Asetek WaterChill KT12A-L30 (CPU/VGA/NB, Socket 478/754/940, set) Review

IceEyz 14 mei 2005, laatste update op 17 november 2015, 1.973 views

Asetek WaterChill KT12A-L30 (CPU/VGA/NB, Socket 478/754/940, set)

Pluspunten

• Erg goede prestaties
  • Makkelijk te installeren en onderhouden
  • Pomp geruisloos
  • Ventilatoren maken slechts een licht gezoem
  • Radiator ziet er erg aantrekkelijk uit
  • Waterblokjes zijn netjes afgewerkt
  • Veel accessoires meegeleverd (schroeven e.d.)

Minpunten

• Oude anti-algen vloeistof slaat wit aan
  • Reservoir vastgeroest
  • GPU-Blokje eerder niet installeerbaar op GeForce 6800 series
  • 10mm en 1/2" setjes niet te onderscheiden op verpakking
  • Merk ventilatoren wisselt (Sunon - Papst)

Geluidsproductie (min) Score: 4
Geluidsproductie (max) Score: 2
Koelvermogen Score: 5

In de hoop mijn Pentium 4 2,8Ghz een beetje op te krikken in mijn nieuwe systeem besloot ik eens een waterkoelingsetup te proberen. Mijn eisen voor de koeling waren dat de koeling makkelijk te installeren en onderhouden was, goede prestaties moest leveren, maar ook erg stil moest zijn. Nadat ik verschillende reviews gelezen had, kwam ik tot het besluit dat de WaterChill mijn koeling zou worden.

Setup

Deze set bestaat uit een CPU-, GPU- en Chipset-blokje, allemaal netjes afgewerkt en in dezelfde stijl vormgegeven. Het CPU-blokje heeft één ingang recht boven het midden van de processor. Via enkele microkanaaltjes in het koper baant het water zich een weg naar de twee uitgangen aan weerskanten van de ingang. Door middel van een T-stukje kan het water later door de twee andere blokjes die een stukje simpeler zijn vormgegeven.

De Hydor L30 pomp geeft genoeg druk om het water rond te pompen, hoewel deze druk enigszins geremd wordt door de push-infittingen. De radiator is een Black Ice Pro II radiator die met twee 120mm ventilatoren het water keurig op temperatuur houdt. Daarnaast is er een klein reservoir waarmee het systeem makkelijk gevuld kan worden.

Installatie en Onderhoud

Hoewel ik niet zelf de volledige waterkoeling heb ingebouwd, is het systeem erg makkelijk los te halen door middel van de push-infittingen en de eenvoudige installatie van de koelblokjes. Er is niet veel ruimte rondom de socket nodig en er zijn mogelijkheden om zelfs op moederborden met weinig tot geen ruimte rondom de socket de blokjes te installeren. Enkel de radiator vormt een uitzondering: Er is een gevaar dat als je een (te) lange schroef gebruikt om de radiator te installeren, je er dwars door heen schroeft en deze meteen kan weggooien. Voorzichtigheid is dus wel belangrijk tijdens de installatie.

De meegeleverde antialgenvloeistof destijds (medio 2004) was nog een eigen brouwsel van Asetek. Dit middeltje werkt wel goed, maar bijt zichzelf vast in de transparante 10mm slangen (1/2"-setjes zijn ook leverbaar) en slaat deels vast op het koper van de blokjes. Hierdoor ziet het geheel er wat minder uit en mogelijk lijdt de koeling er ook iets onder, hoewel het effect zeker niet groot is. Tegenwoordig levert Asetek WaterWetter mee wat deze problemen niet kent.

Nog een probleem doet zich voor bij het reservoir. Het reservoir is luchtdicht af te sluiten met een schroefje, wat bij mij klaarblijkelijk is vastgeroest waardoor het reservoir voorlopig niet meer open gaat. Naar een niet al te ruige oplossing ben ik nog op zoek. De reden dat ik bij het reservoir moet kunnen, is dat de Hydor L30-pomp gaat ratelen als deze lucht aanzuigt uit het reservoir. Dit komt door het zakkende waterpeil dat weer veroorzaakt wordt door verdamping van water dat zich door de slangen wurmt (dit is geen lekkage en dit is niet tegen te gaan).

Van lekkage heb ik nog nooit last gehad, zelfs niet tijdens transport met alle ingebouwde hardware én gevuld met water, wat vier keer heeft plaatsgevonden. Ook schuiven met de kast, er tegen aan schoppen en kantelen hebben geen indruk gemaakt op de push-infittingen en blokjes.

Prestaties en Geluidsproductie

Over de prestaties kan ik kort zijn, deze zijn geweldig. Een P4 op 3,5Ghz met gemiddeld 1,65V, inclusief de koeling van de chipset, blijft onder de 40 graden. Hierbij moet rekening worden gehouden dat de warme kastlucht (ongeveer 35 graden) door de ene kant van de radiator gaat. De andere kant zuigt koele buitenlucht aan. Als de processor niet belast wordt, is de temperatuur van de processor slechts enkele graden boven de omgevingstemperatuur.

Het lawaai dat de Sunon-ventilatoren leveren is op 12V niet acceptabel, maar op 7V wel. In sommige paketten levert Asetek Papst-ventilatoren in plaats van Sunon waardoor de geluidsproductie nog verder afneemt. De pomp is nagenoeg geruisloos, enkel door resonantie van mijn bureau is een zwakke brommende toon waarneembaar, maar deze valt in het niet bij harde schijven of ventilatoren.

Hoewel ik na een jaar niet ontevreden ben over dit setje, vind ik sommige minpunten wel zwaar wegen, zeker als men kijkt naar de prijs van deze set. Toch raad ik dit setje aan voor de enthousiastelingen die het geld ervoor over hebben, vooral om de zeer goede prestaties en geringe geluidsproductie.

Heb jij ook een Asetek WaterChill KT12A-L30 (CPU/VGA/NB, Socket 478/754/940, set)?