Specificaties Socket 775 met Intel P45 chipset - Bekijk alle specificaties

Asus P5Q-E Review

pieter.w 26 oktober 2008, laatste update op 26 oktober 2008, 740 views

Asus P5Q-E

Pluspunten

• goede lay out
  • lage temperaturen
  • eenvoudige BIOS update (onder Windows)

Minpunten

• geen PCI-add on herkenning in welke van de 2 PCI slots ook.

Layout Score: 4
Over de compatibiliteit van dit bord en de service van Asus ben ik danig teleurgesteld.
Ik heb van Azerty.nl 2 x eenzelfde type bord toegestuurd gekregen omdat bij het eerste exemplaar de add-on PCI kaarten niet werkten.
Toegevoegde PCI-kaarten:
Creative Audigy
PCI-SCSI 2409 kaart van Adaptec.
Beide kaarten gaven problemen.
In de Hardware-lijst (Devicemanager) werd de Creative wel getoond, maar er kwam helemaal geen geluif uit de speakers, terwijl de on board sound wel werkte.
De SCSI-kaart werd in de Hardware helemaal niet getoond. Toevoegen via Nieuwe hardware lukte evenmin.

Azerty was snel bereid een vervangend bord toe te sturen (pluim voor de service van Azerty!).
Ook dit tweede bord overtrof het eerste: beide kaarten werden niet herkend en ge´nstalleerd.
Win XP-Pro helemaal schoon ge´nstalleerd (na format c:\ !!) en PCI-kaarten geplaats maar geen herkenning.
Met Asus contact gezocht. Dat is een grote deceptie... |:( Er worden vage antwoorden gegeven over het re-adresseren can ICQ-nummers in het BIOS of in Windows... :?
In de manual van het bord wordt hierover niets geschreven.
Na het vragen naar verduidelijking, word ik gewezen op een (geen Asus) website met algemene informatie over ICQ-adressering etc.
Nogmaals naar een concreet / gedetailleerd antwoord gevraagd... Daarop is in het geheel geen reactie meer gekomen. :(
Asus exit.. (voor mij althans).
Uit forums is me gebleken dat ik niet de enige was die problemen met PCI-kaarten had bij dit bord.

Pieter

Heb jij ook een Asus P5Q-E?

4 stemmen uitgebracht maar niemand die een reactie zet(durft te zetten)?
Ik vind het geen review hij is erg kort en het is meer een ophoping van frustraties.

Wat ik wel snap als ik het lees het is op zijn minst gezegd vreselijk irritant wat je mee hebt gemaakt..
Asus Helpt je niet tot een oplossing?
Ik heb altijd goede ervaringen met ze gehad.. ook met dit bordje toen ik hem even heb getest.. geen enkel probleem ondervonden

Je noemt het vage omschrijvingen wat Asus geeft,
Het kan ook zijn dat je niet snapt wat ze bedoelen

[Reactie gewijzigd door pino85 op 26 oktober 2008 16:55]

Tja geen review maar opsomming van klachten.
Foute batch bij azerty?

Dat de replier boven mij zegt dat je asus niet begrijpt misschien, was ook een gedachte van mij..icq nummers???

Ik heb bijv zelf een p5k die het perfect doet terwijl er ook waardeloze p5k's in omloop zijn.

Succes met je vervolg met een moederbord vinden dat wel goed werkt.
dank voor gegeven feed-back.
@pino22: de grootste frustratie was gelukkig weer afgezakt... zodra de pc van een nieuw moederbord is voorzien, wil ik de antwoorden van asus wel toevoegen. (heb ik nu even niet beschikbaar)
@reinman.. beetje dom van mij. 't gaat inderdaad over interupt requests, IRQ dus.
Kan voorlopig inderdaad niet meer dan 1 sterretje geven, dit is gewoon een klacht over 1 aspect van het bord, namelijk compatibility. Belangrijk, tuurlijk, maar om daarom dit bord voor iedereen af te raden is te snel. Je kunt bijvoorbeeld aangeven wat er verder mee is, featureset, hoe compleet is ie, wat presteert ie (SuperPi? HDD-ondersteuning?). Betrouwbaarheid kun je ook nog niet over oordelen, mijn ouwe KT3Ultra pikte ook niet alles, maar is wel betrouwbaar ;) Hoop dat je nog wat uitbreiding geeft, en wellicht dat een post in PMA een oplossing geeft? IRQ kun je nog wel eens wat aan instellen * Freeze_XJ krijgt nachtmerries van z'n ouwe 486 waar je alles moest instellen
wtf is dit man... voor gezeur moet je geen review gaan plaatsen...waaarin je ook o.a de prijs te duur vind etc.... bij mij werkt ie gewoon prima:D