Panasonic Viera TX-P42GT60 Zwart Review

MaxxMark 31 oktober 2013, 3.244 views

Panasonic Viera TX-P42GT60 Zwart

Pluspunten

• Uitstekende kleurweergave
  • Diepe zwartwaardes
  • Mogelijkheid tot correct calibreren en daar presets voor hebben
  • Mogelijkheid tot het uitzetten van alle "improvement" features

Minpunten

• Imageflickering (indien je er gevoelig voor bent)
  • Lichte vorm van RBE (Rainbow Effect)
  • Lichte vorm van plasma ruis zichtbaar (alleen indien je dichtbij kijkt)

Inbrandgevoeligheid Score: 3
Motivatie
Als een van de plasma schermen van de huidige generatie (2013) was ik gecharmeerd van de lovende reviews die overal werden geschreven. De reden om voor deze plasma te gaan was zijn hoge kleurechtheid, beeldkwaliteit en zwartwaardes. Natuurlijk kleven er nadelen aan een plasma scherm, welke in eerdere generaties al vaker genoemd zijn. Image Retention (het blijven hangen van het beeld; wat overigens geen inbranding is! en dus niet permanent is), hoger stroomverbruik (imho eigenlijk niet relevant. 1 x je auto vol gooien en je hebt hetzelfde bedrag op jaarniveau), Plasma-ruis (danwel visueel; zijnde hele kleine artifacts in het beeld, danwel audio; zijnde dat het paneel kan zoemen, een beetje zoals een condensator).

Overweging
Aangezien het om een 2013 serie ging was ik in de veronderstelling dat de negatieve aspecten van plasma's tot een duister verleden zouden horen en heb daarom besloten om voor een GT60 te gaan.

Ohjee..
Echter... Na het geleverd krijgen van het scherm kwamen een tweetal aspecten naar boven waar ik tot dan toe weinig mensen over heb gehoord (na een grondige google sessie komt het inderdaad vaker voor, maar schijnt iets te zijn wat alleen mensen die er gevoellig voor zijn zal storen). Deze aspecten zijn het Rainbow Effect (RBE) en Beeldflickering. Beiden zaken waar ik eigenlijk dacht dat die niet meer van toepassing zouden zijn.

Regenboog effect
Van het regenboogeffect verwachtte ik uberhaupt niet dat het in een plasma voor zou komen. Dit komt namelijk vooral in (DLP) projectoren met een kleurenwiel voor en houd in dat je bij het bewegen van je ogen/hoofd een soort rood/groen/blauw zweem in het beeld ziet. Dit komt doordat je ogen los van elkaar eerst rood, dan groen, dan blauw zien in een zeer kort tijdsbestek. Sommige mensen zien dit effect niet eens. Anderen (waaronder ikzelf) zien het wel. Heel eerlijk gezegd was het RBE niet extreem zichtbaar (maar wel aanwezig) en zou voor mij prima overkomelijk zijn.

Flickering
Dan het 2e probleem. Een inherente eigenschap van plasma is dat het beeld voor beeld wordt opgebouwd. Kort door de bocht; Er wordt een frame weergegeven, daarna wordt het beeld zwart gemaakt en vervolgens wordt het volgende frame weergegeven. Dit in tegenstelling tot een LCD scherm waarbij het beeld niet eerst zwart gemaakt wordt. Deze eigenschap zorgt er voor dat je bij egale vlakken een een trilling in het beeld gaat zien.

Ook hier geld weer, sommige mensen zien dit totaal niet. Echter ben ik er (blijkbaar) gevoelig voor en vond het heel erg storend. Het eerste wat ik dacht was "We waren toch het 50Hz televisie tijdperk al lang voorbij!?"

En nu?
Ik ben nog flink door gaan zoeken naar potentiele oplossingen. Deze omvatten bijvoorbeeld het gebruik van de Frame Interpolation. Zonder de technische oorzaak en gedachtegang ervan uitgebreid te benoemen was mijn conclusie dat dit helaas niet voldoende effect heeft.

Maar waarom dan zo'n goed cijfer?
Hoewel de eigenschappen voor mij niet acceptabel zijn, zijn de overige aspecten van het scherm geweldig te noemen.

De beeldkwaliteit is absoluut van ontzettend hoog niveau. De zwartwaardes en het detail in deze zwartwaardes zijn ongekend hoog. Mijn vermoede was dat een Plasma, ondanks zijn kwaliteiten, nooit zou kunnen tippen aan een CRT scherm. Maar deze plasma kwam daar akellig dichtbij. Hoewel hij een Sony CRT TV qua absoluut zwart niet kon evenaren, was het vermogen tot details in deze zwartwaardes veel beter.

Het plaatje wat het scherm oplevert is verder ook subliem te noemen. Schuif je bijvoorbeeld de Avatar blu-ray er in, dan zag ik details die ik niet eerder heb gezien. Vooral in de subtiele donkere scenes (neem bijvoorbeeld de starfield backdrop in de intro, waarin ik op de plasma subtiele details kon zien in de vorm van zeg een melkweg).

Concluderend valt dus te zeggen dat een plasma absoluut een geweldig plaatje neerzet. Een scherp beeld, goede kleurweergave en diepe zwartweergaves.
Als je niet gevoelig bent voor RBE en Image Flickering is dit absoluut een aanrader.

Weet je niet of je gevoelig bent, dan raad ik aan eerst een plasma te bekijken alvorens te beslissen.

Hoewel ik eerder plasma's heb gezien ben ik nooit in de veronderstelling geweest dat zaken als image-flickering nog steeds een issue zou zijn en had het graag eens in een review genoemd zien worden alvorens ik het scherm had gekocht.

Gelukkig voor mij kan ik het scherm nog retourneren en mijn zoektocht voortzetten. Desalniettemin wilde ik mijn ervaring graag delen, mogelijk voor andere mensen die een plasma als deze overwegen aan te schaffen.

• HDI Dune Prime 3.0 (HDMI)
  • Humax 5200c PVR + Decoder (HDMI)

Heb jij ook een Panasonic Viera TX-P42GT60 Zwart?

Volgens mij is dat het probleem niet precies. Het probleem is dat de pixels individueel licht geven. Er gaat een stroompje naar de pixel, waardoor er een reactie optreed, waardoor een licht uitgezonden wordt. Echter, deze reactie dooft in feite daarna uit, waardoor er een nieuw stroompje nodig is om weer opnieuw licht uit te zenden. In die zin lijkt het een beetje op een beeldbuis, waarbij het nodig is om telkens opnieuw de 'reactie' in gang te zetten. Het verschil met plasma is dat het beeld niet van boven naar beneden opgebouwd wordt, zoals dat gebeurt met een electronenkanon van een oude beeldbuis. Ook is de 'refreshrate' zoals je het kan noemen veel hoger dan 50Hz. Mijn P50G20 heeft een 600Hz subfield drive, wat (dacht ik) inhoud dat er 600 keer per seconden een reactie kan plaatsvinden. Dus ook bij een stilstaand beeld ziet het er in verhouding wat onrustiger uit.
Een LCD zendt een constant licht uit door middel van een backlight, daarom heeft een LCD een veel rustiger beeld. Sommige mensen zijn gevoelig voor de 'flikkering' van plasma inderdaad. Met name als je bij hele felle witte beelden schuin naar de TV kijkt (je ooghoeken zien beweging het beste), dan kan je een wat onrustige flikkering zien. Ik persoonlijk zie het niet zo als nadeel omdat het bij gewoon beeld wel meevalt, maar als je er gevoelig voor bent, dan kan de plasma technologie misschien niks voor jou zijn.

Maar het is dus niet zo dat het beeld perse eerst zwart gemaakt wordt tussen de beelden door, het is meer een bijkomstigheid van de techniek. Frame interpolation lost in die zin dus ook niks op. Je kan wel meerdere frames gaan maken, maar het is het BEELD dat knippert en dat staat helemaal los van het aantal frames dat getoond wordt.

Verder gewoon een eerlijke review naar mijn mening.

Ik ben overigens benieuwd hoe dit bij OLED is. Daar geven de pixels ook immers individueel licht.

[Reactie gewijzigd door Luuk1983 op 1 november 2013 12:16]

Je hebt gelijk inderdaad mbt plasma. Ik ben daar in de review iets te kort door de bocht gegaan.

50Hz was natuurlijk ook maar een gok van mij. Ik vergeleek het bijvoorbeeld met een Sony CRT TV die 100Hz was. Deze had beduidend minder van dergelijke knippering.

Met betrekking tot Frame Interpolation en het oplossen ervan; dan zal ik er toch even wat dieper op in gaan mbt wat ik daar bedoelde. In mijn zoektocht las ik dat bij plasma schermen het een inherent aan de techniek is dat ze het beste beeld leveren indien het scherm zo min mogelijk wordt bijgewerkt. Ofwel bij een toename van updates zou er een grotere kans op artifacts zijn (misschien wel een toename van 'plasma-noise'). Indien dat klopt dan heeft een plasma heeft er, beeldkwaliteit-technisch, baat bij om een zo laag mogelijke refreshrate aan te houden. Als tips hierin werd genoemd dat indien je de refreshrate omhoog wilt krijgen er een noodzaak moet zijn om te refreshen. Ofwel zodra je FI aanzet en je dus effectief van bijv 24fps naar 48 of 96fps gaat het paneel dus ipv 24 naar 96 moet gaan en je dus feitelijk de refreshrate geforceerd omhoog schroeft.

Of het de absolute waarheid is weet ik niet, maar ik heb het in ieder geval getest en het had naar mijn beleving geen verdere invloed er op.

Nog toevoegend vind ik het absoluut zonde dat ik last heb van het knipperen. Ik moet nu namelijk mijn zoektocht voortzetten naar een alternatief scherm en ben bang dat ik geen scherm ga vinden die de voordelen van zowel plasma als lcd heeft zonder een OLED te hoeven aanschaffen.
Ik zal niet zeggen dat ik een expert ben op dit gebied, dus misschien dat ik dingen niet helemaal correct zeg, maar ik denk dat het belangrijk is om de termen beeldfrequentie (in Hz) en de frames per seconden (fps) goed door te hebben. Er zit namelijk een wezenlijk verschil in het gebruik van deze termen tussen CRT/plasma en LCD.

Traditioneel hadden de CRT TV's een beeldfrequentie van 50Hz. Een CRT heeft een elektronenkanon die het beeld van boven naar beneden opbouwt en kan dit dus 50 keer per seconden doen. Een CRT kan het beeld dus 50 keer per seconden 'vernieuwen'. Een 100Hz TV kan die (logischerwijs) 100 keer per seconde. Hoe vaker (en sneller) het beeld opgebouwd kan worden, hoe minder onrustig het beeld oogt. Dit staat volledig los van het aantal frames per seconde van het aangeleverde materiaal. Traditionele TV-uitzendingen en DVD's zijn gemaakt op 50fps. Dit is natuurlijk niet toevallig, want dat betekent dat een 50Hz CRT per keer dat het beeld opnieuw opgebouwd wordt een nieuwe frame kan weergeven. 100Hz CRT's TV's geven een frame gewoon 2 keer weer. En stel dat je een 10fps signaal aan de TV zou geven, dan zou het beeld nog steeds 50 of 100 keer ververst worden, maar zouden de frames simpelweg respectievelijk 5 of 10 keer weergegeven worden. Wel is het natuurlijk zo dat een TV nooit meer fps kan weergeven dan de refresh rate.

Bij LCD's wordt de beeldfrequentie heel anders gebruikt. In feite hebben LCD's geen beeldfrequentie. Doordat een LCD een backlight heeft die permanent aan is, krijg je geen knipperend beeld dat constant opnieuw opgebouwd moet worden. Als een LCD aangeprezen wordt met 100 of 200Hz, dan bedoelen ze EIGENLIJK dat die betreffende LCD TV 100 of 200fps kan weergeven. En dat doen ze dan vaak met frame interpolation. Of als je LCD monitor op 60Hz 'werkt', dan betekent dit dat je nooit meer dan 60fps kan weergeven.

Een plasma lijkt in die zin meer op een CRT. Zoals gezegd, bij een plasma moet de reactie in de cellen om licht te produceren constant opnieuw gedaan worden, omdat de reactie uitdooft en het beeld anders donker zou worden. Dit is dus het 'knipperen'. Dit staat dus volledig los van hoeveel fps het aangeleverde bronmateriaal is. Laten we er even vanuit gaan dat de reactie in de cellen met 600 keer per seconde gebeurd. Ook al zou je een 1fps signaal op de TV zetten, de TV moet nog steeds 600 keer per seconden het beeld opnieuw opbouwen. Het punt is dat of je nou een signaal van 50fps of via frame interpolation er 100fps van maakt, de TV moet toch het beeld constant (en veel vaker dan het aantal frames) opnieuw opbouwen. Vandaar dat die interpolation niks uitmaakt.
Een welkome toevoeging uiteraard en ben daar ter degen goed van op de hoogte. Echter weet ik niet 100% zeker wat de relatie ervan is met mijn verhaal :)

Als het gaat om het FI verhaal vs refreshrate en zijn relatie (of mogelijk dat jij bedoelt dat die relatie er niet is), dan is klopt mijn verhaal zeker wel.

Frames per seconden en Verversingssnelheid zijn uiteraard niet aan elkaar gekoppeld. Je kunt prima 10fps hebben en dit weergeven op een 100Hz scherm (ieder frame zie je vervolgens 10x alvorens die wijzigd) en andersom kan je ook 100fps weergeven op een 10Hz scherm (je ziet alleen effectief maar 10 van de 100 frames).

Wat de door mij gevonden 'tip' en toelichting beschreef was dat de verversingssnelheid zo laag als mogelijk wordt gehouden. Ofwel als jij een 24FPS bron hebt, dan zou het paneel niet hoger hoeven verversen en dus een verversingssnelheid van 24Hz aanhouden (of 23.976) om het paneel een zo mooi mogelijk beeld te laten reproduceren. Indien er gebruik gemaakt wordt van Frame Interpolation worden er dus beelden bij verzonnen waardoor de effectieve FPS omhoog gaat (bijv naar 42 (24*x) of 96 (24*4). In dat geval is de minimaale verversingssnelheid die het paneel moet kunnen realiseren 96Hz geworden. In dat geval zal het paneel dus op moeten schalen naar die ververssingssnelheid.

Indien dat waar is, is er een directe relatie tussen de FI stand en de ververssingssnelheid van het paneel. Echter had het geen effect en is mijn vermoede dat de tip niet geldig is (of niet van toepassing op dit scherm en alleen op oudere modellen). Mijn hoop was dat er een optie was om "frame-doubling" toe te passen zonder frame interpolation (feitelijk wat oude 100Hz CRT tvs deden) ofwel ieder frame gewoonweg 2x (of 4x) te laten zien en dus effectief 48 of 96x het beeld te ververssen. Helaas bleek die er zover ik zag niet te zijn.

Edit:
Na nog even te hebben gezocht ben ik toevallig wat meer specs tegen gekomen. De "24p Smooth Film" heeft 3 opties: None, Min, Mid, Max.
None: Deze optie doet helemaal niets. Ofwel 24p wordt weergegeven en het paneel gebruikt een ververssingssnelheid van 24Hz.
Min: Deze optie doet feitelijk wat ik wil; namelijk de native panel refreshrate aanhouden (96Hz) en dus feitelijk 24 * 4.
Mid: Deze optie hou de 96Hz aan, maar doet iets aan frame interpolation
Max: Deze optie doet veel FI en maakt van een 24fps source een 60fps source en forceert vervolgens de refreshrate op 60Hz.

Feitelijk is de "Min" optie dus de optie die ik steeds zocht. Echter heb ik niet extreem goed de "Min" optie bekeken daar ik dacht dat het daadwerkelijk al FI zou doen (en dus onwenselijk). Mogelijk dat ik het scherm v/h weekend nog eens uitpak en kijk of het op die stand beter is.

Edit 2:
Volgens de E-Help manual van de VT60 (van de GT60 is die niet te vinden) heb je bij de optie "24p Direct In" de optie om te kiezen voor 48Hz of 96Hz. Ook feitelijk de optie die ik zoek/zocht. Overigens staat er wel bij dat het alleen ondersteund wordt voor 24p sources en dus niet voor broadcast sources. Zodat het probleem dus in ieder geval blijft bestaan bij TV kijken.

[Reactie gewijzigd door MaxxMark op 1 november 2013 14:40]

Ah duidelijk, het enige wat ik me afvraag is of een plasma paneel wel ECHT op 24Hz kan werken. Dat zou betekenen dat er maar 24 keer per seconden een 'reactie' zou plaats vinden en dat zou betekenen dat één reactie 4ms zou duren. En ik geloof nooit dat dat kan. Ik vraag me dus in die zin af, of '24fps op 24Hz' ook echt betekent dat het beeld ook maar 24 per seconden wordt ververst. De oude plasma's hadden namelijk al een subfield drive van 400Hz, mijn plasma 600Hz en de nog nieuwere plasma's geloof ik 800 of 1000. (Meer over de subfield drive: http://hometheater.about....TV_Sub-Field_Drive_Is.htm). Volgens jouw theorie zou je dan een subfield drive van alleen maar 24 moeten hebben. En ik denk niet dat dat klopt.

Mijn technische kennis schiet tekort om dit allemaal verder logisch te verklaren en wat het nou allemaal betekent, bijvoorbeeld wat het nou betekent als een plasma 24fps (24p) op 96Hz weergeeft. Leuke stof om over na te denken in ieder geval!
Helemaal mee eens! Dat lijkt mij ook vrij sterk.

Desalniettemin is dat wel wat de diverse teksten impliceren.

De specs van de GT60 noemen een "geoptimaliseerde refreshrate" van "3000Hz". Google lijkt dit te bevestigen.

Dat zou toch impliceren dat flickering niet mogelijk zou moeten zijn. Hoe meer ik er over lees hoe raarder ik het allemaal vind worden :-)

theoretiserend:
Misschien dat de subfield drive de pixels iedere 1/3000e sec actief houd, maar dat de frames wel gerefreshed moeten worden. Mogelijk dat het dus zo is dat iedere 24e seconde het gehele beeld (1 frame) wordt geupdate, wat mogelijk voorafgegaan wordt met een black frame om ghoasting te voorkomen (bj projectoren is dat black frame insertion). Dit zou betekent dus dat je iedere 1/24e sec een black frame zou kunnen krijgen welke voor de flickering zorgt.

Het klinkt plausibel. Maar of het waar is weet ik niet :)
Daar durf ik inderdaad geen uitspraak over te doen, daarvoor weet ik er niet genoeg vanaf. Het enige wat ik kan vinden is dat BFI (Black Frame Insertion) juist heel veel bij LCD toegepast wordt. Maar dat sluit niet uit dat het bij plasma TV's ook niet gebruikt kan worden.

Plasma TV's hebben in principe geen ghosting overigens. In tegenstelling tot een LCD waar de reactietijd in enkele milliseconden weergegeven wordt heeft een plasma een reactietijd in een orde van 0,01ms ofzo.

[Reactie gewijzigd door Luuk1983 op 1 november 2013 15:57]

"een beetje zoals een condensator"

Mag ik u vragen wat u hiermee bedoelt?
Dat er een lichte zoem/ruis/buzz te horen is als je dicht bij het scherm staat staat. Het is iets wat vaker schijnt voor te komen bij plasmaschermen. Als je binnen 20cm van het scherm komt zal je dit horen. Het is overigens verre van hoorbaar, maar wel aanwezig.

Een zeer extreem voorbeeld is te zien op: http://www.youtube.com/watch?v=abCT4Dr84ns
Plasma's werken met hele hoge spanningen en volgens mij zijn het inderdaad vaak de condensatoren die trillen, waardoor je de 'buzz' hoort.
Deze opmerking had ik nog niet gezien voordat ik mijn reactie plaatste. (15:39)
Verder houd ik het maar op het (voordeel van?) ouder worden.
Wist niet dat condensatoren in die mate een geluid konden produceren.
OK en dank voor uw antwoord.

Met mijn oude oren en in het bezit van een LG-plasma zal ik daar waarschijnlijk geen last van hebben.

" dat het paneel kan zoemen, een beetje zoals een condensator"

Voordat ik nu weer als een taal-nazie wordt weggezet, wil ik toch opmerken dat het geluid van een condensator mij onbekend voorkomt.
rainbow effect. de rede waarom ik mijn 50GT60 ingeruild heb.
Heb jij ook last van flikkerende standby led lampjes van je tv of mediabox of iets dergelijks? Ik heb dit nl. wel en niemand die ik ken heeft dit. Verder kan ik er op internet ook niks over vinden.

edit: Ik heb deze tv trouwens ingeruild voor een sony kdl-46W905A LED. Deze bevalt mij, ondanks dat het een led tv is, prima. Kleur echtheid is prima in orde. zwart is wat minder, maar een heel stuk beter dan mijn vorige 7 jaar oude lcd tv.
Het enige probleem is dat de motion flow af en toe een enkele artifact geeft (De meeste mensen zal dit niet opvallen, maar ik kan me hier erg aan irriteren). De instelling hiervan is erg content gevoelig en je moet af en toe de instellingen per kanaal veranderen als je helemaal geen artifacts wilt zien. Met blurays heb ik hier geen last van, maar met HD tv content wel. Zeker als het een oudere geupscalede aflevering is.

[Reactie gewijzigd door tilburgs82 op 2 november 2013 11:43]

Ledlampjes op TV, computer, mediaspeler heb ik nooit zien knipperen. Volgens mij werken die vaak ook anders en knipperen dus uberhaupt niet (ook niet op een heel hoge frequentie).

Autoverlichting (op basis van led), verkeerslichten, sommige led-lichtslangen, sommige straatverlichting, etc. wel. Vooral de verkeerslichten erger ik me kapot aan. Zeker als je 's avonds of snachts in de auto zit en je zit te staren naar het rode licht omdat je wacht tot ie op groen springt is dat heel erg hinderlijk. (saillant detail; het valt heel eenvoudig te bewijzen dat deze lichten knipperen, neem maar een camera en ga een rood licht filmen. De ferquentie zal niet iets afwijken waardoor na verloop van tijd in de film het rode licht langzaam uit gaat. De camera filmt dan precies tegengesteld aan de knippering van het verkeerslicht).

Goed om te weten dat je voor de Sony bent gegaan! Bedankt daarvoor. Deze stond namelijk (samen met een Samsung F8000) op de shortlist als alternatief. En de W905 is net iets vaker positiever genoemd dan de samsung.

[Reactie gewijzigd door MaxxMark op 2 november 2013 13:28]

Kijk, dit is zeer welkome informatie. Misschien kun je hiermee stellen dat als je eigenlijk nooit iets ziet knipperen dat eigenlijk ook niet zou moeten knipperen normaal gesproken, dat je dan prima een plasma kunt kopen.
Deze TV (eigenlijk de 50", maar die vindt mijn vrouw te groot - zo is het leven) is echt mijn droomtelevisie. Ik ga er direct na kerst eentje halen bij de plaatselijke Saturn (Berlijn). Hier leveren ze overigens alleen de GTW60, volgens Panasonic Duitsland een speciaal op deze markt afgestemde uitvoering. Maar vertellen wat er dan anders aan is kunnen of willen ze niet.
Uberhaupt is de GT al een "europe specific" versie, en mij vermoede is dat dit hoofdzakelijk komt doordat we hier PAL hebben en dat daardoor zaken voor Farme Interpolation net iets anders moeten zijn. Zo kon ik in bijv de manual van de VT60 niets vinden over PAL resoluties.

Als je de overeenkomst weet tussen: Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland in tegenstelling tot de andere europese landen dan kom je een eind.

Nu ik dat lijstje zie denk ik dat het specifiek een versie is is die expliciet ver-duitst is (qua taal).
Om nog even aan te vullen. Ondertussen heb ik een 40" w905 gekocht.

En wat een opluchting is dat! Geen flickering meer! Heel rustig wat dat betreft.

Het enige 'nadeel' is dat de w905 iets slechter is qua zwartwaardes.

Daarbij gaf de GT60 een veel 'zachter' beeld. Een beetje vergelijkbaar met de projector die ik in mn HT heb hangen (JVC RS10/HD350). De Sony geeft een veel 'harder' beeld.

Daarbij voelen de menu's van de sony veel meer 'af' aan, de GT60 valt wat dat betreft wat tegen. Ook is de Sony esthetisch gezien mooier. Om een of andere reden vond ik de GT60 erg lelijk. De sony is veel eleganter.

Al met al wegen de nadelen van de Sony in het niet met het nadeel wat ik had van de Panasonic. Ik heb dan wel 2" ingeleverd en ben een kleine 100euro meer kwijt, maar ik heb nu wel een TV waar ik achter sta :)
Bedankt voor je review Max. Ben blij dat er nog sommige mensen kritiek durven te uiten op plasma. In de AV wereld heeft plasma een behoorlijke cult volging, en word als volgt snel gelinched wanneer je niet met de stroom mee gaat. Image flicking en RBE zijn serieuze imperfecties van de techniek. RBE kan ik enigsinds mee leven als 't niet te erg is, maar image flickering is waar ik het meeste op af haak. Ik zelf ben er erg gevoelig voor, en vond al tijdens het CRT tijdperk in mijn jonge jaren dat het totaal geen rustige kijk ervaring gaf (al dacht ik er in die tijd niet zo kritisch over na, maar je voelt het effect onbewust wel). Needless to say, toen ik de Viera TX-P42ST60E in de winkel ging opzoeken; grote teleurstelling. Naast prestaties, ook een erg lelijk TV ontwerp trouwens (op fotos en video reviews ziet ie er van een afstand prima uit, maar bekijk de TV eens in de winkel van dichtbij).

Wat dat betreft ben ik 't eens met eerdere opmerkingen; help us OLED, you're our only hope. ;)