Specificaties HTPC, 5 interne + 1 externe bays - Bekijk alle specificaties

Antec ISK600 Review

Initech 11 februari 2014, laatste update op 11 februari 2014, 4.565 views

Antec ISK600

Pluspunten

• Strak en minimalistisch design;
  • Degelijke afwerking;
  • Gunstige prijs.

Minpunten

• Gebruik 3,5" HDD's gaat ten koste van CPU-cooler clearance;
  • De kap past niet super;
  • Lange GPU's kunnen de kabels van de PSU in de weg zitten.

Review - Antec ISK600
Bij deze een korte review van de Antec ISK600. Normaal schrijf ik nooit een review, maar in dit geval wil ik graag mijn ervaring met jullie delen.

Introductie
Een HTPC bouwen op basis van Mini-ITX. Waarom? Omdat mijn vorige kast (Coolermaster Cosmos S) enige staat van perfectie had bereikt. 3000 USB-aansluitingen en genoeg power om een raket van NASA de ruimte in te sturen… Het was tijd voor een nieuwe uitdaging. Het moeilijkst, is meestal het beste… Met dat in gedachte heb ik besloten zoveel mogelijk rekenkracht en gebruiksgemak in een compacte kubus te proppen.

Het kiezen van de juiste behuizing
Eigenlijk was ik op zoek naar een kast waarmee ik alles kan. De plaatsing van een optical, full-size ATX voeding en GPU, cardreader en waterkoeling in een compacte, strakke behuizing. Op het gebied van Mini-ITX heb je veel keuze. De Coolermaster Elite 120 Advanced trok gelijk mijn aandacht. Toen de Elite 130 met onder andere meer uitgebreide koelmogelijkheden op de markt kwam werd ik zeer enthousiast. Deze kast zat dan ook in de uiteindelijke slotvergelijking, samen met de ISK600, de Fractal Design Node 304, de BitFenix Phenom en een kubus uit de Lian-Li categorie. Uiteindelijk heb ik gekozen voor de ISK mede door de mogelijkheid om een slimeline optical in te bouwen en omdat er een standaard voeding in past. Alleen de Lian-Li kasten waren in mijn ogen nog beter; maar daar was de prijs dan ook naar. De Cooler Master heb ik achterwege gelaten, omdat ik –ondanks dat ik goede ervaringen met Cooler Master had– de afwerking van de behuizing in twijfel trok.

Externe eigenschappen van de ISK600
De kast bestaat uit een stalen frame (0.8mm SECC), met een kap van geborsteld aluminium en een plastic front. In het front is plek voor een slimline ODD aanwezig . Een plastic bazel is geplaatst in de uitsparing voor het geval je geen optical gebruikt. Het Antec logo is op subtiele wijze aangebracht aan de rechterzijde. Iets onder het midden zit een glanzende strip, waar een subtiele paarse LED’s zijn aangebracht, die gevoed dienen te worden middels een molex aansluiting. De rest van de behuizing is mat. Verder is een powerknop, reset knop, hoofdtelefoonaansluiting, microfoonaansluiting, 1x USB 2.0, 1x USB 3.0 en een activiteit-LED op subtiele wijze in het voorfront geïntegreerd. Het plastic front is in zijn geheel zo’n 3 cm diep, en aan de zijkanten en onderzijde zitten koelsleuven. De voeding trekt op deze manier via het front koele lucht naar binnen, aangezien deze aan de voorzijde gemonteerd wordt.
Wat direct opvalt, is dat de kleine LED behoorlijk fel is: ik heb hem dan ook niet gebruikt als HDD-indicator, dat is veel te druk. Wat tevens opvalt, is dat het I/O paneel op zijn kop gemonteerd is. Aan het binnenwerk is te zien dat deze aan de onderzijde van de behuizing van de LED strip gemonteerd is. Voor velen zal dit geen problemen opleveren, maar je moet het even in de gaten houden.

De kap van geborsteld aluminium is mooi afgewerkt. Aan de voorzijde is de kap aan weerszijden geperforeerd in een honinggraad structuur. Dit heeft enerzijds de functie om de warme lucht voeding van voeding af te voeren, en anderzijds om koele lucht bereikbaar te maken. Aan de achterzijde zijn 3 duimschroeven te vinden om de kap vast te zetten. De kap dient aan de voorzijde in een gleuf geduwd te worden alvorens deze vastgezet kan worden. Buiten het feit dat de kap van goede kwaliteit is, ben ik niet helemaal tevreden over de pasvorm. De kap zit aan de onderzijden niet vast, en de schroefgaten van de duimschroeven lijnen niet precies uit. Het monteren van de kap vergt dan ook enige oefening.

De achterzijde biedt ruimte voor een I/O paneel en 12 cm fan. De doorvoer van de 12 cm fan is ook in honinggraadstructuur geponst. Verder is een afdekplaatje gemonteerd over de 2 PCI-e sloten, dat voorzien is van luchtgaten. De plug voor het lichtnet is aan de onderzijde aangebracht.

Interne eigenschappen van de ISK600
De specificaties van de Antec website zijn lovend, waardoor je verwacht dat de kast ruime inbouwmogelijkheden te bieden heeft. Plek voor onder andere een full-lenght GPU, standaard ATX voeding, 2 HDD’s, 2 SSD’s, en plek voor een ODD behoren tot het pakket. Daarnaast biedt de kast 16 cm CPU-cooler clearance en is het voorbereid op waterkoeling.

Het frame van de kast is zeer stevig en door en door gespoten. Antec heeft puik werk geleverd wat betreft de afwerking. Nergens zijn scherpe randen te bespeuren, wat mij doet denken aan de tijd waarin ik eens met een Sweex kast had gewerkt en aan het einde van de klus de Vietnamoorlog had gerecreëerd. De schroeven van de ophanging van de HDD-slede zijn voorzien van rubbers om trillingen op te vangen. De ruimte tussen de kap en het frame is opgevuld met zachte strips, die trillingen van de kap opvangen. Verder worden voornamelijk popnagels gebruikt, maar is het front nog gemonteerd met schroeven. Dat komt de modbaarheid ten goede. Omdat de voeding aan de voorzijde geplaatst is, is een haakske verlengkabel in de kast aangebracht om de aansluiting op het lichtnet naar de achterzijde te verplaatsen: een hele nette oplossing van Antec. De kabel zit netjes weggewerkt, samen met de USB 3.0 header. De montage van het moederbord geschied zonder het gebruik van bussen: de behuizing is standaard voorzien van gelaste exemplaren.

Keuze van de hardware
In het kort, heb ik mijn ´oude´ hardware hergebruikt. Het enige dat ik heb aangeschaft is een Mini-ITX moederbord en een slimline ODD. Op de website is een foto te zien waar de kast gebruikt wordt in combinatie met de nieuwe Antec Kühler 650: wat er naar mijn mening retestrak uitzag. Deze closed-loop waterkoeler had ik ook aangeschaft. De complete configuratie is als volgt:
- Intel 2500K;
- Antec Kühler 650;
- Gigabyte GA-Z77N-WiFi;
- Samsung 830 (128 Gb);
- Seagate Barracuda 7200.11 500 Gb in Raid 0;
- Samsung SN/208DB;
- Cooler Master Real Power M520.

Inbouw van de hardware: handigheden en irritatiefactortjes
Zoals bij elke HTPC, vereist het inbouwen van de hardware enige handigheid. Ik ben begonnen met de voeding, vervolgens het moederbord, daarna de SSD en de slimline ODD. Als laatste klik je de HDD-slede op zijn plek. Ondertussen ben ik constant bezig geweest met het minimaliseren van wire-mess. Het inbouwen ging verassend eenvoudig; de kast is erg overzichtelijk en logisch ingedeeld. De schroefgaten zijn gemakkelijk toegankelijk en alles valt netjes op zijn plek. Ik kan met mijn handen overal prima bij. Tijdens de montage heb ik gebruik gemaakt van zoveel mogelijk rubber materiaal om trillingen tegen te gaan.

Maar dan zijn er wat zaken die ik niet had voorzien. Ten eerste, om de 16 cm CPU-clearance te behalen moet je geen HDD’s gebruiken. De slede biedt ruimte voor 2 3,5 inch HDD’s, dus je kunt wat ruimte winnen door slechts één HDD te gebruiken. Met beide HDD’s in gebruik blijft er zo’n 10 cm ruimte over voor de CPU cooler. Hetzelfde geldt voor waterkoeling. De set die ik besteld had (Antec Kuhler 650) paste niet in combinatie met de HDD-slede. De pomp bij dit specifieke type koeler is gemonteerd aan de fan en radiateur, waardoor het geheel ruim 6cm ruimte in beslag neemt. Dat was dus een no-go; ik denk dat andere sets wel passen (bijvoorbeeld de Corsair H55).

Ten tweede wordt geclaimd dat je een full-size GPU kunt gebruiken. Hier zit ook een conditie aan verbonden. De kabels van de voeding lopen richting de ruimte die gereserveerd is voor de GPU. Al snel nemen de kabels teveel ruimte in beslag waardoor ze tegen de PCB aan kunnen komen. Het gebruik van een voeding korter dan 15 cm kan ik aanbevelen, mocht je een kaart langer dan 20 cm gebruiken. Je kunt het uiteraard wel passend krijgen met proper kabelmanagement.

Een laatste irritatiefactortje is dat bij het indrukken van de eject knop de drive een beetje naar binnen drukt. Dat heb ik opgelost door een klein stukje piepschuim tussen de HDD-slede en de drive te plaatsen.

Beter koelen
In de eerste instantie baalde ik dat de Kuhler 650 niet paste in combinatie met de HDD’s. Toen heb ik een test setup gedraaid zonder de HDD’s. Tot mijn verbazing vielen de prestaties van het apparaat mij tegen; de temperaturen liepen tegen de 80 C aan onder full load, er was weinig airflow in de kast en de trillingen van de pomp stoorden mij enorm. Ik heb de waterkoeler van de hand af gedaan en gekozen voor luchtkoeling. Ik wilde maximale koeling en een laag geluidsniveau. Om het plaatsen van een tower cooler mogelijk te maken, heb ik de één van de HDD’s verticaal gemonteerd. Dat heb ik gedaan door wat gaten in de HDD slede te boren, wat een redelijk gemakkelijk klusje was. De verticale plaatsing van de HDD komt uiteraard niet ten goede van de airflow, maar biedt wel extra ruimte voor de CPU koeler. Na wat rommelen tussen alle vergane glorie, kwam ik een oude Cooler Master Hyper TX3 tegen. En je raadt het al: deze paste precies. Na de koeler beschilderd te hebben met een Arctic Silver 3 sausje deze gemonteerd op het i5-heethoofd. Terwijl ik weet dat dit geen topkoeler is, was ik erg verrast van de prestaties: de CPU (package) temperatuur kwam niet boven 72 C stressed; een verbetering van 8 graden ten opzichte van de waterkoeler. Waarschijnlijk was de waterkoeler niet erg effectief omdat de radiateur gekoeld moest worden met warme lucht die uit de behuizing werd getrokken.

Ik was hongerig naar meer koeling. Na lang zoeken, heb ik een compleet pakket aan PWM fan’s van Arctic cooling besteld, 2 x de F12 PWM en 2x de F9 PWM. De witte bladen van de fans geven een toffe uitstraling doordat ze goed zichtbaar zijn door de koelgaten. Tevens zijn ze aan elkaar te koppelen middels de Power Sharing Technology (PST): hierdoor zijn alle fans PWM gestuurd, afhankelijk van de CPU temperatuur. Één F12 heb ik geplaatst als exhaust op de ruimte die daarvoor beschikbaar is op de achterzijde. De andere F12 heb ik als intake aan de voorzijde in de ruimte die gereserveerd is voor de GPU gepositioneerd. Na montage van de fan houd ik zo’n 19 cm ruimte voor een toekomstige GPU over. De 2 F9’s zijn geplaatst in een push-pull configuratie op de TX3. De temps zitten stressed rond de 68 C en schommelen rond de 32 C bij het kijken van een film. Al om al ben ik zeer tevreden over de immense aiflow en de prima temperaturen voor zo’n kleine kast.

LED there be light!
Een belangrijke eis is dat de kast mooi moet zijn. Ik was van plan de computer in het zicht te plaatsen boven op het TV-meubel omdat ik nu eenmaal een elektronica liefhebber ben. Eerst had ik matchende CCFLs geplaatst, maar die oplossing doorbrak de eis van subtiliteit van het licht. Toen heb ik gekozen om een BitFenix Alchemy 6x LED strip te plaatsen in het plastic voorfront. Na demontage van het front heb ik de strip op de I/O aansluitingen geplaatst, waardoor deze nu subtiel verlicht zijn. Een minieme gloed is eveneens te bemerken onder het front. In combinatie met een Antec Bias lightning kit geeft het geheel een prachtige indruk bij HTPC toepassingen. Zelfs mijn vriendin vindt het mooi en ik mag hem in de huiskamer laten staan!

Algemene conclusie
De Antec ISK600 is een prachtige kast vol mogelijkheden. Als je de bovengenoemde beperkingen voor lief neemt of een beetje handig bent kun je veel uit de kast halen. De pasvorm had wat beter mogen zijn; de kap past niet helemaal perfect. Al om al is de Antec ISK600 een waardige toevoeging aan mijn HTPC installatie en trekt hij veel bekijks van bezoekers. De ISK600 is een behuizing die het verdient bij menig Mini-ITX bouwer op de shortlist te staan.

Toekomstplannen
- Het plaatsen van een GPU krachtig genoeg om op 1080P te gamen maar korter is dan 19 cm;
- Voedingskabels op maat maken.

Heb jij ook een Antec ISK600?

Sjiek kastje inderdaad. Ben maar blij dat je niet voor de Fractal Design Node 304 bent gegaan, die is echt veel te groot voor een mini-itx kast.

Maar de vraag blijft natuurlijk: 'Is this good for the company?'

Maar de vraag blijft natuurlijk: 'Is this good for the company?'
Die heb ik wel overwogen, maar die past niet netjes in de gangbare TV-meubel. Bovendien vind ik hem teveel lijken op een magnetron :+ .
Ik ben nu zelf aan het kijken voor een HTPC kastje tbv een gaming PC (ik wil geen tower denk ik), meer dit begrijp ik niet:
Deze kast heeft een inhoud van 18,71L, terwijl de FDN 304 een inhoud heeft van 19,64L. Scheelt bijna niets.

De 304 heeft bovendien een breder koelgat voor grote video kaarten, zo lijkt het.
Leuke review! Ik vroeg me alleen af hoe hoog de pootjes zijn, want hij is nu 4mm te hoog voor in mijn tv meubel. Dus als ik de pootjes eraf zou halen zou hij misschien passen :)
Ik heb de pootjes gemeten, en ze zijn precies 4mm. Wellicht gaat dat dus nèt wel nèt niet passen. Maarja, een beetje Tweaker verbouwt zijn kast of meubel gewoon even, of niet dan :Y) .
Haha, het is ook echt zo'n meubel waar niks echt goed inpast. De zaag erin zou ik zeggen :Y)
Bedankt voor alle nuttige informatie! :)

Ben momenteel voor een vriendin van mij bezig met het configureren van een HTPC, zij vindt deze case erg mooi (had er een paar geselecteerd voor haar), maar de addertjes onder het gras bij deze kast zijn nergens terug te vinden, behalve in jouw review. Top! :)
Bedankt Initech voor je review!

Maar hoe heb je die f9 fan geplaatst aan de linkerkant (gezien vanaf de voorzijde)?

Of heb je deze zelf geboord?
Hoi Bassie,

Aan die zijde lopen de voedingskabels, en ik heb de fan geklemd zitten tussen de kast en de voedingskabels. Aan de achterzijde een fanguard gemonteerd zodat de kabels niet tussen de bladen komen te zitten. Prima oplossing, fan kan geen kant op :)

Heb nu ook een ASUS passieve videokaart gemonteerd, past gewoon icm met de fan :)
Bedankt voor je antwoord!

Heb hem toevallig ook geklemd met de voedingskabels!
Voor mij geen grote Kaart, gebruik hem als HTPC,

nogmaals bedankt voor je antwoord!
bedankt voor de review. heb deze al maar zat nu meer te kijken of mijn nieuwe setup gaat passen voor ik het bestel:P

pricewatch: Intel Core i5 3570 Boxed
pricewatch: Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X

en gaat 1 evo 830 ssd in. en denk een 2,5 hdd.(als de 3,5 hdd een probleem geeft.)

zit alleen erg met de gpu. als die er in gaat kan ik de extra ruimte voor een fan wel schudden.
en een gtx 970 mini-itx is boven mijn budget. dus nu is mijn vraag heb je die extra fan aan de zijkant echt nodig voor de koeling? of kan ik er(buiten de psu kabel probleem ga voor modulair om die reden) gewoon een fullsize gpu in doen? en kan bv een 2 of 3 fans gpu wel voldoende frisse lucht halen als er vrijwel direct een plaat tegen aan zit?

en hoe doet de stock fan achter in de kast het in vergelijking met een artic fan?

alvast bedankt.

[Reactie gewijzigd door loki504 op 28 november 2014 11:23]

Hoi Loki,

Cool dat je deze ook hebt :). 2,5" HDD is inderdaad beter, dan houd je meer ruimte over. Zou wel 7200RPM pakken anders zit je met een trage snelheid (vb WD Black heb ik goede ervaring mee)..

Full-size PSU past makkelijk, zou wel modulair pakken omdat je in zo'n klein kastje de flexibiliteit echt nodig hebt. Gewoon 1-fans PSU, geen troep die meer fans nodig heeft.

Die videokaart zou ik niet kopen, Sapphire plaatst niet voor niks 3 fans op die kaart. Dat gaat herrie maken en alleen maar meer stof aantrekken. Ben er niet zo fan van, die 3 fans GPU cooler van hun. Ik voor hetzelfde geld eerder een ASUS kopen zoals R9280X-DC2T-3GD5 dus nog liever een modelletje lager maar dan heb je wel een fatsoenlijke videokaart.
Heb vandaag er een 280x van club3d. In zijn kast van 15m funmark 63 graden fan bleef op 20% na 10 min in de isk600 maar uit gedaan. Kaart zat op 85 graden en cpu op 60.. dus geen open air cooler