Razer Kraken Pro Groen Review

Marcello_87 8 februari 2014, laatste update op 14 oktober 2014, 987 views

Razer Kraken Pro Groen

Pluspunten

• Bass!
  • Design
  • Comfort
  • Uitschuifbare microfoon
  • Razer Surround ondersteuning

Minpunten

• Matig geluid 'out of the box'
  • Midden/hoge tonen klinken gedempt
  • Gecombineerde audio/mic 3.5mm jack

Features Score: 4
Opnamekwaliteit Score: 4
Deze review komt uit een headset vergelijking die ik heb geschreven.

Als een Razer fan, wilde ik echt van deze headset gaan houden. Qua design wint deze headset het naar mijn mening dan ook makkelijk van de andere twee. De solide uitziende zwarte headset met subtiele fel groene Razer tinten ziet er heel cool uit. De headset wordt daarnaast gepromoot als de meest comfortabele headset ooit, gemaakt door en voor de expert gamer.

Comfort
Comfort van een headset hangt echter heel erg af van het hoofd waarop deze wordt gedragen en dat viel in mijn geval, met deze headset, wat tegen. Omdat de oorkussens niet helemaal om mijn oren pasten zaten mijn oren een beetje ongemakkelijk in de headset. Ondanks dat is de headset wel echt comfortabel dankzij de dikke oorkussens en de zachte hoofdband!

Audio
Voordat ik het geluid van de Kraken Pro te horen kreeg was ik al wel blootgesteld aan het geluid van Sennheiser’s HD 439. Dit zorgde dan ook voor een flinke tegenvaller. Out of the box klinkt de Razer Kraken Pro namelijk heel matig wat betreft de midden en hoge tonen, ze klinken gedempt, vooral bij het luisteren van dynamische muziek. De bas tonen zijn daarentegen wel goed aanwezig, hip-hop en andere bass-heavy muziek klinkt heel vet. Gelukkig merk je tijdens het gamen veel minder van de ‘gedempte’ hoge tonen en na enige tijd spelen stoor je je dan ook niet meer aan het feit dat je audio misschien beter had kunnen zijn. Explosies klinken heel goed en de positie van medespelers is ook prima te voorspellen.

Microfoon
De microfoon kwaliteit heb ik zelf niet getest, maar deze blijkt prima uitgaande van bestaande reviews. Het kunnen inschuiven van de microfoon werkt wel heel goed. In tegenstelling tot veel andere headsets kun je deze echt weg stoppen als je hem niet gebruikt. Hierdoor kun je met de Kraken Pro ook gewoon de straat op zonder dat je voor lul staat met je microfoon. De gecombineerde audio-mic 3.5mm jack wordt bij de Kraken Pro gesplit door middel van de verleng kabel, wat als een ongemak voor laptop gebruikers kan worden gezien.

Razer Surround
Per (on)geluk kwam ik in de gratis Razer Surround software een menu tegen waarin je je headset kon selecteren. Uiteraard staan hier alleen Razer modellen in, dus ik selecteerde de Razer Kraken Pro, waarvoor de audio instellingen dan geoptimaliseerd zouden worden. Deze instelling leidde tot een wereld van verschil bij het luisteren van muziek! Ineens waren de hoge tonen helderder, meer aanwezig, waardoor veel nummers een stuk aangenamer werden om naar te luisteren. Highly recommended, dit stukje software!
Ondanks dat ik de Razer Kraken Pro nog steeds een hele vette headset vindt, is mijn keuze er toch aan voorbij gegaan. Hierin speelt het persoonlijke comfort een grote rol, maar ook de audio kwaliteit voor het luisteren van muziek. Ik luister zelf naar veel verschillende muziek genres, waaronder ook klassiek, jazz en oldies, waar deze gaming-headset gewoon niet voor is gemaakt.

In combinatie met de Razer Surround software is de Razer Kraken Pro een heel goede gaming-headset die ook voldoet voor de meeste mainstream muziek. Voor muziekliefhebbers die zoeken naar iets meer audiokwaliteit tijdens het gamen zijn er echter betere opties.

Heb jij ook een Razer Kraken Pro Groen?