Specificaties 2,4GHz WiFi + 4G-router, 10x 1Gbps (en lager) switch - Bekijk alle specificaties

MikroTik Routerboard RB2011UiAS-2HnD-IN Review

Femme 15 april 2014, laatste update op 24 juni 2014, 3.201 views

MikroTik Routerboard RB2011UiAS-2HnD-IN

De Routerboard RB2011 biedt ongekende features en heeft een aantrekkelijke prijs ten opzichte van de potentiŽle mogelijkheden van het product. Een voorwaarde om deze te benutten is wel dat je geavanceerde kennis hebt van netwerken of bereid bent om veel tijd te investeren in het leren werken met RouterOS.

Pluspunten

• Veel features en zeer krachtige functionaliteit
  • Aantrekkelijke prijs
  • Uitdagend, houd je van de straat

Minpunten

• Configuratie vergt aanzienlijke investering in tijd voor leek
  • Power over ethernet werkt niet

Ik heb deze router gekocht vanwege de uitgebreide featureset en de aantrekkelijke prijs. De Routerboard RB2011UiAS-2HnD-IN heeft tien ethernetpoorten waarvan vijf gigabit, een sfp-connector en 802.11n wireless lan. Eťn van de fast ethernetpoorten ondersteunt power of ethernet. In theorie kun je er leuke dingen mee doen zoals load balancing, bonding, monitoring van traffic en het opdelen van je netwerk in verschillende segmenten.

Ik woon op het platteland waar het een uitdaging is om aan snel internet te komen. De adsl-verbinding heeft een snelheid van circa 4400/800 Kbps. Voor het streamen van films op bijvoorbeeld een Apple TV is dat te weinig. Als ik een full hd film wil bekijken moet ik de helft van de duur van de film wachten op bufferen. Ook is de upload erg schraal waardoor bijvoorbeeld het bekijken van beelden van surveillancecamera's op mijn nas onbegonnen werk is.

In februari heeft KPN op zo'n 600 meter afstand een 4g-mast geplaatst waar ik bijna een line of sight op heb. De 4g internet-abonnementen van KPN gaan momenteel tot een datalimiet van 7GB particulier en 8GB zakelijk, wat uiteraard ruimschoots onvoldoende is om een adsl-verbinding te kunnen vervangen. Naast adsl en 4g is satellietinternet nog een optie. SkyDSL levert satellietinternet voor betaalbare prijzen met een onbeperkte datalimiet en snelheden van 12/4 Mbps of 20/6 Mbps. Satellietinternet heeft als nadeel de hoge latency van rond de 750ms. Om het beste van twee werelden te combineren leek het mij een experiment waard om 4g- en satellietverbindingen te combineren en het verkeer op basis van poortnummer, source-ip of destination-ip over beide verbindingen te verdelen.

Ik zocht een router die het bovenstaande kon doen en daarnaast wlan met een mogelijkheid voor een externe antenne heeft om mijn buitennetwerk te verzorgen en het liefst power over ethernet heeft om een camera van stroom te voorzien. De Routerboard RB2011UiAS-2HnD-IN kan dit allemaal voor een betaalbare prijs. Er is weliswaar geen connector voor een externe antenne aanwezig maar je kunt wel gewoon een MMCX naar RPSMA pigtail op het moederbord van de router prikken om een externe antenne aan te sluiten. De behuizing is er niet op gemaakt om geopend te worden maar het kan wel met een beetje moeite.

Schuur
Satelliet-, 4g- en wifi-antennes + surveillancecamera

Als je de aanschaf van een Mikrotik-router overweegt moet je er rekening mee houden dat de configuratie een serieus stijle leercurve heeft. De router kan ingesteld worden via een command-line interface, een webinterface en de 'Winbox'-applicatie die hetzelfde biedt als de webinterface vanuit een Windows-applicatie. Voordeel van Winbox is dat je op mac-adres met de router kunt verbinden zodat een grotere kans bestaat dat je contact met router kunt maken als je ip-toegang onmogelijk hebt gemaakt door een foute instelling. De beheersinterface is puur functioneel en slechts ontwikkeld met het doel om instellingen te kunnen maken. Gebruiksvriendelijkheid is op geen moment een overweging geweest bij de ontwikkeling. Elke vorm van uitleg over de werking van features en de betekenis van cryptische afkortingen ontbreekt. Je bent hiervoor aangewezen op handleidingen op de website van Mikrotik. Voor een leek is het moeilijk te doorgronden wat het apparaat doet. Zelfs het instellen van iets simpels als een dhcp-server of switch-functionaliteit op de ethernet-interfaces van het apparaat is een uitdaging. Howto's slaan nog wel eens belangrijke stappen over waardoor het niet (meteen) lukt om bepaalde essentiŽle instellingen te maken. Verwacht als redelijke leek op het gebied van netwerken dat je vele uren moet investeren om wat meer geavanceerde functionaliteit zoals load balancing over meerdere wan-poorten voor elkaar te krijgen.

Na zo'n tien uur klooien en en hoop frustratie is het me uiteindelijk wel gelukt om load balancing ingesteld te krijgen. Als basis gebruikte ik deze wiki over per-traffic load balancing. Deze wiki gaat er vanuit dat de gateways in het netwerk al geconfigureerd zijn. Voor wat betreft de satelliet-verbinding (met de modem aangesloten op de eerste poort) ging dit automatisch na het resetten van de instellingen van de router. Het was voor mij echter onduidelijk hoe ik de 4g-router als tweede gateway kon instellen. Om een route naar de 4g-router te krijgen moest ik de poort waarop de 4g-router is aangesloten een adres geven in dezelfde range als de router, zodat deze poort met de router kon praten. Ook moest de poort uit de bridge gehaald worden waar alle andere poorten behalve de eerste poort (de wan-poort waar het satellietmodem aan hangt) in waren opgenomen. Vervolgens was het mogelijk om via het commando /ip route add dst-address=192.168.1.0/24 gateway=192.168.1.1 een route naar de 4g-router toe te voegen. Toen dit eenmaal was opgezet lukte ook het load balancen volgens de instructies in de eerder gelinkte wiki. Het aanpassen van mangle rules om verkeer op bepaalde poorten of van en naar bepaalde ip's over de gewenste gateway te sturen bleek vervolgens ook eenvoudig.

Power over ethernet op poort 10 werkt tot dusver niet. Ik moet nog proberen of de camera wel gaat werken als poe op altijd aan staat. Ik moet nu nog een losse poe-injector gebruiken.

De Routerboard-routers zijn leuke producten voor tweakers die gevanceerde kennis hebben van netwerken en routing of bereid zijn om een aanzienlijke hoeveelheid tijd te investeren in het lezen van handleidingen en het uitproberen van instellingen. Is tijd je kostbaar en zoek je een router die met wat simpele handelingen zijn werk doet dan zijn deze apparaten ongeschikt. Zodra je het beheer van een Mikrotik-router eenmaal gemasterd hebt, heb je de beschikking over een ongekende hoeveelheid mogelijkheden. De prijs is erg laag ten opzichte van de potentiŽle mogelijkheden die het product biedt.

Heb jij ook een MikroTik Routerboard RB2011UiAS-2HnD-IN?

Eerlijke review!

Op het eerste gezicht zijn dit echt geweldig mooie routers qua features, poorten en prijs .
Alleen als de leercurve zo stijl is, dan vraag ik mezelf af of ik niet liever meteen in PfSense wil duiken.

Of is er misschien DD-WRT of OpenWRT voor beschikbaar. Dan word de Mikrotik wel weer interessanter.

EDIT: Zo te zien zijn erg geen *WRT's beschikbaar voor dit type.

[Reactie gewijzigd door Starck op 15 april 2014 12:04]

Je kunt via metarouter openwrt draaien in een virtual machine op je mikrotik. Kun je bijv een astrix server maken.
Dan heb je beiden in 1 apparaat.
Ik kan het niet vinden van deze router, maar alle mikrotik apparaten die poe kunnen leveren die ik heb gezien leveren passieve poe. Dus op de niet gebruikte draadjes het zelfde voltage als de router krijgt zonder overleg.
De meeste camera's met poe gebruiken het standaard poe protocol
Nu kun je passief ook gebruiken om je camera te voeden met een poe splitter. Zie plaatje.
De injector aan de router kant heb je niet nodig dat doet je router al. Let wel op dat je dus een adapter aan je router hangt die het voltage levert van de camera. Zolang dat voltage maar tussen de 8 en 30 volt ligt is het voor je router geen probleem.
Je kunt ook nog je poe aan/uit zetten/resette via de command line.http://wiki.mikrotik.com/wiki/Manual:PoE-Out#Global_settings

[Reactie gewijzigd door kaaas op 23 mei 2014 13:34]