Allview V1 Viper Zwart Review

COMPUTERFREAKED 24 december 2013, laatste update op 13 januari 2015, 969 views

Allview V1 Viper Zwart

Opzich een aardige telefoon voor zijn prijs. De software is op sommige punten echt goede features maaro p andere punten laten het het afweten. De GPS is helaas compleet waardeloos.

Pluspunten

• Goede performance
  • Goed geluid, ook over bluetooth
  • USB aansluiting aan de bovenkant
  • Contacten koppelbaar aan een vaste sim

Minpunten

• Aan uit knop aan de zijkant
  • Interface (Sommige speciale tekens missen, menu's waar tekst weg valt)
  • Proximity sensor (scherm aan uit) en G sensor (scherm draaien) langzaam
  • 3G slechts te koppelen aan 1 sim (niet per se de actieve dataverbinding) de andere sim kan alleen GPRS op dat moment
  • GPS is bijna niet functioneel

Mijn oude HTC ging kapot dus moest ik een nieuwe telefoon hebben. Van mijn werk had ik inmiddels ook een HTC gekregen en aangezien ik niet meer met 2 telefoons wilde rondlopen zocht ik een dual-sim.

-- zie hieronder -- Ik heb deze telefoon nu sinds een paar maanden maar heb het dual-sim gebeuren nog niet uit kunnen proberen aangezien de telefoon een micro-sim en een gewoon sim slot heeft en ik 2 gewone sim kaartjes heb. Eind dit jaar loopt mijn abonnement af en daarbij heb ik een micro-sim besteld. Tot op heden de telefoon dus slechts met mijn eigen sim gebruikt.

De telefoon werd geleverd in een klein doosje, lader, oordopjes en leuke bonus een aantal back covers in verschillende kleuren.

Het backcover zit goed vast in tegenstelling tot de HTC backcover van mijn werk telefoon. Het is dus even prutsen om hem open te krijgen maar tenminste zit het cover goed vast. De rest van de installatie wijst zich vanzelf.

Na het aanzetten van de telefoon komen de opstart logos. Erg jammer is dat er een tekst "Quad core" rond draait maar het erg schokt en dus een slechte eerste indruk geeft. Mijn eerste gedachte was "quad core maar hij kan dit nog niet eens fatsoenlijk afspelen? Right..."

Zoals met veel telefoons komt ook deze telefoon met de nodige rommel aps die ik altijd direct deinstalleer. Beetje vreemd is dat de telefoon op Nederlands staat maar veel aps in het Roemeens (Allview is een Roemeens bedrijf) notificaties geven.

Een aantal zaken vallen na 10 minuten direct op. De apps worden niet alfabetisch gesorteerd, en als je dit wel wilt zal je ze handmatig moeten sorteren. Of de functie bestaat niet, of ik kan hem niet vinden.

De telefoon draait het scherm niet lekker. Als je je telefoon 90 graden draait moet je vaak nog wel een keer schudden totdat hij het beeld draait.

Nadat ik mijn telefoon wat langer had zijn nog een paar zaken opgevallen. Wat echt geniaal is is dat de oplader aan de bovenkant aangesloten wordt. Je hebt nooit last van de kabel als je je telefoon gebruikt terwijl je belt. Wat echter dubbel zo ongeniaal is is dat de aan uit knop op de zijkant zit en precies waar je duim zit als je belt of andere vingers wanneer je hem vast hebt.

Het koppelen van contacten is om te huilen. Er is alleen een mogelijkheid door de telefoon gevonden matches te koppelen. Als de telefoon dan nou ook nog fatsoenlijk gelijke contacten kon vinden dan was het nog niet zo erg, maar zelfs contacten met hetzelfde telefoonnummer of emailadres zijn volgens de telefoon niet gelijk en kunnen dus niet gekoppeld worden. Of kan ik het weer niet vinden?

Ook gaat het scherm nadat je hebt gebeld net wat te langzaam aan naar mijn mening. Vaak wil ik al ophangen en moet dan eerst nog wachten tot mijn scherm aangaat. Soms gaat het scherm helemaal niet aan en moet ik eerst op de aanknop drukken.

Aangezien ik in Duitsland werk sms/app/mail ik ook vaak in het Duits. Erg jammer is dat zelfs als je je toetsenbord op duits instelt je geen hebt. Niet onder de S, niet onder de B. Ik heb alle toetsen geprobeerd maar kan hem niet vinden.

In sommige menu's valt een deel van de tekst weg omdat het te lang is. Als je dan vervolgens de telefoon draait zodat je een beter scherm hebt blijven de menu's even breed en kun je het dus nog steeds niet lezen.

De geluidskwaliteit tijdens gesprekken is goed te noemen, ook over bluetooth. Waar mijn oude Desire Z niet in mijn broekzak kon blijven tijdens het bellen via de carkit is dat met de Viper geen enkel probleem en blijft het geluid goed.

Samenvattend is de eerste indruk van de performance slecht maar reageert de telefoon in menu's en dergelijken vlot. Wat gebruiksgemak aangaat laat de telefoon nogal wat te wensen over.

-- dual sim update 1:
Alhoewel vaak aangegeven wordt dat deze telefoon 3G op beide simkaarten ondersteund is dit slechts ten dele waar. Je kan slechts dataverbinding op 1 simkaart tegelijk gebruiken en je MOET 3g koppelen aan 1 van de simkaarten. Dus stel je hebt 3G gekoppeld aan sim 2, maar de dataverbinding op sim 1 is actief dan heb je dus alleen GPRS verbinding. Wil je 3G op sim 1? Dan moet je dat in de instellingen veranderen, verlies je de verbinding en moet je opnieuw voor beide simkaarten je PIN invoeren.

Het is dus niet mogelijk 3G automatisch te koppelen aan de sim waar op dit moment de actieve verbinding op is.

De actieve verbinding moet ook handmatig gekozen worden. Per simkaart kan je aangeven of je wilt roamen, valt de actieve verbinding weg omdat je het buitenland in gaat en aangegeven hebt niet te willen roamen met deze sim dan probeert de telefoon niet of hij met de andere sim wel een verbinding kan krijgen.

Je kan de telefoon standaard via sim 1, sim 2 of laten vragen via welke sim je wilt bellen. Het koppelen van telefoonnummers aan een sim is mogelijk maar moet voor elk nummer (dus niet per contact! aka meerdere nummers voor 1 contact moet je allemaal zelf koppelen) appart gebeuren en er is niet een mogelijkheid bij kiezen van een nummer te zeggen "gebruik voortaan altijd deze sim". Het is erg omslachtig.

-- Dailer app update
Het is niet mogelijk voor een contact met meerdere nummers een voorkeursnummer aan te geven. Dit is op te lossen door een andere dailer app/contacten manager te download in de google app store

--GPS update
GPS ontvanger is hopeloos. In een open veld duurt het meer dan een kwartier om een fix te krijgen. Mijn telefoon ligt op dit moment op mijn bureau en ik zit inmiddels nu al een half uur naar mijn telefoon te staren. Met mijn beide HTC's kreeg ik hier in een paar minuten een fix. De Viper krijgt hier uberhaubt geen fix, ook al is de almanac etc aanwezig want aan de andere kant van het huis na lang wachten had ik daarnet wel een fix.

-- Contacten
Het gebeurd mij regelmatig dat ik iemand zijn naam af moet korten omdat de naam te lang zou zijn. Deze namen zijn zeker minder dan 25 tekens en worden in een google account opgeslagen. Mijn HTC's konden dit wel gewoon. Bovendat, het is 2014, geen 1985 meer toen kortere datatypes in verhouding veel geheugen spaarde.

Heb jij ook een Allview V1 Viper Zwart?

Waarom knip je die sim niet even zelf naar micro sim ?
Heb ik ook gedaan naar mijn S4
Ja heb daar ook aan gedacht maar was ook op vakantie en moest daar een werkende telefoon hebben. Inmiddels heb ik mijn microsim ontvangen. Toch bedankt!
Ik wil hier toch wel even op reageren.

Toetsenbord
Download het Google Toetsenbord en stel deze in op 'Duits', dan heb je je

Dual SIM 3G
Het toestel is inderdaad maar op 1 SIM-kaart actief op 3G te zetten. Dit is een bekende 'beperking'.
Dat beide SIM slots 3G ondersteunen is al een vooruitgang, dat was eerder ook niet altijd.

GPS
Het toestel heeft een MediaTek soc, welke berucht is om zijn 'slechte' GPS ontvangst.
Download hiervoor bijvoorbeeld GPS Status & Toolbox om dit op te lossen en een snellere fix te krijgen.

Succes :)

[Reactie gewijzigd door Kars op 17 januari 2014 15:23]

Okay ik zal er komende week even naar kijken. Thanks voro de tips. Ik heb inmiddels ook een andere dailer geinstalleerd welke veel beter werkt.

Ik blijf echter wel van mening dat veel functies out of de box onder de maat presteren.