Razer Kraken 7.1 Review

masterdome 17 oktober 2013, 6.040 views

Razer Kraken 7.1

Pluspunten

• Redelijk goede 7.1 ervaring
  • Bouwkwaliteit
  • Kabel, deze heeft een ''braided cable''
  • Goede bass
  • Razer Synapse is redelijk uitgebreid
  • Draagcomfort, goede geluidsisolatie

Minpunten

• USB ruis/crackle bij laag/mid volume
  • EQ naar mijn mening niet zo goed als Realtek's EQ
  • Kabel gaat sneller in de knoop dan die van de Electra

Features Score: 4
Opnamekwaliteit Score: 3
Hallo mede-Tweakers.

Afgelopen week een Kraken 7.1 aangeschaft omdat mijn 1 jaar oude Electra een eind versleten is. Het eerste wat je opmerkt is de doos waarin de headset komt, het is een mooi afgewerkt ding met een magneetsluiting en de headset heeft als het ware zijn eigen ''compartiment'' d.m.v een plastic deksel. Boekje en 2 Razerstickers zaten erbij. De bouwkwaliteit van deze headset is geweldig, goed afgewerkt, mooie opgloeiende logo's aan de zijkant en een microfoon led + mute button. Eenmaal uit de doos gehaald de headset maar eens aangesloten op de PC. Voor de equalizer, mic. etc. is het handig dat je Razer Synapse gedownload hebt. Handig programma'tje, gebruiksvriendelijke lay-out en mooi weergegeven.

Zodra je het programma opstart krijg je het 7.1 surround kalibratie systeem te zien. De 7.1 werkt best goed, zeker voor een virtual engine. In Minecraft hoor je bijv. goed waar de explosies van creepers/dynamiet vandaan komen, dit is zeker een pluspunt voor de Kraken 7.1

Wat betreft de microfoon: mensen zijn gewend mij te horen praten door een Samson C01U Studio microfoon, dus niet bepaald een eerlijke vergelijking. Wat betreft mic kwaliteit krijgt hij van mij een voldoende.

Na wat gespeeld te hebben met Synapse was het tijd om het geluid van de headset zelf te testen. Onder redelijk volume is het prima, maar als je het wat zachter zet is het ondragelijk irritant. Waarom? De USB ruis die continu te horen is wanneer er enigzins geluid afspeeld. Dit gebeurt niet als er geen muziek afgespeeld word. Vooral tijdens series kijken is dit ontzettend irritant. Neem bijvoorbeeld een scène uit Two and a Half Men. In principe alleen gepraat in deze serie, geen muziek. Tijdens het praten hoor je een continue USB ruis. Als je het geluid nog zachter zet hoor je ''gecrackle'' en valt het geluid af en toe weg.

Aangezien hij niet echt lekker werkte op mijn PC heb ik hem maar op mijn laptop geprobeerd. Hier precies hetzelfde verhaal.
Dus uiteindelijk na veel nadenken maar een retour gedaan naar Bol.com.
Het zou kunnen dat het aan de zelf headset ligt, misschien een maandagmorgen model, ik weet het niet, maar in ieder geval was ik niet tevreden met dit exemplaar. Wat ik al heb gedaan om het te verhelpen:
- BIOS update
- Razer drivers verwijderd
- Headset driver verwijderd
- Zonder Synapse geprobeerd

Conclusie:
Wil je een 7.1 headset, mijn advies is om nog even verder te kijken. Dit is ook geen true 7.1 headset, maar een virtuele. Klinkt goed, maar is niet helemaal the real deal. De USB ruis die ik ervaar is verschrikkelijk en zeker de main reason dat deze een retourtje webshop krijgt.

Deze review is redelijk beknopt, maar ik wou mensen toch even het USB issue laten weten.
No userpics, sorry.

• 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz
  • AMD FX 4300
  • Asrock 970 Extreme3 R2.0

Heb jij ook een Razer Kraken 7.1?

speel nu bijna 3 jaar met een razor headset op en ik vind het mijn beste aankoop in de laatste 5 jaar.
dat ding zit echt heeeuuulll comfortabel (gamesessie van 8 uur is no problem) nooit last van mijn oren o.i.d . het geluid is kwalitatief erg goed alleen een beetje aan de zachte kant. mocht deze ooit stuk gaan dan koop ik zeker weer een razor.

verschil tusen mijn headset en de gene waar deze review over gaat is dat mijne geen USB gebruikt :) misschien verklaart dat waarom ik al deze problemen niet heb

[Reactie gewijzigd door Freakiebeakie op 7 november 2013 12:36]

Heb nu de analoge versie van de Kraken, bevalt me een stuk beter. Razer maakt idd goede headsets, zou ook niet zomaar een ander merk kiezen.
Over het usb issue:
Ik heb net een Tritton 5.1 Pro + gekocht met Dolby Digital surround kastje maar je kan hem ook zonder het kastje aansluiten op je pc.
Ik heb een Creative soundblaster Z als geluidskaart.
Het usb issue heb je ook met het Tritton 5.1 pro + wanneer je hem zonder het surround kastje direct op je geluidskaart aansluit maar op het website van madcatz (Tritton) staat duidelijk als je het usb kabel direct op je pc aansluit dat je wel een hinderlijk geluid kan horen en daarvoor dat je het usb eerst op een usb hub met AC adapter moet aanluiten.
Gelukkig had ik al een usb hub met een adapter thuis liggen.Nadat ik het usb kabel aan het usb hub heeft aangesloten was de hinderlijke zoomende geluid weg.
Zonder een usb hub met een AC adapter komt het koptelefoon stroom te kort en daardoor krijg je het hinderlijke zoom.
Ik wil hier iets kwijt over het Tritton 5.1 Pro +
Als je een heel goed geluidskaart op je pc hebt (In mijn geval Creative soundblaster Z) dan hoef je het Dolby Digital surround kastje niet erbij te kopen.Waneer ik het Tritton direct op mijn geluidskaart aansluit heb ik beter geluid dan wanneer ik hem op het surroundkast van Tritton aansluit.Een Tritton 5.1 Pro + met of zonder het surround kast scheelt iets van 60,00 euro's.
Het Tritton 5.1 Pro + is een van de beste koptelefoons dat op dit moment bestaat.Ik heb laatste 6 maanden iets van 10 koptelefoons getest en het Tritton vond ik de beste.
Idd gelezen, over bijv. een Apple stroomadapter i.c.m een headset. Het probleem met deze Kraken 7.1 is: er is maar 1 stekker, namelijk de USB. Hij krijgt de stroom én geluid d.m.v een USB verbinding, dus geen externe power nodig. Beetje frustrerend daarom.
Ik heb ook inderdaad hetzelfde probleem met de Razer Kraken 7.1 dat er ruis op zit met lage tonen ik heb ook geprobeerd op een USB 3.0 poort maar dit blijkt echter ook geen effect te hebben. Hopelijk komt er vanuit Razer nog iets van software dat deze ruis misschien kan drukken. Maar buiten het USB probleem is het een prima headset.
Ja, ik heb geen idee. Heb er twijfels over of het nog word opgelost. Maar aangezien ik 30 dagen bedenktijd had kon ik 'm gewoon terugsturen, dus dat maar gedaan.
Hmm hier heb je ook een review en die vind 'm helemaal geweldig www.youtube.com/watch?v=7eHwIpZ8MWk wat moet ik nou? |:(
gwn kopen en als je ruis hoort (ook proberen met usb hub) terugsturen :)
Vind het nogal een lage score .. ik vind deze vele malen beter dan de plantonics 780
Zeker niet beter dan de plantonics 780. Heb eerst de Kraken 7.1 gehad maar die was snel kapot. Daarna plantonics gekocht, microfoon is veel beter en het geluid is veel duidelijker en surroud merk je veel beter bij de plantonics.
Ik heb de kraken 7.1 nu maar ik vind de kraken beter de plantonics vind ik iets te schel.