Sennheiser MM 550-X Travel Bluetooth Stereo Headset Review

runia 30 november 2013, laatste update op 30 november 2013, 1.806 views

Sennheiser MM 550-X Travel Bluetooth Stereo Headset

Pluspunten

• Geen draden (!)
  • Prima muziekkwaliteit na enig tweaken. (Ik ben geen audiofiel maar houdt van een lekker geluid.

Minpunten

• Onzinnige features waar je toxh voor betaald (zie prijs).

Features Score: 5
Opnamekwaliteit Score: 4
Slechts een kort verhaaltje aangezien er nog niets op tweakers staat. Ik heb deze koptelefoon nu bijna een jaar in bezit. Ik wou een goede koptelefoon waar ik lang mee uit de voeten kon. Een eis was bluetooth omdat ik hem gebruik icm met telefoon (note 2). Ik was bereid om hiervoor vrij flink te betalen. Dat er extra features op zaten (noisecanceling, talkthrough) was meegenomen maar was voor mij zeker geen eis. Voor lange luistersessies wel belangrijk dat hij over ear was.

Er zit een portefueille bij met extra stekkers om hem op te laden overal ter wereld met een usb kabel. Ook een draadje om hem bedraad aan te sluiten, eventueel op grotere jack. Zeer degelijke eerste indruk. De koptelefoon is kleiner dan verwacht. Sennheiser wil de 'reiziger' bereiken met deze hoofdtelefoon blijkt uit de naam en de accessoires. Gemikt op gemak.

De hoofdtelefoon is van zichzelf erg slap in de bas. Afhankelijk van het aangesloten apparaat is ook het volume gewoon niet goed genoeg. Voor android is dit geen probleem omdat er volume boosters te krijgen zijn in de market en uiteraard maakt dit op een versterker helemaal niets uit. Ik zou oppassen met een iPhone als je geen jailbreak hebt waarin je het volume kan aanpassen (of je moet al zin hebben om je hele database in de bron te boosten in volume). Je kan discussiëren over veiligheid voor je oren wat betreft harde muziek maar neem van mij aan, het is echt niet voldoende.

De koptelefoon zelf is van een zeer degelijke kwaliteit zoals ik van Sennheiser verwachtte. Ik ben zelf zeer tevreden met het geluid (na het nodige tweaken dus) en draagcomfort. Talktrough functie blijkt ook best makkelijk te zijn en gebruik ik als ik gebeld wordt of als ik in de trein zit en een omroep moet horen. Uiteraard doe ik netjes de koptelefoon af als ik bij de supermarkt afreken overigens. Ook prima accuduur. Ik gebruik hem dagelijks en je kan er láng mee vooruit, echt nooit te klagen gehad. Het is eerder mijn telefoon die het begeeft, en de note 2 heeft toch een prima batterij.

De noisecanceling moet je je niet veel bij voorstellen. Ze hebben er vast hun best gedaan maar als het me 3 tientjes in aansxhaf had gescheeld had ik het direct gedaan. Ditzelfde geldt voor de '3d geluid' functie. Nooit gebruikt je muziek wordt er bepaald niet beter op. Misschien dat het voor gaming wel nut heeft daar heb ik geen ervaring mee. Je hieft hem ook niet te kopen om ye gebruiken met je ps3. De microfoon werkt natuurlijk prima via bt maar het is of mic via ps3 of geluid via je versterker (via dongle). Misschien dat dit wel werkt op de nieuwe generatie consoles.

Als je van plan bent om de hoofdtelefoon te kopen raad ik je aan om te kijken of je telefoon over dezelfde protocollen als de hoofdtelefoon beschikt. Toen ik hem kocht was de nite 2 namelijk 1 van de weinigen die dat deed. Als ik in de trein of bus zit heb ik een vrij compleet mobiel multimedia center bij me.

Met de kennis van nu, zou ik hem nog een keer kopen? Ja waarschijnlijk wel maar bedenk goed wat je ermee wilt doen.

Ik moet gaan dus rond het verslagje af. Als je er concrete vragen bij hebt doe me gerust een PM.

*deels geschreven in hobbelige trein terwijl de koptelefoon mij van een lekker stuk muziek voorzag. Excuus voor de (eventuele) tikfouten.

Nou toch niet genoeg op het geluid van de koptelefoons ingegaan daarom nog even deze toevoeging. Ik zal later eens inloggen om het overzicht even terug te brengen. Afijn, het geluid. Ik review in dit geval het geluid na aanpassing dmv volume boost en equalizer.

De koptelefoon geeft een erg neutraal geluid. Hierbii zijn de gitaarsolo's van Pete Townshend goed zuiver te horen. De vocalen zijn erg goed te horen en ik heb tijdens het luisteren nooit het idee dat de lage midden en hoge tonen in elkaar over lopen. Ik weet niet hoe ik het precies moet beschrijven maar de instrumenten 'blenden' niet maar blijven goed hoorbaar los van elkaar. Zo kan je de basrifjes van John Entwistle duidelijk hiren naast dus de gitaarsolo's, de zang en het geram van Keith Moon. Geeft het me een 'wow' gevoel? Nee. Op een uitzondering na, maar dat ligt meer aan de kwaliteit van de muziek dan aan de koptelefoon. Nu heb ik dit 'wow' gevoel sowieso eigenlijk niet met een hoofdtelefoon. Het blijft toch wat onnatuurlijk luisteren tenzij je binaural (?) opnames hebt misschien. Behalve the who luister ik er alle soorten muziek op. Techno, Goa, Psybient noem het maar op ik ben tevreden met het geluid.

Heb jij ook een Sennheiser MM 550-X Travel Bluetooth Stereo Headset?

Deze review video is wellicht een goede aanvulling.

Deze laat zien waarin de sennheiser uitblinkt met betrekking tot Noise Cancelling.
Al laat deze test enkel het resultaat horen in een zeer lawaaierig vliegtuig met continue hetzelfde lawaai van de motor.
Wellicht is dit niet zo relevant bij bus of treinverkeer omdat je dan toch meer variatie hebt in de vormen van lawaai.

[Reactie gewijzigd door Emiel1984 op 1 april 2014 22:24]

Met die test is gesjoemeld. Als je goed hoord is de noise-canceling van de on-ear Sennheizer perfect en bij de over-ear hoor je nog wel wat?

Als je even de comments leest zie je dat iemand het filmpje heeft gedownload en geinspecteerd, en wat blijkt: Er is met het filmpje gesjoemeld.

Verbaast ook niks, aangezien het filmpje van Sennheizer USA zelf is.

Verder wel interessante koptelefoon, ik kijk er nog even naar.