Specificaties 6" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia Lumia 1520 Zwart Review

WoutervOorschot 9 februari 2014, laatste update op 27 mei 2014, 6.153 views

Nokia Lumia 1520 Zwart

Pluspunten

• Windows Phone
  • Scherm
  • Design
  • Bouwkwaliteit
  • Audiokwaliteit
  • Accuduur

Minpunten

• Backlight van de capacatieve knoppen is niet egaal

Ik ben een van de gelukkigen die van Tweakers en Nokia een Nokia Lumia 1520 kreeg om deze te reviewen. Ik ben al een tijdje bezitter van een Lumia 920 en daar zal ik de telefoon dan ook wel eens mee vergelijken. Alle foto’s in deze review zijn gemaakt met de Lumia 1520, wanneer het een foto van de telefoon zelf is dan is de foto genomen met mijn Lumia 920. De foto’s zijn behoorlijk gecomprimeerd, de originele foto’s en de foto’s die ik niet in de review heb opgenomen staan hier: http://sdrv.ms/1bKpmZu .
Allereerst wil ik Nokia en tweakers.net bedanken voor deze Lumia.
Ik verdeel deze review grofweg in twee delen, hardware en software.
Algemene beoordeling
In één woord; Fantastisch.
De telefoon is wat mij betreft praktisch compromisloos. Een hele prestatie van Nokia en Microsoft.
De prijs is erg hoog, maar dat is de telefoon zeker waard. De prijs zakt waarschijnlijk relatief snel naar onder de 600¤ en dan is de telefoon het geld meer dan waard.
Hardware:

-Design-

Het design van de Lumia 1520 vind ik bijzonder mooi. De telefoon is gemaakt van matzwart plastic, dat zeer luxe en stevig aandoet. Het design is anders dan dat van de voorgaande topmodellen, de 800 en de 920. Het lijkt meer op dat van de Lumia 720 met afgeronde hoeken en een plattere achterkant.
Voor sommige mensen zal de telefoon misschien te groot zijn. Uiteraard is het een grote telefoon, maar na twee weken gebruik ben ik er al aan gewend en voelen vooral andere telefoons heel klein aan. In mijn broeken past de Lumia gewoon goed, maar bij strakkere broeken(vrouwen/meiden broeken) past de telefoon niet zo goed. Je kunt de telefoon net niet helemaal met één hand bedienen. Voor de bediening van de interface heb je de bovenkant van je scherm echter bijna nooit nodig en kun je de meeste dingen gewoon met één hand doen.
Aan de achterkant zit bovenaan een kleine verdikking voor de camera. Onderaan op de achterkant zit de speaker. Gecentreerd aan de onderkant zit de micro-usbaansluiting. Gecentreerd vanboven zit de 3.5mm jackplugaansluiting. Aan de rechtse zijkant zitten van onder naar boven de volumeknop, de powerknop en de cameraknop. Aan de linkse zijkant zitten bovenaan de sloten voor een micro-sdkaartje en de simkaart. De bezels rond het scherm zijn behoorlijk klein. Aan de voorkant zit logischerwijs het scherm( :P ). Daarboven zit de speaker voor bellen en de front-facingcamera. Onder het scherm zitten de drie Windows Phoneknoppen; back, home en search. Deze zijn helaas niet meer spiegelend zoals bij de 920, waardoor je ze alleen goed ziet wanneer het backlight aan staat, dat backlight is helaas niet helemaal mooi egaal.

-Bouwkwaliteit-

De bouwkwaliteit is voor zover ik heb kunnen testen heel goed. Uiteraard heb ik geen valtesten gedaan(waar halen die youtubers het geld vandaan?), maar de algemene indruk is goed. De telefoon geeft niet mee als je op de achterkant drukt bijvoorbeeld. Tussen het scherm en de behuizing zit een heel dun stukje rubber, waardoor het goed op elkaar aansluit en er geen stof tussenkomt.
De knoppen aan de zijkant wiebelen niet en voelen stevig aan. De knoppen bedienen beter, maar voelen tegelijkertijd minder aan dan die van de 920. De knoppen steken wat minder ver uit de behuizing en daardoor is de travel wat minder. De klik van de knop is wat sterker(ietsje meer dan een iPhone ter indicatie). Dit voelt beter aan om te gebruiken, je krijgt meer feedback. Ze zien er echter wat minder luxe uit.

-SoC en verdere componenten-

De Lumia 1520 bevat een snapdragon 800, een adreno 330 gpu en 2gb RAM. Dit maakt dat de telefoon bijzonder snel is. Windows Phone draait sowieso soepel, maar laadschermen en multitasking is heel erg snel op deze telefoon. De gpu is ook erg goed. Ik speel best wel eens GTA San Andreas op deze telefoon en dat draait volledig smooth met een hoge draw distance en alle instellingen op maximaal(de eerste mobile game die ik ken met graphics-instellingen  ).
De telefoon heeft 32GB intern geheugen en dat is lekker veel. Mijn Lumia 920 met 32GB intern geheugen stond na een krap jaar echter toch propvol met gemaakte foto’s dus heb ik bij deze telefoon direct een micro-sdkaartje van 32GB gekocht. Alle apps en muziek staan op het interne geheugen en mijn foto’s op het sd-kaartje. Windows Phone gaat erg goed om met geheugenkaartjes en zodoende heb ik dus meer dan genoeg opslagruimte nu.

-Camera-

De camera is toch wel iets waar je een Lumia voor koopt. De camera van de 1520 is de helft zo groot als die in de 1020. De camera heeft optical image stabilizing. Mede hierdoor is de camera heel goed in donkere situaties. Standaard slaat de camera een 5mp foto op die zeer weinig ruis heeft door middel van oversampling. Je kunt er ook voor kiezen naast de 5mp foto een 16mp JPG of een 16mp DNG(raw) foto op te slaan. De camera maakt erg goede foto’s.
Voorbeeldfoto’s:
De video’s zijn ook erg goed. De telefoon filmt in maximaal 1080p met 30fps. De stabilisatie zorgt voor mooie vloeiende video.
Voorbeeldvideo:

-Geluidskwaliteit-

De speakers van de Lumia 1520 kunnen bijzonder hard. Bij mij op school, in de aula kun je elkaar fatsoenlijk(lees: net aan) verstaan in de pauze. Ik kon op de speakers muziek draaien en dat konden ik en een paar vrienden gewoon horen, niet heel goed oid, maar het geeft denk ik een goede indicatie van het maximumvolume. De telefoon maakt meer lawaai dan een HTC one, sony xperia T of iPhone 4.
De geluidskwaliteit van de microfoons is zeer goed. Ik had tijdens het fietsen met wind even iemand gebeld en die hoorde praktisch geen ruis. Ik ben niet bij concerten of zoiets geweest, dus over opnames van harde muziek kan ik weinig zeggen. Het geluid dat je zelf hoort tijdens het bellen is ook erg goed.

-Bereik-

Het bereik is goed. Ik ben niet op plaatsen geweest waar echt slecht bereik is of iets dergelijks, maar ik heb er ook nergens problemen mee gehad. De telefoon heeft bijvoorbeeld wel een stuk beter bereik dan een htc desire z of de htc radar.

-Scherm-

Het paradepaardje van deze telefoon is toch wel het scherm. Een 6” scherm met een 1080*1920 resolutie. Je kunt pixels praktisch niet onderscheiden in de interface. Als je echter een plaatje hebt met één witte pixel op een zwarte achtergrond zie je het uiteraard wel.
Het scherm ligt heel erg dicht op het glas, je kunt nauwelijks zien dat het verdiept is. Het scherm kan heel erg helder(750 nits). Nokia heeft een functie toegevoegd dat de kleuren extra helder worden als je de telefoon in fel licht houdt. Je kleurreproductie is dan volledig naar de knoppen, maar je kunt het scherm onder een felle lamp/felle zon gewoon goed aflezen. De automatische helderheid reageert lekker snel en je hebt dus nooit een te fel scherm als je ’s avonds nog even wat bekijkt, en ook geen te zacht scherm als je buiten je telefoon gebruikt.
De zwartwaarde is niet nul, maar is wel heel erg goed. Als het scherm uitstaat(met glance/glimp aan) dan kun je wel een verschil zien tussen de behuizing en het scherm, maar het is niet groot en zeker niet storend.
Zoals op alle luxere Lumia’s kun je de kleurtemperatuur en de levendigheid van het scherm aanpassen. De standaardinstellingen zijn voor mij gewoon goed, maar het is leuk dat je het kunt aanpassen.

-Accuduur-

De accuduur is echt gigantisch in mijn ervaring. Mijn vorige smartphones(Lumia 920 en htc hd7) konden een dag doorkomen, wanneer je geen spelletjes ging spelen. De Lumia 1520 kan echter gewoon 2 dagen doorkomen. Ik kom meestal om half acht of half zeven mijn bed uit, en als ik de telefoon dan ’s avonds rond elf uur op mijn oplader leg is de batterij nog zo’n 50% vol. Je kunt gewoon een tijdje GTA San Andreas spelen en dan nog makkelijk de dag doorkomen.

-Accessoires-

Bij de telefoon kreeg ik het bijhorende hoesje van Nokia. Een flipcover in dezelfde stijl als bijvoorbeeld de iPad smartcovers. Ik heb het hoesje niet gebruik omdat de telefoon er wat dikker van wordt en ik er geen voordeel van in zie het wel te gebruiken.
Daarnaast had ik al een Nokia dt-900 draadloze oplader en dit zou ik iedereen dan ook willen aanraden. Draadloos opladen is zo makkelijk. De oplader ligt op mijn nachtkastje en als ik naar bed ga leg ik de telefoon er gewoon op en laad hij op. Het ziet er mooi en leuk uit, en er liggen ook geen snoeren in de weg.

Software

-OS-

Windows Phone is wat mij betreft qua design het mooiste besturingssysteem. De modern designline van Microsoft komt goed tot zijn recht. Het is ook erg mooi dat bijna alle apps de designline volgen. Animaties in het OS gaan altijd heel soepel en dragen bij aan de goede user-experience.
Windows Phone is zeer makkelijk te begrijpen. Je hoofdscherm bestaat uit tiles. Dit zijn snelkoppelingen naar apps, of naar functies in apps. Tiles kunnen ook dynamisch data weergeven, dan heten het live tiles. Als je op het hoofdscherm naar links veegt, kom je in de applijst. Deze is alfabetisch geordend en hierin staan alle apps. Dit is mijn hoofdscherm zoals ik het nu heb ingesteld. Je kunt zelf wit of zwart als achtergrond kiezen en daarnaast een themakleur. In dit geval zwart met groenblauw(teal).

-Stabiliteit en betrouwbaarheid-

Windows Phone is zeer stabiel. Ook de responsiviteit is heel goed. Scrollen gaat altijd soepel om het zo te stellen. Betrouwbaarheid in de vorm van notificaties enzo is ook heel goed. Skype is echter minder, dit ligt aan de backend van Skype en niet aan Windows Phone, soms komen berichten niet binnen bijvoorbeeld.

-Featureset-

Alle belangrijke functies bevat Windows Phone zelf, voor de rest kun je terecht in de Windows Phone Store.
Enkele noemenswaardige ingebouwde apps:

-OneNote
OneNote is het notitieprogramma dat bij Microsoft Office hoort. Op Windows Phone is het een losse app die bijzonder goed werkt. Het synchroniseert direct met je Microsoft-account waardoor je het ook tussen je verschillende apparaten goed kunt gebruiken.

-People
De People-app is je contactenlijst en meer. Je kunt in de People app bijvoorbeeld ook je timeline van twitter, facebook, linkedIn en enkele anderen volgen. Dat is ook meteen het sterke punt er aan. Je kunt out of the box allerlei accounts toevoegen aan Windows Phone en daardoor hoef je dus niet allerlei apps te hebben om statusupdates te doen of bijvoorbeeld foto’s te delen.

-Internet Explorer
Internet Explorer is echt(serieus!) één van de beste mobiele browsers die ik ken. Het ondersteunt niet alle mogelijke html5 functies bijvoorbeeld, maar de browse-ervaring is heel erg goed. Pagina’s scrollen altijd snel en smooth, ook als de pagina nog niet volledig is geladen. Zeker op een groot scherm werkt dit heerlijk. Ook bijvoorbeeld de tweakers-site werkt er heel erg goed. Het enige nadeel is het maximaal aantal tabbladen. 6 stuks, dit is logisch in de tijd van wp7 met standaard 576mb ram is het logisch voor de stabiliteit, maar ik kom wel eens een enkele keer een tabblad tekort.

Enkele noemenswaardige 3rd party apps:

-Regenmeter:

Echt een fantastische app, geeft gewoon heel makkelijk een overzicht van hoeveel regen er wordt verwacht op jouw locatie. Daarnaast kun je ook het weerbericht zien. De tile is ook erg mooi.

-Proshot
Een camera app. Proshot heeft heel veel instellingen, net als op een echte camera. De app werkt snel en daardoor ook een goed alternatief voor de standaard camera app.

-MyTube
Gezien Google nogal haat heeft aan Windows Phone is er nooit een officiële youtube app uitgekomen. Gelukkig is MyTube beter dan de officiële android/iOS app. Geen advertenties, preloading en een snelle interface. Zeker op een groot scherm is dit heel erg mooi.

-Baconit
Een reddit app. De app past perfect in de designline van Windows Phone en biedt je ook alle mogelijkheden die reddit biedt.

Nokia apps

Nokia voegt veel apps en functies toe aan Windows Phone. Dit is een lijstje van de meest nuttige wat mij betreft:

-Glance/Glimp
De tijd en je notificaties wanneer je telefoon is gelocked. Dit is een halfjaar geleden op Nokia Lumia’s gekomen en is heel erg praktisch. Als je telefoon op je bureau ligt kun je al zien dat je iets gemist hebt nog voor je je telefoon unlocked.

-Nokia HERE suite
De HERE suite bestaat uit HERE Maps, HERE Drive en HERE transit. Deze apps draaien allemaal op Nokia maps. De HERE suite bevat behalve nokia’s eigen kaarten ook zeer veel Points Of Intrest. HERE maps is een tikje langzaam om op te starten maar bevat heel erg veel functionaliteit en is wel gewoon snel wanneer het is opgestart. HERE drive is gratis wereldwijde offline navigatie. De navigatie werkt echt heel erg goed. HERE transit is voor het openbaar vervoer. Ook in Nederland is deze app ondertussen compleet en kun je hem goed gebruiken om een reisje met het ov te plannen. De HERE suite werkt echt heel erg goed en het is dan ook echt een groot voordeel van een Lumia. Windows Phone heeft ook de optie om kaarten te downloaden. Dan heb je de kaart, maar ook alle POI’s en navigatie zonder internettoegang.
Wandelnavigatie:

-Nokia camera
De Nokia camera app voegt erg veel functionaliteit toe. De app biedt een duidelijk snelle interface om bijvoorbeeld witbalans, ISO, sluitertijd en scherpsteling aan te passen. Ook zit er een automatische modus in. Je kunt in deze app ook een burst aan foto’s maken en hier later de beste uitkiezen of bijvoorbeeld motion blur toevoegen. Dat laatste is niet echt heel nuttig.

-mappen
Standaard biedt Windows Phone geen functie voor mappen, Nokia voegt met deze app deze functionaliteit toe. Ik heb het niet echt nodig, maar het kan handig zijn.

Ik denk dat dit één van de weinige telefoons is die op alle vlakken heel erg goed is. Voor sommige mensen zal het formaat van de telefoon een probleem zijn, ik denk dat veel mensen echter slechts denken dat het een probleem is en dat het alles meevalt met hoe groot het is.
Ik kan het toestel hoe dan ook aan iedereen erg aanbevelen. Zowel op hardware- als op softwaregebied is deze telefoon uitstekend.
Als je nog vragen of opmerkingen hebt over deze review, aarzel dan zeker niet om hieronder te reageren of om mij een DM te sturen. Ook voor foto’s(bijvoorbeeld de RAW bestanden) kun je me DM’en.

Edit: Ik wil iets kleins toevoegen. In de tweakers review laten ze een plaatje zien met de website van tweakers op een Lumia 1520, een 1020 en een Note 3. Hier worden ongeveer 4 artikelen weergegeven en alles is dan gigantisch groot. Ik gebruik tweakers ook op mijn 1520, maar daar kan ik ongeveer 11 artikelen zien, ik ben hierbij uitgelogd.

Heb jij ook een Nokia Lumia 1520 Zwart?

De themakleuren van WP vind ik echt verschrikkelijk. Lijkt dan of het scherm van lage kwaliteit is. Vanaf WP 8.1 kun je wel custom background instellen.
Ik vindt de meeste kleuren best mooi eigenlijk. De weergave van de kleur is inderdaad wel erg afhankelijk van de schermkwaliteit.
Als ik de schermen in winkel bekijk schrikt me dat echt af. Ofwel zacht ofwel fel maar niet de kleuren rood, groen, blauw die ik in winkel zie.

Kleuren zoals dit thema toch veel aangenamer?

Tja, dat is persoonlijk denk ik. Dit is mijn homescreen nu:
En met een paar ander zachtere kleuren:

Ik vind de kleuren zoals WP ze gebruikt eigenlijk wel mooi, heel erg sprekend en vrolijk vooral.
Bedankt voor de uploads, het is idd persoonlijk (zie duizenden versch homescreens). In winkel nog eens checken want wil toch eens voor Nokia Lumia gaan.
Ik vond dit een heel erg mooie review. Ik vroeg me echter af of je momenteel ook nog steeds het toestel zou aanraden of een ander?

We zijn nu een goed jaartje verder en ik ben op zoek naar een windows phone met sterke camera. De 1520 lijkt me dan ook de beste keuze hierin.

Moest er nieuws zijn dat Microsoft binnenkort weer een nieuw modelletje uitbrengt dan wacht ik liever nog even. Langs de andere kant de prijs voor een nieuwe Lumia 1520 ligt nog maar op 380 euro. Wat ik erg scherp vind.
Zo, nu nog reacties op mn review!

Precies zo als je zelf al zegt, binnenkort komt de lumia 940(of 950) XL uit, die wordt uiteraard nog beter dan de 1520 maar zal bij introductie toch ook zeker 700eur of meer kosten. Ik kan de 1520 zeker nog aanbevelen, absoluut voor minder dan 400eur nieuw. Ik draai nu sinds een tijdje de preview van windows 10 mobile erop en dat draait erg goed. De 1520 blijft een toptoestel zelfs anderhalf jaar na introductie!

Als je het nieuwste beste wilt zou ik nog wachten, maar de 1520 kan nog steeds zeer goed mee met de huidige toptoestellen(S6, G4, 6 plus e.d.) en is qua prijs/kwaliteit verhouding veel beter dan een nieuw toestel.
Een hele mooie, informative en nuttige review. En als gebruiker van een HTC 8X ben ik het helemaal met je eens wat Windows 8 mobile betreft. Het is een prima OS. Mijn vorige telefoon, een iPhone 4S, mis ik geen seconde.

De 1520 staat nu op mijn verlanglijst ;)

Gr. GrandPa.
Mooie review. Ik zit op de kleinere varianten te wachten. Samen met Windows Phone 8.1 wordt 2014 een heel mooi jaar voor Windows Phone gebruikers.
Uitstekende review! Wat zien die foto's er haarscherp uit zeg! Echt een fantastisch toestel, ook qua specs.
erg mooie telefoon en review, super foto's en een erg informatieve review, hoop er meer van te zien ;)
leuk om die revieuws te lezen hier, heb er vandaag een gekocht via 2dekans van coolblue scheelt toch weer veel knaken en mijn lumia920 is helaas door waterschade overleden. Erg benieuwd vooral of ik niet een te groot toestel aangeschaft heb. Maar dat gaat de tijd leren :+
De eerste keer dat je hem vastpakt heb je waarschijnlijk echt zoiets van WOW dat is echt WOW groot!
Maar na een week ofzo ben je er aan gewend(mits je broekzakken groot genoeg zijn)
Veel succes ermee iig!
Dat gaat vast goed komen met de telefoon broeken weet ik niet hehehe dank voor je reactie.
Wat zijn je ervaringen met Whatsapp? Komen berichten wel eens vertraagd binnen (soms wel uren later)?
Met whatsapp heb ik geen problemen, maar ik heb er ook vroeger nooit problemen mee gehad. Het draait wel heerlijk snel op een 1520. :)
Echt hele mooie review!!
Ik heb deze 1520 ook.
Alles top, behalve 1 probleem, het scherm is wat overgevoelig en het gebeurt mij redelijk vaak dat er onbedoeld iets gestart wordt of geselecteerd wordt, terwijl ik aan het scrollen ben.
Ervaar jij dit ook?
Ik heb gehoord dat er een firmware update aan zit te komen die dit op zou moeten lossen.
Maar voor de rest, echt een toppertje!!
Ik had het geluk, dat ik het toestel via 2e kans van Coolblue heb kunnen kopen voor maar ¤489,-!!
Het toestel was echt gewoon nieuw, heb dus geluk gehad!!
Dat is mooi!
Ik heb wel eens een enkele keer dat ik klik wanneer ik swipe. Ik heb het bijna nooit, en ook nooit echt last van. Ik heb wel gelezen dat je het beste de touchgevoeligheid op normaal kunt zetten wanneer je er last van hebt.
Dank je Wouter, sorry voor mijn late reactie.
Ik heb het toch echt regelmatig dat een swipe gezien wordt als enter/selecteren.
Heb inmiddels al contact gehad met Nokia, ik hoop iets positiefs te horen.
Voor de rest is het echt een TOP toestel!!
Ik mis eigenlijk geen apps. Heb hiervoor ook veel Android gehad en ook een Lumia 520 en 920. Toen ben ik echt gecharmeerd geraakt van de eenvoud en snelheid van WP!
Met WP8.1 kan het alleen maar beter worden.
Inderdaad een iets beter gebruik van de hogere resolutie van het HD scherm zou mooi zijn.
Ik moet ook zeggen dat de GPS module ook erg goed werkt!
Krijg altijd zeer snel een fix, en navigatie is, in vergelijking met de andere besturingssystemen, echt geweldig!
Kortom, echt geweldig toestel, nu alleen ff een firmware update voor het scherm en ik ben echt blij!
Mooie review en gefeliciteerd! Ben heel benieuwd WP8.1 op dit toestel. Dan komt hij denk ik nog beter uit de verf :D