D-Link DIR-868L Review

MrCuddles 9 oktober 2013, laatste update op 14 oktober 2013, 1.967 views

D-Link DIR-868L

Pluspunten

• Mogelijkheid tot gastnetwerk
  • USB poort
  • Captcha bij inloggen
  • App voor beheer op afstand
  • Snel beheerpaneel

Minpunten

• Geen status lampjes
  • Onhandige geplaatste lan-poorten
  • Timeout automatisch uitloggen erg kort

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 5
Ik kreeg van Tweakers de mogelijkheid om deze router te testen. Voor deze router maakte ik hoofdzakelijk gebruik van de Wi-Fi van de standaard Ziggo internet router. Dit is een ubee EVW3200 die ik verderop Ziggo router noem. Ik maak alleen gebruik van het internet maar ik beschik wel over enkele verschillende devices waarmee ik de D-Link heb kunnen testen.

Het pakket
Laten we beginnen bij het pakket wat ik ontving. De doos is voorzien van abnormaal veel informatie, ze proberen er zoveel mogelijk aandacht mee te trekken. Deze D-Link beloofd ook heel wat. In de doos zit gelukkig alleen het hoognodige: de router, een nette CAT5E kabel, een universele voeding en enkele boekjes. (Zie foto 1)

Aansluiten
Ik heb de router aangesloten op mijn Ziggo router, om zodoende hem te voorzien van internet. Maar ik heb aller eerst netjes de handleiding er bij gepakt. Dit is een hele simpele korte handleiding waarmee iedereen het wel moet lukken om de router aan te sluiten. Met het aansluiten viel mij wel gelijk op dat de router eigenlijk niet zo heel handig is als je alle LAN-poorten gebruikt. De poorten zijn namelijk verticaal georiŽnteerd, meestal is dit horizontaal. Zodoende kan hij gewoon omvallen door het geringe gewicht van de router. Na alles te hebben aangesloten heb ik de bijgevoegde CD geplaatst. Grappig genoeg laadde deze gelijk het standaard IP adres van de router in de browser (192.168.0.1).

Installatie
De installatiewizard is heel duidelijk. Er wordt gelijk ook verwacht dat je een eigen wachtwoord en SSID naam invult voor de router. Dit vind ik erg verstandig aangezien veel mensen hier vaak niet eens de moeite voor nemen en zo een onveilige router/netwerk hebben. Er worden verder nog wat meer basis gegevens gevraagd in de wizard waarna hij gaat controleren op een internetverbinding. Bij mij liep dit helaas niet goed. Ik heb uiteindelijk de DHCP op de Ziggo router uitgezet en ze onderling via statische route verbonden.

Beheer
De beheer interface is in eerste instantie behoorlijk overweldigend. Er zijn abnormaal veel mogelijkheden met deze router en daar zijn erg veel instellingen voor te doen natuurlijk. Al moet ik zeggen, na een beetje te hebben geprobeerd, vind je al snel een logica in de opbouw. Hierdoor wordt het gemakkelijker specifieke dingen terug te vinden. (Zie foto 2) Er kan trouwens ook een captcha worden aangezet als extra beveiliging van de inlog procedure. (Zie foto 3) Al word je wel erg snel uitgelogd als je inactief bent.

Leuke functies
De D-Link DIR-868L is huidig de topper van D-Link, dit houdt niet alleen in dat hij erg snel is en een groot bereik beloofd, maar ook zit hij vol met een heleboel premium features.

Gast netwerk
Niet alleen ondersteund deze D-Link 2.4GHz en 5GHz netwerken simultaan, ook kan hij naast deze twee netwerken nog eens een gastnetwerk op zowel 2.4GHz als 5GHz uitzenden. Dit geeft dus een totaal van 4 beschikbare 'netwerken'. Het gast netwerk is compleet gescheiden van het normale netwerk. Alleen internet is er mee beschikbaar, handig als je iemand te gast hebt.

Mobiele app
Dit is een router uit de cloud serie van D-Link. Dit houdt in dat je een eigen persoonlijke cloud kunt opzetten met deze router. Of dit helemaal waar is valt te betwisten, maar je kunt wel door middel van een app op je mobiel je router op afstand beheren. Ook zou je D-Link cloud ondersteunende camera's kunnen bekijken of zelfs besturen via de App. Een leuke feature, al denk ik persoonlijk dat maar weinig mensen ook op afstand hun router gaan instellen of een camera kopen om er op aan te sluiten. Wel is het handig om bij de bestanden te kunnen die op een ingevoegd USB apparaat staan.

USB poort
De D-Link is voorzien van een USB poort. Hier kan je bijvoorbeeld een USB stick plaatsen om deze beschikbaar te maken voor het gehele netwerk of zelfs je persoonlijke cloud. Er kan zelfs een webinterface worden aangezet waarmee de bestanden op het USB aangesloten device beschikbaar worden. En de router kan functioneren als DLNA server, om je media te delen.

Samenvatting
Deze D-Link DIR-868L is een echte krachtpatser met enorme doorvoersnelheden en een hele lading features. Hij heeft een compact formaat en is afgewerkt met een mooi design. Sommige dingen zijn wel wel onhandig. Zo valt hij gemakkelijk om met veel aangesloten kabels en status lampjes voor de bekabelde aansluitingen waren toch ook wel erg praktisch geweest. Deze statuslampjes zijn waarschijnlijk achterwegen gelaten omdat de bedoeling is het apparaat zichtbaar te plaatsen, dan wil je niet naar knipperende lampjes kijken natuurlijk. Maar algeheel is dit een enorm goede router, een router die je eens goed insteld en gewoon vergeet.

Heb jij ook een D-Link DIR-868L?

Leuk begin van een review :).

Echter: Zeker aangezien dit het huidige topmodel van D-link betreft, een Wireless AC router ťn eentje met 'smartbeam', had ik eigenlijk ook wel wat meer verwacht over het bereik en de snelheid.

Zoals:

* Hoe is het bereik in vergelijking met je huidige router? Gaat hij ook van de meterkast tot de zolder? (indien van toepassing in je woonsituatie).

* Wat is de snelheid vergeleken met je huidige router? Mocht je ook een NAS of zoiets in je LAN hebben staan, dan zou je dat makkelijk kunnen testen. :)
Bereik en snelheden testen heb ik bewust achterwegen gelaten. Ik had op het moment van ontvangen hier niet de juiste apparatuur voor om dit optimaal te testen. Op dit moment kan ik hier ook nog geen concrete cijfers op zetten. Wel kan ik zeggen dat in een groot huis deze router ruim voldoende zal zijn om het gehele huis van wifi te voorzien.

Inmiddels heb ik een ac usb wifi adapter ontvangen waar ik nog snelheids testen mee wil uitvoeren, alleen ondervind ik stabiliteits problemen met deze adapter. Mogelijk door windows 8.1