Intel Dual Band Wireless-AC 7260 Plus Bluetooth Review

redyak 15 december 2013, laatste update op 15 december 2013, 6.793 views

Intel Dual Band Wireless-AC 7260 Plus Bluetooth

Pluspunten

• AC en snel

Minpunten

• Half-High zonder bracket

Aanwezig een laptop van 4 jaar oud met alleen Draft -N
Een nieuwe ASUS RT-AC66U Router
Steeds gekeken naar USB adapter toen ik plots op de Intel AC7260 Stuitte.
Met een prijs van rond de 25 euro was dat een goed alternatief.
De USB steekt uit en zijn aardig groot en kosten meer dan 50 euro.
Via de Pricewatch gezocht naar de goedkoopste en die kon ik ook nog om de "hoek" halen.

De ACER laptop 8930 uit opengeschroefd om gelijk bij de eerste verrassing te komen. De AC7260 is een "half-high" ipv de full-high die er in zit.
Schroeven losgedraaid en hem erin gestoken. Dat lukt dus niet want je hebt de schroeven nodig om hem klem te zetten.
Ik op internet gezocht naar brackets. Die zijn er wel voor 0,65 euro per stuk (afname minimaal 100 stuks in China of voor 6,50 inclusief verzenden in Nederland.
Ik gezocht tussen mijn PC spullen en een stukje ijzer gevonden en aan de slag met een kniptang, Dremel en accuboor en tape. Bij de 2de poging een mooie werkende adapter die de AC7260 op zijn plaats hield.

Toen de installatie, met de laatste drivers de 16.6.0.
Eerst de volledige versie met programma van Intel en de bluetooth drivers.
Installatie een fluitje. Snelheid en connectie met router helemaal goed maar continu wegvallen verbinding.

Alle weer gewist en alleen de drivers geļnstalleerd. Ook toen last van wegvallende verbindingen
Nog een keer, alleen de drivers en geen bluetooth ook geen verbetering.
Na zoeken op google kwam ik erachter dat de beste resultaten komen uit de nieuwere Intel CPU chips. Toen de drivers van mijn antieke Intel T6500 (ICH9 drivers) geupdate en geen problemen meer tot op heden (draait nu 7 dagen)

Ik heb 2 antennes in de ACER 8930 zitten en 2,4 en 5ghz ondersteuning dus de maximale snelheid is 867. Om de 1750 van de ASUS RT-AC66U te halen heb je minimaal 3 antennes nodig. Maar dan nog wat een snelheid. Met de ziggo speedtest is de laptop nu niet meer de bottleneck. Erg gaaf.

Heb jij ook een Intel Dual Band Wireless-AC 7260 Plus Bluetooth?

Een half high is in moderne laptops ook geen enkel probleem aangezien dat tegenwoordig altijd in de laptop zit zelfs in de 400-500 euro modellen dus jouw minpunt vind ik niet echt rechtwaardig.

[Reactie gewijzigd door jeffrey12 op 16 december 2013 01:11]

Als je de kaart gebruikt voor een upgrade dan is hij niet alleen bedoeld voor laptops van 1 a 2 jaar oud lijkt me?. Dit in combi met de kosten van zo'n stukje staal ¤0.65 was mijn opmerking . Niet zo zeer de half-high op zich, maar zonder een bracket.
wat is de link naar die brackets?
Ik heb deze kaart vorige week in mijn Acer 6935G ingebouwd. Deze laptop heeft dezelfde chipset / processor family als de 8930. De ac7260 aangeschaft als upgrade van een Ultimate N 6300 als overstap naar wifi-ac. Wifi werkt fantastisch (i.c.m. Netgear R7000). Stabiele verbinding, snelle datatransfers (rond 35MB/sec) en valt niet weg.

Probleem in mijn geval is echter het Bluetooth gedeelte. Heb ik eigenlijk niet nodig, maar zat er nu eenmaal in. Nieuwste drivers gebruikt van de Intel website.
Na het inbouwen van het kaartje wordt hij correct herkend als "Intel(R) Wireless Bluetooth (R)4.0 + HS adapter". Bijbehorende services worden geinstalleerd. De werking heb ik niet kunnen testen. Na driver installatie wordt de laptop opnieuw opgestart. De laptop blijft voor het Acer BIOS bootscreen een sekonde of tien hangen en start dan vervolgens W8.1 normaal op.

Als W8.1 loopt hoor je het geluidje voor het aansluiten van een USB apparaat. Na ongeveer 20 seconden, het geluidje voor het loskoppelen van een USB-apparaat, en rechtsonder een melding dat een aangesloten USB-apparaat niet meer herkend wordt en gestopt is.

In apparaatbeheer is de Intel Bluetooth verdwenen en in de USB-categorie vervangen door "Onbekend USB-apparaat (verzoek voor apparaatdescriptor is mislukt)." Na de herstart word het Bluetooth gedeelte van de AC7260 dus niet meer herkend. Ik krijg het ook niet meer aan de gang. Oude drivers, nieuwe drivers, geen drivers, chipset drivers update, kaartje uitgebouwd, back-up teruggezet en opnieuw ingebouwd. Laptop bios is trouwens meest "recente" versie.
Steeds hetzelfde probleem: eenmalige herkenning, vervolgens "onbekend USB-apparaat".
Wifi werkt dus prima en dat is hoofdzaak. Geen andere grote problemen behalve de vertraagde start-up en de korte foutmelding na het opstarten. Kan ik mee leven, maar liever niet.

Lang verhaal, nu de vraag: Hoe zit het met Bluetooth op je Acer 8930?
Masimo,

Veel gekloot met drivers en proset software juist voor Wifi. Bluetooth heeft het gewoon elke keer gedaan. Maar ik gebruikte hiervoor al een nano USB bluetooth.
ZOals je zelf zegt ik had hem niet nodig maar het zat erop. Ik gebruik het ook niet.
Wel draai ik inmiddels andere intel drivers de 16.8.0.6 sinds recent van de Intelsite. Daarvoor had ik beta 16.10.0.15 draaien. Die waren eindelijk goed.
google eens op "7260 pin 51"
Omgedraaide wereld dus. En dat terwijl de 8930 en de 6935 qua hardware vrijwel gelijk zijn.
Mijn wifi werkte met de 16.6.0. driver al goed. Nu heb ik de 16.10.0.5 draaien en dat gaat ook prima.
Jammer dat BT zich bij mij niet goed installeert. Mogelijk een conflict met de ingebouwde Broadcom BT adapter. Maar ach, ik gebruik het niet. Alleen de langere opstart is wat hinderlijk. Maar daar staat tegenover dat wifi als een raket gaat.
Ieder nadeel heb zijn voordeel, zullen we maar zeggen. Ik hoop dat Intel 3x3 ac kaartjes gaat uitbrengen zonder BT. Dan kan ik van de volledige 1300 mbps gaan genieten.

[Reactie gewijzigd door Masimo op 20 maart 2014 22:58]

Nou ja, een kwartier later heb ik per ongeluk de oplossing gevonden.
Ik heb de twee Bluetooth services die door Intel geļnstalleerd werden uitgeschakeld.
Laptop opnieuw opgestart en tot mijn verbazing een werkende "Intel(R) Wireless Bluetooth (R)4.0 + HS adapter" in Apparaatbeheer.
Schakel ik in de ingebouwde BT ook nog in, dan heeft deze een conflict (geel uitroeptekentje). Zet ik hem weer uit werkt alles weer goed.
Eenmalig uitschakelen van de beide Intel BT services en een herstart was blijkbaar de truuk.
Ik heb ze weer ingeschakeld en na een herstart blijft alles werken. De ingebouwde Broadcom BT adapter blijft inaktief (start niet meer na inschakelen). Maar die heeft een knopje om hem uitgeschakeld te houden zodat ik geen conflicten heb.
Extra upgrade dus van BT 2.0 naar BT 4.0.

[Reactie gewijzigd door Masimo op 21 maart 2014 00:01]

Daarom had ik dus geen probleem want de 8930G die ik heb had geen BT standaard aan boord ik gebruikte daar een NanoUSB voor.