Specificaties 14" (1366x768), 500GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Lenovo IdeaPad Flex 14 (59389339) Review

stijnvbml 6 februari 2014, 4.879 views

Lenovo IdeaPad Flex 14 (59389339)

Pluspunten

• Prima bouwkwaliteit
  • Mooi design
  • Laptop & stand mode
  • Aardig scherm
  • Touchscreen
  • USB 3.0. poort

Minpunten

• Matig touchpad
  • Matig toetsenbord
  • Verticale kijkhoek is slecht
  • Onbenutte ruimte tussen scherm en bezels
  • Intel pentium is grafisch niet sterk
  • Geen wifi AC
  • Rare oplaadkabel, enigzins omhandig
  • Goeie accuduur

Deze review bevat redelijk weinig tekst. Ik weet op het moment vrij weinig van laptops. De foto’s zijn (nog niet) gescaled. Je kan het laten scalen door in te zoomen. Dan krijg je de mobiele interface. Sorry, ik hoop dat ik het kan oplossen! Op tweakers kan ik nergens de lenovo flex 14 met intel pentium vinden. Dus hij staat niet onder het goeie product. Als je hem vind, graag doorgeven!

Mijn oma werkte op een laptop met een 1 ghz single core processor, geen HD scherm, en een 80 GB harde schrijf. Het apparaat werkte nog op windows XP. Tijd voor een nieuwe dus. We moesten voor een Touch screen zorgen, en een niet te dure prijs. Eerst viel het oog op een iPad. IOS is gebruiksvriendelijk, maar dan moet je wel alles opnieuw aan haar leren. Dus moest het een Windows 8 laptop / tablet worden. Op de Asus transformer book t100 viel eerst mijn oog, maar die was nergens op voorraad.
Eerst wou ik wachten, maar toen was had de media markt de “20% BTW, weg ermee!” actie. Toen koste de Lenovo flex 14 opeens maar ¤410,-. Hij viel toen dus binnen het budget. Dus toen hebben we hem gekocht. Het is geen snelheidsmonster, maar dat is voor mijn oma zeker niet nodig.
Ik verdeel deze review in de onderwerpen:
inleiding
Prestaties
Ontvangst & aansluitingen
Besturingsysteem
Accuduur

De specificities zijn niet high end, maar dat is de prijs ook niet.
Aansluitingen
Toetsenbord
Aanwijsapparaat: TouchPad
Toetsenbordindeling: QWERTY
Verlicht toetsenbord: Nee

De doos is van karton. Er staat groot Lenovo op en ideapad. In de doos vindt je de laptop, beschermt in folie, een oplader en handleidingen.
Foto’s komen eraan.

Mijn eerste indruk is prima. Ik heb zelf geen Touch screen maar het valt me op dat het heel fijn werkt. Je kan hem ver buigen. In het eerste uur valt me helaas wel op dat het touchpad slecht is. Ook het toetsenbord valt me tegen. De laptop ziet er mooi uit en is lekker flexibel. De specs lijst geeft aan dat de laptop op windows 8.1 werkt, maar hij werkt helaas nog op windows 8. Even updaten dus. De laptop lijkt er mooi uittezien. Het scherm heeft prima kijkhoeken. De pentium is niet voor photoshop, etc. geschikt, maar wel voor huis, tuin & keuken gebruik.

De lenovo flex 14 ziet er gelikt uit. De voorkant is van glas en reflecteert. De rand om het toetsenbord is van geborsteld aluminium. Aan de achterkant is de laptop van plastic, maar het ziet er degelijk uit. Hij is 2 KG en dat is redelijk weinig. De laptop is ook nog eens dun en heeft daardoor de formfactor als een ultrabook. Hij ligt lekker op schoot. Over de bouwkwaliteit niet veel te klagen, alles zit redelijk goed in elkaar.
Achterkant:
Geborsteld aluminium:

De lenovo flex kan je niet alleen in de laptop stand zetten, maar ook in de stand mode. De tent en tablet mode heeft hij niet. De lenovo flex kan maar 300 graden draaien, in tegenstelling tot de lenovo thinkpad yoga die 360 graden kan draaien. De stand mode is lekker om een film te kijken, om een website te lezen of bijv. een dia te laten zien. De tablet mode was ook gewenst geweest. Het scherm wordt na 300 graden tegen gehouden. Je kan als je niet te hard drukt niet verder. Het draait stevig en het lijkt niet snel los van elkaar te kunnen gaan.
Laptop modus:
Scherm plat naar achter:
Stand mode:

Het touchpad is niet heel goed. Het is een multitouch touchpad. Hij regeareert heel inconsequent. Soms ziet hij de aanraking perfect, soms niet. Heel snel denkt hij een multitouch gebaar te zien. Het touchpad is ook aan de kleine kant. Het qwerty toetsenbord valt ook tegen. Ik zou er geen verslagen op gaan typen. Ik ben zelf een notebook gewent. Een ultrabook toetsenbord zou dus even wennen zijn, maar aan dit toetsenbord moet ik wel heel erg wennen. Mijn oma hoeft echter vrij weinig te typen, dus een super toetsenbord is niet belangrijk voor haar.
En dan heb je ook nog altijd het enigszins ongemakkelijke on screen toetsenbord

Het scherm is matig. Het is een HD scherm. Om het scherm zit een zwarte ruimte met niks (nee, ik bedoel niet de bezels). Ik heb dit proberen optelossen door de resolutie te verlagen, geen resultaat. Waarom deze loze, zwarte ruimte om het scherm er is begrijp ik niet. De horizontale kijkhoek is goed, de verticale is om te huilen. Kleuren worden dan snel dof. De helderheid van het scherm is aardig, dat geld ook voor het contrast en de zwartwaarde. Kleuren zijn niet voor 100% natuurgetrouw, maar dit is aantepassen. De echte klapper van het scherm is het touchscreen. Het gaat om een multitouch touchscreen. De aanrakingen worden meer dan goed gedecteerd. Helaas zijn vingerafdrukken goed te zien.
Prima horizontale kijkhoek:
Slechte verticale kijkhoek:
Onbenutte ruimte tussen scherm en bezels:

In de Lenovo Flex 14 zit een Intel pentium 3556U. Dit is een 1.7 ghz dual core processor uit de Haswell generatie. Dit is zeker geen krachtpatser. Voor browsen, door de interface gaan en huis- tuin- en keukendingen doen is hij prima. Verwacht echter niet dat deze processor Photoshop goed kan aansturen. Ik heb het zelf niet geprobeerd, maar ik hoef het ook niet te zien. Het is een 22 nm processors. Er zitten Intel HD graphics in met een maximale snelheid van 1 ghz. Ga er dus geen hedendaagse games zoals battlefield 4 op spelen. Aan de andere kant is deze processor heel energie zuinig, en dat merk je. Maar daar kom ik later op terug.

[img] [/img]
Helaas, de Lenovo flex 14 maakt geen gebruik van wifi AC, wel van wifi N, maar de nieuwe wifi AC standaard helaas niet. Ik had het zelf wel erg graag willen zien, maar helaas. Er zitten in de flex 14 2 usb 2.0 poorten en 1 usb 3.0 poort. Ook heb je nog een HDMI en ethernet ingang en een sd card slot. De oplaadkabel is wel raar. Hij lijkt op een soort usb achtig iets. De kabel van de oplader is redelijk lang en de oplader zelf is goed mee te nemen.

Windows 8 was voor geļnstalleerd, dus ik heb er zelf even windows 8.1. opgezet. De Lenovo flex 14 zit bij het opstarten vol met troep van lenovo. Er blijft op de HDD van 500 GB maar 384 GB over. Opmerkelijk weinig. Veel bloatware zal je nooit gebruiken. Op mijn blog ben ik bezig met aan artikel over windows 8, de link ga ik hier plaatsen. In deze review ga ik niet verder op windows 8 in

De Haswell processor zorgt voor een hele goede accuduur. Bij licht gebruik moet je 9 uur aan werktijd halen. Ik haalde vaak 7 uur. Dat is ontzettend veel voor een laptop. Dit betekent dat je prima een schooldag met de flex 14 kan halen.

De Lenovo flex 14 heeft veel minpunten. Aan de andere kant zijn er naar mijn mening op goede bespaart. Toen ik de Lenovo flex 14 kocht was het de goedkoopste laptop met een scherm groter dan 13 inch en teen touchscreen. Het is na mijn mening een hele goeie huis- tuin- en keukenlaptop. Je moet als veeleisende gebruiker deze laptop absoluut niet kopen. Maar voor mijn oma is dit ding ideaal.
Het apparaat krijgt van mij 3,5 sterren. Dat kan niet en rond het naar boven af.

Heb jij ook een Lenovo IdeaPad Flex 14 (59389339)?

Reviews door de redactie

Je bedoelt natuurlijk 21% BTW ;)
Dat van die zwarte rand ken ik van mijn desktop in Windows 8. Het heeft te maken met je videokaart instellingen. Bij mij en mijn AMD kaart ging het om de zgn. underscan. Die stond op niet op 0%. In Catalyst Control moest ik GPU aanpassen inschakelen. Misschien is dat de oplossing, ook voor Intel?
Dat zou best kunnen. Ik heb hem zelf bij mijn Oma liggen. Zij vindt het niet erg. Voor andere mensen kan dat een oplossing zijn. Ik ga het uittesten :)