Specificaties Hexa (6) core @ 3,5GHz-4,1GHz - Bekijk alle specificaties

AMD FX-6300 Black Edition Review

Djesse8999 20 april 2014, laatste update op 20 april 2014, 6.913 views

AMD FX-6300 Black Edition

Review over de AMD FX6300 BE (Black Edition)

Inhoudsopgave:
Specificaties
Benchmarks + Warmteproductie
Overclocken

Omdat ik een game pc ging bouwen had ik natuurlijk een processor nodig, na een topic te hebben geopend kwam uiteindelijk deze processor in combinatie met dit moederbord ( http://tweakers.net/price.../asrock-970-pro3-r20.html ) , deze videokaart ( http://tweakers.net/pricewatch/329906/msi-r7850-2gd5-oc.html ) en dit werkgeheugen ( http://tweakers.net/price...2cp4g3d1609ds1s00ceu.html ) in het lijstje te staan, in deze review ga ik vertellen of hij het geld ( 95 Euro ) waard is.

Specificaties

De AMD FX 6300 BE is een socket AM3+ processor met 6 cores die standard op 3,5Ghz draaien met een maximale turbo frequentie van 4,1GHz zonder dat je deze manueel moet overclocken, verder is het TPD van deze processor 95 Watt.

Als de processor idle is underclockt en undervolt hij zichzelf automatisch zodat er minder energie word verbruikt en dus minder warmte word gegenereerd.

Deze processor mist net zoals alle FX processoren Geïntegreerde graphics waardoor je verplicht bent er een dedicated GPU bij te kopen, anders heb je natuurlijk niks aan je systeem.

Een screenshot van CPU-Z tijdens een lichte activiteit ( Browsen op internet ):
FX

Benchmarks + Warmteproductie

Een review over een processor zou natuurlijk niet compleet zijn zonder benchmarks, ik heb de processor getest met de volgende benchmarks en ondertussen de temperatuur gemeten, ik heb ook de scores vergeleken met andere processoren in deze prijsklasse

Cinebench R15 Score
Cinebench R15 FX6300
Hyperpi Scores
Hyperpiscore FX6300

Tijdens HyperPi is de processor niet warmer geworden dan 70 graden, dit is getest op stock settings met de stock koeler.

De stock koeler doet zijn werk redelijk, als je echter een spel/programma gaat doen die de processor redelijk belast hoor je hem heel duidelijk, ik ben daarom ook van plan om een nieuwe koeling te kopen voor de processor.

Overclocken

Ik heb de processor zelf niet manueel over geclockt, echter als je op internet zoekt kom je er achter dan deze processor (in combinatie met een goed moederbord en een goede koeler) zichzelf goed laat overclocken (boven de 4GHz is geen uitzondering)

De FX6300 Black Edition is een van de beste processoren voor ongeveer 100 euro, doordat deze processor 6 cores heeft is hij beter geschikt voor veel nieuwere programma's en games die gebruik kunnen maken van meerdere cores, voor de oudere games zou je misschien een i3 4330 kunnen kopen, die presteerd namelijk iets beter in programma's die niet van alle cores gebruik kunnen maken.

Als je een 0 of +1 geeft graag een reactie achter laten hoe ik deze kan veranderen in een +2 of +3!

• ASRock 970 Pro3 R2.0
  • Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU
  • MSI R7850-2GD5/OC

Heb jij ook een AMD FX-6300 Black Edition?

Tanx voor de review, maar hoe kom je erbij dat FX CPU's geen IGP hebben? Meesten hebben dat namelijk wel, zo ook mijn 4130.
De igp zit op het moederboard.
lani100 heeft gelijk.
de FX serie van AMD heeft geen IGP in de processor ingebakken "."
Echter als je gaat zoeken op de chipset specs van jouw bord (760G) dan zal je vinden dat daar wél een igp ingebakken zit.
Ik weet niet of het nu nog zo is, maar vroeger zat de iGPU nog wel eens op het moederbord ja, zou zo kunnen dat het nu nog wel eens zo gaat.
Dat heeft AMD volgens mij gedaan om de kosten te verminderen.
Een AM3+ Mobo heeft ook geen aansluiting voor een monitor.

Amd heeft speciaal voor de mensen die wel een iGPU willen de APU's gemaakt, dat zijn processoren met nog een redelijke gpu erbij daarom worden zulke APU's ook vaak gebruikt in HTPC's of laptops
Je hebt gelijk lijkt het.
Alhoewel mijn ASUS M5A78L-M LX wel gewoon een RGB port heeft.
Je kan er dus een analoge monitor op aansluiten (of LCD met SUB aansluiting).
Verder ver van ideaal.
Tanx, ik heb weer wat geleerd.

[Reactie gewijzigd door HMC op 22 april 2014 15:15]

zou je met deze cpu ook 2 gebruikers tegelijk op de pc kunnen laten gamen?
Hoe bedoel je dat?

Ik ken wel een game genaamd Cortex Command die je split screen kan spelen op 1 pc.
ik bedoel niet 1 user op de pc maar 2 die tegelijk aan het gamen zijn op elk een beeldscherm 1 muis en 1 toetsenbord
Dat kan überhaupt niet. Koop maar een console. Een enkele PC kan niet twee losse sessies tegelijkertijd fysiek draaien. Of je moet willen gamen via twee losse RDP sessies, wat niet kan i.v.m. het gebrek van video drivers die de sessie overstijgen.

Wat je met jouw comment wil bereiken of weten is niet duidelijk. Je spreekt van utopische feiten, dat staat vast.
Het zou wel kunnen met twee controllers. Sommige steam spellen ondersteunen dit.

meerdere muizen en keyboards kan waarschijnlijk niet of je moet met Virtual Machines gaan werken zoals Spekkie hier beneden aangeeft.
In combinatie met een goed ondersteund bord (IOMMU/AMD-vi) (Gigabyte geeft op dit moment de beste ondersteuning) is het mogelijk om met behulp van Xen (Baremetal hypervisor) gpu passthrough toe te passen naar de virtuele machines zodat deze volledige beschikking hebben tot de gpu.
Let wel dat dit alleen werkt met kaarten van AMD of professionele kaarten van nVidia...

Tip: als je de helft van de bovengenoemde termen niet kent, kan je het best beginnen met zoeken op: xenserver + gpu passthrough

[Reactie gewijzigd door Spekkie88 op 21 april 2014 10:17]

Dan kan je beter een fx 8320/8350 nemen. 3 van deze FX cores gaan namelijk de meeste games niet trekken. (tenzij je met zn 2en een indie wilt doen o.i.d.)
thanks voor de tip
Gebruik je nog steeds de stock koeler? Als je intussen een andere CPU koeler hebt, wil je dan de nieuwe tempratuur verhoudingen hier plaatsen? Dat zou ik echt super vinden! :-)
Ik heb nu de pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 gekocht, dit werkt prima.

De preciese temperaturen weet ik zo niet, maar hij is nu onhoorbaar en is een stuk koeler dan met de stock koeler.

Ik ga waarschijnlijk binnenkort de temperatuur met de nieuwe cooler plaatsen.
Top ben zeer benieuwd.
zijn laatste bericht is van 2014....zal wel niet meer gebeuren :)