Specificaties Stereo speaker - Bekijk alle specificaties

Philips Fidelio A9 draadloze HiFi-luidsprekers Review

the_stickie 28 september 2013, 683 views

Philips Fidelio A9 draadloze HiFi-luidsprekers

Pluspunten

• Design en bouwkwaliteit
  • Geluidskwaliteit
  • Ondersteund veel streamingproviders

Minpunten

• Geen Windows app
  • Smartphone/tablet noodzakelijk
  • Software kan beter

Mid- en hoogweergave Score: 4
Basweergave Score: 4
Film/gameweergave Score: 3
Muziekweergave Score: 5
Ik heb deze speakerset gewonnen via een actie op tweakers.net. Misschien had het niet mijn keuze geweest voor mijn eerstvolgende woonkamer speakers, maar dankzij de actie van tweakers heb ik nu toch deze set in huis.

De speakers werden degelijk verpakt geleverd. In de doos, meer dan 10kg zwaar, vond ik een tweede doos: de retailverpakking neem ik aan. Naast de speakers, hun stroomaansluiting en de kabel tussen de speakers, zat er ook nog een blister met een optische kabel bij.

De speakers zijn knap ontworpen en afgewerkt. De afwerking uit hout en metaal is strak, modern en klassiek tegelijk. De ruitvormige basis is misschien wat ongebruikelijk, maar wel praktisch. Her en der las ik dat de hoekige opstelling misschien voor vervorming zou zorgen als je zelf beweegt, voorbij wandelt of dergelijke, maar daar heb ik niks van gemerkt.

Integendeel. De geluidsweergave, daar valt weinig op af te dingen. Ik had eerlijk gezegd minder verwacht van deze actieve set.
Het geluid is vol maar toch vrij neutraal, zodat zowel muziek van allerlei genres, films, tv en radio goed overkomen.
Bas, midden en hoge tonen zijn goed in evenwicht. De weergave blijft prima op lage of vrij harde volumes. De buren worden niet gespaard.

Installeren is eenvoudig, de instructies staan op de doos, in het boekje, en voor de zekerheid nog op een flap die aan de speaker is gekleefd.
Vereist is sowieso een smartphone of tablet met iOS of Android. Er is geen app of applicatie voor Windows die hetzelfde doet, bijzonder spijtig!

Er zijn verschillende ingangen voorzien op de speakers. Digitaal, coax en optisch, stereo tulp, en een jack. Er zijn knoppen op een speaker om te wisselen tussen deze ingangen en 5 voorkeurkanalen voor audiostreams.
Voor mij had er gerust nog een fm tuner mogen inzitten en eventueel nog wat extra aansluitingen, maar het aansluiten van een TV is een makkie.

Tweakers liet me weten dat er een update kwam. Die installeren was een fluitje van een cent. Een aantal ergernissen zijn alvast verholpen, maar dat betekent niet dat de software nu indruk maakt. Niet alle acties verlopen echt vlot, en de software lijkt beperkend voor de chique hardware.
De bediening met smartphone is slim, maar kan ook een nadeel worden. In een gezin had een gewone afstandsbediening een leuke extra geweest om ook zonder smartphone te kunnen zappen. Bovendien betekent de afhankelijkheid dat de speakers misschien geen 10 jaar zullen meegaan.

Wel positief is de brede ondersteuning voor allerlei streamingdiensten. Ook kan je met extra pc software (powered by twonky) je audiocollectie van windows afspelen. Jammer dat hier extra software voor nodig is, terwijl ook Windows mediaplayer als streamingserver kan dienen.

Echte audiofielen houden het waarschijnlijk beter bij hun favoriete speakers en versterker, eventueel met een fidelio A2. Echte filmliefhebbers houden het misschien beter op een surroundset uit dezelfde prijsklasse.
Maar voor muziekliefhebbers met een iOS of Android apparaat die verslingerd zijn aan streamingaudio, is dit een prima stel speakers die kan dubbelen voor bij tv of (spel)computer, als je aan stereo genoegen neemt.

Heb jij ook een Philips Fidelio A9 draadloze HiFi-luidsprekers?