Specificaties 10,1" (1366x768), 500GB (hdd+hdd) - Bekijk alle specificaties

Medion Akoya E1317T Touch (30016315) Review

trm0001 16 december 2013, laatste update op 23 december 2015, 6.921 views

Medion Akoya E1317T Touch (30016315)

Per dec 2015: Nu gebruikt verkrijgbaar voor bedragen rond de 130 euro is dit een extreem koopje vanwege zijn compleetheid: Touchscreen, USB3.0, HDMI, W10 en grafische prestaties. Nadelen blijven de relatief lastige upgradebaarheid & trage HD.

Pluspunten

• Hoogste Schermresolutie voor een 10 inch
  • Laag Verbruik
  • Touchscreen
  • W8 meegeleverd op CD/DVD
  • Zeer goede grafische prestaties, zeker gezien het verbruik+kostprijs

Minpunten

• Onderkant niet te openen (HD/Geheugen)
  • 2GB tov 4GB werkgeheugen E1318T bij gelijke prijs
  • Windows 8
  • 3 Cells accu (met een 6 cells accu zou deze netbook 10 tot 14 uur meegaan)
  • Relatief zwakke CPU (maar wat verwacht je van een APU max. 3,9Watt -cpu+gpu- ?)
  • Harddisk maakt hem onnodig traag (tov SSD), blijft maar ratelen....

Medion Akoya E1317T (TEMASH A4-1200)

Even opletten: Onderstaande review is vrijwel identiek aan de Medion Akoya E1318T review met als enige verschil dat deze versie standaard slechts 2GB werkgeheugen heeft waar de E1318T standaard 4GB werkgeheugen heeft. Onderstaande review is dan ook geschreven inclusief een geheugen upgrade van 2GB naar 4GB werkgeheugen ! In een later stadium zullen foto's en een handleiding worden toegevoegd hoe je deze geheugen upgrade en een upgrade naar een SSD ipv de harddisk "relatief" eenvoudig zelf kunt doen.

Naast deze versie met de 500GB harddisk bestaat er ook nog een gelijknamige E1317T met een 1TB harddisk.

E1317T = altijd 2GB werkgeheugen + een 500GB harddisk of een 1TB harddisk
E1318T = altijd 4GB werkgeheugen + 500GB harddisk
(verder zijn beide "netbooks" identiek qua uitvoering en levering)

bovenkant

Technische specificaties:
AMD A4-1200 APU met AMD Radeon HD 8180
25,4 CM/10”LED backlight multitouch-breedbeeldscherm HD-resolutie van 1.366 x 768 pixels.
Digitale HDMI-audio/video-uitgang.
High Definition Audio met 2 luidsprekers met Dolby Advanced Audio v2.
4GB DDR3L SDRAM-werkgeheugen.
500 GB S-ATA harde schijf.
LAN IEEE 802.11n & Bluetooth 4.0-functie.
Gigabit LAN netwerkcontroller (10/100 Mbit/s).
Ingebouwde HD webcam met microfoon.
MEDION Solid-toetsenbord.
Li lon accu met 3 cellen.

Aansluitingen:

Windows 8.
Windows Essentials.
Office 2013.
YouCam en powerDVD.
Uitgebreid packet met windows 8-apps.
Kapersky Internet Security 2013 testversie voor 90 dagen.

Extra specificaties:
Temash A4-1200 APU TDP's: 3,9W Max. TDP - 2,3W Avg. TDP - 1,2W Idle TDP
3 Cells Li-ion Accu capaciteit: 33,75Wh (3000mAh x 11,25V)
Hitachi 5400rpm HTS545050A7E680 1,6 Watt typical power 4,0 Watt max power HD
Kensington lock.
Afmetingen LxHxB (mm): 186 x 27,5 x 266
Gewicht: 1,28KG

Bijzonderheden:
Meegeleverde CD/DVD met W8 !
Multitouch scherm
Volledige versie van MS Office 2013 incl. licentie
Uitklapbare Ethernet port RJ-45
Aan en uit schakelaar op de voedingsadapter
Beeldscherm is uit te schakelen terwijl de notebook verder gewoon doorwerkt

Van deze notebook bestaat ook nog een variant met een 1TB harddisk, dat is de eveneens de E1317T
Daarnaast bestaat er ook de E1318T versie welke af fabriek al 4GB werkgeheugen bevat.
Van de E1318T bestaat geen versie met een 1TB harddisk.

Platform & Temash A4-1200
platform

Eerste test resultaten.

Energieverbruik:
8 Watt Idle verbruik op netstroom.
6 Watt Idle scherm uit op netstroom.
14 Watt Maximaal verbruik benchen op netstroom.
0 Watt Standby stand op netstroom.
Accuduur op de meegeleverde 3 cells accu: 5,5 uur (Standard settings)
Accuduur op de meegeleverde 3 cells accu: 7,0 uur (Power savings settings)
(gemeten met de cresta stroommeter aan het lichtnet dus inclusief adapter)

Van alle onderdelen van deze Notebook lijkt de APU Idle het minst te verbruiken:

Stroomverbruik in mWatt per onderdeel
Adapter inefficiency (est.) 1600 mW
5400rpm HD (known) 1500 mW
Screen (detected) 2000 mW
APU (known) 1200 mW
Mainbord & rest (est.) 1700 mW

Cinebench 11,5 (64Bits):
OpenGL: 7,18 FPS Avg power usage: 10 Watts
CPU: 0,45 PTS Avg power usage: 9 Watts
(Cinebench: A4-1250 9 Watt TDP: OpenGL: 9FPS, CPU 0,48 PTS, -geleende externe data-)

N.B. Onder Cinebench scoorde de A4-1200 Temash maar liefst 25 procent van de Radeon HD4870 FPS.
Dit is vooral heel erg knap doordat Temash sub 4 Watt verbruikt en de Radeon HD4870 200 Watt verstookt.
Daarmee is Temash ruim 12 keer energie efficienter voor dit onderdeel dan de HD4870

Vergelijkings tabellen 4 Mobile APU's en 2 Mainstream desktop APU's:

Specificaties en Future Mark 3D 06.
info & 3D06 libre

Cinebench 10, Single cpu, Multi cpu & OpenGL.
CB 20 libre

Cinebench 11,5 ,Single cpu, Multi cpu & OpenGL.
CB 11 Libre

...met dank aan Daos voor tips om betere tabellen te krijgen in deze review !

3D Mark 13:
ICE STORM: 11930 3D marks (IS-2 75FPS AVG / IS-3 50FPS AVG / IS-4 18FPS AVG)

Fish Tank test (microsoft IE10 browser grafische test):
1 visje tot en met 100 visjes: Max. FPS (60)
250 visjes: 52 FPS

Windows 8 prestatie index:
Processor: 3.0
Geheugen: 4,7
Grafisch desktop: 4,0
Grafisch Games 5,7
Harddisk: 5,9

Eerste Ervaringen:
De eerste indrukken zijn ronduit positief, hij is ruim snel genoeg, grafisch zelfs heel erg snel, verbruikt bijna geen energie. De notebook en adapter blijven dan ook heel erg koel, dus ook geen ventilator geruis. Het scherm is op 10 inch formaat een verademing qua resolutie en touch. Dit is hoe netbooks horen te zijn ! Daarnaast krijg je er een volledig office pakket bij in de vorm van office 2013 + Windows 8 op CD/DVD.

Nadelen zijn er ook, de onderkant valt niet te openen om makkelijk een harddisk of geheugen te kunnen vervangen, deze harddisk is bovendien traag, waarover later meer. Daar komt nog bij dat ik geen fan ben van MS Windows 8. Dat de cpu niet heel erg snel is (mainstream) maar wel snel genoeg voor de allerdaagse taken had ik verwacht, toch is hij in de praktijk sneller dan ik in gedachten had (boven Brazos niveau). De accu vind ik dan wel echt een misser. Wanneer Medion er een 6 cells type bij had geleverd zou hij tot 14 uur zijn meegegaan op die accu ipv nu max. 7 uur.

Laatste minpuntje: reclame software pre-installed (je weet wel, voor het gemak van de klant....... :r )
Inmiddels heb ik 13 stuks ashampoo verwijderd en 1 kaspersky.

De harddisk is traag en staat continu zachtjes te ratelen. Dat is dan wel weer het enige dat je hoort van deze notebook. Okay ik ben SSD verwend maar toch viel het me op dat bij grote bestanden er meer dan verwachte vertragingen optraden. Een scan met HD-tune leerde dat de doorvoersnelheden liggen tussen de 105 en 15 MB/s bij een acces time van tegen de 20ms. Dat is gewoon jammer, alles werkt prima hoor, maar dat kan beter. Waarschijnlijk is er ingeleverd aan snelheid ten bate van een laag stroomverbruik. Imho had Medion er verstandiger aan gedaan een 48GB/60GB SSD in te bouwen wat hem sneller, zuiniger, lichter en voordeliger had gemaakt. In de nabije toekomst zal ik trachten de HD, al dan niet tijdelijk, te vervangen door een SSD. N.B. dit type HD kost retail tussen de 50 en 70 dollar. Indien ik nu de keuze zou hebben om hem zonder HD te kopen voor 5 tientjes minder zou ik het onmiddelijk doen.

HD tune Temash

Handleiding:

Drivers:

Conclusie:
Naar mijn bescheiden mening de beste en meest bruikbare Netbook tot dusver. Niet alleen goed betaalbaar maar vooral een hele goede "bang for the buck". Denk daarbij aan het multitouch screen, de hoge resolutie (1366x768) op het 10 inch scherm en de complete uitgebalanceerde performance. De CPU doet wat hij moet doen op een vlotte en soepele manier onder Windows 8. Het GPU gedeelte is zelfs spectaculair snel, zeker gezien het verbruik. In Cinebench haalde het grafische gedeelte van deze APU 25 procent van de Radeon HD4870 score. Simpel gezegd, dit is als een Netbook hoort te zijn.

Verbeter puntjes zijn er ook, zo had een 6 cells accu (ipv 3 cells) deze Medion een accuduur meegegeven tussen de 10 en de 14 uur. Zonder harddisk had hij bovendien voordeliger kunnen worden verkocht, de retail waarde van deze harddisk ligt nl. tussen de 50 en 70 dollar. Zonder deze harddisk maar met bv 48GB aan SSD chips was hij bovendien lichter, minder kwetsbaar, zuiniger en veel sneller geweest.
Voor de tweakers onder ons is het jammer dat er geen makkelijke toegang is tot het geheugen en de HD.

Heb jij ook een Medion Akoya E1317T Touch (30016315)?

Hoe iemand deze review kan beoordelen met een oppervlakkig stempel is mij echt een raadsel.......... :F
helemaal met je eens. werkt denk ik niet echt motiverend om weer zo'n nette review te maken.
Ik lees op http://www.medion.com/nl/...ch-laptop-30017077a1.html dat dit model een hybride SSD/HDD heeft:
'snelle 500 GB SSHD hybride harde schijf'. Het staat er zelfs twee keer. Met Bluetooth, W8.1 enz, een USB3.0 poort en zo 'n schijf lijkt hij mij een aanrader.

Zelf heb ik een Asusje ( X102BA ) met Brits toetsenbord (niet ideaal, gekocht bij Amazon UK) maar qua draaggemak enz wel erg goed vind ik. Ik gebruik 'm als full-time freelance vertaler als mijn 'hoofdcomputer'. Deze Akoya lijkt me een goede concurrent.
Dit betreft voor mij iig nieuwe info.

Waarschijnlijk heeft alleen de HD een upgrade gekregen en is het typenummer gelijk gebleven.

Hybride performance deed in het verleden bijna geen goed tov HD & SSD.
Wellicht gaat dat nu beter ?