Specificaties met USB-aansluiting - Bekijk alle specificaties

Roccat Kave - Solid 5.1 Review

Nightquest77 2 december 2013, laatste update op 2 december 2013, 829 views

Roccat Kave - Solid 5.1

Pluspunten

• Noise canceling eigenschappen zeer goed
  • True surround werkt heerlijk
  • Geweldige 'looks'

Minpunten

• Niet zo solide als naam doet vermoeden
  • Hoofdband doet pijn
  • Geluid wellicht een beetje 'plat' - misschien maar een geluidskaart aanschaffen

Features Score: 4
Opnamekwaliteit Score: 4
Achtergrond
Fervente gamer zijnde mag een goede geluidsinstallatie niet ontbreken. Mijn 7.1 surround set van Logitec heeft die behoefte altijd goed vervuld. Zware bas en prachtig surround geluid is heerlijk ter ondersteuning van mijn Eyefinity setup; het gevoel dat je helemaal wordt opgeslokt door een game is fantastisch.

Omdat ik echter over een paar maanden voor de eerste keer vader hoop te worden ontstond het probleem dat het wellicht dan niet meer zo handig is dat ons huis regelmatig klinkt als een oorlogsgebied. Om de baby dus straks niet constant wakker te maken met explosies en schietgeluiden werd het dus duidelijk tijd voor een goede headset.

Eisen
De eisen zijn vrij simpel en waren als volgt:
  • 'True' surround voor een sterke immersion en locatiebepaling in games
  • Goede bouwkwaliteit
  • Noise canceling eigenschappen om helemaal afgesloten te worden van de buitenwereld en huilende baby's
Roccat Kave Solid 5.1
Vanwege mijn zeer goede ervaringen met andere Roccat producten (ik heb reeds een toetsenbord en muis van dit Duitse merk) was de keuze voor een Roccat headset snel gemaakt. Omdat de Kave Solid 5.1 echt surround biedt, in tegenstelling tot de Roccat Kulo 7.1 die slechts virtueel surround heeft, was de keuze hier snel gemaakt. De reviews elders op internet leken allemaal redelijk positief dus ik heb snel op de bestelknop geklikt. Verder suggereert de naam dat het een solide ding betreft, en de blauwe ledlichten in zowel de linker oordop als het uiteinde van de microfoon (als hij op mute staat) past enorm goed bij alle andere (rand)apparatuur die ik heb.

Kave 'Solid'
Al bij het uitpakken van de headset uit de plastic mal waar hij in geleverd wordt kreeg ik niet direct het gevoel dat het echt heel solide was. Bij het voor de eerste keer (voorzichtig!) opzetten van de headset hoorde ik al snel een 'krak' en bleek de aanhechting van de oordop met de hoofdband gescheurd. Headset direct al onbruikbaar! Roccat klantenservice bleek zeer snel en behulpzaam, maar stond er toch op dat ik dit oploste met de webshop/leverancier. Na enkele bittere tranen dus maar RMA gestuurd, en na wat gezeur met PostNL een nieuwe opgestuurd gekregen. Uiteindelijk blijkt het een slechte batch te zijn geweest, aangezien ik al snel op internet enkele lotgenoten had gevonden met precies hetzelfde probleem. Mijn nieuwe Headset is echter een stuk sterker en deed geen ‘krak’, en fungeert nu al dagen prima.

Er zit een leuk mechanisme op wat er voor zorgt dat je de headset helemaal op kan vouwen. Ideaal voor LAN parties, maar ik maak er geen gebruik van.

Ik had het al in andere reviews gelezen, en ik kan ook bevestigen dat de hoofdband na enkele uren pijn begint te doen boven op je hoofd. Het is gewoon een zwaar ding, en die rubber doppen in de hoofdband zijn te klein om het gewicht goed te verdelen over je schedel. De microfoon en oorkappen zijn verder wel erg solide, en de leuke blauwe ledlichten geven het ding een gave look die perfect past bij de rest van mijn apparatuur.

Geluidskwaliteit.
Eerlijk is eerlijk: dit viel wel initieel even tegen. Daar waar ik eerst een heerlijk zware bas had die mijn huis deed schudden op zijn grondvesten is het geluid nu redelijk plat en saai. Echter nu dat ik enkele dagen alleen maar mijn headset gebruikt heb ben ik er helemaal aangewend en vind het geluid ook niet meer zo erg als in het begin. Het is super dat je het geluidsniveau per kanaal kan instellen door middel van een apparaatje die aan de kabels vast zit. Hier zit ook de volume knop op, een mute-knop voor de microfoon en de mogelijkheid om tussen movie/game profiel te switchen. De bas wordt verder prettig versterkt met trilringen in de oorkappen, en de echte surround zorgt voor een erg precieze locatiebepaling in games.
Het omgevingsgeluid wordt dusdanig goed weggefilterd dat ik mij al enkele keren spreekwoordelijk dood geschrokken ben toen opeens mijn vrouw achter mij stond terwijl ik zat te gamen. We hebben maar even afgesproken dat ze een facebook berichtje moet sturen als er wat is, want zelfs als ze eerst hard klopt op de deur dan hoor ik haar nog niet binnenkomen. Niets dan lof op dit gebied.

Na enkele dagen gebruik helemaal gewend aan deze headset. Hij is niet zo solide als de naam doet vermoeden, maar is verder een top apparaat.

• Roccat Isku FX
  • Roccat Kone Pure

Heb jij ook een Roccat Kave - Solid 5.1?

Ik ben het helemaal eens met je bevindingen, vooral wat betreft geluidskwaliteit.
Ik reageer enkel om je weggegooid geld te besparen, een andere geluidskaart zal het geluid niet verbeteren!
Ik heb zowel een high-end 5.1 versterker met dito boxen via fiber als de roccat kave aangesloten staan op m'n systeem. Via die versterker klinkt alles subliem, maar niet via de Roccat, zelfde ( on-board!) geluidskaart.
Voordien had ik een gewone hifi in-ear hoofdtelefoon van Sennheiser, en vooral op vlak van muziek klonk die véél helderder en met sterkere bass dan de Roccat. Was wel even een koude douche toen ik de eerste keer hoorde hoe de opening credits van Oblivion klinken via de Roccat. De sliders op het "kastje" konden de situatie wel wat redden maar verwacht géén goed geluid van deze headset, steek dat geld voor de geluidskaart maar in iets beter ( pampers kosten handenvol geld! ;)
Alvast veel geluk met je baby!
Bedankt voor je reactie en de tips!

Ik vind het na een tijdje gebruiken absoluut geen 'slecht' geluid, maar het is wel een wereld van verschil met een gewone surround set. Als je dat voor lief wilt nemen dan is dit echt geen slecht product voor het geld wat je er voor betaalt.
Ik ben er intussen ook aan gewend :)
Maar een die-hard audiofiel kiest beter een ander producht he. ( en betaalt er dan ook voor)
Hi Nightquest,

Goede review met zeer herkenbare punten. Ook bij mij is al redelijk snel een oorschelp afgebroken. Omdat mijn dochter dit had gedaan, heb ik de headset niet RMA gestuurd maar de boel met Pattex secondenlijm weer vastgezet (het houdt!). Ook de knellende hoofdband herken ik; samen met het gewicht voor mij echt een groot nadeel van deze headset; comfort is meer dan alleen het bekleden van metaal. Over het geluid ben ik redelijk tevreden en de set ziet er mooi uit. Wat ik zelf tenslotte als nadeel ervaar is het 'bosje' 5.1 aansluitkabels + usb die je achter in je PC moet prikken. Daar zal misschien wel een goede reden voor zijn, maar ik had liever één usb-kabel gezien. Soit; de rit maar uitzitten met deze headset en wachten op een nieuwe generatie ;-)
Dude, als je graag het gevoel wilt hebben dat het hele huis (of iig je stoel) trilt met bass, maar dat niemand er last van heeft , kan ik je een buttkicker aanraden.