Specificaties 4.1-set met subwoofer en 2x HDMI-in - Bekijk alle specificaties

Philips Fidelio E5 Review

LordsauronTestpanel 18 december 2013, laatste update op 18 december 2013, 1.385 views

Philips Fidelio E5 (Testpanel)

Pluspunten

• Door de draadloosheid, erg flexibel en goed weg te werken.
  • Hoeveelheid audio input mogelijkheden (6)
  • Het bereik van de draadloze achterspeakers
  • Afgezien van het afgeronde uiterlijk en de materiaalkeuze, zien ze er strak uit, geen uitstekende onderdelen

Minpunten

• Ik mis visuele ondersteuning (dmv app) om de instellingen te beheren
  • Vlak geluid, ondanks verschillende instellingen en genoeg vermogen

Geluidskwaliteit Score: 4
Tijdens de weggeef actie van Tweakers was ik een van de gelukkigen die deze mooie set mocht ontvangen. Wat hier volgt zijn mijn bevindingen tijdens het gebruik van deze speaker set, welke ik in alle eerlijkheid nooit zelf had gekocht. Dit had eigenlijk een drietal redenen.
  • Ik vind ik ¤ 699,- voor een 2.1 of 4.1 set erg duur.
  • Ik ben geen "fan" van het merk Philips, mijn vader zegt altijd: "Philips? Geeft het licht? Nee? Laat maar dan". Mijn persoonlijke bevindingen met het merk tijdens mijn jaren bij de Media Markt hebben dit niet echt bijgesteld.
  • Ik vind deze set er niet heel erg mooi uitzien. Hierover later meer.
Toen ik de actie van Tweakers en Philips zag dacht ik: dit zou een mooi moment zijn om eens een Philips product onder de loep te nemen en te kijken of ik mijn mening over het merk kan bijstellen.

Wat zit er in de doos.
  • 2x voedingskabels: één keer voor de subwoofer, en één keer voor de rechter speaker
  • 1x Kabel die de linker en rechter speaker met elkaar verbindt
  • 1x IR Afstandsbediening
  • 2x AAA Batterij (t.b.v. afstandsbediening)
  • 1x Gebruikshandleiding
Design / Bouwkwaliteit
Laten we beginnen met de volgende uitdrukking: "over smaak valt niet te twisten". Persoonlijk vind ik deze set niet heel mooi. Maar lelijk is anders..

Zoals op de foto's te zien is, zijn de speakers voorzien van houtaccenten en zijn de linker- en rechter (achter) speakers voorzien van een leren handvat. De subwoofer, linker- en rechter (voor) speakers zijn omhuld in een zwart/grijs stofje. Dit doet een beetje ouderwets aan. De speakers hebben rondom afgeronde hoeken. Hoewel het grijs/zwarte stofje meehelpt om de speakers niet teveel te laten opvallen in bijvoorbeeld een TV meubel, houd ik persoonlijk meer van een strak, hoekig uiterlijk. De grijzige mesh afwerking van de losse achterspeakers zou ik graag overal hebben gezien met het matte zwart. Het mesh is uitgevoerd in een zilvere kleur. Een donkerdere kleur zou wat mij betreft passender zijn. Met name de houten en lederen afwerking van de speakers zijn niet mijn smaak.

De bouwkwaliteit daarentegen is helemaal geweldig; geen speling, geen wiebelende onderdelen en geen piepje / kraakje te bekennen op alle speakers. Als ze achterspeakers op de voorspeakers zijn geplaatst krijg ik ook een solide indruk. Je hoeft geen aandacht te besteden aan een juiste plaatsing wanneer je de speakers op elkaar zet.
Alle speakers zijn aan de onderkant voorzien van een laagje rubber wat er voor zorgt dat ondanks het lage gewicht van de speakers het niet mogelijk is deze te verschuiven over gladden oppervlakten. Ik vind dit een goede eigenschap. Op deze manier zullen de speakers ook niet uit zichzelf gaan mee dansen op de muziek.

Op de speakers zitten geen uitstekende onderdelen. Alle indicatie LEDjes zijn netjes verwerkt achter de stof. De knoppen zijn netjes verwerkt in een plastic stripje aan de zijkant van de linker voor speaker.

Gebruiksgemak
Het gebruiksklaar maken van deze speakers was een kwestie van het uitpakken van de speakers en het inpluggen van de kabels. Twee keer een voedingskabel er in en één keer een kabel tussen de twee voor speakers. Deze verbindingskabel kan er maar op één manier in. Alle audio aansluitingen en knoppen bevinden zich op de linker voor speaker. Aangezien een gebruikershandleiding voor watjes is, ben ik hier even naar opzoek geweest. De strip is netjes weggewerkt in een onopvallend zwarte kleur. Je moet echt gericht kijken om dit te zien.

Het verbinden van de set met mijn audio bronnen was echt een fluitje van een cent. Zowel de Nexus 10 als de Nexus 5 en de Galaxy S4 hebben NFC, dus het enige wat ik hoefde te doen was de apparaten even tegen de linker speaker houden en "pling" (letterlijk), daar was de vraag voor toestemming om te koppelen. Na het geven van deze toestemming kon ik gelijk muziek afspelen.

Gezien mijn weerstand voor IR afstandsbedieningen, ben ik gelijk op zoek gegaan naar een Android appje voor deze set. En jawel, deze bestaat. Nu ben je hier natuurlijk niet om een review te lezen van de app, dus ik houdt het kort: niet doen. Ik gebruik geen songbird en blijkbaar kan die app alleen daar mee overweg. Verder forceert de app een soort "Daydream" modus. Hier is duidelijk veel tijd aan besteedt, die ze mijns inziens beter hadden kunnen besteden aan echte functionaliteit.
Wat ik graag van de app had gezien, is dat het een volledige vervanging zou zijn voor de IR afstandsbediening. Nu is het in de app niet mogelijk om bijvoorbeeld de bass bij te stellen.
Ik had graag gezien dat er feedback zou zijn tussen de speakers en de afstandsbediening. Nu is er slechts sprake van een knipperend LEDje. Ik zou graag een mogelijkheid hebben om te kunnen zien hoe hard het volume staat, hoe hoog de bass is ingesteld, etc. Ik vind het jammer dat hier geen gebruik van is gemaakt bij het ontwikkelen van de app.

Er is bovendien sprake van een actie vertraging. Wanneer ik twee keer snel achter elkaar het volume wil bijstellen met de afstandsbediening, gebeurt er een seconde niets. Ik krijg daardoor het idee dat er iets mis is gegaan met de IR verbinding en druk nogmaals twee keer snel achter elkaar op de volumeknop. Het gevolg is dat het volume in één keer met vier punten is bijgesteld i.p.v. de gewenste twee punten. Hier zou een functionaliteit zoals ik eerder beschreef in de app heel handig zijn!

Persoonlijk vind ik het een gemiste kans van Philips om de app te kunnen gebruiken om de speakers te kunnen fine tunen. Om muziek te kunnen luisteren zit ik al met mijn smartphone of tablet in de hand. De visuele feedback van de status van de speakers zou daar mooi bij aansluiten in het gebruiksgemak.

Features
De feature waar ik het meeste naar uitkeek van deze set, was toch wel de Bluetooth audio ondersteuning. En daar stelt deze set mij niet in teleur! Zo'n beetje alle apparaten hier in huis met Bluetooth heb ik muziek kunnen laten afspelen.

Wat deze set aantrekkelijk maakt is de flexibiliteit die door de volledig draadloze achter speakers wordt verkregen. Ik heb even een rondje huis gedaan met deze twee speakers in mijn handen. Bijna overal had ik voldoende bereik. Dit maakt het mogelijk om de speakers mee te nemen naar de badkamer over het terras.

Na ontvangst van de set heb ik de losse achterspeakers niet meer opgeladen. Ik ga er dus vanuit dat ze voor 60% vol waren. De speakers hebben het de hele avond (zo'n 6 uur) volgehouden. Ik verwacht dus dat het prima mogelijk is om een avond tv te kijken of muziek te luisteren op het terras.

Ik vind het een pluspunt dat de subwoofer, afgezien van een voedingskabel, volledig draadloos is. Dit maakt het mogelijk om te subwoofer op een nette manier weg te werken in je kamer.

Ik was positief verrast door de ondersteuning van HDMI op deze set. Ik zou de set zelf nooit gebruiken voor HDMI doeleinden en heb daarom even snel de functionaliteit getest met mijn Raspberry Pi en PS3. Ik heb geen instellingen veranderd op de R Pi en PS3 voor wat betreft de DTS ondersteunen. Het beeld is onveranderd en het geluid wat prima. De speakers speelden GTAV zonder problemen af in surround sound.
Door de aanwezigheid van HDMI verbaasde het me niet dat er ook een TOS aansluiting aanwezig was.

Geluid
En dan nu het belangrijkste: hoe is het geluid.? Ik ben geen audio expert, maar wel een liefhebber. Ik weet wat ik mooi vind klinken en wat ik niet mooi vind klinken. Zoals altijd met geluid raad ik niet aan om volledig af te gaan op mijn bevindingen. Ga de set vooral zelf beluisteren in de winkel.

Ik beschrijf hieronder mijn bevindingen op basis van de Logitech Squeezebox aangesloten door middel van TOS. Deze combinatie gaf wat mij betreft de beste resultaten om iets zinnigs te kunnen zeggen over de audio prestaties.

Toen ik de set aan mijn vriendin liet horen was het eerste wat zij zei: "Het klinkt een beetje vlak", en dit is exact hetzelfde gevoel dat ik kreeg toen ik het geluid voor het eerste hoorde. De subwoofer heeft genoeg vermogen om bass goed weer te geven, maar in het hele audiobeeld mis je de warme klanken. Ik heb verschillende instellingen geprobeerd, maar kon niet het geluid vinden dat ik als prettig ervaar bij het luisteren van muziek. Ook lijkt er veel verschil te zitten in de instellingen voor wat betreft verschillende soorten muziek. Dat zou dus betekenen dat je bij een ander genre muziek steeds opnieuw op zoek moet naar de juiste balans, of dat je genoegen moet nemen met een middenmoot.

De complete set beschikt over voldoende vermogen om de buren mee te kunnen laten genieten. Ook op dit hoge vermogen heb ik geen verstoringen kunnen waarnemen.

Het geluid van de set over Bluetooth is erg afhankelijk van het apparaat en de ondersteunde codes waar de muziek vanaf komt. Het beste resultaat heb ik verkregen met de Samsung Galaxy S4 van mijn vriendin. Deze telefoon ondersteunt dan ook APT-X. Dit is een aanzienlijk verschil met "gewone" Bluetooth audio. Waar ik met de S4 geen verstoringen heb kunnen waarnemen, merkte ik met reguliere Bluetooth vervorming van het geluid, zonder dat ik in de buurt kwam van het maximale vermogen.

Ik vind het een mooie set, maar ik zou hem zelf nooit hebben aangeschaft. Ten eerste komt het uiterlijk niet overeen met mijn persoonlijke smaak. Zoals beschreven is de afwerking keurig en degelijk. Bovendien vind ik dat er gevoelsmatig een te hoog prijskaartje aan deze set hangt. Ik vind het geen probleem om geld uit te geven aan goede apparatuur, maar toch heb ik het idee dat ik met deze set geen waar voor mijn geld zou krijgen. Ik vind het erg lastig om dit te onderbouwen. Het gaat puur om een gevoel.
Misschien als ik zou gaan zoeken naar alternatieven, dat ik alsnog op deze set zou uitkomen.

Wat betreft mijn eerdere bedenkingen over het merk Philips, moet ik zeggen dat deze set niet overeenkomt met mijn beeld van Philips. Het had net zo goed een product van een andere fabrikant kunnen zijn. Prima dus. Er zitten zelfs nog wat kleine lampjes op de set :P

Heb jij ook een Philips Fidelio E5?