Plantronics GameCom 380 Review

stonedgeek 18 september 2013, laatste update op 3 juli 2014, 1.886 views

Plantronics GameCom 380

Een prima low budget headset. Goede bouwkwaliteit, goede microfoon, redelijk geluid en goede kabels. En dit alles voor 3 tientjes! Ik ben zeer tevreden, en denk dat ik niet dat er snel verandering in zou komen.

Pluspunten

• Microfoon
  • Bouwkwaliteit
  • Gewicht

Minpunten

• Geluid (redelijk maar niet zo goed als de rest)

Features Score: 3
Opnamekwaliteit Score: 4

Hierbij mijn eerste geschreven korte review, en wel van een headset!
De Plantronics GameCom 380!

Reden van aanschaf

Vanwege het hebben van een Amerikaanse vriendin worden er vaak op onmogelijke tijdstippen Skype gesprekken gevoerd. Nu is dat op zichzelf geen probleem, maar in een huis waar ook andere mensen wonen is het soms niet beleefd om zo rond 2 uur uitgebreid de werkdag te gaan bespreken. Aangezien de microfoons in mijn laptop(s) over het algemeen beroerd zijn was het tijd voor een investering.

Reden voor keuze headset

Met enkel Skype in het achterhoofd heeft het geen zin een 7.1 virtual surround gaming headset te halen. Los daarvan geloof ik niet zo in deze termen. Een redelijke stereo headset met goede microfoon is voor mij voldoende.
De reden dat ik voor deze headset gekozen heb in plaats van een simpeler model is eigenlijk lastig te onderbouwen. Ik geloof niet zo in goedkopere alternatieven, en ben bang voor kermis kwaliteit geluid uit een 10 euro apparaatje. Daarbij is op Youtube een hoop review informatie te vinden die aangeeft dat het een stevige headset is. Als soms nogal onhandige jongen is dat wel een must. Om diezelfde reden is de Creative SoundBlaster Tactic3D Alpha afgevallen.

Eerste indrukken

Zoals altijd als er iets besteld wordt vlieg ik zodra de deurbel gaat meteen naar de deur om het item in ontvangst te nemen. Na ontvangst begon het avontuur. Blisterverpakkingen.... grrrr...

De verpakking.

Na wat uitpak werk had ik de headset in mijn handen. Mijn eerste indrukken waren positief. Stevige hoofdband, metalen sliders waaraan de cups vast zitten, zachte oorkussens, stevige en dikke rubber-achtige kabels en een goed aanvoelende microfoon.
Het lijkt erop dat deze headset best een stootje kan hebben voordat deze de geest geeft. De overall feel van het product is goed, en voelt aan alsof het meer heeft gekost dan 30 euro.

Bouwkwaliteit

Onder bouwkwaliteit stel ik bij producten als headsets/koptelefoons een aantal eisen, deze zal ik hieronder met foto's duidelijk maken.

De kabel, over het algemeen dik rubber-achtig materiaal, voelt niet alsof het snel defect zou raken. Nadeel is dat het laatste stukje door de splitsing tussen microfoon en koptelefoon signalen wat dunner wordt. Over het algemeen niet een dooddoener, gewoon niet met je fikkies aanzitten en op de manier zoals papa het je aangeleerd heeft in en uitpluggen.

Metalen mounts waaraan de cups zitten. Simpelweg omdat deze bij het draaien, aanpassen, opbergen, etc. best wat te verduren krijgen. Nu is plastic niet meteen slecht, maar in sommige gevallen iets meer oppassen geblazen.
Verder op deze foto is te zien dat de rest van het product nergens erg dun plastic heeft. Ziet er solide uit en voelt ook zo aan.

De bediening op de headset zelf, voelt sterk aan, geen slap plastic of kleine knopjes die niet te bereiken zijn. Ook geen overkill aan opties. Voor het gevoel "De knop op het hoekje voor volume, de andere voor muten van de mic."
Verder op de foto is het zachte materiaal te zien wat uw oren in de winter warm zal houden. Voelt lekker zacht aan, drukt niet op het hoofd en isoleert ook nog wat.

Draagcomfort

Uiteraard, het draagcomfort. Niet een punt waarover ik heel graag lange lappen tekst schrijf. De headset is over het algemeen lekker licht, irriteert niet op het hoofd en drukt niet te hard op de horen. Het comfort is dus prima in orde. Er zitten nergens scherpe randjes aan die pijn zouden doen, en ja.. als je na 8 uur gamen toch wat voelt.. Misschien is het dan een teken dat je even wat anders moet gaan doen. Een baan zoeken of de kinderen opvoeden? Nee maar zonder grappen, hij is prima langere tijd te dragen in comfort.

Geluidskwaliteit

Zo ondertussen zijn we aangekomen bij het spannendste onderdeel. De specificaties van het product spreken voor zich, maar dat zegt totaal niks over de kwaliteit van het uiteindelijke geluid. Ik wil mezelf geen audiofiel noemen, want zoveel kennis heb ik niet. Maar ik kan geluidskwaliteit goed horen.... helaas.
De headset geeft een redelijk geluid, heeft ook best wel lage tonen. Het klinkt alleen niet zo crisp & clean als ik hoopte. Een 50 euro Sony koptelefoon presteert duidelijk vele malen beter. Mocht je dus overwegen deze als koptelefoon alternatief te kiezen, doe maar niet.

Het laag is rommelig, soms overdreven aanwezig en soms niet te horen.
Midden klinkt goed, maar niet zo warm als ik gewend ben.
De hoge tonen is niks op aan te merken. Niet overdreven schel, en goed genoeg voor de prijs.

Van binnen zien de cups er niet zo indrukwekkend uit. Dan opeens is duidelijk waarom de headset zo goedkoop kan zijn, en het geluid niet daverend is.

Interieur cups.

Een meer gedetailleerde uitleg over hoe het geluid in welke situaties klinkt wordt nog toegevoegd. Hiervoor moet ik op een zondagmiddag echt gaan zitten en verschillende muziekstijlen voorbij laten komen.
Dit deel in de review komt dus nog! Waaronder een vergelijking met:Het werd geen zondagochtend maar een woensdagavond waarop het geluid iets uitgebreider getest werd.

Muziekstijlen met lage tonen komen soms heel mooi uit de verf en soms totaal niet. De lage tonen die de headset oppakt zijn net niet laag genoeg.
In de praktijk resulteert dit in een nummer met lekker veel bassen, en wanneer die laag gaan lijken ze compleet weg te vallen.
Dit voelt erg slordig en verpest de ervaring een beetje. Tijdens gamen merk je hier minder van en klinken explosies lekker luid en laag genoeg.

Wat betreft de vergelijking:

De Citiscape Uptowns van Philips is een briljante koptelefoon met heerlijk warm geluid, warmer dan de Gamecom 380, en kan ook lager. Echter is het volume van de Philips koptelefons te laag. Qua volume is de Gamecom 380 dus prima in orde... althans voor mijn oren.

Vergeleken met de Sony MDR-V55 is de Gamecom 380 qua volume gelijk. Qua geluid is de Sony voller, soms scheller in de hoge tonen en beter in het laag. Echter voelt de Gamecom 380 niet veel slechter over het algemeen.

De vergelijking met de Sennheisers is helaas niks geworden, ik kan muziek best op beide luisteren, maar de vergelijking voelt zo scheef aan dat ik besloten heb hier niet verder op in te gaan.

Qua geluid is de Gamecom 380 dus voldoende, en duidelijk minder dan de rest van de headset.
Het volume is goed te noemen, en het geluid klinkt ook mooi op hard volume. Geen vervorming en geen gekke storingen. Met zacht volume is de Gamecom 380 prima, het geluid blijft net zo goed klinken als op gemiddeld volume.

De lage tonen blijven wat rommelig, kaal en gaat net niet diep genoeg, de middentonen zijn niet warm maar wel goed genoeg aanwezig. De hoge tonen zijn niet schel en prima aanwezig. Over het algemeen is het geluid voldoende en voor de meeste gamers voldoende.

Het horen van een kerel in een game die achter je loopt en je besluipt, zoals vaak een vergelijking gemaakt wordt, is aanwezig. Ja, dit is te horen. Nogmaals; ik zie de meerwaarde van 7.1 surround in een headset niet. Maar qua details in het geluid is deze headset goed.

Toch noem ik het geluid als minpunt. Waarom? Het is het minst goede van de headset. In vergelijking met de prijs is het geluid prima, maarja... we blijven altijd kritisch!

Microfoon

De microfoon, toch wel een belangrijk punt voor headsets. Ik moet eerlijk zeggen dat ik blij verrast ben. Hij pakt mijn stem een miljoen keer beter op dan de laptop mic. Dit feit is bevestigd door Obama, die op advies van de NSA nu de regio West Friesland als high risk area hebben bestempeld. Kortom, deze microfoon pikt alles feiloos op. Zonder grappen, ik kan fluisteren, zacht praten, noem het maar op. Op skype is alles prima te verstaan, zelfs met achtergrond geluid erbij. Voor mijn gebruik prima, en ik ben er zeker van dat de gemiddelde gamer hier ook dik tevreden mee is.

Andere zaken?
Niks meegeleverd bij de headset. Het is de headset, een boekje, verpakkingsmateriaal. Niet iets wat schokkend is, maar wilde het wel duidelijk verteld hebben. Adapter naar USB zou dus zelf nog ergens besteld moeten worden mocht dit nodig zijn. Bij de Creative SoundBlaster Tactic3D Alpha zit deze er wel bij.

Van mij krijgt ie een mooie 4 sterren!

Opmerkingen? Verbeterpunten? Vragen? In de comments is alles welkom, zolang jullie maar lief blijven :)

Heb jij ook een Plantronics GameCom 380?