Logitech G430 Surround Sound Gaming Headset Review

Dracyn 27 september 2013, 5.581 views

Logitech G430 Surround Sound Gaming Headset

Pluspunten

• Goed design
  • Uitstekent geluid
  • Uitstekende microfoon
  • Stevig (alluminium band omhuld door kunstof)
  • Springt in het oog
  • Goede pasvorm
  • Ringen zijn afneembaar voor schoonmaken
  • Kabel is sleeved, ziet er mooi uit en is ook stevig
  • Aanhecht punten kabel naar headset, pluggen en "afstandsbedienging" zijn lang en stevig
  • Omhoog draaiende microfoon die buigbaar is

Minpunten

• Software reageert heel (beetje te) scherp op instellingen
  • Iets minder geschikt voor muziek op een appaaraat zonder de bijgeleverde geluidskaart
  • Geluids kwaliteit daalt aanzienlijk als de geluidskaart niet wordt gebruikt
  • Springt in het oog
  • Hoofdbant kussen is niet afneembaar, erg vervelend met gebruik van haargel
  • Microfoon is niet compleet buigbaar, vanaf microfoon 1e 4/5 centimeter is niet buigbaar wat soms een beetje rare hoek geeft als je naar je gezicht wil buigen

Features Score: 4
Opnamekwaliteit Score: 5
Na een hoop problemen met een tactic 3d aplha ben ik overgestapt na deze logitech, de geluidskwalitieit is uitstekend de 7.1 + lfe merk je echt als je gamed van het standaard spul horen naar detail geluid was even een verbazing voor me.
Hij valt erg op, zowel in design als in kwaliteit, ik skype/voip veel op een werkdag haal ik toch nog 2/3 uur voip gebruik, de reactie van de mensen met wie ik veel praat is dat mijn geluid nu uitstekend is, scherp, helder geen ruis (hij zeroed niet uit wat veel headsets wel doen en een helicopter geluid geeft) hij heeft ook een goede volume regeling voor de microfoon van extreem hard naar erg zacht.
Het geluid is uitstekend, scherp geen ruis de heaadset sluit goed aan en reduced omgevings geluid heel goed (let op voor somigge mensen misschien te goed!) en zit goed, engiste nadeel de ringen zijn in het begin een beetje erg stug, dit gaat na loop van de tijd wel beter en lijken de ringen iets soepeler te worden.
De "geluidskaart" die nogal groot op de doos en op de logitech site wordt aangegeven (netalsof het een pci of pcie kaart is beetje vreemd aangegeven) is gewoon een usb controller, maar wel van goede kwaliteit.
De profielen zijn erg intresant en je kunt er veel kanten mee op, de equializer is wel heel gevoelig, dit geld ook voor de geluids instelling in de logitech software van de microfoon en headset zijn ook heel gevoelig naar mijn idee zelfs een beetje te gevoelig, als ik mijn microfoon op 100% zet wordt mijn gespreks partner doof zet ik hem op 90% hoort hij mij niet en zet ik hem op 95% is het normaal te horen voor hem, dit heb ik met een aantal mensen geprobeerd en dit blijft, ook even getest door naar mijn eigen microfoon te luistern en het klopt.
De software is gewoon het standaard logitech software pakket, wat ook word gebruikt om mijn g700 aan te sturen.

Overall de headset is erg goed, de software kan beter.

Heb jij ook een Logitech G430 Surround Sound Gaming Headset?

Ben het helemaal eens met je review. Zelf ben ik van de G35 overgestapt op deze. Naast het feit dat de hoofdband afneembaar is bij de G35, is deze ook iets breder, wat naar mijn mening fijner is. De grootste nadelen aan de G35 zijn met de G430 opgelost.

(Die problemen zijn: het materiaal waar de oordoppen van gemaakt zijn, vergaat en gaat zwarte troep rond je oor achterlaten en de kabel is veel te stug, waardoor de kabel knikt in het omhulsel en je geen keus hebt behalve doorknippen van het omhulsel, wat daardoor gaat rafelen)

Echter heb ik met mijn G430 vanaf levering al problemen met die stomme 'geluidskaart', wat de 3.5mm jacks naar usb moet converteren. De connectie wordt om de zoveel tijd spontaan verbroken. Soms vaak achter elkaar, dan weer een hele tijd niet. Het ligt zeker niet aan de usb poorten (ik heb alle 23 poorten op mn pc geprobeerd) en ook niet aan de jacks van de headset zelf (ik heb ze los in de pc geplugd en dan werkt het perfect).

Heb jij ook last van dit probleem gehad?
De mijne is inmiddels voor RMA aangemeld en gaat waarschijnlijk DOA terug naar 4Launch en door naar Logitech.
Geen probleem mee gehad, klinkt mij gewoon alsof je USB geluidskaart kapot is, ik gebruik hem wel op USB 3 ipv. 2 aangezien ik die bijna niet heb.

Ik hoop voor je dat Logitech of 4launch het voor je kunnen oplossen!

Dracyn
gebruik je een usb 3 gat? anders kan dat probelemen geven

[Reactie gewijzigd door josif011 op 30 oktober 2013 16:31]

Geen problemen mee gehad, ik heb maar 2 usb 2 poorten maar die staan geconfigureerd voor mijn muis en toetsenbord.
Dus mijn headset zit over 3.0 heen te jagen!

Wat mij wel is opgevallen is als je de usb soundcard op usb poort A geinstalleerd hebt moet je hem op poort A houden en niet omsteken naar poort B, vindt de logtiech software niet zo leuk ook al zijn het beide usb 3.0 poorten gaat logitech software dan over de kop heen...

Dracyn

[Reactie gewijzigd door Dracyn op 30 oktober 2013 17:09]

Hey,

Dit is exact dezelfde reden dat ik wil overstappen van G35 naar G430, het materiaal van de oorschelpen ( heb al een keer een halve dag met zwarte stukjes om me oor rondegelopen). Maar ik lees dat de hoofdband niet afneembaar is? Ik gebruik gel en de hoofdband van G35 werd daar nogal smerig van, heb dat liever niet nog een keer. Heeft deze headset ook een volume regelaar ergens aan de kabel hangen?
De G430 heeft inderdaad een volumeregelaar aan de kabel hangen. Ik weet alleen niet of ik je de G430 aan kan raden als je veel gel gebruikt. Mijn G35 werd ook altijd vies op de hoofdband en het nep-leer laat zich redelijk makkelijk schoonmaken. De G430 heeft een hoofdband met textiel dat niet afneembaar is. Ik denk ook dat het niet erg makkelijk schoon te houden zal zijn.
Mijn headset is via 4Launch aanbeland bij Logitech. Bij Logitech claimden ze het probleem niet te kunnen repareren en de headset niet te kunnen vervangen omdat hij niet op voorraad was. Vervolgens kreeg ik van 4Launch de optie om een nieuwe headset uit te kiezen tegen meerbetaling/restitutie afhankelijk van de prijs van die headset. Best schappelijk van 4Launch, maar ik wil beslist een bedrade Logitech en ze verkochten de G35 niet. Heb mn geld teruggevraagd en ga nu een manier zoeken om de earpads van mn G35 te vervangen. In de US of A zijn er losse earpads voor de G430 te verkijgen, dus ik ga kijken of ik Logitech NL/EU zover kan krijgen om me ook een paar op te sturen (ze zijn niet beschikbaar onder Reserveonderdelen van de G430)
Mijn G430 komt van Paradigit daar zou je ook even kunnen kijken?
1 vraagje, hoe zwaar is deze headset, precies graag :)

Alvast bedankt