Specificaties 23" @ 1920x1080 (IPS, 5ms) - Bekijk alle specificaties

Iiyama XU2390HS Zwart Review

0rb 13 maart 2014, laatste update op 13 maart 2014, 990 views

Iiyama XU2390HS Zwart

Pluspunten

• Het scherm heeft een dunne rand, is helder maar toch prettig om naar te kijken.

Minpunten

• In de monotor zitten ingebouwde speakers. Helaas is daarvan niet het volume te regelen, zo lijkt het. Het systeem detecteert dat geluid via HDMI binnenkomt, en geeft daarmee aan dat het volume niet geregeld kan worden. Ik heb echter DVI aangesloten (en t geluid via een apart audiokabeltje)
  • Uiteraard verwacht ik geen geweldig geluid uit de schermspeakertjes, maar dit is zo zacht dat het nauwelijks hoorbaar is. (Alleen door volume op 100% te zetten is iets te horen). Ik zal derhalve toch een separaat speakersetje moeten aanschaffen.

Ik heb deze monitor gekocht om aan de huiskamerpc te koppelen (lees: huiswerkpc van de kids). Dat is een i3 (via de V&A) systeem van HP met displayport. Daar zit een convertor kabeltje naar DVI, de monitor stuur ik dus aan via DVI.
Ik zocht een monitor waarbij de kids niet aan de knopjes hoefden te zitten (deze zitten onder aan de rand, maar zijn niet zichtbaar.
Wanneer de pc de monitor uitschakelt (energie besparing) is het scherm aangenaam donker met een niet storende amberkleurige led onder aan de rand (rechterhoek). Wanneer het scherm actief is wordt de led lichtblauw, maar is deze nog steeds niet storend. (Storend als in: trekt de aandacht van de kids)...
Omdat het als huiswerksysteem wordt gebruikt (niet als gamemonitor) heb ik niet echt gelet op ghosting. Toch lijkt het mee te vallen als ik een film voor de kids afspeel (.mkv (BRrip) via VLC)

• Audiokabel (minijack) (HP)
  • Displayport <-> DVI kabel (HP)
  • DVI kabel 1 1/2 meter (HP)
  • HP Compaq 8200 Elite SFF (i3 - 8Gb)

Heb jij ook een Iiyama XU2390HS Zwart?

Je hebt ook Displayport (DP)<-> HDMI converters. Dan kan het geluid via HDMI kabel lopen. DP doet namelijk ook audio.
Heb 3 van deze monitoren en ze doen hun werk goed moet ik zeggen. Nergens geen problemen mee. (Audio is ook gewoon te regelen, wat betreft detectie van het geluid over de DVI, denk echter dat het per videokaart/systeem verschilt hoe dit aan te sturen is. Ik kan het volume wel gewoon regelen). Ghosting merk je niets van gezien er een overdrive functie op de monitoren zit. Verder zijn de randen inderdaad een enorm pluspunt en het feit dat het IPS schermen zijn.
Hier ook geen problemen met het geluid.
Wel op een normale manier via DVI aangesloten (dus geen convertor ertussen) met een audiokabel voor het geluid.
Standaard stond het geluid op 50% en dat is vrij zacht maar goed deze is op de monitor snel hoger te zetten (staat nu op 80%)
Een klein nadeel is dat de speakers aan de achterkant van de monitor zitten. Mijn vorige iiyama monitor (een 19 inch die het meer dan 10 jaar heeft uitgehouden) had de speakers aan de voorkant zitten en dat scheelt wel in geluidsniveau. Maar goed het voordeel is weer dat je geen dikke rand nodig hebt om de speakers in weg te werken ;)

Top monitortje, erg tevreden over.

[Reactie gewijzigd door Quentin op 16 mei 2014 08:40]

Het volume kan je regelen met + en - op de monitor, hoewel het uiteraard weinig helpt.