S.T.A.L.K.E.R. - Clear Sky, PC Review

Swieb 28 september 2008, laatste update op 17 november 2015, 5.134 views

S.T.A.L.K.E.R. - Clear Sky, PC

Pluspunten

• Goede verhaallijn
  • Dynamische wereld
  • Authentieke setting en sfeer
  • Uitdagende gameplay
  • Betere graphics

Minpunten

• Vijandelijke granaten
  • Bugs en instabiliteit

Stabiliteit Score: 2
Replaywaarde Score: 3
Besturing Score: 3
Geluid Score: 5
Beeld Score: 4
Gameplay Score: 4
Een herziene versie van mijn review is hier te vinden (met videorecensie!)

Een half jaar terug heb ik me erg vermaakt met het sfeervolle en spannende S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl, maar ontwikkelaar GSC Game World was niet tevreden. Het heeft lang geduurd voordat hun geesteskind het licht zag en onderweg zijn een hoop features geschrapt. Al gauw werd S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky aangekondigd, het spel dat het eerste S.T.A.L.K.E.R. had moeten worden.
Nee, de ooit beloofde voertuigen zitten er niet in, maar Clear Sky heeft nog altijd een hoop te bieden. Is het genoeg om weer een ticket naar het altijd stralende Tsjernobyl te kopen?

Bij heldere hemel

Clear Sky speelt zich af een jaar voordat ‘The Marked One’ uit het voorgaande spel de kerncentrale bereikt. Ditmaal krijgt de speler de controle over de huurling Scar. Scar is een ervaren Stalker, die rondkomt met het escorteren van wetenschappers. Tijdens een van deze escortmissies wordt hij, tegen alle voorspellingen in, overvallen door een emissie. Een emissie is een dodelijke ontlading van alle energie die zich heeft opgehoopt in het centrum van de Zone. Deze energie vormt dan een allesvernietigende schokgolf die door de omgeving raast. Slecht nieuws voor Scar en de zijnen.
Maar het is nog geen einde verhaal voor Scar, want hij wordt wakker in de basis van Clear Sky. Deze organisatie houdt zich bezig met het bestuderen van de Zone en de laatste emissie baart hen veel zorgen. De emissie was van een ongekende schaal en niemand zit te wachten op een tweede. Erger nog: niemand weet wat de oorzaak is. Het is dan ook belangrijk om herhaling te verkomen. Zelfs jij, die weliswaar de eerste wist te overleven, zal nog een dergelijke emissie niet kunnen doorstaan. De leider van Clear Sky, Lebedev, vermoedt dat iemand tot de kern van de Zone, de energiecentrale, is doorgedrongen. Daarom wordt jij er op uit gestuurd om te achterhalen wie dit klaar heeft kunnen spelen.

Faction War

Dat de rampzalige emissie grote gevolgen voor de hele Zone heeft gehad, wordt al snel duidelijk. Het incident heeft er voor gezorgd dat het fragiele evenwicht tussen de verschillende facties in de Zone in stukken ligt. Voordat je goed en wel aan je zoektocht kunt beginnen, wordt je namelijk vriendelijk doch dwingend verzocht Clear Sky te helpen met een probleem. De organisatie die het normaal van geheimhouding moet hebben, wordt nu aangevallen door een gewelddadige bende. Hier wordt je geïntroduceerd tot de Faction War. Deze bende kan worden verslagen door bepaalde punten op de kaart in te nemen, vergelijkbaar met de Battlefield spellen. Je doet dit niet alleen, want de AI stuurt regelmatig kleine groepjes naar die punten om deze in te nemen. Voor de tegenpartij wordt hetzelfde gedaan, zodat er altijd beweging in de frontlinie zit. Omdat dit volledig onafhankelijk van jou gebeurt, krijg je sterk het gevoel dat je je in een dynamische wereld bevindt.
Tijdens de jacht op de verantwoordelijken van de emissie zul je kennismaken met de meeste facties en kun je er voor kiezen om je bij hen aan te sluiten. Door middel van de PDA, waarmee je een hoop informatie kunt ordenen, krijg je een overzicht van de oorlog tussen jouw factie en de tegenstander. Ook kun je op de kaart zien waar vriend en vijand zich ongeveer bevindt. Dit vind ik persoonlijk een beetje jammer, aangezien je op deze manier niet zo gauw meer voor verassingen zult staan.

Waarom vechten al die facties met elkaar? Welnu, de emissie was van ongekende proporties. Hij was zelfs zo krachtig, dat delen van de zone die eerst onbegaanbaar waren nu vrij te verkennen zijn. Dit betekent dat Stalkers met Roebeltekens in de ogen azen op bergen waardevolle artefacten en niemand is van plan de buit te delen. Al die mensen gaan van een koude kermis thuiskomen, want artefacten zijn een stuk moeilijker te vinden dan in Shadow of Chernobyl. De stenen met bijzondere eigenschappen zijn alleen zichtbaar als je bijna op ze staat. Artefacten kunnen gevonden door middel van detectoren, die in verschillende smaken te vinden zijn.

Herhalingsoefening?

Voordat ik S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky ging spelen, vroeg ik me af of het spel niet een herhalingsoefening zou zijn. Dit blijkt reuze mee te vallen. Uiteraard kom je in bekende gebieden, maar er zijn bijna net zoveel nieuwe omgevingen, die ook nog eens mooi zijn vormgegeven. De sfeer van het spel is wederom het sterkste punt van het spel, iets waar de ontwikkelaars alle lof voor verdienen. Zeker als je bedenkt dat de Zone en de locaties daadwerkelijk bestaan. Zo is er een in het moeras verzonken orthodoxe kerk, de spookstad Limansk en mag je verdwalen in een onverkend deel van de Red Forest. Vooral in het bos heb ik angstkreten moeten onderdrukken, terwijl het niet eens voorbij zonsondergang was. Daar komt nog bij dat op willekeurige tijdstippen een nieuwe emissie kan plaatsvinden. Deze 'naschokken' zijn dodelijk voor al het dierlijk leven, mensen incluis. Zodra je via de radio bericht krijgt dat er één in aankomst is, heb je maar een paar minuten om beschutting te vinden. Zo’n emissie golft met groot geweld door de Zone en dat is te zien. Het beeld wordt wazig, de lucht rommelt dreigend. Naarmate de schokgolf nadert kan de dag spontaan in nacht veranderen en andersom. Op het moment suprême wordt de hemel bloedrood en vallen de kraaien dood uit de lucht.
’s Nachts voel je al helemaal niet veilig. De nachten zijn namelijk pikkedonker en de bijbehorende geluiden maken je al gauw zenuwachtig. De computergestuurde tegenstanders hebben echter absoluut geen last van de duisternis, aangezien ze je makkelijk kunnen vinden in het donker. Geen ramp, maar de toevoeging van granaten komt wel dicht in de buurt. In theorie is deze mogelijkheid goed voor de gameplay, omdat deze je dwingt om achter dat veilige muurtje vandaan te komen en actiever te spelen. Het probleem is dat de AI volledig bestaat uit professionele honkbalpitchers. Vijf keer achter elkaar dood gaan, omdat een granaat perfect getimed precies op jouw hoofd landt, wordt al gauw frustrerend.
Een ander minpunt is dat Clear Sky, net als zijn grote broer, de neiging heeft te ontsporen. Nu is de stabiliteit voor mij sterk verbeterd ten opzichte van Shadow of Chernobyl, maar ik liep wel tegen een bug aan die bijna verhinderde dat ik verder kon spelen. Een deur wilde niet open, terwijl ik toch echt naar binnen moest om verder te kunnen. Als ik niet uit wanhoop een bevriende Stalker had neergestoken – m’n granaten had ik al aan de deur zelf verspeeld – was ik niet verder dan halverwege gekomen. Zo zijn er nog andere kleine voorbeelden te bedenken van foutjes die er niet in hadden hoeven zitten.
De verbeterde stabiliteit lijkt echter niet voor iedereen te gelden, aangezien er op het Clear Sky-forum door veel mensen steen en been wordt geklaagd over crashes en onspeelbaarheid. Daar tegenover staan mensen die zeggen dat ze vrijwel geen problemen ondervonden tijdens het spelen. Er zijn vooralsnog geen aanwijsbare oorzaken voor deze crashes.

Veel verbeteringen

Er zijn flink wat verbeteringen te vinden in Clear Sky. De verhaallijn vind ik bijvoorbeeld beter in elkaar gezet dan bij de voorganger. Er zit meer afwisseling in de opdrachten die je krijgt en de belangrijkere personages hebben meer te zeggen. Ook de gesproken tekst is toegenomen en de kwaliteit hiervan is solide en geloofwaardig. Het verhaal gecombineerd met de Faction War biedt de speler genoeg inhoud voor de prijs. Een pluspunt van het eerste deel was de zeven verschillende eindes, maar in Clear Sky is er helaas slechts één einde mogelijk. Dit is begrijpelijk, omdat anders de continuïteit gevaar zou lopen.
Voor de mensen die een hekel aan het voortdurende lopen hadden is er ook goed nieuws. Het ontbreken van voertuigen wordt namelijk voor een groot deel goed gemaakt door gidsen die je voor een som geld naar eerder bezochte locaties kan leiden. En voor wie niet genoeg kon krijgen van het pimpen van wapens is er nog beter nieuws. In verschillende bases kun je Technicians vinden, die wapens en bescherming kunnen opwaarderen en repareren. Dankzij deze verbeteringen aan de wapens heb je ook in het begin van het spel een hogere overlevingskans bij de wederom uitdagende vuurgevechten.
Shadow of Chernobyl zag er al prima uit en ditmaal is er nog een schepje bovenop gedaan. De mooi weergegeven nieuwe gebieden heb ik al genoemd, maar op technisch vlak is er ook vooruitgang. Zo zijn de texturen haarscherp en de lichteffecten zijn uitgebreid. Ook zijn er gave effecten die je alleen met DirectX10 kunt bewonderen, waar ik helaas niet de beschikking over heb. De animaties vind ik nog wel wat houterig. Al deze extra toeters en bellen vragen uiteraard meer van de videokaart, maar met een langzamere kaart kun je op lagere instellingen nog prima genieten. De screenshots bij m’n recensie laten de kwaliteit bij een vlekkeloze framerate zien en ik had de grafische opties ook nog wel iets hoger kunnen instellen.

Clear Sky mag dan wel enkele fouten bevatten, over het geheel is het spel een prima first person shooter geworden. De toevoeging van de Faction War en de goede verhaallijn, bovenop de heerlijke sfeer en uitdagende confrontaties van het origineel, maken dat S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky een tweede trip naar Tsjernobyl zeer zeker de moeite waard is. Vergeet niet je gasmasker in te pakken.

M'n vijfde recensie. Hebben jullie nog opmerkingen of vragen? Moet ik meer witregels gebruiken? Wie wint er in een tweegevecht: Snorks of Bloodsuckers?

[Edit] Update over teleurstellende stabiliteit voor anderen

• Windows XP SP 2
  • Intel Core 2 Quad Q6600 2,4 Ghz
  • 2 GB RAM
  • NVIDIA GeForce 8800 GTS 320 MB

Heb jij ook een S.T.A.L.K.E.R. - Clear Sky, PC?

Zoals je in mijn review kan lezen (http://pc.9lives.be/games/s-t-a-l-k-e-r-clear-sky/reviews) zijn er toch wat meer minpuntjes dan hier opgesomd. Het tekort aan geld om je wapens te upgraden, dieven die al je items afpakken, onzichtbare artifacts, factiegenoten die alles in jouw plaats doen en enkele enorm frustrerende stukken zoals met dat machinegeweer dat door de bomen heen schiet . Ook vind ik het verhaal een stuk minder dan in het eerste deel. Imo zijn er in elk geval nog een aantal patches nodig om de gameplay te optimaliseren. En dan de bugs natuurlijk...

[Reactie gewijzigd door Ge0force op 28 september 2008 16:51]

Goede review en ik ben het volledig met je eens op het punt van het lasergeleide machinegeweer. Dit wist ik alleen te omzeilen door het Cordon via de noordelijke route te bereiken. Maar op een aantal andere punten ben ik het niet met je eens.

In Shadows of Chernobyl lagen de artefacten voor het oprapen, waardoor je op het eind makkelijk tonnen Roebels overhield. Nu zijn ze veel moeilijker te vinden en dat vind ik geen nadeel. Kijk in de buurt van anomalieën als je op de schatzoekertour wilt gaan.

Ik heb in m'n eerste playthrough meerdere wapens volledig kunnen upgraden en dat geavanceerdere wapens meer geld kosten om te upgraden lijkt me logisch. Je zult moeten afwegen of je een wapen wilt upgraden of dat je wacht totdat je een betere vindt.

Dat je van jouw volledige uitrusting wordt beroofd maakt deel uit van de main-quest en je krijgt direct op de map te zien waar deze rovers zijn. Als je daarop hen naar de eeuwige jachtvelden stuurt, liggen in een stash jouw gestolen spullen op je te wachten.

Dat factiegenoten mij voor zijn met het veroveren van punten vind ik juist gaaf. Het gaf me het gevoel dat de wereld om me heen in beweging was. Het zou ongeloofwaardig zijn als de oorlog zonder mij niet gevoerd zou worden. Ik heb eergisteren Medal of Honor: Airborne zitten spelen en ik ergerde me groen en geel aan mijn mede-soldaten. Ze leken niet meer dan beeldvulling, zo nutteloos waren ze.

Dat SCS nog patches nodig heeft om de instabiliteit en bugs te verhelpen heb je uiteraard gelijk in.
Zeer nette review, welke voor bijna 100% mijn mening deelt!
(Gek genoeg... en dat geld voor echt alle spellen.... zit ik nooit in de groep welke allerlei gekke bugs overkomt etc etc).
Daarnaast klagen zeer veel mensen over de moeilijkheidsgraad van het spel (vooral tijdens vuurgevechten), maar hier valt zeer goed mee te leven als je een klein deel van de technische achtergrond begrijpt. (Namelijk dat je Human NPC's niet continu damage kan doen).

Na het spelen van Deel 1 was ik dolgelukkig om te horen dat er een 'vervolg' uit zou komen. :)
Aangezien ik tegenwoordig ook niet meer beperkt word door de financiën waar een normale student mee moet worstelen heb ik Clear Sky meteen gekocht in de week van de release.
De sfeer van het spel is inderdaad geweldig en de gedachte dat het allemaal gebaseerd is op een echt bestaande omgeving maakt het alleen maar mooier.

Wat ik ook jammer vond is dat een grote groep mensen het spel ingewikkeld vond maar dit lag gewoon puur aan het feit dat zij niet goed genoeg engels konden en zich niet ver genoeg hadden verdiept in het verhaal en alle details etc. (Want je kan echt veel over de wereld van S.T.A.L.K.E.R. leren in het spel zelf).
Het feit dat deze groep mensen echter het spel daarop af kraakt terwijl het probleem bij hen zelf ligt, vind ik dus echt slecht. :)

Er zijn in mijn ogen maar een paar spel reeksen die echt grote waarde hebben in de wereld van de first-person-shooters. Quake, Half-life.... S.T.A.L.K.E.R. hoort naar mijn mening ook in het rijtje thuis.
Zo gek is dat anders niet hoor. Ik heb eigenlijk ook bijna nooit last van bugs, maar wanneer ik een spel van bv de nieuwsgroepen trek (om te testen) des te meer!
Als je je spellen gewoon netjes koopt heb je eigenlijk nooit last van ernstig gameplayhinderende bugs.

En tja wat is een bug? Ik ben nu bv the witcher aan `t spelen. Voor me op een muur weerkaatsen de zonnestralen verblindend terug. Ik draai me om en `t is zwart bewolkt weer :9 . Is dit dan zo`n bug, ik heb daar iig geen last van!

Naar de witcher ligt de S.T.A.L.K.E.R DVD iig in mijn dvd laatje!

En leuk review btw om te lezen, nu maar snel the witcher uitspelen :P ;)
Goeie review (5 sterren van mij ) en ik denk ongeveer hetzelfde over het spel.
Je zou nog je instellingen + frame rates in het spel kunnen toevoegen.

Indrukwekkend spel, die de patches wel kan gebruiken.
Ik maakte gebruik van Full Dynamic Lightning (het op één na hoogste), met de opties gaand van gemiddeld tot maximaal op een resolutie van 1680 bij 1050. Schaduwen op max met sun shadows aan. Textures, object detail en vision distance had ik op half gezet, waardoor ik een consistente framerate van rond de 45 kreeg.

Als ik alle grafische effecten met Enhanced Dynamic Lightning aanzet, wordt voor mij het spel onspeelbaar met vijf tot tien frames per seconde. Het spel is erg schaalbaar en ik ben tevreden met de prestaties van mijn videokaart, die inmiddels alweer tot het midden-segment behoort.
Hoe zit het met de loopafstanden? In Stalker 1 moest je echt kilometers te voet afleggen.
Dat kan nu ook weer. Echter kan je ook gelijk naar een plek gebracht worden door een gids. Hiervoor moet je wel betalen natuurlijk

Nog even mijn kijk op het spel. De eerste STALKER vond ik ook geweldig.

Ik heb SCS (v : 1.503) afgelopen donderdag geinstalleerd. Het is een orginele gekochte versie.
En ik schat dat het al minimaal 20 keer gecrashed is en over de bugs nog maar niet te spreken.
Ik kon na elke crash of start van het spel mijn control options weer opnieuw instellen.

Ik heb nu maar de laatste patch geinstalleerd. Het lijkt nu iets stabieler. Helaas mag ik wel weer over nieuw beginnen, want helaas werken mijn savegames niet meer met deze nieuwe patch.

O ja, Ik kom opeens ook niet meer voorbij de eerste missie.
Die dropl*l die om hulp riep vanwege agressieve zwijnen reageert niet meer !

Ik denk dat ik het maar opnieuw ga installeren. Jammer, want deel 1 vond ik echt goed.
Nadat ik de forums heb doorgelezen, heb ik de recensie aangepast om de wederom gebrekkige stabiliteit te vermelden. Kennelijk kun je mensen in twee groepen onderverdelen: zij die het spel nauwelijks kunnen spelen en zij die vrijwel geen noemenswaardige problemen hebben.

[Reactie gewijzigd door Swieb op 28 september 2008 15:46]

In de review van Bit-Tech las ik dat het spel constant voor vastlopers zorgde. Ik vond Shadow of Chernobyl al een erg interessante game, al werd die ook geplaagd door een hoop bugs. Is jouw ervaring anders dan wat Bit-Tech vertelt?
Ik heb tijdens de uren dat ik heb gespeeld slechts twee crashes gehad. Eén CTD en een keer is hij blijven hangen. Geen blauwe schermen waar ik met het eerste deel heb geworsteld.

Het geringe effect van de grafische instellingen heb ik ook gemerkt. Het blijkt dat voor elke grafische verandering het spel opnieuw opgestart moet worden. Dat geldt dus ook voor de opties die niet het herstart-bericht geven.

[Reactie gewijzigd door Swieb op 26 september 2008 15:12]

leuke review die lekker wegleest.
Nu ik zelf nog deel 1 aan het spele ben... begint het al een beetje te jeuken om dit deel ook aan te schaffen, héhé...

bedankt voor je review Swieb!
hele strakke review !! , echt heel goed gedaan.

heb het spel uitgespeeld en kwam ook wel aparte bugs tegen en crashes naar de desktop enz.

Toch blijft het een erg goed spel
Prima review. Denk dat ik deze in de gaten hou wanneer er wat van het prijskaartje af is.
Mooie review.
De eerste keer dat ik SCS speelde zat het vol bugs en vastlopers, ik heb heel wat afgegoogled om oplossingen hiervoor te vinden, uiteindelijk kort voor het einde (denk ik ) gestopt en opnieuw begonnen. Nu gaat het prima nauwelijks bugs en geen vastlopers, vreemd dat het nu wel zo goed speelt. Ben benieuwd wat de nieuwe patch voor verbeteringen brengt, had vandaag uit moeten komen ?
Speel ook de tweede keer SCS met veel plezier, het spel leent zich prima om opnieuw te spelen, het is telkens weer iets anders.
Vanaf ik Full Dynamic Lightning aanzet lopen bij mij de frames terug tot 4 a 6 FPS, zelfs met alle settings op low. Ik heb een 8800 GTS 512 dus zou normaal geen probleem mogen zijn.

Vrij veel crashes ook tot nu toe, ik had wel wat meer verwacht van dit spel.
Full Dynamic Lightning en dan de mogelijke opties op z'n hoogst met mijn q6600
6gb ddr800 en 8800gt loopt hij gewoon helemaal vloeiend zelf met drukke gevechten
Doe ik enhanced lightning of zelfs dx10 enhanced lightning dan wordt het tegen het niet speelbare aan. Vind dus dat mijn al hele tijd niet geupgrade systeem nog aardig voldoet vooral met de traagste cpu (stalker gebruikt ook maar 1 cpu) dus die 2.4ghz trekt het nog aardig
Erg vreemd, ik heb een E8400 die op 3,6 Ghz loopt en 4Gb ddr800 dus dat kan het probleem niet zijn. Mss driver probleem.
Ik gebruikte de 177.83 whql drivers van NVIDIA en de 1.5.0.4 patch tijdens het spelen.
Ik de 178.13 whql (laatste dus) en ook de laatste patch, straks thuis eens oudere driver proberen.