D-Link DIR-868L Review

lexi1986 11 oktober 2013, laatste update op 11 oktober 2013, 760 views

D-Link DIR-868L

Pluspunten

• Eenvoud met instellen Wifi/Internet
  • Design
  • Ontvangst
  • Snelheid

Minpunten

• Ouderwetse uiterlijk beheerpagina
  • Hoge prijs

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 4
Instellen Internet:
De DLink 868L ondersteund de nieuwe Wireless AC standaard en zou 1Gbps Wifi snelheid moeten kunnen halen. Het apparaat ziet er niet uit als een Wifi router maar heeft wel een aardig design. Het aansluiten van de kabels is erg makkelijk en de verbinding opzetten is ook zo gedaan. Met de automatische instel wizard heb ik mijn Ziggo verbinding binnen een minuut werkend op het apparaat.

Wifi instelen:
Nadat Internet is ingesteld ben ik Wifi gaan instellen en ook dit was met een paar wijzigingen ingesteld naar mijn eigen netwerk sleutel en SSID. Wat me opvalt is dat de beheer pagina van DLink nog steeds ouderwets aanvoelt. Echter is daar tijdens het instellingen niets van de te merken.

Snelheid:
Omdat ik in mijn laptop geen Wifi kaart met AC standaard heb ingebouwd is hiervoor een USB Ontvanger gebruikt van DLink om te testen of het inderdaad ook echt snel is. Wat mij tijdens het testen opviel is dat ik een verbinding haal van rond de 470Mbit. Waarom niet de 1gbps is mij een raadsel maar misschien moet ik de instellingen nog eens goed nakijken van het Wifi.

Wat meteen opvalt is dat het kopieren van bestanden naar mijn server een stuk sneller gaan dan voorheen met mijn andere wireless router. Het ontvangst is erg goed en het apparaat werkt stabiel.

Overige functies:
Veel functies die het apparaat ondersteund gebruik ik niet maar het kan erg handig zijn. Het is mogelijk om een USB schijf aan te sluiten en zo een soort NAS te creŽren welke doormiddel van een ip adres te benaderen is. Echter heb ik thuis zelf een server staan met verschillende shares en heb deze functie dan ook niet goed uitgetest.

Conclusie:
Wat me opvalt is dat het apparaat echt snel werkt en stabiel. Ik ken het merk DLink goed en het valt me op dat ook dit apparaat weer erg stabiel werkt. Nadeel van de beheerpagina vind ik is dat het ouderwets overkomt. Echter werken alle functies wel gewoon en zit er ook veel functionaliteit in het apparaat. De beloofde 1Gbps verbinding heb ik nog niet werkend kunnen krijgen maar ik ben met 480mbps al meer dan tevreden en zal kijken of ik hem nog sneller kan krijgen. Mocht dit zo zijn zal ik mijn review hierop wijzigen.

Heb jij ook een D-Link DIR-868L?

Meer advertenties

De USB-adapter die je gebruikt gaat niet sneller. Copy/paste van de D-Link site:

Wireless AC Dual-Band Nano USB Adapter DWA-171

•De nieuwste draadloze technologie stelt u in staat om zonder haperingen websites te bekijken, video’s te streamen, te chatten of online games te spelen. Er wordt gebruik gemaakt van de nieuwste Wireless AC-standaarden met snelheden tot 433 Mbps
Thnx, dat verklaard waarom die niet sneller gaat. Ik ben tevreden met die snelheid maar begreep al niet waarom ik niet hoger haalde.
In het tijdschrift Chip van Oktober worden diverse 802.11ac routers beschreven.
Daar staat dat een usb 2.0 aansluiting die snelheden niet aan kan.
Er zijn een paar ontvangers met usb 3, die een beetje sneller zijn.
Alleen een PCIe insteek kaart met 3 externe antennes haalt 1300Mbit/s

De DIR-868L wordt overigens niet genoemd, wel de DIR-865L. Is Prijstip op nummer 6 van 7 geteste.
Ja het is ook logisch inderdaad dat je met usb 2.0 de snelheid niet haalt. Ik had er niet zo over nagedacht. Voor mijn laptop vind ik 480Mbit/s nog prima en merk dat de router erg stabiel draait. Tot nog toe geen problemen gehad en heb toch redelijk wat wireless apparaten.

Thanks voor je info.