Razer Barracuda HP-1 Gaming Headphones Review

wsLy 21 december 2008, laatste update op 21 december 2008, 780 views

Razer Barracuda HP-1 Gaming Headphones

Pluspunten

• Goed geluid, zowel de weergave als de opname
  • Zit lekker op het hoofd en de oorkleppen vallen over je hele oor
  • Een redelijk grote regelaar, handig voor de mensen met dikke vingers
  • Lange kabel, 2,5m a 3m lang
  • Losse microfoon

Minpunten

• Beetje geluid vervorming bij hard geluid (kan aan mijn geluidskaart liggen)
  • Microfoon pikt soms geluiden op van in de headset zelf
  • De prijs, er zijn toch flink wat mensen die hier afkappen

Features Score: 5
Opnamekwaliteit Score: 4
Begin deze maand besloten dat het maar eens tijd werd voor een nieuwe headset. Mijn oude headset, een Trust Silverline 640U USB, voldeed niet meer en had wat mankementen. Volgens mij was er ergens een kabeltje kapot ofzo want dan had hij wel geluid en dan weer niet, dit was uitermate irritant als je aan het gamen was. Vaak moest je de headset dan weer unpluggen en gaan spelen met de kabel om uiteindelijk weer geluid te krijgen, tevens moest het spel of de applicatie waar je mee bezig was afsluiten als er geluid in voor kwam. Naar een aantal reviews te lezen en op aanraden van een collega heb ik besloten de Razer Barracuda HP-1 aan te schaffen.
  • Features
De features, om te beginnen werd de headset geleverd in een mooie stevige doos. Natuurlijk met het welbekende Razer logo erop en een foto van de headset. De naam van de headset in een soort van zilver reflecterende kleur gedaan net als de rest van de informatie op de voorkant. Aan het formaat van de doos kon je al zien dat het een forse headset was en dat hij stevig verpakt zat.
De doos wordt dichtgehouden door een stuk klittenband, dit had ik eerst niet door, waardoor hij vrij makkelijk open en dicht kan zonder dat het karton kapot gaat. Als je de doos openmaakt zie je de headset verpakt in een stevige verpakking van plastic. Brute kracht is nodig om hem open te maken. De headset is direct te zien doordat het gewoon doorzichtige plastic is.
De headset heeft een aansluiting voor HD-DAI, High Definition-Dedicated Audio Interface, en een converter voor op een 5.1 of 7.1 geluidskaart aangesloten te worden. Aangezien er maar een geluidskaart was met een HD-DAI aansluiting, de AP-1 van Razer, heb ik de converter gebruikt. Tevens moet je de headset ook nog in een USB poort insteken voor stroomtoevoer via USB. Dit is nodig ivm de versterker en dergelijke.
Een microfoon is ook bijgeleverd, deze is een beetje aan de kleine kant en je kunt hem niet buigen. Deze kun je op de headset inpluggen aan de linkerkant bij de kabel. Erg handig als je de microfoon niet wil gebruiken.

Tevens heeft de headset ook nog een 'bass' regelaar, deze kun je open of dicht draaien. Heb je hem vol opengedraaid dan trilt de headset behoorlijk als er een explosie plaatsvindt in een spel of film. Natuurlijk is dit ook te gebruiken voor muziek, alleen trilt hij dan vrijwel continu. Niet echt prettig, daarom heb ik deze vaak helemaal dicht of een klein beetje open. Maar wel erg vet voor tijdens een spel of film!
  • Kwaliteit geluidsweergave
De kwaliteit geluidsweergave heb ik een goed gegeven. Het kan aan mijn geluidskaart liggen, een standaard SupremeFX II die bij de Asus P5E geleverd wordt, of het ligt aan de headset zelf dat hij een beetje geluids vervorming heeft naarmate het geluid hard wordt gezet. Het klinkt dan niet meer zo zuiver, maar dit kan ook aan eventuele instellingen liggen. Het geluid over het algemeen is erg goed, tevens gaat het behoorlijk hard als je alles volledig opendraait! Er wordt ook afgeraden om de headset op te zetten en hem dan volledig open te draaien, dit is niet bepaald goed voor je gehoor... je kunt hem ook goed gebruiken als speaker, gewoon op je bureau leggen en muziek aanzetten. Het is niet zo dat je de headset op je hoofd moet houden wil je een beetje goed naar muziek kunnen luisteren, het werkt ook perfect als je hem op het bureau legt.
  • Kwaliteit geluidsopname
De kwaliteit geluidsopname ook beoordeelt met een goed. Met een collega op Teamspeak gezeten en zelf een stukje geluid opgenomen en dit was gewoon helder. Desondanks dat de microfoon aan de kleine kant is en een aantal centimeters van de mond afzit heb je toch een goede geluidsopname. Hij pakt helaas wel redelijk wat achtergrond geluiden mee, maar dit heb je bij heel veel microfoons.
Wat wel een minpunt is is dat de microfoon soms geluiden van in de headset oppikt... Je hoort dan een echo en dat kan soms een beetje irritant zijn. Maar dit is niet altijd het geval en dus is het niet zo een groot probleem. Zoals ik al had aangegeven kun je de microfoon gewoon unpluggen en inpluggen wanneer je maar wilt. Dit kan doordat op de headset een vrouwelijke 3,5mm Jack plug ingang aanwezig is en de microfoon een mannelijke 3,5mm Jack plug heeft. Deze kan dus zonder moeite ingeplugd worden.
  • Gebruiksgemak
Het gebruiksgemak heb ik beoordeelt met een zeer goed. Dit komt door het feit dat de headset lekker groot is en hij daarom goed op mijn hoofd past :p.
De hoofdband die op het hoofd rust merk je nauwelijks, dit is erg fijn aangezien die dingen soms gaan irriteren als ze hard op het hoofd drukken. De oorkleppen zijn erg groot waardoor ze mijn oren helemaal insluiten, dit was bij mijn vorige headset helaas niet het geval, en ze zijn uitgerust met stoffen kussentjes waardoor het niet irriteert maar gewoon lekker tegen je hoofd aanzit. Het geluid harder en zachter zetten is makkelijk te doen met de regelaar die is bijgeleverd, je kan de hele headset met 1 knop harder en zachter zetten of je kunt afzonderlijk voor, achter, center en bass regelen met de 4 regelaars die erop aanwezig zijn. Tevens kun je met een andere regelaar de headset aan- en uitzetten, hier heb je 3 opties: aan zonder licht, aan met licht (de Razer logo's op de regelaar en op de headset lichten dan op) of Uit.

De regelaar kun je ook aan een riem of kledingstuk bevestigen door het clipje dat erop aanwezig is, helaas is dit wel verkeerd om erop gezet... De draad van de headset zelf zit nu aan de onderkant en de draad die naar de computer loopt zit aan de bovenkant. Niet echt logisch helaas :p.
  • Bouwkwaliteit en afwerking
De bouwkwaliteit en afwerking heb ik beoordeelt met een goed, de headset is netjes afgewerkt en zit goed in elkaar. Hij kan een beetje fragiel aanvoelen maar dit is hij niet, de headset kan flink wat verdragen.
Een stevig frame verbind de boxen met elkaar en er zit een goede hoofdband tussen die, zoals ik al zei, niet hard op je hoofd drukt. De oorkleppen zijn van stevig plastic gemaakt en deze kraken niet als je er hard op drukt of erin knijpt. Ook de regelaar voelt stevig aan en ziet er stevig uit.

De headset is al met al netjes afgewerkt.
Tja de prijs, misschien wel een van de weinige minpunten aan deze headset. Op het moment heeft deze nog steeds een redelijk hoge prijs, zelf heb ik hem besteld voor iets meer dan 90 euro incl. bijkomende kosten. Maar daar staat wel tegenover dat je een goede headset hebt gekocht waar je een flinke tijd mee vooruit kan! Ben dan ook blij met deze aankoop.

Al met al is dit een erg goede headset en heb ik er geen spijt van dat ik deze heb gekocht!

Heb jij ook een Razer Barracuda HP-1 Gaming Headphones?

Ik heb toch behoorlijk slechte ervaringen met deze headset. Ik heb 'm nu een jaar in mijn bezit en zal proberen de negatieve punten aan te dragen.

Geluid:
Ik heb een Soundblaster X-Fi en heb de headset 5.1 aangesloten. De basweergave is dramatisch slecht. Mensen die de weergave goed noemen, hebben waarschijnlijk nog nooit een Sennheiser, Pioneer of Technics koptelefoon uitgeprobeerd.

Daarnaast heeft de koptelefoon last van storing (ruis). En de kabel bij de koptelefoon kraakt wanneer je deze beweegt.

Ook is nu 1 koptelefooon afgebroken door metaalmoeheid.

Kortom, voor mij geen Razer koptelefoon meer, maar een koptelefoon van een producent die wel verstand heeft van goed geluid.
Die microfoon die soms wat geluid van de headset zelf meeneemt is wel slecht voor die prijs. Mijn Sennheiser PC-150 is een stuk simpeler en goedkoper en die heeft daar geen last van. Ligt er ook maar net aan hoe hard je hebt staan natuurlijk. Als deze zo hard kan dat je hem (tijdelijk) als headset kunt gebruiken..
Doordat de headset zoveel geluid produceert als je hem volledig opendraait kun je hem neerleggen en aan de andere kant van je kamer nog steeds volop genieten van de muziek.

En dan bedoel ik dat de muziek nog steeds duidelijk te horen is.

Aangezien hij op de geluidskaart in is gestoken ga ik niet iedere keer achter mijn PC kruipen om mijn 5.1 setje aan te sluiten. De headset produceert genoeg geluid ;).