Steelseries 7H Fnatic Edition Review

Nickbn 9 oktober 2013, laatste update op 17 november 2013, 407 views

Steelseries 7H Fnatic Edition

Pluspunten

• Hij is oranje
  • Oorschelpen verwisselbaar
  • je hoeft 'm maar 1 keer te kopen en vervolgens niet meer

Minpunten

• Het koord weegt bijna een ton. Voor mensen met de mindere nekspieren zou ik zeggen neem een abonnement op de sportschool en begin te trainen.
  • Het volumebereik is te klein
  • Hoge tonen worden nét iets te veel afgevlakt en Bass verhoogd.
  • Microfoon van onvoldoende kwaliteit
  • Koord krult zichzelf te snel op
  • matige bouwkwaliteit

Features Score: 3
Opnamekwaliteit Score: 2
Ongeveer een maand geleden heb ik de Steelseries 7h Fnatic gekocht. Omdat ik zogenaamd journalistiek heb gestudeerd en m'n kwaliteiten ook maar eens moet tentoonstellen schrijf ik deze review voor jullie, onbekende lezers. Ik zal m'n best doen deze passage zo relevant mogelijk te houden. Feedback is altijd welkom lieve lezer.

De aanloop naar de aankoop was gefundeerd door een wederzijds ongenoegen vanuit mijn huisgenoten en mij dat enerzijds mijn huisgenoten het idee hebben dat er bij mij altijd een bepaalde oorlog gaande is en anderzijds voor mij dat ze wel heel vaak kwamen klagen over het geluid. Headset dus ipv speakers. Oke. You win.

Bij het kiezen van een headset komt naar mijn mening het meest verschrikkelijke onderdeel van onze Nederlandse cultuur ook bij mij naar boven. De eigenschappen van de consumptiemaatschappij en de ergste, waarbij het consumentisme in mij omhoog komt. Vergelijken van waren op basis van "en wat heb IK er aan" om bij aankopen van enige intrinsieke waarde alles uitgebreid te gaan vergelijken. Afijn. Er zijn nogal wat headsets op de markt en er zijn allemaal verschillen. Qua prijs, bouwkwaliteit, geluidsbereik, opties, service. Alles is meegenomen. De doorslaggevende factor was voor mij toch persoonlijk de oranje kleur van de oorschelpen. Dat deed het 'm. Waarom? Vind ik mooi. O+

De headset
De headset zelf ziet er wel aardig uit. Oranje en zwart is een combinatie die sinds de gloriedagen van belprovider Orange niet meer in het dagelijkse leven gezien is. Qua design gedurfd, maar totaal geinspireerd op Fnatic. Wacht eens effe. Wie? F watte?

Fnatic
Ik moest even googlen. Fnatic. Ik heb geen idee hoe je dit uitspreekt. Is het "ef-nettik" of "Fenettik"? En waarom dan? Als je alleen al hier over moet nadenken kan je manisch depressief worden. Maargoed. Zo journalistiek verantwoord als deze review pretendeert te zijn heb ik even gekeken bij de "about" pagina van ef-nettick. Daar staat Dat ze de wereldleider zijn in het spelen van spelletjes als League of Legends, Dota 58, Hallo en more. Oh dus aan de hand van deze 3 titels moet ik het kopje "more" zelf invullen? Waar moet ik dan aan denken? Help!

Oh en als je op about us klikt wordt je gepresenteerd met een afbeelding waarmee je op geheel efnettik wijze wordt "verwelkomd"
Nu weet ik niet wat ik hiervan moet denken. Maar ik ben onder de indruk. Moeder houdt uw dochters thuis want deze pubers maken geen grappen, getuige de foto in kwestie.

Oh en ze hebben een contract met Steelseries. Vandaar deze headphone. Ze hebben ook nog andere spullen. Maar daar ga ik in deze review niet op in. Normaliter wordt ik betaald voor dit soort teksten, kom nou.

Terug naar de headset dan
Afijn, kwade computerpubers terzijde, het gaat in de review om de headset en niet om de club die zijn naam eraan verbind, hoe intimiderend en wereldleidend ze ook zijn op verschillende gebieden. De headset zelf ziet er leuk uit maar dan heb je alles in de afdeling leuk wel gehad, namelijk de buitenkant van de headset. De headset schiet tekort op enorm veel punten die het de prijs van verkoop gewoonweg niet rechtvaardigen.

De bouwkwaliteit
Een headset moet degelijk zijn en minstens een paar jaar meegaan. Bij normaal gebruik moet je de headset gewoon kunnen vertrouwen op een duurzame werking en niet bij de eerste crisis gekraak en gejammer horen. Echter als ik de headset op mijn West-Europese (water?)hoofd zet merk ik al het kraken van de materialen en de scharnieren. minpuntje dus. Het verwisselen van de oorschelpen daarentegen is wel doordacht voor langer gebruik. Deze klikken mooi in de daarvoor bestemde openingen. Daarentegen zitten ze ook goed vast zodat ze er niet uit kunnen vallen. Je kan ze ook afwassen en daarna weer gebruiken! De oranje kleur blijft er goed in zitten.

De geluidswaargave
Nu heb ik geen uitgebreide spectrum- en responstests kunnen afnemen dus de lezer in kwestie zal puur moeten afgaan op de geloofwaardigheid van ondergetekende. De geluidskwaliteit in games is voldoende. Ik heb geen referentiemateriaal met andere headphones behalve m'n oude Sennheiser, maar die had geen gesloten design dus dat is sowieso erg lastig om dan een betrouwbare vergelijking te maken. De geluidskwaliteit voor mp3's en muziek is gewoonweg onvoldoende. De hoge tonen worden lekker weggemoffeld onder de teveel aangezette bassen. Jammer dat Steelseries zich met deze headphone heeft mee laten nemen in de massamening dat de bass goed gehoord moet worden. Je hoeft geen Andre Rieu te zijn om te horen dat deze "Stradivarius" letterlijk geen houd snijdt. Jammer.

De microfoon
Ik heb mij laten leiden naar deze koptelefoon mede voor de uitschuifbare microfoon. Deze eigenschap is prettig en welkom, maar is het enige positieve wat ik over de microfoon kan zeggen. De opnameweergave van de microfoon is onderhevig aan zogenaamde Steelseries technologie maar dat is technologie die men niet als zodanig mag definieren. Ik voer veel gesprekken over skype, teamspeak en andere programma's, maar krijg sinds de aanschaf van mn headphones van de ontvangende partijen klachten over mijn volume, de geluidskwaliteit en of ik "het zakje van mn microfoon wil weghalen". De enige oplossing is de windows microfoonboost op minstens 15 decibel te zeten maar dit zorgt voor wat ruis en dat is gewoonweg onacceptabel voor een microfoon van deze prijsklasse. Een enorme misser als u het mij vraagt. Jammer. Maar dit verklaart wel de boze Fnatic pubers.

Deze headset is te duur voor wat deze levert. De geluidskwaliteit is matig en de microfoon is onvoldoende. Nu begrijp ik waarom Fnatic een stel boze pubers toont omdat ik dezelfde emotie ervaar bij het gebruik van deze headset. Mijn advies voor alle serieusheid die nog over is voor deze recensie is dan ook om deze headset niet ana te schaffen en goed te kijken naar een alternatief en daar budget voor vrij te maken. Je bent als muziekliefhebber en gamer liever iets duurder uit voor een goed product dan voor dit apparaat. Jammer.

Edit: Tweakers heeft geen mogelijkheid tot het beoordelen van producten tussen "Slecht" en " voldoende" . Dit product valt daar echter precies tussen en is zeker" matig" te noemen.

Heb jij ook een Steelseries 7H Fnatic Edition?