Call Of Duty - World At War, Xbox 360 Review

Xenophoben 6 november 2008, laatste update op 6 november 2008, 2.451 views

Call Of Duty - World At War, Xbox 360

Pluspunten

• Call of Duty serie
  • Goede engine
  • Uitgebreide mogelijkheden in multiplayer
  • Toffe wapens

Minpunten

• Vernieuwingsfactor

Stabiliteit Score: 5
Replaywaarde Score: 5
Besturing Score: 4
Geluid Score: 3
Beeld Score: 4
Gameplay Score: 4
Elke fps fan zal deze game natuurlijk al aan zien komen. Call of Duty 5 World at War!
Ik kreeg een aantal weken geleden de beta key voor mijn xbox in de mailbox. Ik was aangenaam verrast en ben meteen het spel gaan spelen. Hier de review over deze langverwachte titel

Eerste indruk
Mijn eerste indruk over deze game was niet verrassend. Ik was razend enthousiast over deze titel en mijn pre-order was besteld. Ik ben meteen begonnen met een simpel potje Free For All.Wat meteen opviel natuurlijk was de setting waar deze game zich afspeelt. De Call of Duty serie stond tot deel 4 bekend om zijn charme voor de 2e wereldoorlog. Deze setting is terug in de engine van cod4. Het spel ziet er op de zelfde manier uit en voelt gelijk aan. De wapens zijn desondanks totaal anders met de wapens die we gewent zijn bij cod4. Deze game is vooral in Multiplayer gebaseerd op de Rifles.

De menu’s
De menu’s van Call of Duty 5 zijn het zelfde opgebouwd als in cod4. Er is een gedeelte voor een party, en een gedeelte om een game te zoeken. Verder zijn de bekende Barracks terug te vinden met daarin de leaderbords en statistieken.

Gameplay
Zoals eerder vermeld is de gameplay van Call of Duty 5 vergelijkbaar met Call of Duty 4. Op de engine van Call of Duty 4 heb ik weinig aan te merken omdat, die engine staat als een huis. Jammer genoeg zitten er wel een aantal bugs in deze beta die waarschijnlijk opgelost zullen zijn in de retail game. Deze bugs zijn dan in de grond zitten in 1 bepaalde map. De wapens voelen redelijk krachtig aan. Zo is bijvoorbeeld de Thompson een heerlijk geweer om gewoon close combat mee rond te rennen en te knallen en de rifles om op afstand de picks te krijgen. Hoewel de games redelijk gebalanceerd zijn vind ik dat de machineguns wat gebalanced mogen worden. Een voorbeeld hiervan:
De DP-28 voelt krachtig aan en heeft een grote ammoclip terwijl hij redelijk mobiel is en zowel close combat als long range zijn werk doet. Met een beetje skills is dit wapen echt ongelofelijk goed en in mijn ogen te sterk. Ik heb al meer geklaag hierover gehoord. Ik neem aan als dit aankomt bij de producers dat dit nog gefixt gaat worden.

Graphics
De graphics zijn mooi uitgewerkt en zien er prima uit. Ik heb hier verder niets op aan te merken.

Perks
Het bekende perk systeem van Call of Duty 4 is ook weer aanwezig. Aangezien het maximale lvl tot nu toe lvl 44 is heb ik nog niet alle perks kunnen testen. Veel perks zijn gebruikt uit call of duty 5 met een nieuwe class erbij, voertuig perks.
Voertuigen zijn nieuw in Call of Duty 5 en voor die voertuigen is er nu een apparte perk selectie gemaakt. Voorbeelden hiervan zijn: Sneller reloaden met het kanon in een tank of sneller keren.

Vernieuwing
Verwacht ik nu dat dit spel mij 70 euro waard is als ik Call of Duty 4 al heb?
Ik denk dat ik nog even afwacht met mijn pre-order. Dit spel heeft wel wat nieuwe verbeteringen en een andere setting maar de basis blijft het zelfde. Persoonlijk trekt mij Call of duty 4 meer omdat, de maps in Call of Duty 5 mij niet overtuigt hebben dat deze titel een topper gaat worden voor Xbox Live en al helemaal niet voor de PC community. Voor mijn gevoel zijn de maps bij search and destroy veel beter opgebouwd in Call of Duty 4. Het komt gewoon beter uit, de plekken waar beide teams elkaar treffen.

Al bij al verwacht ik dat dit een prima titel is die gebaseerd is op zijn voorganger. De voorganger was een top titel om te spelen en dat is deze titel ook . Desondanks ben ik benieuwd hoe lang de vernieuwing het geld waard blijft.

Graphics: 8.5
Gameplay: 8.5
Bruutheid:7.5
Community: 8.2
Maps: 7.0
Vernieuwing: 6.8

Eindscore: 7,6

Gamersblog.nl

Heb jij ook een Call Of Duty - World At War, Xbox 360?

Reviews door de redactie

Heldere review, maar ik ben het op een aantal punten niet met je eens. Ik heb de Beta op de PC gespeeld. Ik vind de game lang inet wat ik er van verwachtte. Toen ik COD4 voor de eerste keer speelde was ik overdonderd door de intensiteit en het gevoel te hebben midden in de actie te zitten. Dat gevoel heb ik helemaal niet gehad in deeltje 5, het komt niet in de buurt bij de chaos die COD4 je af en toe voorschotelt.

Verder vind ik het geluid van de wapens in een aantal gevallen ronduit slecht. Dikke rifles maken een geluid alsof je een boterhamzakje laat knappen ;)

Ik moet zeggen dat de perks weer prima werken en het nog steeds erg verslavend is je door de challenges en levels te werken. De heli vervangen door honden is ook te gek!

Al met al vond ik het een matig vervolg op COD4 en ga ik wachten op deel 6. Ik heb er nu een aantal uurtjes multiplayer opzitten en heb het eigenlijk wel gehad. Terug naar deel 4 voor mij!
als u even uw Ifninity ward bril afdoet, dan zou je achter gekomen zijn dat dit te fixen valt. ( en standaard wordt gefixt in de volledige versie)
Start de beta van Call of Duty: World at War
Open de console (door op ~ te drukken) en typ:
/devmap mp_roundhouse
Hierdoor zal het spel in de developer mode geladen worden. Roundhouse kun je ook vervangen met andere mappen.
Typ nu één van de twee onderstaamde commands in
/snd_losOcclusion "0"
/snd_global_attenuation "0"
Ga in het spel en schiet eens met wat wapens.
Het verschil is enorm.
Waarom is dat dan niet zo in de multiplayer. Beta limit zeker.
Daar kun je niet eens horen waar de schoten vandaan komen. Ook heb ik vaak dat ik met een schot uit een rifle wordt neergeschoten en als ik de kill-cam kijk zie ik die persoon de hele clip leegschieten terwijl ik toch echt 1 knal hoorde.

[Reactie gewijzigd door Torched op 6 november 2008 20:18]

Maar dat kan toch niet de bedoeling zijn? Als ik een game ga spelen wil ik niet allerlei codes gaan inkloppen om mn geluid beter te maken. Dat moet gewoon goed klinken.

Mooi om te weten dat het beter kan, ik ga het zeker proberen. Maar nogmaals, dat zou mijns inziens niet de gang van zaken moeten zijn.
Ik zou wat duidelijker in de titel vermelden dat dit gebaseerd is op de BETA, en dus in principe niet representatief voor het uiteindelijke product. Je hebt o.a. lang niet alle content.
ik zit te kijken hoe ik hem kan wijzigen ;)
Jah zoals arn2 , deze spel heeft een grote steunpunt in de co-op mogelijkheden. ( dat is ook eigenlijk "de vernieuwing" :) ). Ook nazi-zombie gamemode lijkt me gezellig :+

Bruutheid = gore ? Ik bedoel bij CoD4 konden lichamen niet uit elkaar worden geknald, nu wel. Als je door een tank/granaat wordt geraakt dan zie je ook dat ze lichamen uit elkaar vliegt. :Y) .

btw eindelijk een persoon die niet heel de spel afkraakt met enige argument, COD4 is beter. :D
Ja die kleine punten vind ik inderdaad wel een verbetering. Ik hoop dat mijn argumenten duidelijk zijn waarom de game toch wat tegenvalt;)
Ik vind je review een hele goeie, maar misschien dat je nog wat in kan gaan op de vernieuwingen. Daarmee bedoel ik (zoals al eerder gezegd) de co-op mogelijkheden, de nazi-zombie mode, maar ook de toevoeging van voertuigen en de een troep honden als killstreak-beloning.

Overigens ben ik het compleet met je punten eens. Ik vind de maps mooi, misschien wel mooier dan die uit CoD4, maar niet gericht op S&D of andere speltypes waarbij een bom moet worden geplaatst danwel ertegen moet worden verdedigd :)
Je schrijft: Toffe wapens. Misschien wel, misschien niet. Ik heb de beta op de PC getest en ik vond het geluid van de thompson o.a. ronduit slecht. Heb even gezocht op youtube naar het geluid van wapens in COD4, het is bijna hetzelfde... Dat noem ik niet vernieuwend nee, als een thompson hetzelfde klinkt als een M4 carbine uit COD4... Nee dankje, als het zo moet dan laat ik deze game echt liggen. Qua graphics viel het ook wel mee, vind het niet meer dan een 7 waard.
Tuurlijk Jbokma, maar het is nog een beta. :)
In de uiteindelijke pc versie zit een menu-optie om die 'sound occlusion' uit te schakelen.