voorziet de Sirus C van voldoende stroom. De 2.5mm microfoon kabel sluit je aan op de (Sirus-C console) en aan de onderzijde van de XBOX 360 controller. Hieronder zie je een foto van een aangesloten 2.5mm microfoon kabel.

Aansluiten op Playstation 3 & 4
Om de Sirus-C aan te sluiten op de Playstation 3 of 4 heb je één extra kabel nodig (Rode en witte RCA plugs in combinatie met een 3.5mm Jack).

De rode en witte RCA plugs sluit je rechtstreeks aan op je televisie. De 3.5mm Jack (female) sluit je aan op de 3.5mm Jack (male). De USB connector sluit je aan op de voorzijde van de Playstation 3 of 4, deze voorziet de Sirus C van voldoende stroom.

Comfort
De Sirus-C weegt zonder kabel 465 gram, en met kabel 540 gram totaal. Dit klinkt zwaar, maar dit valt best mee. Dankzij het hoofdkussen en de oorkussens voelt de Sirus-C licht aan op je hoofd. De oorkussens blokkeren het geluid in de omgeving erg goed. Wees daarom niet verrast als er iemand op je schouder tikt die blijkbaar al een paar keer geroepen heeft.

Software
Voor de Sirus-C is er geen software beschikbaar.

Wisselen tussen PC & Console
Ik ben vandaag de dag geen ‘grootgebruiker’ meer van mijn XBOX 360. Om de Sirus-C te testen heb ik Fable III maar eens van de boekenplank gepakt. Het aansluiten van de rode en witte RCA plugs gaf mij wel wat moeite. Ik heb mijn LED televisie bevestigd met een mooie muurbeugel, waardoor het aansluiten van kabels wel eens wat ongelukkig kan uitkomen. Eenmaal aangesloten is het eigenlijk kinderspel, omdat je de kabel kunt laten zitten. Het wisselen tussen PC en Console of Console en PC is een fluitje van een cent. De 3.5mm Jack (male) eruit en de 2.5mm microfoon kabel los koppelen, en voor je het weet zit je weer achter je PC.

Geluidskwaliteit
Om gebruik te maken van de Sirus-C op je computer of laptop heb je alleen een USB connector nodig. Uiteraard maak ik gebruik van de console met ingebouwde geluidskaart.

De 44mm driver en 40mm subwoofer produceren een helder en prettig geluid. Ik ben best verrast door de geluidsproductie van de 40mm subwoofer. De lagere tonen/ frequenties pakt de Sirus-C naar mijn idee mooi op. Het 2.2 systeem (dubbele subwoofer) produceert een dynamisch geluid. Hierdoor heb je een diepgaand geluid door de oorschelpen van de Sirus-C.

Persoonlijk vind ik de Sirus-C prettiger in combinatie met muziek. Tijdens het gamen draai ik vaak op de achtergrond verschillende Spotify lijsten af. De Sirus-C maakt goed onderscheid tussen in-game geluiden en muziek. Hierdoor zijn de lagere en hogere tonen goed verdeeld.

Op de XBOX 360 heb ik vrijwel de zelfde ervaring. Het 2.2 systeem doet goed zijn werk. Het waarnemen waar geluiden vandaan komen (Fable III) is erg prettig. Tijdens het laatste gevecht tegen (The Crawler) is de stem van dit onvriendelijke beest erg bruut.

Microfoon
De Sirus-C maakt gebruik van een Omni-Directional (alzijdige gevoeligheid) microfoon. Ik maak veel gebruik van Teamspeak 3, en stiekem ben wel iemand die graag de gevoeligheid omhoog gooit. Bij geen versterking pakt de Sirus-C soms wel eens achtergrond geluiden op. De kwaliteit van de microfoon is goed genoeg om gebruik te maken van programma’s als Skype en Teamspeak 3. De microfoon produceert een helder en natuurlijk geluid.

De CM Storm Sirus-C is een fijne en comfortabele headset voor alledaags gebruik. Met het 2.2 systeem kom je echt niks te kort. Toch had ik liever geen zwarte glossy/pianolak gezien op de overige delen van de Sirus-C. En ben ik ervan overtuigd dat een matte lak kleur geen verkeerde keuze was geweest.

De twee subwoofers van 40mm zijn naar mijn idee goddelijk. Tijdens een FPS game zoals Battlefield 4 voel je de klappen door je hoofd dreunen. De combinatie gamen en muziek gaat erg goed met de Sirus-C, en heeft mijn voorkeur. Ben je een echte liefhebber van een heldere en krachtige bass, en game je graag met muziek op? Dan is de Sirus-C een waardevolle investering.

En niet te vergeten: je kunt hem ook nog aansluiten op je XBOX360, Playstation 3 of 4! Ik denk dat ik snel maar een bezoekje ga brengen aan Los Santos (GTA 5) voor wat toffe ‘bass explosies’.

Is er toch nog iets onduidelijk? Misschien heb je een extra vraag? Reageer! Ik probeer zo snel mogelijk je vraag te beantwoorden. :)

Productnaam: CM Storm Sirus-C
Prijsindicatie: 84,95 euro
Productpagina CM Storm Sirus-C: http://gaming.coolermaster.com/en/products/audio/sirus-c/

Nog wat extra beelden

Heb jij ook een CM Storm Sirus-C?

is dat grote blok niet vervelend als je zit te gamen? ik kan me voorstellen dat het in de weg kan komen te zitten.
Hoi Ronald,

Bedankt voor je reactie :) Tijdens het gamen leg ik de console vaak op mijn bureau. Als ik achter mijn 360 zit, dan bevestig ik de console op mij trui, overhemd of T-shirt. Het klemmetje is in dit geval een goede oplossing.

Gr, Pim
Nice!

Ik heb de gewone sirus, het zwarte vind ik aan deze wel mooi, beetje jammer dat het glanst.
Ook beetje jammer dat hij geen 5.1 meer is maar dat is te verwachten met console.
Hoi Dudee,

Ik heb ook de 5.1 versie. Die klinkt erg fijn en zuiver/realistisch. Mag ook wel met het aantal units in de earcups :D. De 2.2 versie is wat betreft bass een beest. :)

Bedankt voor het lezen/reageren!
Pim
Kan je net deze wel redelijk goed horen waar wordt geschoten en waar de vijand loopt want dta heeft de 5.1 wel dus dan weet ik het niet zeker wil je reageren en zeggen welke headset beter is?
Alvast bedankt :P
Ik ben 'meer' fan van de 5.1 versie, voelt wat natuurlijker aan. Omdat ik oudere muziek luister past dit ook beter bij 'mijn' gebruik. Ik kan me goed voorstellen als iemand van Techno, Hardstyle, Hardbass of House houdt, deze headset kiest :).
Bijna vergeten: dit is geen directe opvolger van de 5.1 :).

Of die nog komt? Dat zou ik ook niet weten :D. Als ik meer weet, dan weet ik je te vinden. (A)
Ik zit al een tijdje te zoeken voor een headset en wil eigenlijk een steelseries siberia v2 wit gaan kopen maar nu ik deze review lees weet ik het niet zo heel zeker meer maar de microfoon moet wel heel goed zijn dus als je wilt reageren weet ik dan welke ik zou moeten kopen.
De microfoon is goed, maar hou rekening met je omgeving. Als je in een omgeving zit waar veel geluid (achtergrondgeluid) is, dan moet je wel even spelen met de gevoeligheid (afhankelijk welke software je gebruikt). En iedere microfoon die ik gebruik stel ik in naar persoonlijke voorkeur. Zo uit de box werkt de microfoon erg prettig :).
Oké dankje voor de info want ik heb de microfoon wel heel hard nodig
Valt deze headset ook met telefoon/tablet te gebruiken? Of ben je perse een externe voeding nodig via de usbkabel?
Hoi Coster1,

Je hebt de extra voeding van de USB kabel nodig, dus dit is helaas niet mogelijk. :(

Groet. Pim