Logitech G430 Surround Sound Gaming Headset Review

oscarwashere 25 december 2013, laatste update op 13 december 2014, 2.702 views

Logitech G430 Surround Sound Gaming Headset

Uitstekende prijs/kwaliteit verhouding, lekker licht, geluidskaart (usb) meegeleverd en wasbare-oorkussens!

Pluspunten

• Microfoon goed buigzaam richting mond
  • Oorschelpen van stof, wordt niet zo warm/vies
  • Oorschelpen verwijderbaar om ze te kunnen wassen
  • 7.1 Surround Sound is handig tijdens het gamen
  • Logitech Gaming Software voegt echt iets toe
  • Zowel in te pluggen met USB als met 3.5mm jacks
  • Optionele USB-geluidskaar/adapter (maakt hem dus universeler)
  • Sterke, met een soort stof bekleedde, kabel
  • Voelt stevig aan, kraakt niet
  • Uitschuif/vergrootdingen zijn van metaal
  • Oorschelpen 95 graden draaibaar en 20 graden op-en-neer-baar
  • Zachte kussens bij zowel bij oren als op je hoofd
  • Uitstekende prijs/kwaliteit verhouding

Minpunten

• Geen muteknop voor het geluid, maar een scrollwieltje.
  • Microfoon niet verwijderbaar, daardoor neem je hem niet zo snel mee naar buiten als koptelefoon
  • Redelijk duur, maar wel heel goed(koop) vergeleken met z'n concurrenten
  • Muteknop voor microfoon werkt niet (altijd even) goed, soms ben je nog gewoon hoorbaar

Features Score: 5
Opnamekwaliteit Score: 4
Ik heb deze headset gekocht omdat ik opzoek was naar een niet al te dure maar wel goede headset voor tijdens het gamen. Omdat ik gebruik ook veel VoIP dus een microfoon was ook een vereiste.

GELUIDSKAART
De headset word geleverd met een soort USB adapter, waar je de standaard 3.5mm jacks in kunt pluggen. Deze adapter functioneert als geluidskaart, wat handig is voor de mensen wiens ingebouwde geluidskaart de Surround Sound mogelijkheid van deze headset niet ondersteund. Handig is dat de adapter optioneel is en de headset dus ook in smartphones/mp3s/tablets etc. kan worden gebruikt.

SOFTWARE
Op de website van Logitech kun je een speciaal stukje software downloaden, die hem dan ook echt Surround Sound gaat geven. En dat is heel handig, want je hoort echt een immens verschil als je dat niet doet, niet alleen in het aantal dimensies, maar ook in kwaliteit.

SURROUND SOUND
Tijdens het gamen komt dit natuurlijk heel erg van pas, want dan hoor je precies waar je vijand loopt. Bij het muziek luisteren merk je het ook een beetje, want je hoort meer details.

GELUIDSKWALITEIT
Zoals wel is gebleken uit de vorige onderwerpen, is de geluidskwaliteit dus super. Ik ben erg tevreden.

MICROFOONKWALITEIT
Voor VoIP is de microfoon uitermate geschikt, de kwaliteit is prima en in de kabel zit een mute-knop verwerkt.

DRAAGCOMFORT
De headset is heerlijk licht en persoonlijk vind ik de met stof bekleedde oorschelpen een stuk lekkerder dan standaard leren dingen. Zeker bij lange gamesessies, want deze worden niet warm en dat scheelt weer een heethoofd. Ook handig is dat je de oorschelpen eraf kunt halen om ze te wassen, mocht je iemand zijn met 'zweetoren'.

BOUWKWALITEIT
De koptelefoon voelt erg stevig aan en kraakt niet, de uitschuif-stukjes om het te vergroten zijn van metaal en de kabel is van stof, wat kabelbreuk/kreuk voorkomt en er trouwens ook leuk uitziet.

Al met al is het een erg fijne headset, en ik beveel hem dan ook ten zeerste aan. Vergeleken met zijn concurrenten is hij niet duur, en het is een Logitech en dat is ook wel fijn.

Als je nog vragen hebt, hoor ik het graag.

Heb jij ook een Logitech G430 Surround Sound Gaming Headset?

er zit een best wel grote mute switch op.. op de knop van het scroll wieltje :P
Klopt. Maar ik heb ervaren dat mensen op Teamspeak mij SOMS nog steeds (goed, of slechts ietsje minder) horen ondanks dat ik het op MUTE heb ingesteld. Een beetje onbetrouwbaar dus.
heb net ff getest.. idd wat je zegt klopt. idd beetje onbetrouwbaar dus.
Ik heb het er ook maar even bij gezet; bij de minpunten.
Is het het waard om deze headset te kopen? Ik heb nu een sennheiser hd 429 ik ben hier tevreden mee maar ik ben opzoek naar iets beters. Bied deze headset dat?
Zeker. Ik weet natuurlijk niet hoe jouw huidige headset het doet, maar ik vind deze echt prima werken. Zeker voor de prijs/kwaliteit.

Hij ziet er mooi uit, het geluid is super, de Surround werkt goed en is erg handig tijdens gamen en er zit een lekker lange kabel aan die helemaal over je bureau kan en dan er weer onderlangs naar je computer. Ideaal.

Als je nog vragen hebt; stel ze gerust :)
Goed voor Skype of Teamspeak o.i.d., maar het klinkt niet echt goed genoeg om de mic te gebruiken voor bijv. het inspreken of maken van filmpjes.
Even een update m.b.t. de muteknop. Mijn broertje heeft dezelfde headset, alleen een half jaar later gekocht, en bij hem doet het schuifje het uitstekend. Wellicht heb ik gewoon pech.