Specificaties 4.1-set met subwoofer en 2x HDMI-in - Bekijk alle specificaties

Philips Fidelio E5 Review

SpongerobieTestpanel 24 december 2013, laatste update op 24 december 2013, 1.108 views

Philips Fidelio E5 (Testpanel)

Pluspunten

• Design
  • Gebruiksgemak
  • Geen draden meer door het huis
  • Makkelijke installatie

Minpunten

• Afstandbediening

Geluidskwaliteit Score: 4
Dankzij Tweakers heb ik de mogelijkheid gekregen om deze set te testen, nu kwam dit ergens wel goed uit want het oude Sony setje wat ik had staan moest toch vervangen worden.

What's in the Box?
Als we de vrij grote doos openen komen we het volgende tegen:

2 Grote Speakers
2 Kleiner speakers (Rear)
1 Subwoofer
1 Afstandsbediening
2 AAA Batterijen voor Afstandbediening
1 Kabel om Speakes met elkaar te verbinden
2 Power kabels
User Manual en nog wat safety boekwerk.

Eerste Indruk
Toen alles uitgepakt had ik toch wel even een wow momentje, de set is erg netjes afgewerkt en alles is vrij duidelijk voor de installatie, kabeltje tussen de 2 front speakers even de subwoofer connecten en je bent klaar.

Gebruiksgemak
Dat brengt mij direct naar het puntje gebruiksgemak, dat is gewoon top geregeld, de set is erg makkelijk aan te sluiten en wanneer hij is aangesloten dan is het ook geen rocket science om hem te gebuiken.
Door middel van de meegeleverde afstandsbediening waar niet teveel knoppen opzitten is hij makkelijk te bedienen.
Afstandsbediening heeft niet meer knoppen dan noodzakelijk, input bronnen, volume regeling en nog instellingen voor Treble en Bass
Daarnaast is de Audio Sync optie erg handig, als je geluid niet synchroom loopt met het video beelt kan je dit via de speakers handmatig weer rechtzetten.

Afstandsbediening
Toch wil ik even een apart kopje over dit stukje techniek weiden, ik heb het idee dat bij de productie van deze set op het laatste moment nog gedacht is van: Verrek er moet nog een afstandsbediening bij...
Het is geen afstandsbediening die ik zou verwachten bij een set van krap 700,- ook het bereik is niet ideaal, hij moet echt met IR gericht worden op de main speaker om herkent te worden.
Ook materiaalgebruik valt een beetje tegen als ik dit vergelijk met bijvoorbeeld de Harmony One die ik gebruik om de rest aan te sturen
Hij voelt als hard plastic aan en hol van binnen, had misschien iets meer aandacht aan besteet kunnen worden.

Design
De set is afgewerkt met een donkere stof en hout accenten, bij de 2 speaker zijn de hoeken netjes afgevlakt en heeft deze set dus geen hoekige randen.
Vind het persoonlijk een erg mooie combinatie met het hout/stof.

De knoppen welke op de linkerspeaker zitten vallen nauwelijks op door een rubber kapje wat er overheen zit aan de rechterkant van de speaker.
Knoppen zijn hierdoor nog wel makkelijk te bereiken maar vallen niet direct op.

Features
Aan features ontbreekt het niet, er zitten 3 HDMI poorten op, Coax, een Optische aansluiting en nog een 3,5mm plug
Naast fysieke aansluitingen is het ook mogelijk om door middel van Bluetooth je telefoon direct aan de set te koppelen.
Met de NFC chip die erin zit maakt dit het koppelen zelfs nog makkelijker door even je toestel langs de speaker te halen en je bent verbonden.

Geluid
Ik ben zelf geen audio kenner maar je herkent wel of je knappe speakers heb staan.
Mijn vorige Sony DAV-S800 begon na een aantal jaar af en toe wat raar te klinken (erg schel van tijd tot tijd) maar het geluid van dit Philips setje is voor mij echt fenomenaal.
Wanneer ik wissel tussen het geluid wat er uit de Sony komt en de Philips dan merk je echt wel dat de Philips een stuk zuiverder is.
Nu is geluid altijd iets subjectiefs dus zou ik absoluut willen adviseren om toch eens bij de Hifi zaak eens te gaan luisteren wat je er zelf van vind!

Zelf was ik waarschijnlijk nooit bij dit setje uitgekomen gezien ik dit soort bedragen er niet op zou stukslaan maar nu het setje er een week of 2 staat ben ik er wel echt ontzettend blij mee.
Het geluid wat eruit komt is super en door de draadloze mogelijkheden valt alles nog netjes weg te werken ook.

Heb jij ook een Philips Fidelio E5?

Duidelijke review, de meeste gebruikers gebruiken deze surround set met eeen Philips TV. Ik zie dat jij een samsung tv gebruikt. Dit heeft ook mijn voorkeur.

Hierdoor heb ik de volgende vraag. Gaan de boxen automatisch aan/uit in combinatie met de samsung tv via hdmi ARC? Dit vind ik wel erg belangrijk aangezien de afstandsbediening van het surround systeem slecht reageert.
De afstandsbediening is inderdaad van matige kwaliteit, gebruik zelf ook alleen de Harmony One om in een keer het hele circus aan te zetten.
Heb de set ook via S/PDIF aan de TV hangen dus durf niet te zeggen of dit werkt.