D-Link DIR-868L Review

Twanneke 8 oktober 2013, laatste update op 11 oktober 2013, 755 views

D-Link DIR-868L

Pluspunten

• Design
  • Features

Minpunten

• Bereik

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 3
Hoewel ik helemaal niet ontevreden ben over mijn Linksys 300 N werd ik toch blij van het aanbod om de D-link 868L te testen. De D-link beschikt namelijk over mogelijkheden die perfect aansluiten op de thuissituatie van dit moment. Voor de beeldvorming zal ik de thuissituatie hieronder schetsen zodat je je een beeld kunt vormen van de uitgangspunten:

Ons huishouden bestaat uit 3 personen (2 volwassenen en een kind van 8 ). Alledrie beschikken we over een laptop, een tablet en een smartphone. Als mediacentre maken we gebruik van een Macmini in de woonkamer. In de slaapkamer gebruiken we een Rapberry PI. Op beiden draait XBMC. De database alsmede fileservices worden aangeboden door een Synology NAS. Verder worden zo'n beetje alle besturinggssytemen door elkaar gebruikt (Windows 7, Mac OSX, IOS, Android en Linux). Tot slot staat op zolder een printer die gebruik maakt van een draadloze netwerkverbinding. Je kunt je dus waarschijnlijk voorstellen dat het aantal concurrent verbindingen groot is zonder dat daarmee direct ook veel bandbreedte gebruikt wordt.

Vanuit bovenstaande situatie heb ik vooral gekeken naar wat in ons huishouden vooral van belang is. Deze onderdelen krijgen in de review extra aandacht:

- Bereik => Vanuit ieder punt van het huis tot en met de tuin moet een stabiele verbinding beschikbaar zijn
- Features => En dan met name het kunnen fungeren als lokale DNS server is van belang
- Stabiliteit
- Snelheid

De beheerbaarheid en ondersteuning zijn voor mij iets minder relevant omdat de ocnfiguratie in de regel een eenmalige inspanning is. Daar wil ik best wat extra moeite voor doen.

Bereik:

Het bereik had ik hoger ingeschat. De router staat opgesteld in de trapkast op iets meer dan een meter afstand van een houten trap. Hiermee hoopte ik het eerste opstakel (gewapende betonvloer) te kunnen omzeilen en rechtstreeks via het trapgat naar boven te kunnen zenden. Dit bleek niet het geval. Op de 2e etage is het signaal vrijwel geheel weggevallen. Het richten van antennes is niet mogelijk zodat hier verder ook geen aanpassingen in doorgevoerd kunnen worden.

Features:

Voor mij is 1 onderdeel van wezenlijk belang. Thuis maken we gebruik van een subdomein onder Twan.info (intra.twan.info) om lokale webdiensten te ontsluiten. Op deze manier kan ieder gezinslid met een eenduidige url zowel lokaal als via Internet documenten, foto's, muziek en video's benaderen. Ik heb gemerkt dat dit het prettigst werkt als de DHCP server ook gelijktijdig de lokale DNS server is. Je weet dan immers zeker dat de routering voor alle apparaten eenduidig is. Tot dusver gebruikte ik hiervoor de Linksys 300N. Ook de Linksys heeft deze functionaliteit niet standaard aan boord maar door DD-WRT te installeren ontstond deze mogelijkheid. Wellicht dat ik in de nabije toekomst DD-WRT ook op de D-link ga installeren maar dat voerde voor deze review te ver.

Een andere (met name leuke) toevoeging is het guest network dat je met deze D-link kunt instellen. Nu kun je je gasten hiermee weliswaar isoleren van je thuisnetwerk maar is het helaas niet mogelijk om gasten te routeren naar een guest portal.

Hoewel bovenstaande feaures geen "must haves" zijn, zie ik ze wel als een gemiste kans. De overige mogelijkheden zijn dik in orde zoals de mogelijkheden tot website filtering en toegangscontrole (om maar een paar voorbeelden te noemen).

Stabiliteit:

In de twee weken die ik de router in mijn bezit heb, heb ik geen enkele storing of uitval geconstateerd. Ook na een grote stroomstoring binnen de wijk kwam de router zonder problemen weer online. Nu is er nog geen sprake geweest van uitzonderlijke warmte of andere omstandigheden waaronder elektrische apparatuur vaak te leiden heeft zodat deze vraag eigenlijk pas over een langere tijd beantwoord kan worden.

Snelheid:

Eerlijk gezegd vind ik het erg lastig om een solide snelheidstest uit te voeren. De meeste tools die ik gevonden heb testen de Internet snelheid terwijl de draadloze capaciteit van de router hoger ligt dan de 20Mbit Internet verbinding die ik heb. Als iemand een suggestie doet voor een IOS of Android tooltje zal ik dat zo snel mogelijk toepassen en de resultaten met jullie delen.

Heb jij ook een D-Link DIR-868L?

Meer advertenties