Sennheiser PC 333D Review

IIsnickerII 23 januari 2014, 547 views

Sennheiser PC 333D

Pluspunten

• Geluidskwaliteit
  • Prijs / Kwaliteit verhouding
  • Simpele installatie
  • Gemakkelijk de microfoon muten
  • Stevig

Minpunten

• Geen gewoven hoesje om de kabels
  • Veel druk op de oorschelpen
  • Weinig tot geen softwarematige extra's

Features Score: 3
Opnamekwaliteit Score: 5
Algemeen

Afgelopen kerst heb ik deze headset als cadeau gekregen. Ik was al een tijdje op zoek naar een 7.1 headset, maar had nog niet helemaal het budget voor elkaar om me dit te kunnen permiteren. Maar ik kreeg toen heel onverwachts deze headset aan mij voorgeschoteld. Ik was benieuwd of 7.1 een groot verschil uit zou maken in gaming en de ervaring van geluid in het algemeen.

Features

Deze headset is voorzien van gesimuleerd 7.1 via een externe usb geluidskaart die bij de headset geleverd wordt. Deze is vrij gemakkelijk te installeren. Je zoekt op de website van Sennheiser naar de juiste driver, installeerd deze, en vervolgens plug je de geluidskaart in een usb slot. De rest gaat vanzelf. Let er wel op dat de driver automatisch op 5.1 staat, en dat deze handmatig nog even op 7.1 gezet moet worden.

In het begin merk je weinig verschil, totdat je er achter komt dat het geluidskaartje een schuif aan de bovenkant heeft met het Dolby Digital logo er op. Zodra deze aangeschoven wordt, gaat er een wereld voor je open. Na even wennen aan de spontane diepte in het geluid, wil je niets anders meer. Het klinkt vele malen beter dan gewoon stereo.

De headset zelf bevat een microfoon die omhoog en omlaag bewogen kan worden. Zodra de mic bijna bovenaan is, geeft deze een kleine klik. Zodra je deze hoort, mute je de microfoon en neemt deze geen geluid meer op. Naar mijn mening is dit veel handiger dan een schuifje aan het koord. Daarnaast heb je aan je rechter oor een volume wiel zitten. Deze gaat wat stroefjes harder en zachter, maar werkt verder helemaal prima. De headset is ook helemaal compleet met zachte kussentjes bij de oren en aan de headstrap. De speakers zijn ook in te klappen zodat de headset gemakkelijker meegenomen kan worden.

Verder zit er in de doos wat gebruiksaanwijzingen, een driver CD (Waar trouwens op staat dat je beter drivers van het internet kunt downloaden, en aangezien de headset over het algemeen voor online gaming bedoeld is, zie ik niet in waarom ze dan de CD er bij leveren...), een audio extensie-koord, wat natuurlijk altijd wel handig is, en ten slotten een stoffen zakje waar je de headset veilig in kunt bewaren als je hem ergens mee naartoe neemt.

Wat wel een beetje jammer aan deze headset is, is dat het koord niet gewoven is afgewerkt. Het is een gewone audio kabel, en deze zijn nogal kwetsbaar. Dus ik verwacht wel dat er heel zorgvuldig omgegaan moet worden met deze headset.

Kwaliteit Geluid

Gewoon WAUW! Als je de Dolby Digital switch aan en uit zet, en het verschil gaat vergelijken, merk je echt een wereld van verschil. Al het geluid krijgt diepte, en je hoort echt heel duidelijk de verschillende lagen van het geluid van verschillende kanten aankomen. Bij shooters werkt dit enorm goed, en je hoort precies waar de vijand zich bevind als deze een beetje luidruchtig met zijn voetenwerk omgaat.

Muziek is ook buitengewoon goed. Met diepe lage tonen en heldere hoge tonen vind ik hier beter geluid uit komen dan bijvoorbeeld "Beats by Dr. Dre (Studio)". Maar het grote verschil ligt hem wel dat dit geweldige geluid niet te halen valt op je mobiele divices, zoals een smartphone of een ipod, omdat deze natuurlijk geen usb geluidskaart ondersteunen.

Als de geluidskaart dus niet aangesloten kan worden, en je gewoon luistert via de normale audio jack, geeft deze headset een bovengemiddelde geluidskwaliteit. Prima om muziek mee te luisteren, maar af te raden als je kijkt naar de prijs en het design van het apparaat. Gewoon aan je computer laten hangen, en een andere koptelefoon of oortjes gebruiken voor je mobiele apparaten.

Kwaliteit Microfoon

Niets op aan te merken. Ik heb geen klachten gehad van mijn vrienden. Ik had nogal ruis van mijn vorige microfoon afkomen, en die is met deze headset helemaal weg, dus ze zijn er alleen maar positief over. De helderheid van mijn stem is verder hetzelfde gebleven als mijn vorige headset. Ik denk dat microfoons van headsets over het algemeen momenteel niet veel beter te krijgen zijn.

De microfoon gaat ook eerst door de geluidskaart heen voordat deze door de computer opgenomen wordt. Ik durf verder niets te zeggen of dit daadwerkelijk verschild met het rechtstreeks aansluiten op de onboard geluidskaart. Ik hoor verder geen verschil.

Gebruiksgemak

De installatie was simpel en verliep zonder problemen. Binnen drie minuten kon ik genieten van het geweldige geluid dat deze headset te bieden heeft. Wat wel opmerkelijk is, is dat het lampje van het Dolby Digital logo uit gaat als je de computer herstart, en deze pas weer aangaat als je de switch even uit en dan weer aan zet. Maar dit is verder een bijzaakje dan echt een probleem.

Wat wel echt een probleem met deze headset is, is het comfort. De schelpen zijn net te klein voor je oren. Deze liggen voornamelijk op de schelp te rusten. Dit is voor sommigen na een tot twee uur vrij pijnlijk. Naar mijn ervaring is het nog erger als de drager ook een bril draagt. De pootjes worden zo aan de achterkant van je oorschelp ingedrukt. Ik draag daarom de headset zo laag mogelijk op mijn oren, want dan is het nog redelijk draagbaar.

Zoals ik ook al eerder aangegeven heb, zit er op het rechter oor een volume wiel. Maar deze beweegt wat stroefjes, waardoor je regelmatig aan het klooien bent eerder je je geluid op een degelijk volume niveau hebt staan.

Bouwkwaliteit en afwerking

De headset zelf is stevig en gemaakt van kwaliteitsplastic. Niet die goedkope chinese rommel. Het voelt in je handen gewoon prima stevig aan.

De kabel had ingewoven kunnen zijn met een textielen hoesje om het wat beter te beschermen. Ik zie dit bij duurdere apparaten vaker, en vind dus een beetje jammer dat deze headset dat niet heeft. Daarom adviseer ik heel voorzichtig te doen, en in de gaten te houden dat je met je bureaustoel niet over de kabel rijd.

Verder is de geluidskaart ook een robuust doosje. De schuif voor het Dolby Digital geluid is stevig, en zo afgewerkt dat deze vrijwel onmogelijk afbreekt.

Hoewel ik zelf niet heb hoeven betalen voor deze headset, kan ik wel de vergelijking trekken met een andere headset. De Razer Tiamat 7.1. Mijn neef heeft deze afgelopen jaar gekocht, en kan ik dus als vergelijking gebruiken. Met een gemiddelde prijs van 160 euro ligt deze toch in een wat hogere prijsklasse dan de Sennheiser 333D G4me, die ongeveer 50 euro goedkoper is.

Het grote verschil ligt hem hier bij de aansluiting. Waar de Sennheiser een digitaal 7.1 setje is, is de Razer compleet analoog. Dit houd in dat de headset van Razer meerdere kabeltjes bevat die rechtstreeks in de onboard geluidskaart gepropt moet worden. Dit betekende ook dat mijn neef een speciale 7.1 geluidskaart moets aanschaffen van ongeveer 50 euro. Als ik naar die feiten kijk, is de sennheiser op dit vlak al de winnaar. Het verschil in geluidskwaliteit tussen digitaal en analoog is nihil.

Wat ik razer wel mee geef is dat deze softwarematig wel een stuk uitgebreider is, en dat deze wat lekkerder op je hoofd zit. De kwaliteit van het apparaat ligt toch wel een flink stuk hoger dan de Sennheiser, en daar betaal je ook voor.

Heb jij ook een Sennheiser PC 333D?

Dat gewoven hoesje is juist een pluspunt (dat het er niet is). Dit doordat het problemen schijnt te geven als hij lang je kleren komt. Het geluid zou dan in de oorschelp waar de kabel aanzit te horen zijn. (Melden verschillende razer kraken 7.1 gebruikers) Maar een zeer mooie review.