Specificaties 4.1-set met subwoofer en 2x HDMI-in - Bekijk alle specificaties

Philips Fidelio E5 Review

TRGTestpanel 20 december 2013, 1.877 views

Philips Fidelio E5 (Testpanel)

Pluspunten

• Degelijke bouwkwaliteit en degelijk design
  • Een minimale hoeveelheid kabels
  • Prima geluidskwaliteit
  • Eenvoudig in gebruik
  • Zeer flexibel in te zetten rondom de huiskamer / aansluitende tuin

Minpunten

• Ietswat aan de dure prijs, ik had waarschijnlijk een goedkopere set gekozen als deze vergelijkbare features zou hebben.
  • Een volledige RF afstandsbediening zou het gebruiksgemak plaatje compleet afgemaakt hebben

Geluidskwaliteit Score: 4
Ik was tot mijn verassing een van de gelukkige uitverkorenen die van Tweakers & Philips deze surround set mocht uitproberen. Dit kwam goed uit omdat ik al langer zat te denken om mijn huidige surround set up te graden (Sony BDV-E300).

Oude setup
Qua kwaliteit was ik op zich wel tevreden met de Sony set, maar qua gebruiksgemak viel het toch een beetje tegen. Ten eerste was de subwoofer van de Sony set passief, waardoor ik enigzins geforceerd werd hem dicht bij de versterker te plaatsen. Helaas is was dit ook dicht bij de tussenmuur van de buren. An sich niet een probleem, maar het leek onmogelijk om de subwoofer laag genoeg te zetten qua volume. Vaak was het stemgeluid van een film nog niet zo hard, en begon de subwoofer bij sommige scenes een overdreven hard geluid te produceren. Vooral laat op de avond heeft me dit kopzorgen bezorgd.

Tevens was de navigatie via het kleine display op de versterker ook niet handig te noemen, al helemaal niet in combinatie met een bijzonder drukke afstandsbediening. Zelf kon ik hem wel goed bedienen, maar mijn vrouw heeft het nooit gesnapt :) Muziek afspelen op de Sony set was vrijwel onmogelijk. Al helemaal in een tijd van Spotify en streaming.

Installatie
Bij het installeren van de Philips set was het vooral het gebruiksgemak wat veel indruk op mij heeft gemaakt. Ik heb sinds de installatie geen handleiding nodig gehad, en alles werkt naar behoren zonder enige moeite. De set bestaat uit twee speakers die beide gepaired zijn met een kleinere speaker die als het ware erop geparkeerd kan worden.

De kleinere speaker bevat een accu en een draadloze verbinding waardoor je zelf kan bepalen waar je ze neerzet. Wanneer ik een film kijk zal ik ze op de loungebank in de hoeken parkeren waardoor een surround ervaring gecreeerd wordt. Wanneer het zomer is kan ik ze in de tuin op de loungeset parkeren zodat ik ook daar muziek kan luisteren. Het bereik is echter wel maar 10 meter volgens de specs, maar dat is ruim genoeg voor mijn huis. De twee speakers zijn onderling verbonden door een speciale kabel die zowel data als voeding verzorgd. Een van de speakers heeft een ingebouwde receiver waardoor hij 2 HDMI verbindingen door kan lussen naar de TV. Voor mij ideaal aangezien ik een netwerk video streamer heb en een BluRay speler. Slechts 1 van de speakers heeft een netvoeding waardoor het aantal kabels werkelijk minimaal is vergeleken met de vorige Sony set.

Ook vervalt de receiver van de vorige set waardoor de electronica in mijn TV meubel een stuk minder hectisch is geworden. De subwoofer heeft ook enkel een netvoeding en is draadloos verbonden. De subwoofer staat nu netjes achterin de kamer waardoor ik mooie lage geluiden heb die de kamer vullen zonder dat de subwoofer direct tegen de muur van buren staat te blazen.

Design
Het design van de set vind ik persoonlijk gewoon mooi, maar het komt zeker niet in de buurt van de bekende design sets. Ik vind de set zelfs een beetje on-Philips qua design. De speakers zijn afgewerkt met stof en houtelementen welke een beetje een warm gevoel geven. De leds van de speakers zijn subtiel achter het stof geplaatst wat ik wel kan waarderen.

Bediening
Ik kom dus van een systeem wat een beetje behelpen was. De Philips heeft de bediening naar mijn mening erg goed uitgewerkt. De afstandbediening bevat alleen de broodnodige knoppen (volume, treble, bass, HDMI source selectie, bluetooth, etc), en voor mijn gebruik lijkt dit prima te zijn. Het selecteren van een videobron is erg makkelijk, en het pairen van mijn iPhone met Spotify gaat ook vanzelf.

Vooral dit laatste punt was een groot gemis bij mijn oude set, en is een sterke verbetering. Vooral als het straks zomer is, en ik de draadloze speakers bij mijn loungeset buiten kan plaatsen doet mij veel deugd. Bij zwaar filmgeluid kan ik nu de subwoofer eindelijk genoeg terugdraaien in bass mocht het laat op de avond zijn. Mijn vrouw was ook binnen 5 minuten helemaal wegwijs, wat ik toch wel een prestatie vind aangezien zij snel overrompeld wordt door drukke afstandbedieningen en 'lastige' werkschemas (andere HDMI kanaal, receiver aanzetten en goed zetten, etc).

De afstandbediening werkt volgens mij wel met een IR oogje wat ik wel een gemiste kans vind omdat draadloos zon sterk thema is in deze set. Daarbij bedenk ik me wel dat een RF zender wellicht onhandig is qua energieverbruik.

Bouwkwaliteit
Ik vind de speakers net iets te licht aanvoelen, maar het gebruik van rubbers en een stoffen afwerking geeft ze een degelijke feel. De draadloze speakers zijn solide en hebben een degelijke leren handvat wat er de schijn van heeft dat ze wel een tijdje meekunnen. De afstandbediening is gewoon prima (zoals ze dat tegenwoordig altijd wel zijn).

Geluidskwaliteit
Ik ben geen audiofiel. Maar mijn eerste film en spotify sessies hebben een goede indruk achtergelaten. Het surround geluid bij een film is gewoon goed en vullend, en ik heb (gelukkig) niet het idee dat ik de centerspeaker mis bij gesproken audio. Vooral de subwoofer vult de kamer mooi zonder dat het begint te dreunen.

Muziek is ook gewoon goed, maar ik moet toegeven dat een mooie audiocd op de Sony set iets helderder klinkt. Mijn vorige methode voor Spotify muziek was een Philips docking station, welke het goed deed voor zijn kleine afmetingen, maar de nieuwe surround set is uiteraard een stuk beter.

Ik vind de set een mooie verrijking van mijn huiskamer qua design, en qua cablemanagement en gebruiksgemak en flexibiliteit vind ik dat Philips echt een uistekende toevoeging aan de surround markt heeft toegevoegd. De geluidskwaliteit is voor mij gewoon goed.

Philips heeft de set voor 699 Euro bij introductie in de markt gezet wat ik persoonlijk wel aan de prijs vind. Maar dit is duidelijk een introductieprijs voor een Premium product, en ik verwacht niet anders dat Philips deze prijs op een premium niveau houdt zolang de set aanslaat en zijn unieke design behoudt.

• ACRyan media streamer
  • Iphone met spotify
  • Philips 42 Inch TV met ambilight
  • Sony BluRay speler

Heb jij ook een Philips Fidelio E5?

Ik had nog even een vraag aan je.

kun je ook de mediaspeler en blueray in de tv doen en het geluid via optische kabel naar de receiver.
want voor die optie wat jij benoemt moet je toch speciale HMDI arc in je tv hebben.
En optisch geeft toch een beter geluid?
Wat ik mij afvraag als je via optisch zou werken en je hebt films met DTS via de mediaspeler in de tv en dan via optisch naar de receiver of de kwaliteit wel mee gaat.

mvg
Stefan