Specificaties Bedraad Qwerty met Cherry MX Brown switches - Bekijk alle specificaties

CM Storm Trigger Z (brown switch) Review

Foritain 9 februari 2014, laatste update op 9 februari 2014, 4.370 views

CM Storm Trigger Z (brown switch)

Pluspunten

• Bouwkwaliteit uitstekend
  • Cherry MX switches
  • Hij ziet er gewoon super uit.
  • Grote polssteun inclusief
  • Erg fijne materialen van zowel de behuizing, polssteun, als knoppen
  • Strakke verlichting met aardig wat instellingen
  • Veel macro opties voor o.a. gamers
  • Vrij goedkoop voor een mechanisch toetsenbord
  • Evt. ook te krijgen met rode of blauwe switch, met verlichting eveneens in rood/blauw

Minpunten

• Mocht je dat zoeken, usb-hub en 3.5mm headphone aansluitingen ontbreken
  • Bepaalde populaire switches, zoals Cherry MX Zwart, lijken voorlopig niet te komen.

Review: CM Storm Trigger-Z

Specificaties
Uitpakken
Software
In de Praktijk

Productwebsite

Enkele weken geleden had ik al een toetsenbord aangeschaft met een rode Cherry MX switch, echter voor mijn gebruik bleef ik met het gevoel zitten dat ik toch beter een andere kleur had kunnen nemen. Nadat ik besloten had om een bord met bruine switches aan te schaffen zag ik dat er net een nieuw model van Cooler Master / CM Storm (tot zover ik weet de gaming-tak van Cooler Master?) uit was gebracht. Niet alleen voldeed die aan mijn wens van bruine switches, het hebben van een num-pad, witte led verlichting, en een full-size polssteun (wat ik toch een beetje begon te missen van mijn oude Logitech G15), maar een net-in-de-winkel nieuw speeltje is natuurlijk extra leuk. Niet alleen dat, maar zoals je ook aan mijn eerdere reviews kan zien ben ik de laatste jaren erg te spreken over CM producten, en de prijs/kwaliteit verhouding daar van.

De Trigger-Z is verkrijgbaar vanaf 93 euro, al was hij bij de shops waar ik normaliter liever mijn bestellingen net een paar euro duurder. Hoe dan ook zeker niet duur voor een mechanisch toetsenbord, en vooral een flinke polssteun lijkt een zeldzame eigenschap in het segment onder de 100 euro. Tot zo ver ik kan zien is momenteel enkel de bruine Cherry MX switch variant van de Trigger-Z leverbaar, al zag ik in een nieuwspost op HWI dat rode en blauwe varianten, met in de kleur van de switch verlichte ledjes, binnenkort ook zullen komen. De bruine variant is in elk geval wel al goed leverbaar, en komt met witte leds. Of er nog andere kleuren uit komen weet ik niet, maar de website geeft er geen melding van.

Voor ik aan de echte review begin vind ik het wel van belang te vermelden dat ik bewust geen foto’s bewerk of iets dergelijks, het enige wat ik doe is soms wat bijsnijden en verkleinen naar review-maatjes. Dit juist om een realistisch beeld van de producten te geven, waar stock foto’s van veel producten nog wel eens van de realiteit kunnen verschillen.

Specificaties

De specificaties van de CM Storm website:

Nogmaals valt te zien dat de kleur van de verlichting afhankelijk is van de kleur van je switch, en in het geval van deze bruine variant dus geheel wit verlicht is.

Met 5 losse macrotoetsen kan je met 15 macros per profiel, en 5 profielen, een totaal van 75 macros opslaan. Deze macros worden opgeslagen in het interne geheugen van het toetsenbord, en een klein ARM processortje verwerkt de commandos intern. Uiteraard kan je vlot tussen de profielen switchen, al is dat niet iets waar ik als ‘gemiddelde’ gebruiker veel mee zal doen. Ook niet onverwacht (het blijft tenslotte ook een game-merk) kan je de windows key uitschakelen, en krijg je ook multimedia toetsen. Verder bevat de Trigger-Z dus een flinke polssteun, en de kabel is in zijn geheel los te koppelen.

De 64 KRO, “key rollover” houdt in dat je tot 64 commandos of knoppen tegelijk kan activeren, lijkt mij meer dan voldoende voor welk gebruik dan ook.

De afmetingen lijken mij vanzelfsprekend, hij heeft een aardig maatje, en is zeker geen compact model als je zoiets zoek. De macro toetsen, het numpad, de niet heel dunne zijkanten, en de polssteun maken het een aardig aanwezig toetsenbord met een niet misselijk gewicht van meer dan 1.5 kilo. Persoonlijk bevalt dat prima, want in het gebruik ligt hij muurvast op tafel.

Mocht je deze features zoeken, een usb-hub en hoofdtelefoon aansluitingen zitten niet op de Trigger-Z.

Verder mag het hopelijk duidelijk zijn dat dit toetsenbord is voorzien van Cherry MX Switches. Toch wel ‘het’ merk switch wat mechanische toetsenborden betreft. Deze variant van de Trigger-Z is voorzien van bruine switches, oftewel met tactile bump, en zonder ‘click’.

Voor meer details over mechanische key switches is er een mooi topic op overclock.net (Wel in het engels). Zeker een leuk stukje lezen.

Het uitpakken

De Trigger-Z komt in een flinke verpakking, en die ziet er zeker niet verkeerd uit. Eenmaal open zie je dat het toetsenbord stevig zit, met flink ruimte aan boven en onderkant van het bord. Oftewel je zou het echt goed bont moeten maken met de verpakking als je het toetsenbord zou willen beschadigen.

Naast het bord zelf krijg je een forse polssteun, de usb kabel, een key-puller, en nog wat documentatie.

Eerst even naar het toetsenbord zelf kijken, en ik vind het echt een beauty. Het materiaal is een keurig mat zwart, en ook relatief zacht aanvoelend kunststof. Het voelt in elk geval kwalitatif helemaal in orde, en ziet er even zo goed uit. Dat CM zoals vaker voor een iets ‘stoere’ uitstraling gaat zal je wellicht al zijn opgevallen, en wat dat betreft past de Trigger-Z ook zeker in dat plaatje. Het is een strakke vertoning, met toch enkele leuke details om hem net even anders en opvallend te maken. In elk geval geen slecht woord over de looks en feel.

Ook de achterkant heeft een aardig detail in het design. De USB poort die je ziet is om het toetsenbord aan je pc aan te sluiten.

Uiteraard kan je het bord ook iets onder een hoek zetten.

Aan de onderkant vinden we een flink CM Storm logo, de voetjes om hem wat te verhogen, en ook zeker niet onbelangrijk, flinke rubbers om hem stevig te doen staan.

Dan de polssteun, net als de behuizing gemaakt van een keurig mat en zacht voelend kunststof. Een feature welke ik dacht niet te missen, maar ik toch voor mijn gebruik niet zonder kan. Deze klik je eenvoudig aan je bord mocht je dat willen.

Dan naar de accessoires. De USB kabel ziet er aardig uit met z’n “braid”, en is in zijn geheel los te koppelen van het toetsenbord zelf. Mocht je denken er een draadloos toetsenbord van te maken, dat gaat natuurlijk niet werken.

De key-puller is een leuke extra, kunnen we eenvoudig naar de switches kijken. Bruine Cherry MX switches dus, en de kleine ledjes zitten er achter. De keycaps zelf voelen gewoon prima stevig aan, en zien er ook uitstekend uit.

Software

Alhoewel je het toetsenbord direct bij het inpluggen kan gebruiken (en basisfuncties zoals media-keys, verlichtingsopties e.d. werken meteen), zal je de software willen gebruiken om het onderste uit de kan te halen, vooral voor gamers en andere macro-fanaten. Op de website van Cooler Master download je de software, en eventueel een firmware update (al bevatte mijn bord direct de laatste firmware).

Helaas kan ik fotos breder dan 600 pixels niet direct tonen, en is de software fors breder dan dat. Ik moet het dus met thumbnails doen; je zal dus helaas even moeten klikken om de volledige plaatjes te zien.

Op het eerste scherm “Storm CFG” kan je alle knoppen individueel beheren. Zo kan je ze aan andere keys binden, macros koppelen, de knop uitschakelen of een programma starten. Ik ben nog niet aan de ‘advanced’ optie toegekomen, maar kenners zullen vast weten wat ze er mee willen doen.

Ik ben zelf geen gebruiker van macros, maar fanatieke gamers zullen er ongetwijfeld mee aan de slag willen gaan. Je kan onder “Profiles” al je profielen beheren, sorteren, tijdelijk uit het toetsenbord en in de computer op slaan, en weet-ik-veel-wat-nog-meer.

Hetzelfde geldt voor het scherm “Macro Studio”, waar je al je macros kan maken en aanpassen naar wens. Het lukte mij helaas niet om mn bordje bier uit de koelkast te doen halen, maar misschien leg ik de lat net iets te hoog.

Wanneer je een macro maakt komt eerst de vraag of je vertragingen in je handelingen wilt opnemen, of je een bepaalde tijdsduur tussen alle acties wilt, of dat alle acties zonder tussenpauze achtereenvolgend worden uitgevoerd.

Ook na het invoeren van je macro heb je nog alle mogelijkheden om aanpassingen te maken met behulp van het virtuele toetsenbord en muis.

Nogmaals, dit zijn functies waar ik zelf niets mee van plan ben te doen, dus niet diep in ben gedoken. Mocht een fanatieke gamer vragen hebben over bepaalde mogelijkheden, vraag het gerust, dan kijk ik met alle plezier verder voor je. Tot zo ver ik kan beoordelen lijkt alle wensbare functionaliteit echter gewoon aanwezig.

In de Praktijk

Ik heb de Trigger-Z nu slechts enkele dagen in huis wat een lange-termijn beoordeling lastig maakt, maar ik kan er voorlopig enkel positief over zijn. Kwalitatief voelt het erg goed aan, en het materiaal van de behuizing, knoppen, en polssteun zijn echt heel prettig. Vooral de aanwezigheid van de polssteun vind ik zelf een hele fijne extra, al zal niet iedereen daar gebruik van willen maken.

Mensen die nog nooit een mechanisch toetsenbord hebben gehad zullen wellicht denken waarom je meer dan een paar tientjes voor een toetsenbord uit zou willen geven, maar als je eenmaal aan mechanische switches begint wil je waarschijnlijk nooit meer anders. Voor mij was het wel eventjes aanpassen aan de ‘bump’ in de bruine switches ten opzichte van de geheel lineaire rode switch, maar als lekker all-round keyboard ben ik tevreden over mijn keus. De ‘bump’ geeft mij in elk geval een prettiger gevoel wanneer de knop activeert, wat ik in het dagelijks gebruik een beetje miste in de rode variant. Voorkeur voor type switches blijft echter persoonlijk, dus voor je je keuze maakt, lees goed, of probeer ze ergens uit.

Over de lange termijn kan ik dus nog niet oordelen, maar de switches zouden in elk geval 50 miljoen aanslagen moeten kunnen verdragen, en de kwaliteit van Cherry MX switches (en eigenlijk ook van CM / CM Storm als je het mij vraagt) staat m.i. buiten discussie. Schoonmaken van een paar dagen oud toetsenbord is ook geen echte uitdaging, maar met de key-cap-puller kan je in elk geval eenvoudig onder de knoppen komen mocht je iemand zijn die lekker snackt naast de pc. Het materiaal van het bord zelf lijkt dusver ook gewoon van prima kwaliteit, maar ik was niet van plan om met hem te gooien of te bekrassen om het nader te testen.

Dan nog de verlichting, zoals genoemd zijn alle toetsen wit verlicht. De sterkte van de verlichting is in 5 stappen in te stellen, waarbij de hoogste stand echt lekker aanwezig is, en de laagste stand je doet twijfelen of hij wel aan staat, je ziet dan echt minimaal licht onder en in de knoppen. Meer dan genoeg speling om jouw perfecte lichtinstelling te vinden dus. Ook de knipper-optie bestaat, mocht je dat echt leuk vinden (ik word er met 10 seconden gek van), en de game-modus,met enkel de WASD, de pijltjes, en de macro-toetsen verlicht ontbreekt niet. Mocht je de verlichting geheel willen uitschakelen kan dat, al vind ik de laagste verlichting stand dan toch net even mooier om te zien zonder dat het echt licht af lijkt te geven.

In elk geval is de verlichting erg strak om te zien. Toetsen zijn goed leesbaar, en de verlichte achtergrond tussen de toetsen geeft m.i. een super resultaat, die tussenverlichting is mooi egaal en het lijkt alsof de toetsen een beetje zweven. Foto’s maken van verlichting op hardware vind ik nog erg lastig, maar ik zal mijn best doen toch een beetje leuke impressie te geven:

Verlichting vol aan

Verlichting een standje minder, overigens kan het nog verder worden gedimd, kwam echter op de foto niet heel goed er uit.

De game-stand met enkel WASD, pijltjes, en macro-toetsen verlicht.

Ook het lettertype vind ik een prima keuze.

Tot dusver ben ik erg onder de indruk van de Trigger-Z. Welke kleur switch perfect is wisselt van gebruiker, maar als iemand die af en toe wat spelletjes speelt, redelijk wat typt op een dag, en ook flink wat werkuren achter de pc maakt moet ik zeggen dat de bruine switch in al deze doeleinden uitstekend bevalt. Gelukkig voor mij dat bruin net de kleur is die op dit moment leverbaar lijkt. Rood en Blauw zullen in elk geval snel volgen, maar het lijkt er op dat liefhebbers van zwarte of andere kleuren switches door de Trigger-Z in de steek worden gelaten. Verder ben ik mij ervan bewust dat er gebruikers zijn die liever een super-compact bord hebben, zonder extra toetsen of zelfs zonder numpad, maar ook dat is een persoonlijke afweging en kan ik niet als kritiek zien.

Als het op de Trigger-Z zelf aan komt kan ik gewoon kort zijn: Ik kan er niets negatiefs over zeggen. Met een volledige layout inclusief numpad, mediatoetsen, en een keurig aantal en goed bereikbare macro toetsen (de 18 knoppen van mn oude bord had ik meer last van) is het in elk geval een lekker compleet toetsenbord. De polssteun is een erg fijne extra die ik graag op meer borden zou willen zien, maar is natuurlijk ook gewoon te verwijderen indien gewenst. Door het formaat en de polssteun is de Trigger-Z opvallend zwaar te noemen, wat misschien onhandig is als je hem veel verplaatst, maar in het gebruik hem juist erg stevig en stabiel op tafel houdt.

Dan blijft de bouwkwaliteit, looks, en feel over. En ook daar kan ik gewoon enkel positief over zijn. Zowel de behuizing als de knoppen voelen erg solide, en ook erg prettig aan. Vooral de materiaalkeuze is erg prettig; het voelt een stuk comfortabeler aan dan hard plastic, en ziet er ook nog eens mooi mat-zwart uit. Het resultaat is een strak, mat zwart, wellicht iets wat mannelijk oogend toetsenbord wat op geen bureau zal misstaan. Als laatste is de verlichting ook nog eens prachtig en ruim instelbaar. Niet alleen de knoppen zelf zien er goed uit, maar (en ik hoop dat dat op de foto’s ook goed zichtbaar is geweest) ook de ruimtes tussen de knoppen zijn strak en egaal verlicht.

Al met al denk ik veilig te kunnen stellen dat je met de CM Storm Trigger-Z een lekker compleet, scherp geprijst, kwalitatief uitstekend, en vooral ook een heel mooi mechanisch toetsenbord in huis haalt. Ik ben in ieder geval alvast heel gelukkig met mijn nieuwe bordje.

Zoals altijd enkele vergrotingen, in dit geval zou ik sterk willen aanraden deze even te bekijken. Kleine details komen lastig naar voren op kleine fotos, en m.i. geven de hogere res fotos een veel beter beeld van de werkelijke looks van dit bord.
http://tweakers.net/ext/f/U09uprCBldEvE615Nc7au9rQ/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/cYnlLNNGQ33hZdEvlkAp0CkY/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/DsFoUhmxsbEAf3rRMQ0XAmO8/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/afVz1XjBeKSu7YzDsX2si0Gc/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/cRIcymlG4HGE1nIANQCK3a8D/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/hyLzhTsx7fmmGXHtL1H4VMXj/medium.jpg

Vind je deze review leuk dan zou ik een leuke reactie natuurlijk erg waarderen, en uiteraard is kritisch commentaar ook zeer welkom. Kijk anders ook eens bij mijn andere reviews; ik vind het leuk ze te maken, maar natuurlijk ook om ze te delen!

Heb jij ook een CM Storm Trigger Z (brown switch)?

Leuke review. Je had nog wat reactie snelheden kunnen meten. Maar verder is het prima, maar ben je wel heel erg snel met alles 5 sterren te geven.

Ik geef je een +3 puur voor het schrijfwerk wat heel erg goed is gedaan. Maar ik zou echt wat kritisher kijken als het om de sterren gaat. Kan heel moelijk zijn zeker als je nooit andere toesenborden hebt gebruikt voor gamen bijvoorbeeld.

Ik personlijk vind de multimedia knoppen een beetje vaag ingedeeld. Ik vind het ook erg storend dat die knoppen er zo dit opzitten. Ook vind ik personlijk dat je veel kracht moet zetten om de knoppen in te drukken. Ook is er geen system requist knop aanwezig. (maar ik ben denk ik de enige die daar om geeft, ik zet altij ctrl alt delete op sysrq)

Dat zijn mijn personlijke nadelen Of jij dat vind of niet vind moet je zelf beoordelen.
Dank je voor de feedback. En blij dat de review in elk geval bevalt!

mbt de reactie snelheden, heb je een suggestie hoe ik hier een mooie en waardevolle meting van kan maken? Want in mijn ervaring is het gewoon instant en kan ik niets klagen, maar ik wil met alle plezier een toevoeging of meting maken als ik dat kan doen.

Vergelijken blijft altijd lastig, ik heb nu 2 mechanische bordjes staan, en met mijn all-round gebruik merk ik nog altijd erg weinige echt grote verschillen behalve de opvallende features natuurlijk als verschil in kleur switch, en het hebben van een polssteun. Ik kan zelf gewoon weinig mis vinden aan de bordjes die ik tot nu toe beoordeel, vandaar de positieve scores. Iets punten aftrek geven terwijl ik eigenlijk niets te klagen kan vinden vind ik ook wat vreemd.

Elke gebruiker heeft andere wensen, en ik hoop dat iemand die bepaalde features zoekt zelf kan bepalen of een product gaat voldoen of niet. Zo zou ik bijvoorbeeld kunnen klagen dat deze een numpad heeft terwijl ik een compact bord zoek, maar dat werkt natuurlijk ook niet lekker in een review. Mijn intentie is dan ook een goed beeld van het product te geven, de werkelijke looks, aanwezige features, kwaliteit, prijs/kwaliteitverhouding, de daadwerkelijke prestaties, e.d. en deze zaken probeer ik zo goed mogelijk te beoordelen. Of een gebruiker dan toch iets anders wil moet hopelijk dan goed af te leiden zijn. Ik begrijp je insteek goed, maar betwijfel of mijn persoonlijke voorkeuren veel toevoegen in een review (al koop ik mijn producten natuurlijk wel op mijn voorkeuren, vandaar dan ook dat ik veelal bij positieve berichten uit kom omdat ik (meestal althans) natuurlijk niet blind producten kies)

Betreffende je specifieke punten. Na de rode switch was deze bruine in het gebruik voor mij niet noemenswaardig zwaarder, anders dat de bump natuurlijk een iets hogere kracht vereist. Heb jij dit bord zelf, en is hij voor jou noemenswaardig zwaarder dan andere bruine switch bordjes? Dat zal wellicht handige informatie voor anderen kunnen zijn. Persoonlijk vind ik ze in elk geval heerlijk.

Wat betreft de mediaknoppen, F1-F4 voor verlichting, F5-F8 voor media, F9-F11 voor volume, en Macro 1-5 bij de linker-pink, lijkt mij toch geen gekke indeling? In elk geval hoop ik zoals ik boven noem dat het in elk geval uit de fotos af te leiden is hoe alles precies zit.

sysrq, denk niet dat ik daar ooit 1 seconde aandacht aan heb gegeven. Je zou natuurlijk een ctrl-alt-del macro aan een bepaalde toets kunnen binden, al weet ik niet of jij alle overige knoppen al een bestemming hebt gegeven of van nature al gebruikt.

In elk geval dank voor je feedback, vind het leuk dat er interesse in is, en als er andere noemenswaardige punten zijn zie ik dat graag in de reacties. Nogmaals als je een mooie manier kan suggereren om echte reactietijden goed te meten hoor ik het graag, en kan ik dat natuurlijk doen.
Hmm das een goeie hoe je usb snelheden moet meten. Je deed het in het PS2 tijdperk. Maar USB, tja je zou het met een USB device tool kunnen doen. Maar dat is meer bedoeld voor usb sticks enz.

Nogmaals wat ik schreef zijn mijn personlijke minpunten. Ik vind die witte vlekken op de F toetsen die als multimedia keys dienen echt te groot en lelijk. Dat is persoonlijk. Sysrq is zo enorm oud, dat komt nog uit het IBM tijdperk. Maar ik heb jaren lang Sysrq gedaan en heb het later toen ik een windows 98 systeempje had deze toets gebruikt voor ctrl alt del als een marco. Scroll look gebruik ik ook nog steemd maar dan om een pagina vast te zetten zodat hij niet meer beweegt (doe ik vooral als ik iets aan het zoeken ben enz) maar dat is offtp

Maar als het er niet opzit ga ik het toetsenbord echt niet afkeuren. Het is zoiets als gratis fans bij een kast. Het is leuk om te hebben, maar je keurt een andere kast niet af alleen vanwege de fans. Maar ik kon zo 123 niks anders verzinnen. :9

Ik heb het bord zelf niet maar een vriend van mij wel. En ik type veel achter zijn PC. Ik heb zelf een G15 (nog steeds, nog nooit zo'n goed toetsenbord gehad) En vind de bumb heerlijk. Voor de G15 had ik er een van HP/Compaq (heb ik niet zo heel lang gehad want ik wou een game toetsenbord) en daarvoor nog een met een Highscreen met DIM aansluiting uit 1996 (heb ik toch nog tot 2006 gebruikt via een PS/2 adapter) En deze was heel erg zwaar. Dus het versheel merk ik goed bij toetsenborden.

maar met een USB device meet tool kan je denk ik snelheden meten. Maar je hoeft het niet zo letterlijk te nemen. Je kan ook een type test doen en vergelijken met andere toetsenborden. Een voorbeeld van een paar jaar geleden met toetsenbord A haalde ik 60 aanslagen per min en met een andere 78. (waren draadloze toetsenborden van lang geleden) Maar je zou dus kunnen googlen. Ik weet tevens ook niet wat andere keyboard reviewers doen aan speedtesten.

PS er zullen wat typo's instaan maar het is weer laat voor mij :(
Ik ga even kijken naar die snelheden.

Ik snap je helemaal, vandaar dat ik juist met veel fotos voor jou en anderen een duidelijk beeld wil geven. Bij evt aanschaf zal de kans op verrassingen dan toch kleiner zijn. Ik blijf die knoppen wel aardig vinden overigens ;)

Wat betreft de G15, ik leef met je mee. Heb er ook heel veel plezier van gehad, maar hij is echt helemaal op. Heb hem hier nog wel liggen en ik kan niet zeggen dat ik de switches van de G15 nou lichter vind. Jaren lang wilde ik hem ook niet vervangen, maar nu was het echt tijd, en heb er ook geen moment spijt van. Had eerst naar de G510 en G710 gekeken, maar het schermpje deed ik al jaren niets meer mee, voor 100 euro een niet mech-kb kopen zag ik ook niet zo zitten, en een verschil van bijna 50 euro in het nadeel van de G710 ten opzichte van deze (al zullen de o-rings voor sommigen ook wat waard zijn natuurlijk) kon ik best goed elders besteden. Dat en ik ben ook een paar jaartjes ouder dat een wat rustigere uitstraling ook geen kwaad kon.
Prachtige review! Ik denk dat ik weet welke ik ga kopen :+

Voor je plaatjes die te breed zijn kan je een width toepassen
[img width=640] http:///blablabal [/img]
Dank je wel :)

Mbt img width, probleem is dat een resize van de software er gewoon gaar uit ziet, vandaar de thumbs. Maar wist er niet van en ga het zeker onthouden voor de toekomst, dank!
Top review +3

Naar aanleiding van deze review ook dit toetsenbord aangeschaft, krijg hem donderdag binnen :)

Top!
Dank je voor de reactie, bevalt het bordje ondertussen? :)
Bordje bevalt zeker, helaas heb ik hem wel terug moeten sturen wegens een vreemd veer geluid bij de S toets. Inmiddels heb ik hem weer binnen en wat heb ik hem gemist in die week. Nooit gedacht dat ik m'n oude Logitech G15 zo zou kunnen haten :D
Wat jammer dat ie even weg moest, maar in elk geval gefixt dus.

Ik dacht ook dat ik mn g15 nooit weg zou doen, maar ik wil nu geen moment meer terug :D
Mooi review, duidelijk erg veel moeite genomen om mooie foto's erbij te plaatsen.
Ik heb hem besteld. Oude toetsenbord was een beetje erg dood aan het gaan.
Ben er nog altijd heel blij mee, laat maar horen hoe hij bevalt :D
Ik heb hem net aangesloten. Wat typt dit lekker zeg. Hier ga ik wel plezier van beleven, ik werk 2 dagen per week thuis en dan komt dit toetsenbord goed van pas.

Even moeten pielen om de backlights aan te krijgen (met de rechter fn-toets dus).
Dat stond dus niet in het bijgeleverde pamfletje.
Al een tijdje er mee aan het werken. Baal er nu van dat ik op werk niet zo'n lekker toetsenbord heb :)
Zeggen dat je productiviteit omhoog gaat met een beter kb? :)
Hi,

Goede review, ik denk er aan om misschien dit bordje te halen, maar we zijn ondertussen al een tijdje verder.

De eisen die ik er echt aan stel zijn voornamelijk een goede polssteun, cherry mx brown switches en (het liefst rgb) of anders een blauwe backlight, verder gaat mijn voorkeur uit naar een volledig toetsenbord (met numpad ed en macro's zijn welkom).

Enig idee of dit toetsenbord voldoet en zo nee heb je nog een andere die je aan kan raden nu je er wat meer geprobeerd hebt?

Het is mij namelijk niet helemaal duidelijk of het een witte backlight is of dat er ook blauw in het kleurenspectrum van dit toetsenbord zit.

Alvast bedankt als je wilt reageren!
Klein beetje heel laat, sorry, soms schieten reacties erbij in, zeker op oudere reviews.

Ik gebruik de Trigger-Z nog, maar hij is inmiddels niet meer verkrijgbaar en dan ook geen optie meer. Ik heb inmiddels nog wel wat andere bordjes getest, zie https://tweakers.net/productreview/user/468821/

Een polssteun is niet iets wat je veel tegen komt, ergens prettig want het maakt de keuze uiteindelijk wat eenvoudiger; al kan je voor elk bord wel een extra polssteun kopen als je die kant op wilt gaan. Fabrikanten -met- Polssteun.. Corsair. en Razer hoog in de boom, Sharkoon in het betaalbare segment (MK80 is een mooi compleet ding, redelijke kwaliteit en lekkere prijs). Iets als een K95 Platinium is ultiem, maar wel prijzig. Strafe RGB is een mooie middenweg. Razer is leuk als je de zachte polssteun wilt, maar Razer switch is geen Cherry switch. Dat gezegd hebbende, ik zit nu weer even op een Romer-G, en dat benaderd MX brown toch best in de ervaring en is ook een stuk stiller wat soms handig is, een G910 Orion Spectrum is zodoende een leuk betaalbaar alternatief inmiddels (geloof nu af en toe voor 119-129eur, heb je RGB ook).
Thanks,

Ik heb ondertussen al een bordje gehaald, namelijk een Quickfire TK, misschien niet helemaal wat ik hier boven beschreef, maar ik neem hem ook graag mee naar mijn werkplek waarbij een kleiner bordje als dat best fijn is.

Toch bedankt voor de ractie!