Specificaties 10,1" (1280x800), Android 4.2, WiFi - Bekijk alle specificaties

Asus Memo Pad Smart 10" Blauw Review

JaapN 15 januari 2014, 2.196 views

Asus Memo Pad Smart 10" Blauw

Pluspunten

• Scherm
  • Prestaties
  • (Stock) Android

Minpunten

• Camera
  • Appdrawer

Inhoudsopgave
Accu
Camera
Benchmarks

Deze tablet is sinds mei 2013 in ons huishouden in gebruik genomen,
De tablet wordt vooral gebruikt voor de simpele dingen als browsen en lichte games.
De tablet draait op een vrijwel stock build van Android 4.2.1 wat ik persoonlijk fijner vind dan alle skins die je vindt (touchwiz, LG skin, HTC Sense bijvoorbeeld).
Er zijn 2 versies van deze tablet,
De Memo Pad Smart 10 en de Memo Pad Smart 10 FHD
De FHD is de opvolger van de “Niet fullHD” Versie
Ze verschillen een klein beetje in specs

Deze tablet was op moment van aankoop het meeste “bang for buck”
Er werd ons ook nog een Samsung tablet aangeraden met ongeveer de helft van de specificaties en ikzelf ben niet de grootste fan van TouchWiz.
De vergelijking stopte al met het kijken naar het scherm en de processor, het scherm van de Samsung tablet was iets slechter als die van de Memo Pad 10. Ook de processor was geloof ik een “Exynos” dualcore van Samsung tegenover de Tegra 3 Quadcore van Nvidia.
Alhoewel je in dezelfde prijsklasse een Nexus 7 had was die voor gezins gebruik iets aan de kleine kant. De Nexus 10 was er toen al wel maar een heel stuk duurder.

Ik heb de specificaties overgenomen van PhoneArena, aangezien die site me de duidelijkste en uitgebreidste resultaten gaf.
Ik heb alle Engelse woorden vertaald naar het Nederlands zodat het wat duidelijker is.

• Soort apparaat:

• HDMI:
 Micro HDMI (Type D), 1.4
• Overig:
o Computer sync, OTA sync

Mijn eerste indruk van deze tablet in deze prijsklasse was erg goed.
Hij voelt stevig aan en is niet te zwaar of te licht.
De stereospeakers aan de achterkant maken duidelijk dat je met een multimedia apparaat hebt te maken die vooral is bedoeld voor games en films.
Bij het opstarten krijg je een glanzend ASUS logo te zien, opstarten duurt overigens niet heel erg lang.

Bij de eerste keer opstarten krijg je de gebruikelijke Android setup met gmail etc.
Als Windows Phone 8 gebruiker (zie mijn review van de Lumia 820) is dit het Android apparaat wat ik het meeste gebruik. Android op telefoons heb ik het momenteel niet zo mee maar op een tablet werkt het erg fijn. De enige functie die ik wel graag zie op iedere tablet zou MultiWindow of Snapping zijn die je op Android en Windows RT/8.1 Tablets vindt.

De tablet loopt op Android 4.2.1 en ik kan er als Windows Phone gebruiker over zeggen: Het werkt goed, er zijn erg veel applicaties in Google Play (Rond de 800.000 op moment van schrijven)
Alhoewel daarvan maar een beetje van is geoptimaliseerd is voor tablets.
Een voorbeeld is de Speedtest.net app die gewoon uitgerekt wordt en in Landscape niet eens fatsoenlijk te gebruiken is.
Over Android, die is vrijwel helemaal stock met een paar meegeleverde apps van ASUS die ik niet gebruik (BuddyBuzz en een Cloudopslag dienst). Het werkt erg soepel op de momenteel redelijk verouderde hardware.
De tablet heeft 16gb opslag waarvan je na de eerste keer opstarten ongv 12-13gb van kan gebruiken.

Android 4.2.1 Jellybean

Settings

Hoofdscherm
De hoofdscherm van (Stock) Android is erg overzichtelijk en kan je als je wilt vullen met Widgets.
De enige widgets die ik op het homescherm heb staan zijn die van het weer en de tijd.
De Application Drawer van android is vergelijkbaar met de Swype naar links op Windows Phone,
Alhoewel ik de voorkeur geef aan die van Windows Phone omdat die meer gevoel geeft aan de flow van het OS. De Application Drawer daarintegen vind ik 1 hele grote rommel, ja je kan sorteren op alfabet maar dan alsnog blijf het rommelig en ongesorteerd. Windows Phone heeft dit toch wel beter voor elkaar. (Alle games staan onder Games en er zijn tabs op alfabet gesorteerd).
Hoofdscherm
Multitask scherm

De Tablet beschikt over WiFi B/G/N en het is redelijk snel (voor WiFi dan)
Bij mij in huis beschikken we over een 100mbit netwerk en de Memo Pad Smart 10 haalt er ongeveer de helft/een derde van.
Hier een paar speedtest.net resultaten:

In de woonkamer: (Zelfde verdieping als de router)
Download: 24.33mbit
Upload: 38.01mbit
Op de eerste verdieping:
Download 13.04mbit
Upload 28.29mbit

De uploadspeeds zijn een stuk hoger als de downloadspeeds, ik heb ze zelf liever andersom :P

De tablet beschikt naast WiFi ook nog over GPS en Bluetooth maar omdat ik die 2 erg weinig gebruik ga ik er niet ver op in (Wie gebruikt een 10 inch tablet Łberhaupt als GPS?)
Bluetooth werkt zoals het werkt, out of the box met een bluetooth toetsenbordje werkt het gewoon prima.

Daar zijn we dan, de belangrijkste functie van een tablet: films kijken, gamen, muziek en browsen.
Films kijken: Films kijken gaat prima op de tablet, hij kan zonder problemen 1080p content streamen vanaf Netflix (terwijl het scherm 720p is).
De tablet beschikt ook over een Micro-HDMI port, ik heb het een paar keer uitgeprobeerd maar aangezien ik mijn micro-HDMI > Normale HDMI Adaptertje kwijt ben geraakt kan ik het helaas niet laten zien. Het werkte fijn mits je de tablet liet liggen aangezien de meeste HDMI kabels nogal stug zijn.

De stereospeakers aan de achterkant kunnen lekker hard.
Met mijn onofficiŽle test met mijn smartphone als Decibel meter weet de tablet toch wel wat decibeltjes eruit te persen.
De tablet beschikt ook over een ingebouwde Equalizer die ASUS AudioWizard noemt.
En je hoort duidelijk verschil tussen de presets. Er zijn er 6:
- Gaming
- Muziek
- Films
- Opnemen
- Spraak
- OFF

Ik heb Gaming, Muziek en OFF getest.
Muziek:
Voor muziek ging ik naar YouTube en ging naar
“Breaking Benjamin – Until the End” luisteren
Hij ging max op 73dB met muziek.
De stereospeakers konden hierbij een erg mooie bas produceren.

Audiowizard uit:
Maximaal 68dB
Het geluid klink nogal dof en zonder bass en hoge tonen zijn niet heel erg goed
voor de rest wel beter wat je op veel andere (zelfs duurdere) tablets hebt.

AudioWizard Gaming:
Met hetzelfde nummer probeert hij echt wat dB’tjes eruit te persen met maximaal 78dB
Maar met muziek is het een echte afrader, hij probeert de bass te veel te boosten waardoor je alle hoge tonen verliest, zorgt ervoor dat het geluid dof klinkt.

Ik ben hier erg tevreden over, de tablet kan zo’n beetje alles aan wat je er ook maar op loopt.
Modern Combat 4? Geen probleem!
Dead Trigger 2? Waarom niet?
Black Ops Zombies? Ga je gang!
Ondanks de verouderde hardware is deze tablet naar mijn mening toch nog best wel een powerhouse.
1 ding wat ik ook nog erg fijn vind is de (xbox 360) Controller support. Dead Trigger 1/2 hebben ingebouwde controller ondersteuning. Overigens wat handig om te vermelden is dat het met USB OTG gaat en de tablet ook zonder root ondersteuning ervoor heeft.

Het scherm heeft een resolutie van 1280x800, wat met de standaarden van vandaag wat aan de magere kant is. Deze resolutie in combinatie met een 10 inch scherm zorgen voor een PPI van 149.
Dat is niet heel erg scherm maar niet storend als je de tablet ongv ~40cm van je afhoudt
Het paneel is een IPS type, dat betekend dat de kleuren fel zijn en dicht bij de realiteit, goeie kijkhoeken zijn ook van de partij, want dat verwacht je gewoon van een IPS paneel.
Over het algemeen is het een goed scherm maar met een wat lagere pixel dichtheid.
De kijkhoeken zijn ook prima te noemen, ze zijn goed genoeg om meerdere mensen met je mee te laten kijken, ik ga geen (uitgebreide) tests doen voor de kijkhoeken
De accuduur is om over te spreken, het verbaasde me hoe goed ie was.
Na het uitgebreid testen voor deze review (het duurde ongeveer 1 uur en 3 kwartier)
Ging er slechts 11% van af.
Ik had in die uur tijd de volledige test van GFXbench, 3Dmark en Antutu.
Ook ging ik testen voor de audio en had ik zelfs nog een game gespeeld (Dead Trigger)
De tablet wist met heel erg licht gebruik 5 dagen mee te gaan, maar daarna was ie dan ook he-le-maal leeg.

Hier een kleine berekening voor wat de accuduur ongeveer zou zijn met zwaar gebruik (Dus benchmarks draaien en gamen)
1 uur en 47 minuten = -11%
1 uur en 47 minuten = 107 minuten
107/11 = 9.72 minuten
9.72*100 = 972 minuten
972 minuten = 16 uur en 12 minuten

Dit is slechts een theoretische berekening en zal met echt gebruik waarschijnlijk hoger of lager liggen. Maar zelfs dan is het nog een erg indrukwekkend resultaat, en vooral in deze prijsklasse.

De camera is wat je van die van een tablet verwacht.
Matig en je kan hem eigenlijk beter niet gaan gebruiken.
Maar ondanks het feit dat de camera’s op de meeste tablets ronduit bagger zijn heeft deze een redelijk goeie camera app, eentje die ik zelf wel op andere smartphones en tablets wilt zien.
Je kan bijna alles aanpassen behalve de sluitertijd.

Ook beschikt de camera over autofocus wat anno 2013 en zelfs al 2012 een minimum is van zowel tablet als smartphone camera.
De camera beschikt ook niet over een flitser, maar dat hebben heel veel tablets niet
Tot nu toe zijn de enige tablets die ik met flits gezien heb de HP TouchPad 7 inch (Die ene met WebOS), de Galaxy Note 10.1 2014 en de Nexus 10
De resolutie van de camera is 5mpix wat nu toch wel in de meeste tablets zit.
De kwaliteit van de foto’s zijn matig met veel ruis en doffe kleuren.
Aangezien ik mezelf niet uitgebreid foto’s zie maken met een tablet is het niet bepaald storen.

Hier een DropBox album van een paar camera shots:

Ik heb een paar simpele benchmarks gelopen.
Deze benchmarks zijn: Antutu, GFXbench Onscreen, GFXbench Offscreen en 3Dmark

In Antutu weet de Memopad Smart 10 13163 punten te behalen.
Met de huidige standaarden kijk ja dan naar een mid end device.
Wat de tablet nu ook eigenlijk is.

In GFXbench onscreen en GFXbench offscreen haalt de tablet voor onscreen 5.2fps en voor offscreen 2.3 Ik kreeg wel een waarschuwing “Low on Memory” Tijdens het lopen van de benchmark dus ik weet niet hoeveel invloed dit heeft gehad op het aantal FPS

In Quadrant Standard weet de MemoPad 3477 punten te halen
Dit is een redelijke score in vergelijking met de TransFormer Prime en de HTC One X die ongeveer gelijke specificaties heeft.

In 3Dmark scoort de MemoPad 3643 3Dmarks, wat ik persoonlijk redelijk indrukwekkend vind voor deze prijsklasse.

ASUS heeft deze tablet gemaakt voor de consument met een beperkt budget maar toch redelijk hoge eisen, ASUS is daar erg goed in geslaagd. De tablet ziet er goed uit, is snel en heeft een goeie multimedia ervaring die je niet veel beter kan krijgen, zelfs niet op high-end tablets.
ASUS heeft dan wel bespaard op de nodige maar niet zo erge dingen, zo heeft ASUS geen moeite genomen om een custom skin te maken voor Android wat ik persoonlijk niet heel erg vind.
En toen de Tablet uitgebracht was liep het op Android 4.1 en heeft een tijdje geleden (ruim 2 maanden op moment van schrijven) een update naar Android 4.2.1 ontvangen dus dikke + voor ASUS.
Voor 260 euro heb je een prima tablet, alhoewel er in de tussentijd heel wat zijn uitgekomen.
Je hebt in dezelfde prijsklasse de iPad Mini (niet retina) en dat is ook een hele goeie tablet als je het niet zo van android hebt.
Ook heb je de (nog niet beschikbare in Nederland) Dell Venue 8 Pro die op een volledige versie van Windows 8.1(!!) Loopt onder de 300 euro.
Dan ook nog de Nexus 7 (2013).
De dichtsbijzijnde concurrent voor de MemoPad smart 10 is waarschijnlijk de Galaxy Tab 10.1 3
De beste keuze zou dan qua specs de MemoPad zijn die beter is in zo’n beetje alles.

Deze tablet is een echte aanrader en doet het in alles zeer goed.
Prestaties zijn bijna niet beter te krijgen rond deze prijs (Nexus 7 niet meegeteld omdat ie een slag kleiner is)
Als je een redelijk goedkope, stevige en snelle tablet zoekt dan raad ik u deze aan.
Met ingebouwde ondersteuning voor USBotg.
Maar aangezien deze tablet niet heel erg goed meer verkrijgbaar is raad ik zijn grote broer aan als alternatief, de Memo Pad FHD. Van de buitenkant hetzelfde, van de binnenkant vrijwel gelijk en een 1920*1200 scherm. Iets duurder met zijn 315 euro.

Mijn uiteindelijke beoordeling is dan ook 8.5/10

Als er nog vragen en/of verbeteringen zijn stel ze gerust!

ASUS P5K
Sharkoon VAYA
Windows 7 Ultimate
Windows 8.1 Pro
Nokia Lumia 820
Wired Xbox 360 controller

Heb jij ook een Asus Memo Pad Smart 10" Blauw?

Je afbeeldingen zijn stuk
raar, bij mij (desktop) werken ze gewoon prima
Dat komt omdat jij ingelogd bent bij Dropbox... Ik heb er niet heel veel verstand van, maar volgens mij heeft dat met je cookies te maken.

Je moet de afbeeldingen volgens mij in public map op Dropbox zetten.
Ik heb deze tablet ook en kan wel aansluiten bij de bevindingen, alhoewel ik geen idee heb over games want dat heb ik in geen jaren meer bijgehouden. Heeft iemand tips? :-)
Minion Rush, Dead Trigger 1/2, Bepaalde emulators (DS, Gameboy, (s)NES), ook kijken tussen de beste beoordeelde (gratis) games op Google Play is misschien wel handig :)
Afbeeldingen worden nog steeds niet getoond. Ik kan een score geven, maar dat zal een stuk lager uitvallen dan met werkende plaatjes of in elk geval de irritante urls weg.