Sennheiser MM 50 iPhone Review

Blubber 18 november 2013, 202 views

Sennheiser MM 50 iPhone

Pluspunten

• Goedkoop
  • Comfortabel
  • Sluit niet volledig af

Minpunten

• Slecht geluid
  • Snoer is te kort

Features Score: 4
Sinds ik ben verhuisd zit ik elke dag een minuut of 40 in het openbaar vervoer, voorheen koste het mij aanzienlijk minder tijd om van en naar kantoor te komen. Ik vond het wel fijn om in de tussentijd wat muziek en/of podcasts te kunnen luisteren.

Bij mijn iPhone kreeg ik een setje oordopjes, maar door mijn nogal kleine oren werken die dingen bij mij nooit. Te blijven niet goed zitten en als ze wel blijven zitten is het snel pijnlijk.

Toen kwam Apple met in-ear units, daar was ik wel in ge´nteresseerd, maar voor mij waren er twee grote nadelen, ten eerste schijnen die van Apple je zeer goed af te sluiten van je omgeving, dat vind ik behoorlijk naar. Zeker in de trein wil je elke dag horen hoeveel vertraging je op gaat lopen ... Ten tweede, de prijs. Ik ben nogal audiofiel, en heb er weinig fiducie in dat dit soort koptelefoons ooit goed geluid gaan produceren, zeker als je ze aan een telefoon hangt. Ik vind die 80,- euro die Apple vraagt dan wel heel veel.

Dus ik ben op zoek gegaan naar een goedkoper alternatief, waarin ik de volgende eisen stel:
  • Goedkoop: of in ieder geval beter geprijsd dan de dopjes van Apple;
  • Afstandbediening: ik vind het wel fijn als ik ten minste het geluid kan stoppen zonder mijn telefoon te pakken;
  • in-ear: maar niet al te afsluitend;
  • Geluidskwaliteit: onbelangrijk, die is toch nooit echt goed met dopjes en een teelfoon;
Deze dopjes van Sennheiser voldoen aan alle eisen. Ze zijn redelijk geprijsd en de AB doet het prima. De geluidskwaliteit is bedroevend, het geluid is blikkerig en er is totaal geen laag te bekennen. Stemgeluid wordt overigens wel goed gereproduceerd, mogelijk zijn ze daar ook meer voor bedoeld.

Bij de dopjes zit een zakje met grotere en kleinere fliepjes voor in het oor, ik heb meteen de kleinste erop geklikt en deze zitten goed. De dopjes voelen redelijk comfortabel aan. De oordopjes sluiten geluid van buitenaf gelukkig niet volledig uit, wat voor mij erg belangrijk was.

Er zijn drie grote nadelen wat mij betreft, alle drie hebben te maken met het snoer. Ten eerste is het snoer vrij kort. In de zomer was dat nog geen probleem, gewoon het draadje over je bovenkleding en dan komt het goed. Maar nu het wat kouder is heb ik een langere jas aan, als ik het snoer daar onder doe is het te kort om de telefoon nog uit de broekzak te halen. Gelukkig zit er een AB aan het snoer wat een beetje compenseert.

Tweede punt is dat het snoer nogal vormvast is, hierdoor krult het nogal en valt het niet lekker naar beneden. En het laatste punt is dat het snoer heel stroef is, waardoor het moeilijk uit de knoop te halen is. Ik vermoed dat dit een feature is die bedoeld is om te zorgen dat je de dopjes uit kunt doen zonder dat het snoer van je nek af valt, maar ik vind het behoorlijk vervelend.

Conclusie: slechte geluidskwaliteit, maar wel goed genoeg voor mijn gebruik (voornamelijk podcasts luisteren). Je krijgt waar je voor betaald.

Heb jij ook een Sennheiser MM 50 iPhone?