Prince Of Persia, PC Review

wimjongil 19 december 2008, laatste update op 17 november 2015, 1.819 views

Prince Of Persia, PC

Pluspunten

• Prince of Persia!
  • Graphics
  • Sfeer
  • Geluidseffecten
  • Droge humor van de prins
  • Simpel

Minpunten

• Simpel
  • Geen echte straf voor afgaan
  • Lipsynchronisatie

Gameplay Score: 4
Beeld Score: 5
Geluid Score: 4
Besturing Score: 4
Replaywaarde Score: 2
Stabiliteit Score: 4
[img=620]fOPuGjq4[/img]
Prince of Persia, PC

Dit is mijn eerste review. Opbouwende kritek is daarom welkom ;) Tevens bevat deze review meningen, waar jij het misschien niet mee eens bent. Als je daar dan wat over wilt zeggen, doe het dan alstublieft met argumenten.

Mijn setup:

- MSI P35 NEO2-FR
- Intel Pentium Dual Core E2180
- Sapphire Radeon X1950XT 256Mb
- 2Gb PC2-5300 Kingston ValueRAM
- 160Gb Western Digital SATA-II Schijf
- Panasonic PanaSync S110 (1600*1200)

En dan nu de review!

Ubisoft had met de nieuwe Prince of Persia-game natuurlijk een naam hoog te houden. Gelukkig hebben ze geen hele mediastunts gehouden, zoals bij bijvoorbeeld Assassin's Creed en Far Cry 2, waardoor

er niet veel verwachtingen waar te maken waren. Het kon dus eigenlijk alleen maar meevallen :).

[img=620]oZzFfvFs[/img]
De prins is weer acrobatisch als altijd!

Gameplay
Zoals het een echte Prince of Persia-game betaamt, moet je veel klimmen, springen, klauteren, puzzelen en vechten. Het is allemaal erg mooi (bespreek ik bij de Graphics :9~) en leuk uitgewerkt, het voelt namelijk als een heel leuk interactief sprookje.

Je valt meteen (letterlijk) in de klauterij, met een tutorial die met je mee gaat: bij het eerste richeltje staat hoe je moet springen, bij het eerste gevecht hoe je moet aanvallen etc.
In deze Prince of Persia heeft de prins (die overigens in het begin nog geen prins is) een ijzeren klauw aan zijn linkerhand, waarmee hij allemaal trucjes kan (glijden aan en langs een muur, dingen vastgrijpen en zelfs vechten). De prins gaat samen met de prinses Elika door het spel, een tovenares die je dikwijls komt helpen: ze vist je uit een afgrond waar je net bent ingevallen, ze heelt je als je dood gaat bij een gevecht, ze vecht zelf mee en ze laat je verder springen. Als er meer informatie beschikbaar is over het verhaal, dan licht er een icoontje linksonder in het scherm op.

Is het spel dan niet heel makkelijk als je niet af kan gaan? Nee, het bespaart je alleen de frustratie van wanneer je vergeten bent te saven, en daardoor sommige dingen steeds opnieuw te doen. Als ze je heelt in het gevecht heelt ze trouwens je tegenstander ook meteen, waardoor het niet opeens heel simpel wordt.

Het vechten is ook goed uitgewerkt: Je vijand heeft een levensbalk, en als deze helemaal leeg is vlucht je vijand. Zelf heb je geen levensbalk, maar je hebt drie fases in gezondheid:
- Gezond, waarin je alles snel kan doen en er niks aan de hand is.
- Gewond, alles gaat wat minder snel en je wordt dus sneller geraakt.
- Gevloerd, nu word je door je tegenstander flink aangepakt.

Ook heeft de prins erg droge humor :P Als Elika op hem springt (om zich vast te houden), zegt hij soms: "Auw! Knijp niet zo hard!" :D

Al met al voelt het weer als een magische Prince of Persia-game, alleen wordt nu de sfeer verhoogd door de graphics!

[img=620]QOXqmOjo[/img]
De prins wanneer hij gewond is.

Beeld
Dit is natuurlijk een speerpunt van de nieuwe Prince of Persia-game: de Cel-Shaded Scimitar Engine (de engine van Assassin's Creed), zo aangepast dat het er 'cartoony' uitziet. Dit draagt erg bij aan de sfeer, het is - zoals in de inleiding al genoemd is - net een interactief Midden-Oosters sprookje. Op sommige stukken waan je jezelf in de woestijn, op een ander moment zit je op het puntje van je stoel omdat het er zo grauw en spannend uitziet en op weer een ander moment voel je je heel vrolijk, vanwege de vele kleuren (vooral bij de "Fertile Grouds").

[img=620]ZaCft7mT[/img]
De Scimitar-Engine van Assassin's Creed is gebruikt voor deze game.

Geluid

De muziek klinkt erg Midden-Oosters, wat natuurlijk bijdraagt aan de sfeer. Verder zijn de effecten ook erg knap gedaan: als je met je klauw langs een muur roetsjt, hoor je het ijzer over de stenen krassen. De lipsynchronisatie is helaas niet helemaal perfect, maar dat is, voor zover ik weet, bij geen enkel spel.

Besturing

De besturing is erg simpel: je kijkt met de muis, je loopt met WASD, je springt en klimt met de spatiebalk, je gebruikt je ijzeren klauw met R, je gebruikt de hulp van Elika met E en je praat met haar met T.

Ook bij het vechten is de besturing weer simpel: je valt met je zwaard aan door een klik op de linkermuisknop, je blokkeert met de rechter. Je klauw gebruik je met R en je maakt een "acrobatische"
aanval met de spatiebalk. Elika komt je helpen als je op de E-toets drukt. Er zijn ook combo's, maar wanneer je gewoon een beetje op deze knoppen ramt komt er ook heel veel leuks uit :P.

De besturing is dus prima gedaan, niet teveel dingen die je moet onthouden, maar gewoon lekker simpel!

Prestaties

Het spel speelt erg soepel, op mijn (inmiddels verouderde low-end) systeem draait het prima met circa 40fps op 1600*1200, geen AA, hoge resolutie textures. Heel af en toe schokt het eventjes.

Replaywaarde

Aangezien je geen moeilijkheidsgraad kan kiezen, is de replaywaarde matig. Je kan wel "skins" kiezen, wat wil zeggen dat je met Altair (van Assassin's Creed), met Jade (van Beyond Good and Evil) of met de "oude prins" (uit The Sands of Time) kan spelen.

Stabiliteit

Is prima, tot nu toe is hij er een keertje spontaan uitgeknald, maar dat zou ook kunnen omdat ik per ongeluk op Ctrl+W drukte (jaja, ik let als ik aan het gamen ben niet zo op mijn polsjes :P) :X.

31 Euro lijkt mij een zeer schappelijke prijs voor dit prachtspel!

Heb jij ook een Prince Of Persia, PC?

Hoe is jou het camera gedeelte in de game bevallen? :)
Mij valt het op dat de camera soms wat te laat is, waardoor ik weer eens van een richel gevallen ben en Elika mij weer terug zet. Of ik schat daardoor juist afstanden verkeerd in en zie ik dat ik een langere sprong moet wagen, met Elika's hulp.
Ja, soms kan je de camera niet helemaal naar je wensen aanpassen. Maar gelukkig wordt je dan niet heel ver terug neergezet door Elika :P
0Anoniem: 251521
20 december 2008 11:17
Kort samengevat is het dus een waardige opvolger van het origineel? (Alleen kun je nu wel saven en waarschijnlijk werkt 'megahit' niet als code ;) )
Tbh heb ik het de eerste delen niet gespeeld, ik heb wel iemand ze zien spelen. Sands of Time enzo heb ik wel gedaan, maar ik kan zeggen dat deze meer sfeer heeft dan alle voorgaande delen! :)
Ik zal eens kijken of ik nog een XT of AT computertje aan de praat kan krijgen, met 5,25" floppen... ik heb dat spel als t goed is nog op een (droog en op kamertemperatuur bewaarde) floppie staan :-).

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 251521 op 20 december 2008 23:17]

Hmm, ik heb hem ook uitgespeeld (vanochtend om 7.10 :+) en vond hem alleen maar zwaar tegenvallen eigenlijk. Sfeer is an sich wel goed, de besturing is goed, de graphics zien er tof uit maar de gameplay is me toch eentonig.. ongelofelijk. :S Constant die fertile grounds healen vond ik na een paar maar zo saai worden als ik weet niet wat. Er zat zo weinig variatie in. Beetje jammer.
0Anoniem: 289749
5 februari 2009 13:15
Ik vind het een prima game. De sfeer doet me denken aan Fata Morgana in de Efteling op de een of andere manier HAHA!

Dat je niet wordt "gestraft" als je afgaat, is inderdaad erg jammer. Dat maakt de game net iets te simpel en minder spannend.
Ik ben nog nooit in de Efteling geweest 8)7. Maar zoals ik ook in de review zei, lijkt het inderdaad een interactief sprookje :).

Het straffeloze-gebeuren vind ik opzich niet heel jammer (ik vergeet altijd autosave |:(), maar het maakt de game wel wat minder spannend ja!