Minolta Dimage Z1 (3MP, 10x zoom, 38-380mm, f/2.8-3.5) Review

Captain Proton 16 mei 2005, 5.735 views

Minolta Dimage Z1 (3MP, 10x zoom, 38-380mm, f/2.8-3.5)

Pluspunten

• Goede prijs-kwaliteit-verhouding
  • Weinig ruis
  • Snelle reactietijd
  • Goede batterijduur
  • Groot zoombereik

Minpunten

• Paarse randjes
  • Plastic constructie

Uitbreidbaarheid Score: 3
Batterijduur Score: 5
Snelheid en automatiek Score: 5
De Konika Minolta Dimage Z1 is de eerste ultra zoomcamera van Minolta. Hoewel diverse opvolgers voor de Z1 verschenen zijn, blijft deze camera populair vanwege zijn nu aantrekkelijke prijs: De camera kost niet veel meer dan 200 euro. Hierdoor is de prijs-kwaliteit-verhouding onverminderd hoog gebleven.

Afmetingen

De Z1 is ongeveer 11 bij 8 bij 8 centimeter groot. Deze afmetingen worden met name veroorzaakt door de lens: Een 10x zoomlens stop je nu eenmaal niet weg in een klein cameratje. De camera is door deze afmetingen niet echt geschikt om in een jaszak ofzo mee te nemen: Je zult altijd een fototas nodig hebben. De camera is dus niet geschikt om mee te nemen op een avondje uitgaan of bij een andere gelegenheid waar je geen tas(je) bij je wil hebben.

Constructie

Hoewel sommigen de camera goedkoop aan vinden voelen en weinig vertrouwen hebben in de degelijkheid ervan, ben ik het daar niet mee eens. De camera is weliswaar van plastic gemaakt, maar dat is in zijn prijsgebied standaard. De camera maakt een licht rammelend geluid als je hem schudt. Dit is echter normaal en heeft niets te maken met de degelijkheid van de camera. Wel heb ik problemen gehad met de sluiting van het batterijluikje. Die is een keer afgebroken, waardoor dit luikje niet meer dicht kon. Dit is binnen de garantie gerepareerd, waarna het probleem zich niet meer voorgedaan heeft. Ook is een deel van het zoomknopje afgebroken.

De lens

De Z1 beschikt over een 10x zoomlens, met een kleinbeeldequivalent bereik van 38-380 mm. De lichtgevoeligheid van de lens loopt uiteen van f/2.8 op 38 mm tot f/3.5 op 380 mm. Hierdoor is op zonnige of lichtbewolkte dagen het volledige zoombereik bruikbaar, ook zonder statief. De kwaliteit van de lens is redelijk, hoewel niet vergelijkbaar met die van DSLR's. De lens heeft een klein beetje last van vignetting en barrel distortion op de uiteinden van zijn zoombereik. Verder heeft hij nogal wat last van chromatische aberratie, en dan met name paarse randjes (zie hieronder bij sensor).

Sensor

De sensor van de Minolta Dimage Z1 telt 3.2 megapixel. Hoewel tegenwoordig dit wellicht als weinig beschouwd wordt, voldoet het wat mij betreft prima. Ik druk voornamelijk af op 10x15 of 12x18 en daarbij is 3.2 megapixel al overkill - het is zelfs nog mogelijk om in Photoshop wat digitale zoom toe te passen zonder dat de scherpte van de foto zichtbaar afneemt. Grotere afdrukken heb ik nooit gemaakt. De sensor vertoont erg weinig ruis (of misschien is de image processing in de camera goed in staat de ruis weg te werken). In goede tot matige lichtomstandigheden is de ruis niet waarneembaar: Pas in de nacht bij mistige omstandigheden begint ruis op te vallen. Maar ook dan wordt het nooit echt storend.

Wel heeft de sensor veel last van blooming. Dit versterkt de chromatische aberratie van de lens, met als gevolg dat de camera vrij veel paarse randjes geeft: Het grootste minpunt van deze camera. Hierdoor is het op zonnige dagen bijna niet mogelijk een fatsoenlijke foto te maken tussen de bladeren van een boom door, en krijgen alle randen met een groot contrast een paarse rand. Toch valt ermee te leven als je je bewust bent van het probleem en wanneer het optreedt. Door de instelllingen van je camera te wijzigen is het mogelijk de hoeveelheid paarse randjes sterk te verminderen. Een nabewerking in Photoshop kan dan alsnog optredende restjes netjes wegwerken.

Autofocus en lichtmeting

De autofocus werkt over het algemeen heel behoorlijk, maar heeft moeite met slechte lichtomstandigheden. Met name binnen lukt het hem vaak niet te focussen. Maar aangezien de camera ook een handmatige focus heeft, is dit probleem goed op te lossen.

De lichtmeting is redelijk betrouwbaar, maar ik ben het meestal niet met hem eens: Ik vind dat de camera eigenlijk alle foto's op zonnige dagen overbelicht. Een blauwe lucht wordt dan lichtblauw of wit en alles krijgt een witte waas. Hier heeft de camera met name last van in zuidelijkere landen of in de bergen. Gelukkig valt hier heel gemakkelijk voor te corrigeren met de belichtingscorrectie, die in de meeste halfautomatische standen te gebruiken is. Hiermee is het mogelijk de automatische lichtmeting + of - 2 stops te corrigeren. Meestal staat mijn camera standaard op -0.7.

De autofocus en lichtmeting kunnen erg goed omgaan met contrast. Zie hiervoor de foto van de zonnebloem: Ondanks dat de lucht veel lichter was dan de zonnebloem zelf (deze foto is bijna recht tegen de zon ingenomen) is het de autofocus en lichtmeting toch gelukt de zonnebloem goed op de foto te krijgen.

Snelheid

Heel belangrijk is ook de reactiesnelheid van de camera. De opstarttijd is enkele seconden - Daarom is het aan te raden de camera aan te laten staan als je verwacht snel een foto te moeten maken. Maar als de camera aan staat is de reactietijd zeer goed. Inclusief focussen en lichtmeting maakt de camera binnen 0,4 seconden een foto. Maar het is vaak ook mogelijk het focussen alvast te doen terwijl je wacht op het juiste moment voor de foto. Als de camera gefocussed is en de lichtmeting gedaan heeft, maakt hij een foto zodra je de knop indrukt. Hierdoor is het geen enkel probleem om bijvoorbeeld foto's van een langszoevende auto of trein te maken. Mocht je eigen reactiesnelheid de beperkende factor zijn voor een foto, dan heeft de camera progressive capturing. Dit betekent dat de camera continue foto's maakt (3 per seconde) zolang je de ontspanknop ingedrukt houdt, maar pas de laatste 6 foto's opslaat zodra je deze knop weer loslaat. Hierdoor is het mogelijk bijvoorbeeld foto's te maken zoals die hier van opspattend zeewater, waarvoor je zelf altijd te laat zou zijn.

Image processing

De camera slaat zijn foto's op als JPEG. Dit heeft als nadeel dat er beeldinformatie verdwijnt, maar als voordeel dat er meer foto's op een geheugenkaart passen. De camera heeft 3 standen voor compressie: goed, standaard, en economy. Alle drie leveren foto's van goede kwaliteit op. Het verschil tussen goed en standaard is moeilijk waar te nemen: Dat is me slechts 1 keer gelukt toen ik een foto van een pannendak heb genomen en ingezoomd ben tot de individuele pixels. Dit verschil zie je in ieder geval niet terug in uitgezoomde of afgedrukte foto's. Het verschil tussen standard en economy kan je wel terugzien, en daarom gebruik ik de economy stand niet. Maar als je foto's maakt waarbij de kwaliteit niet van overwegend belang is, is de economy stand een goede manier om op geheugenruimte te besparen.

Geheugen

De camera gebruikt SD of MMC kaarten. Hij wordt standaard geleverd met 16 MB en ik heb er 2x 128 MB aan geheugenruimte bij gekocht. Hier passen in totaal ongeveer 340 foto's in standaard kwaliteit op, of 170 in de hoogste kwaliteit.

Beeldkwaliteit

Ik heb hierboven de beeldkwaliteit een "goed" gegeven. Dit is in vergelijking met andere digitale camera's uit zijn prijssegment, niet vergeleken met een DSLR of SLR. Maar daar betaal je dan ook inclusief lenzen 5 tot 10 keer zoveel voor :)

De Z1 heeft zoals al gezegd weinig ruis maar wel vrij veel last van purple fringing. Om een indruk van te geven van zowel ruis als paarse randjes, zie de nachtfoto bij deze review. Verder vind ik de kleuren op de standaardinstellingen te fel - Zie bijvoorbeeld de herfstfoto bij deze review. Maar daar valt in photoshop wel iets aan te doen, en bovendien heeft de camera zelf ook kleurinstellingen. De afbeeldingen zijn vaak als je volledig ingezoomd bent net niet 100 procent scherp, ze lijken een beetje soft. Dit geldt overigens niet altijd, op zonnige dagen is het wel degelijk mogelijk om 100% scherpe foto's te maken. Maar veel maakt deze lichte onscherpte niet uit, op afgedrukte foto's is hier niets van terug te zien. Dat zie je uitsluitend bij sterk ingezoomde foto's.

Instelbaarheid

De camera biedt de mogelijkheid om volledig handmatig sluitertijd en diafragma in te stellen. Verder is het mogelijk de een in te stellen en de automatische lichtmeting de ander daarbij te laten kiezen - erg handig als je bijvoorbeeld paarse randjes wil vermijden. Ook heeft de camera een hele serie automatische instellingen voor verschillende omstandigheden, en een volledig automatische instelling. De camera heeft een macrostand en enkele flitsstanden voor de krachtige ingebouwde flits. Ook heeft de camera een 10 seconden zelfontspanner.

Gebruiksgemak

De camera is wat dit betreft uitstekend. De knoppen zitten op logische plekken. Wel had wat mij betreft de progressive capture stand onder een knop mogen zitten ipv in het menu. De camera werkt vrij intuitief maar heeft toch veel mogelijkheden verstopt zitten in zijn menu's, waardoor hij zowel te gebruiken is door ervaren als door beginnende fotografen.

Batterijduur

Een laatste positief punt vind ik de batterijduur. De camera kan op 1 setje 1800mAh NiMH batterijen 180 tot 200 foto's maken. Op mijn laatste vakantie, die 3 weken duurde, heb ik met 2 setjes batterijen 340 foto's gemaakt zonder de batterijen op te hoeven laden. En dan reken ik bij die 340 de foto's die ik direct weggegooid heb omdat ze niet goed genoeg waren, niet eens mee.

Accessoires

De bijbehorende tas van Konika Minolta is bijzonder lelijk, de camera ligt er min of meer los in en de tas heeft geen vakjes voor batterijen of geheugenkaarten. Daarnaast kost deze ook nog eens 60 euro. Reden voor mij om een goed passend zwart buiktasje te kopen voor 2 euro bij de Scapino. Verder heb ik geen accessoires gekocht. Er zijn enkele voorzetlenzen beschikbaar via minolta, en ook raynox lenzen zijn via een converter te monteren. Soms heb ik wel eens erover gedacht om een groothoekvoorzetlens te kopen en die standaard te gebruiken, want 380mm zoom is eigenlijk zoveel dat ik daar wel iets van kan missen terwijl 38 mm aan het andere uiteinde binnenshuis soms niet genoeg is. Maar dit is er nooit van gekomen.

Ik kan deze camera aanbevelen aan iedereen die fotografie een warm hart toedraagt en het leuk vindt om te experimenteren, maar die niet zoveel geld voor een camera (over) heeft. Hij heeft zijn gebreken, maar een goede fotograaf kan die allemaal omzeilen. De Z1 is een heel veelzijdige camera waar je niet snel op uitgekeken raakt. Met name de 10x zoom, die de mogelijkheid geeft foto's te maken die anders simpelweg niet mogelijk zijn, en de snelheid van de camera geven je de mogelijkheid alles te fotograferen wat je maar wil.

Heb jij ook een Minolta Dimage Z1 (3MP, 10x zoom, 38-380mm, f/2.8-3.5)?

Prima review van de camera.

Ik ben zelf een fanatiek fotograaf, en heb deze camera een jaar geleden aangeschaft. Ben het met de auteur niet eens over het blooming effect waardoor er veel paars onstaat. ik heb hier niet of nauwelijks problemen mee gehad.

Intressant om te vermelden is dat de sluitertijden en diafragma tijden ook nog handmatig zijn in te stellen. Dit door de aan de multiknop te draaien. (en niet zoals bij veel cameras weggestopt in een menu).

Ik heb er al foto's mee gemaakt in grotten, en op grote afstand van verlichte opjecten en dit gaat perfect met deze camera. Dat zie je maar weinig andere camera's nadoen in zijn prijsklasse.

Een A4tje is ook nog prima af te drukken met deze 3.2 MP camera. wie voor groter gaat moet kijken naar zijn broertje de Z2 of Z3.

Daarvan is de Z3 gelijk weer intressant omdat ze hier stevige verbeteringen hebben ingevoerd met betrekking tot de stabiliteit van de lens bij hoge zoom factoren.
Z1 - 3,2 megapixel, 10* optical zoom
Z2 - 3,9 megapixel, 10* optical zoom, stabilisator detectie
Z3 - 3,9 megapixel, 12* optical zoom, met stabilisator
Z5 - 4,9 megapixel, 12* optical zoom, met stabilisator

Het is me even niet wat het nut is van de er tussendoor uitgebrachte Z10 (tegelijkertijd met de Z3 uitgebracht).
Ik heb de Z10 (survey is ook aanwezig), welke volgens mij toch de opvolger van de Z1 is:
opstarttijd <1 seconde, geen gammele behuizing meer, en nog betere batterijduur. Volgens de winkels zijn er ook meer problemen met de Z1 dan met de Z10.

3.2MP is zat. Ik heb hiermee een aantal 20*30 foto's af laten drukken met perfect resultaat! Dit in tegenstelling tot mijn vorige 5MP camera.
Ik zou graag nog 3 pluspuntjes toevoegen:

+de mogelijkheid om een externe flitser aan te sluiten.

+foto's en filmpjes afspelen op camera gaat ERG snel, je hoeft amper te wachten (schatting: 0,3 seconde op een fullsize high-quality foto). Door je foto's heenbladeren levert dus ook geen ergernis op door lange wachttijden. Ook inzoomen gaat snel.

+progressive capturing kan bij een resolutie van 1280x960 (high quality) ook met 10 beelden per seconde!

Vraagje aan Capt Proton:
Met progressive capturing pakt mijn Z1 maar 1,3 beelden per seconde (fullsize / high quality). Weet je zeker dat de jouwe 3 beelden per seconde pakt? Dan mag je mij uitleggen hoe...