Logitech G430 Surround Sound Gaming Headset Review

kerrermanisNL 16 oktober 2013, laatste update op 26 januari 2015, 151 views

Logitech G430 Surround Sound Gaming Headset

Na veelvuldig gebruik (exacte aankoop datum weet ik niet meer, maar minimaal een jaar) begint de kwaliteit van deze headset me steeds meer tegen te vallen. Geen aanrader om te kopen.

Pluspunten

• Goede kwaliteit microfoon
  • Robuust gebouwd
  • Comfortabel

Minpunten

• Installeren drivers/feature set
  • Volume aanpassen zorgt voor ruis tijdens draaien
  • Veranderd soms geluiden op een rare manier
  • Mute knop werkt niet goed

Features Score: 2
Opnamekwaliteit Score: 4
Ik heb deze headset een tijd geleden gekocht omdat ik vond dat hij er robuust uit zag, en omdat ik over het algemeen zeer te spreken ben over Logitech. Na een paar (achteraf neppe/niet realistische) reviews gelezen te hebben leek het me een goed product om aan te schaffen.

Ik heb er toentertijd ¤80 euro voor betaald, wat achter nogal een erg hoge prijs bleek te zijn voor zo'n minderwaardig product.

De bouw van de headset is erg robuust. De headset past makkelijk over de oren, en is goed af te stellen voor verschillende hoofden. De headset blijft goed zitten en is bij langdurig gebruik ook nog comfortabel (in tegenstelling met headsets die ik hiervoor heb gehad). Ook is de kwaliteit van de microfoon goed. Dit zijn echter wel zo'n beetje alle goede punten van de headset, wat al aan geeft wat ik van het product denk.

Laat ik verder gaan met de dingen die mij niet bevallen bij dit product. Ten eerst is het installeren van de drivers/feature set enorm ingewikkeld. Ik heb de eerste maanden maar besloten zonder Logitech drivers te spelen, en die van Razer te gebruiken. Er was gewoon iets mis met de eerste versie van de drivers die ik installeerde. Om een voorbeeld te geven probeerde ik de headset (met 7.1 geluid volgens de drivers en verkooppraatjes, maar nooit gemerkt) te testen op ArmA 3. Tijdens het gehele spelverloop (elke keer 10 minuten, en daarna foutief gedrag proberen aan te passen) veranderde het geluid van de headset constant, alsof het bezig was met een equalizer in te stellen. Als ik aan het lopen was, en vervolgens beschoten werd hoorde ik het geluid veranderen met een stukje ruis er tussen. Ook als ik op TeamSpeak bezig was, en iemand begon te praten, veranderde het hele geluid van de headset. Dit was zeer frustrerend en heeft er uiteindelijk voor gezorgd dat ik de drivers van Razer heb geļnstalleerd.

Dan komen we aan op het gedoe met de usb aansluiting die er bij zit. De reden waarom deze gebruikt moet worden is om voor 7.1 geluid te zorgen (er zit blijkbaar een geluidskaartje in). De aansluiting met de usb zorgt er voor dat de headset opeens (bij het sluiten van voice programma's zoals teamspeak, steam voice chat) geluid naar zichzelf gaat sturen. Je zult jezelf, je toetsenbord en je muis dus terug horen door je gamegeluid (feedback). Dit is zeer irritant en de enige manier om er vanaf te komen is om de computer opnieuw op te starten. Daar komt ook nog eens bij kijken dat dit er voor kan zorgen dat er een BSOD(!) komt kijken bij het afsluiten van de computer. 50% kans dat als ik mijn computer afsluit tijdens deze "feedback" ik een BSOD krijg (meestal hoe langer ik wacht hoe groter de kans is). Ik weet weliswaar niet of dit een specifiek geval is voor mijn computer, maar het is hoe dan ook gekoppeld aan de headset (nooit last van gehad met de vorige headset, en zonder de USB dongle ook geen problemen). Al met al heeft het voor mij dus niet veel zin om de USB dongle te gebruiken, aangezien ik geen verschil merk tussen 7.1 (virtueel) of 5.1. Alleen lijkt het kwaliteit van de geluid wat beter op deze manier, dat is dus de reden dat ik hem nog gebruik. Het zou ook kunnen dat dit aan de drivers van Logitech ligt. De oorpsprong van het probleem is me onduidelijk en ik eerlijk gezegd geen zin in om er nog meer tijd in te steken. Een manier om te voorkomen dat de voice feedback activeert is om geluid af te spelen tijdens het aflsuiten van bijvoorbeeld TeamSpeak. Als ik een liedje op zet op Spotify lijkt het altijd goed te gaan met aflsuiten.

Het geluid van de headset is niet super geweldig, maar ook niet slecht. Ik heb wel het idee dat hij wat beter is dan de vorige headset (eentje van ¤20, merk vergeten).

Tijdens het veranderen van het volume met het bedieningspaneel aan het draad hoor ik altijd een vervelend geruis. Dit zorgt er soms ook voor dat het geluid meer uit de linker, dan uit de rechter (en andersom) speaker komt. Dan zit je dus de hele tijd te klooien tot het geluid weer goed verdeeld lijkt.
Nog een nadeel van dit bedieningspaneel is dat de mute knop niet daadwerkelijk mute. Ik heb meerdere malen gehad dat ik mijn microfoon gemute had, en dat andere mensen mij nog gewoon konden horen. Meestal word hij wel gemute, maar bij harde geluiden komt het geluid er alsnog door(!). Dit kan ik ook zelf terug zijn op bijvoorbeeld TeamSpeak, als ik mijn stem een beetje verhoog. Ik zie dat er dan gewoon geluid door komt, hoewel de microfoon gemute staat. Mensen op TeamSpeak kunnen mij dan ook horen, hoewel wel ontzettend zacht. Dit is dus een indicatie van slechte bouwkwaliteit.

Tot slot heb ik met de laatste drivers van Logitech (nu een paar maanden) de headset aan de praat gekregen zoals het zou moeten (op alle andere irritante facetten na). Maar nog steeds zonder enige verschil tussen 5.1 of 7.1. Dit allemaal voor de prijs van ¤80 euro vind ik het zeker een afrader. De headset die ik hiervoor had van ¤20 euro was eigenlijk net zo goed. Hoewel de G430 een minimiem beter geluid geeft (als je de drivers werkend krijgt) en een betere microfoon heeft, en wel stukken comfortabeler is. Het is de prijs van ¤80 zeker niet waard, voor ¤40 (hooguit ¤50) zou dit wel een waardevolle headset zijn. Als hij meer kost dan dit raad ik hem af!

Heb jij ook een Logitech G430 Surround Sound Gaming Headset?