Akasa Galileo incl. 120W Power Adapter (OEM) Review

TERW_DAN 31 maart 2014, laatste update op 31 maart 2014, 2.510 views

Akasa Galileo incl. 120W Power Adapter (OEM)

Pluspunten

• Koelvermogen
  • Uiterlijk
  • Installatiegemak

Minpunten

• Geen 2.5" HDD mogelijk

Kwaliteit voeding Score: 5

Specificaties
Inbouwen
Temperaturen
Bouwkwaliteit, afwerking en modbaarheid
Tot slot

Naast de Akasa Euler heb ik ook de Akasa Galileo hier liggen, een volledig fanless kast, om een systeempje te maken dat in staat is om helemaal geen geluid te maken. Het kastje is vrij plat, slechts 3,7CM hoog en is gemaakt voor thin mITXbordjes. Het systeem wordt gekoeld door de heatsink die aan de zijkant van de kast zit. Op de Akasa-site staat een lijstje met compatible moederborden, lang niet ieder moederbord zal erin passen, omdat de socket wel op de juiste plek moet zitten, wil de koeler gebruikt kunnen worden. En daarbij zijn er alleen maar Intel LGA115x-brackets meegeleverd. Een andere socket zal dus niet gaan.
De voeding is extern, zoals met alleen thin mITXborden. Meegeleverd wordt een 120W adapter.

Daarmee heb je in dit systeem dus geen enkele fan zitten die geluid maakt, en is het apparaat dus volledig stil. Er zit echt 1 flinke beperking aan de kast ten opzichte van de Akase Euler, en dat is dat er geen plaats is voor een HDD of SSD. Er zit gewoon geen 2.5” bay in of iets dergelijks.
Met mijn ASRock H61TM-ITX die ik gebruik heb je dan een probleem, want je kunt er verder geen drive op aansluiten. De Galileo is duidelijk gericht op de nieuwere generatie, die over het algemeen wel voorzien zijn van een mSATAslot voor een SSD.

De kast is helemaal gemaakt van zwart geanodiseerd aluminium, heeft aan de rechterkant boven het moederbord een vlakke bovenkant, aan de linkerkant zit de heatsink. Het ding heeft een beetje een industrieel uiterlijk, erg vierkant en functioneel. Zelf vind ik het wel een gaaf uiterlijk, maar hier geldt natuurlijk wel dat je ervan moet houden. De kast is voorzien van een VESAmount, waardoor je het ding ook achter een monitor kunt plaatsen. In dat geval zie je de kast eigenlijk helemaal niet meer, maar is het wel bijzonder functioneel.

specificaties
Materiaalgeanodiseerd zwart aluminium
Afmetingen307 x 190 x 37mm
Gewicht1730 gram
Formfactorthin mITX
HDDbays1x 2.5”
PSUExterne adapter. 120W adapter meegeleverd.

De aangeraden TDP is 35W, nu heb ik geen CPU's liggen met een TDP van 35W, wel een Celeron G530 met een TDP van 65W. In de Euler ging dat ook prima, dus leek het me met deze ook wel te moeten lukken.
De meegeleverde 120W voeding is in elk geval meer dan genoeg, misschien zelfs wat overkill voor deze configuratie.

Inbouwen
Het inbouwen van deze kast is eigenlijk heel erg simpel, het is alleen wat schroefwerk om de koeler goed te monteren.

1. Monteren CPUbracket
Als eerste wordt de CPUbracket aan de achterkant van het moederbord geplaatst.
Hierop wordt het koelblok geschroefd dat vervolgens verbinding moet maken met heatpipes.

Als dit gedaan is, moet het moederbord in de kast geschroefd worden

2. Moederbord plaatsen
Het moederbordje kun je met 4 schroeven vastzetten, de kabels aansluiten van het frontpanel en dan ben je al klaar met de montage daarvan. Op de foto heb ik er geen I/Oshield ingezet, omdat ik die van dit bordje niet heb liggen, maar uiteraard past die er wel gewoon in.

3. Heatpipes plaatsen
Nu komt het schroefwerk. Er worden 2 heatpipes meegeleverd in een stuk foam zodat ze niet beschadigen. http://tweakers.net/ext/f/X3NlYUhPPYoqEFoJ8bmzVbAf/full.jpg
Deze zullen verbonden moeten worden met de CPUkoeler en het koelblok.

Het koelblokk moet eraf geschroefd worden. Deze zit met 10 schroeven vast; 6 aan de bovekant, en 4 aan de voor- en achterkant.

Als de heatpipes geplaatst zijn dan kun je het koelblok weer vastschroeven en dan vallen de heatpipes mooi in de daarvoor aanwezige ruimte in het koelblok.
Vervolgens schroef je de bovenkant van het CPUblokje erop zodat de heatpipes goed vastklemmen bovenop de CPU.

4. Dichtschroeven en monteren
Vervolgens is het een kwestie van dichtschroeven aan de bovenkant, met 4 schroefjes. Vervolgens kun je eventueel nog gebruik maken van de mogelijkheid om de kast aan de VESAmount van een monitor te maken door de 4 meegeleverde schroeven.

Temperaturen
Net als bij de Euler heb ik de temperaturen gemeten in een aantal situaties. De vraag blijft natuurlijk dat als er geen airflow is, hoe het zit met de temperaturen, of die een beetje in toom te houden zijn.
Ik ben uitgegaan van de temperaturen in idle, met het belasten van 1 core in SuperPi, beide cores in wPrime en de OCCT PSUtest voor maximale belasting.

Galileo - idle 35 C
Euler - idle 42 C
Galileo - SuperPi 48 C
Euler - SuperPi 48 C
Galileo - wPrime 51 C
Euler - wPrime 51 C
Galileo - OCCT 61 C
Euler - OCCT 54 C

De temperaturen van de Euler zijn in idle wat hoger als bij de Galileo, onder fullload is de Galileo weer de kast die een stuk warmer wordt. Maar hoe dan ook, de temperturen vallen netjes binnen de marge. Daarbij is een OCCTtest ook wel een van de meest stroomslurpende dingen die je op je systeem kunt draaien, en in reallife-situaties ga je dat meestal toch niet doen, zeker niet op een apparaat als deze.
De temperaturen blijven ook vrij stabiel, het verspringt eens een graadje, maar het is niet zo dat het na verloop van tijd de temperaturen blijven stijgen. De koeling voldoet wat dat betreft dus prima, ook bij het afwezig zijn van airflow.

Bouwkwaliteit, afwerking en modbaarheid
Het kastje is netjes afgewerkt en zit strevig in elkaar. Nu is het zo dat je in feite alleen het koelblok eraf kunt schroeven en het plaatje aan de bovenkant waar het moederbord onderzit, maar dit sluit allemaal wel netjes op elkaar aan. Ook de heatpipes passen prima in het koelblok en op het blokje boven de CPU. Natuurlijk is dit ook wel erg belangrijk, maar het is wel fijn dat het allemaal precies op z'n plek valt.

Wat modbaarheid betreft kun je er niet zo heel erg veel mee, je hebt immers maar heel erg beperkt de ruimte, al denk ik wel dat als het mijn eigen systeempje was geweest dat ik had willen gebruiken met een bord zonder mSATA, ik 4 gaatjes in het bovenpaneel had geboord om daar een 2,5” HDD of SSD aan te schroeven. Dat past namelijk in de hoogte net wel, en op die manier heb je toch de mogelijkheid om iets van storage te gebruiken. Maar afgezien daarvan houdt het daar wel een beetje mee op.

Je betaalt voor deze kast tussen de 65 en 100 euro, afhankelijk van welke uitvoering je neemt. De versie zonder adapter is logischerwijs het goedkoopste, met een 120W adapter betaal je 87,50, en als je de retailvariant neemt ligt de prijs iets boven de 100 euro. Wat nu het verschil is tussen de OEM en de retail is mij niet helemaal duidelijk, het zijn dezelfde kasten met dezelfde specs, en ik kan me niet voorstellen dat er meer of minder accessoires meegeleverd worden.
87,50 voor een behuizing als deze is niet heel goedkoop, maar als je je bedenkt dat het een best ingenieuze koeling is, je er een 120W ITXadapter bij krijgt, en de afwerking en het materiaal goed zijn, dan is de prijs lang niet gek. Daarbij is het natuurlijk een nicheproduct, je zult deze kasten niet massaal in het wild tegen gaan komen, waardoor de prijzen niet snel zullen zaken door productie in grote volumes.

Tot slot
Deze Galileo is een gaaf kastje, met een bijzondere koeling, die beter werkt dan ik in eerste instantie gedacht had. De heatpipes zorgen ervoor dat de warmte door een groot deel van de kast afgevoerd kan worden, omdat het in feite 1 grote heatsink is.
Wat ik jammer vind is dat je helemaal geen ruimte hebt om een 2.5” drive te plaatsen, je zult het echt met een mSATAdisk moeten doen, of zelfs helemaal zonder storage, bijvoorbeeld door het ding als thin client te gebruiken met een netwerkboot. Maar afgezien daarvan, als je de hardware erop afstemt is het een prima behuizing om een echt doodstil systeem rondom op te bouwen.
De afwerking is prima, de prijs is netjes en ik vind het uiterlijk zelf eigenlijk best wel gaaf.
De prijs is niet slecht voor een kast van dit kaliber, veel goedkoper ben ik ze nog niet tegengekomen.

Heb jij ook een Akasa Galileo incl. 120W Power Adapter (OEM)?

13:37.....nice :D

Zeer uitgebreide review. Niet mogelijk om een 2,5 ssdtje gewoon rommelig los in de kast te leggen?
ow lol, het tijdstip was me nog niet eens opgevallen.

Wat ik zei, je zou wat gaatjes kunnen maken in de topcover om daar de SSD tegenaan te schroeven, maar dan moet dat wel net uitkomen met het moederbord.
Zoals altijd, een review zoals je ze hoopt te zien! +3tje lijkt mij gewoon op zn plaats.

APaar extra fototjes van de buitenkant / details zou overigens wel nog een mooie toevoeging zijn, je koopt zo'n ding natuurlijk toch ook (deels) om de uitstraling. Zijn die vingers echt direct zo opvallend, of lijkt het erger dan het is?
Die vingers vallen wel redelijk op. Maar nu heb ik 't ding ook wel een aantal keren moeten verplaatsen voor de foto, en je kunt ermee blijven poetsen. als je 'm op z'n plek zet en er dan niet continu aan gaat zitten zal het wel wat minder zichtbaar zijn denk ik.
+3. Hier hebben we wat aan :). Mooie vergelijking zo met de Euler. Vreemd eigenlijk dat er geen 2,5" inch schijf in past terwijl de behuizing toch best groot lijkt.
De behuizing is best groot, maar een groot deel is puur en alleen het koelblok, in het andere stuk zit het bord, dus de ruimte is daarmee op zich best wel op.
Mooie vergelijking. Echter zitten er een aantal buggs in je tabellen. Ik krijg ze met het responsive design van t.net onderelkaar te zien als gigantische dikke balken. Zie anders stoute bugs op het forum waarin iemand anders het probleem ook aankaart.

Klopt, dat is een bekende bug. Ik kan 'm alleen niet oplossen zoals ik nu m'n grafiekjes maak. Dus dat moet ik eigenlijk nog een keertje herschrijven, of Tweakers moet die bug fixen
Bedankt voor de review, zit te denken aan een thin Mini-ITX systeempje met de Galileo als behuizing. Als ik het inderdaad doe dan wordt dit iig de behuizing :)