Cooler Master Elite 430 Window (fan met blauwe LED) Review

Cooler Master Elite 430 Window (fan met blauwe LED)

Pluspunten

• Lage prijs
  • Degelijke Cooler Master kwaliteit en afwerking
  • Best een leuk design, niet te overdreven
  • Window is leuk en degelijk
  • Veel mogelijkheden voor kerstverlichting

Minpunten

• Geen kabelmanagement
  • Geen hoogwaardige/uitneembare stoffilters
  • Ouder model, geen USB 3 of SSD plek

Beste (mede)tweakers, op verzoek van een kennis besloten een flashy budget pc te bouwen op basis van de Cooler Master Elite 430. Gezien 1 van de kinderen van deze kennis in kwestie in een vervelende persoonlijke situatie zit was het verzoek om met zeer beperkt budget, toch een leuke en opvallende pc neer te zetten, die een lach op het gezicht moest brengen, en die ook nog eens supersnel is voor het gebruik; internet, email, wat foto’s, en facebook games. Wij gingen dus op zoek naar een budget case, die toch stoer over kwam, met een window, en wat verlichting. Echt gamen zou nooit gebeuren, dus anders dan prijs, blauwe ledjes en window was er weinig vereist. Uiteindelijk gekozen voor deze case vanwege de reputatie van Cooler Master cases en de prijs.

Bij deze mijn dank aan Leo van Afuture, die met deze case als suggestie kwam.

Mijn ervaring met vele verschillende Cooler Master cases was tot dusver goed, en vooral ook de prijs is normaliter scherp. Gezien het budget extreem laag was viel er eigenlijk al niet veel te kiezen, en ging het voornamelijk tussen de Cooler Master en vergelijkbare Sharkoon cases. Sharkoon heeft af en toe goede producten in het assortiment, maar er hebben in mijn geschiedenis ook miskopen tussen gezeten, daarnaast (uit mijn hoofd) was de concurrent van Sharkoon iets duurder. Cooler Master heeft mij echter weinig teleur gesteld wat cases betreft, en had uiteindelijk ook de voorkeur. 38 euro voor deze case, met window, en 1 LED fan ingebouwd leek zeer redelijk. Het feit dat het een wat ouder model is maakte voor deze build weinig uit, maar komt straks wel naar voren bij enkele onderwerpen.

Dit is een doos. Meer dozen zijn eenvoudig te vinden via Google.

Het uitpakken

Bij ontvangst van het product valt er weinig tegen. Iedereen die al eens een Cooler Master case heeft ontvangen zal het herkenbaar aan doen voelen. Een redelijk stevige, redelijk afgewerkte, case, waarbij je eigenlijk precies krijgt wat je van de foto’s, specificaties, en het merk af mag leiden. Al met al dus niet teleurgesteld bij het ontvangst. Uiteraard valt het gevoel van kwaliteit niet te vergelijken met duurdere cases, maar de 430 doet zeker niet onder aan de Elite reeks van 30-40 euro waarin Cooler Master uitstekend is. Ik moet wel toegeven dat bijvoorbeeld de CM Force 500 voor hetzelfde geld, op de window na, als hogere kwaliteit aanvoelt (en ook hoort, maar dat later).

Bij het open maken krijg je wederom precies wat je mag verwachten. Voldoende (zwarte) schroeven, een opzetje om de mobo tray schroeven in de case te krijgen, een vrij duidelijke handleiding (mocht je zoiets nodig hebben). Al met al voldoende om de pc netjes in elkaar te zetten. Een aantal zwarte tie-wraps zijn ook aanwezig, en zullen zeker nodig zijn gezien het gebrek aan kabel-management in deze case. Echt veel leuks valt er niet te vermelden, je krijgt simpelweg wat nodig is, niet meer, niet minder.

Inbouwen

Het inbouwen van een pc in deze case is zo eenvoudig als elke andere. Geen scherpe randen zijn een grote plus. De ingebouwde tool-less klemmetjes voor de ODD en HDD zijn eenvoudig en voldoende stevig, en m.i. voldoende stevig op geen last te hebben van HDD resonantie, ondanks dat ik persoonlijk HDDs blijf schroeven. Voeding onderin is ook altijd fijn, en geen vanzelfsprekendheid in budget cases. Het enige wat ontbreekt, en het is ze vergeven gezien het een iets oudere case is, zijn schroefgaatjes voor een SSD. Als je een SSD wilt plaatsen zal je dus of een bracket moeten aanschaffen, of (zoals ik) met een stukje dubbelzijdige tape de SSD bevestigen, hiervoor is overigens voldoende ruimte op de bodem van de pc, of in de drivecages.

Hou wel rekening dat alle kabels voor langs moeten lopen, zoals je op de foto’s ook ziet, en hieronder bij kabelmanagement meer over leest. Dit maakt het wel verdomde eenvoudig en snel, maar zeker niet mooi.
USB 3.0 ontbreekt uiteraard op het Frontpanel, maar voor de meesten zal USB 2.0 toch voldoen. De kabels om het frontpanel aan te sluiten zijn lang genoeg om, ondanks een gebrek aan kabelmanagement in de case, toch enigzins netjes aangesloten te worden. Eventueel kan een cardreader ook eenvoudig in de externe 3.5” bay geplaatst worden, en binnenin met hetzelfde kliksysteem als de HDD vast gezet worden.

Koeling

Standaard zit 1 120mm intake fan (met LED, in dit geval een blauwe) ingebouwd, deze is niet geheel geluidloos, maar wel gewoon keurig, en voldoende stil, te noemen. Normaliter krijgen cases eigenlijk altijd 1 standaard outtake fan mee, maar deze ontbreekt. Voor een paar euro een leuke LED fan gekocht, en presto-blauwlightpctje. De case heeft echter ruim mogelijkheden om meer fans aan te sluiten; 2x 120mm boven, nog 1 120mm voor, een 120mm fan in de window, en een 120mm fan onder in. Gezien deze pc geen zware load te verduren zou hebben wij niet nog meer fans geplaatst, maar de mogelijkheden zijn er. Luchtverplaatsing met 1 intake 1 outtake zijn m.i. ruim voldoende voor de meeste budget of mainstream game pcs (niet-high-end, daar koop je deze case niet voor.).

Je ziet het hier al, ruimte om kabels weg te werken ontbreekt, en dat is pijnlijk voor mijn ogen. Maar wellicht vinden anderen het juist wel leuk te zien?

Kabelmanagement

In 1 woord: Geen. Niet geheel onverwacht gezien de prijs, maar toch een beetje jammer. Je merkt hier ook wat verschil met nieuwere cases, zelfs in hetzelfde budget range, dat daar toch iets meer aan gedacht is. Zeker met een windowed case wil je toch een mooi zicht hebben, en dat is hier een redelijke opgave. Je kunt de kabels echter redelijk langs de drivecage laten lopen met tie-wraps, maar het was mooi geweest als het achter het mobo had kunnen lopen. Als je echter tijd over hebt, maar geen geld, kan je met deze case best een prima resultaat behalen. Gezien de case in zijn geheel niet heel klein is zou je je af vragen waarom kabelmanagement opties niet beter hadden kunnen zijn.

Geluidsproductie

Geluidsproductie en koelmogelijkheden gaan niet altijd even goed samen. Waar je lucht naar binnen of buiten wil laten zal ook geluid naar buiten kunnen komen, en het is pas bij een meervoud van het budget van deze case dat je echte goede prestaties op beide gebieden, en een goede balans tussen de twee kan vinden. Cooler Master heeft bij deze case duidelijk gekozen voor de mogelijkheid tot veel ventilatoren. Voornamelijk LED ventilatoren; als je een beetje op google zoekt naar deze case zie je dat de meeste mensen hem vol zetten met LED ventilatoren. Al deze roosters en gaten maken het echter een weinig dempende case. De harde schijf is hoorbaar, en zou mij zeker in een systeem zonder SSD storen, gelukkig maakt de SSD in dit systeem de HDD relatief veel idle en is het dus niet echt een issue. De stock celeron/pentium fan is echter ook hoorbaar, maar deze hoor ik zelfs in Silencio cases op meters afstand.
Voor iemand die echt een stille pc zoekt zou je moeten investeren in stille hardware, en dus bijvoorbeeld niet op een luide HDD als hoofd-schijf willen werken, dan wel op zoek naar een echte stille case. De doelgroep van deze case lijkt mij echter een jonge generatie die veel flashy flash zoekt voor weinig geld, voor deze gebruiker is de case verder gewoon prima. HDD resonantie is geen issue, het is m.i. puur de hoeveelheid gaten in de case die alles hoorbaar maakt, veel mensen zullen zich daar niet aan storen, en het is bijvoorbeeld ook niet luider dan een gemiddelde HP of PB pc uit de ‘winkel’.

Stoffilters

Panty’s voor je intake fans maken is altijd een idee. Maar standaard krijg je ze niet. Nou ja, standaard krijg je volgens de specificaties ze kennelijk voor bottom en top ‘intakes’ (kennelijk is top een intake) , maar niet voor de standaard ingebakken front ventilator? Hun “stoffilter” is echter niets meer dan een iets fijner vast geplaatst rooster, en niet zoals de bekendere super fijne uitneembare filters. Ook het front intake rooster is op dergelijke wijze redelijk degelijk afgewerkt. Het zal vast wat tegen houden, maar goed stofzuigen is een must.

Ik zou ze ook niet verwachten voor dit bedrag, maar kennelijk hebben ze ruimte gevonden om er toch wat tijd te besteden, en het ook te noemen op de productpagina op de Cooler Master site. Ik moet wel toegeven, na enkele maanden in gebruik, is de hoeveelheid stof binnen in de case niet noemenswaardig. Dus goed met het stofzuigen even langs de voorkant stofzuigen en er is geen echt probleem, maar zoals op de specificatiepagina deze case als inclusief “stoffilters” noemen m.i wat ver. En de tijd die zij hebben besteedt aan de huidige oplossing had m.i. beter in een fijn uitneembaar filter kunnen zitten.

Modbaarheid

Deze case wordt niet gemod. Het is een vrij standaard formaat case met de gebruikelijke materialen, het is niet meer of minder modbaar dan een andere mid-tower case. Ik verwacht dat de meeste kopers er weinig anders mee zullen doen dan er een volwaardige kerstboom van te maken met LED ventilatoren. Voldoende ruimte is er echter zeker om eventueel wat extra accessoires in te bouwen.

Prijs/Kwaliteit

Ik heb net geen 38 euro betaald. Kwalitatief weinig aan te merken op de case. Vergeleken met andere cases onder de 40 euro is het staal voldoende stevig, en voelt het niet als een cheapie case aan. Gevoelsmatig stelt het niet teleur, echter in de mogelijkheden van de case merk je dat er vrij pittig in is gesneden om het goedkoop te houden. Al met al een degelijke kwaliteit voor een lage prijs. Het is aan de gebruiker om te bepalen of de tekortkomingen acceptabel zijn.

Onder een kleine (meer realistische) hoek, zit het geheel er volgens mij gewoon acceptabel uit.

Best een leuk effect voor weinig centjes als je het mij vraagt...

De Cooler Master Elite 430 is een lastige case om te beoordelen. Aan de positive kant krijg je een stevige en degelijk aanvoelende case voor een super laag bedrag. Het is een leuk uitziende case die wel wat anders heeft, maar tegelijk niet al te absurd is vormgegeven. Je krijgt een prima afgewerkte window, een leuke led ventilator, voldoende mogelijkheden tot uitbreiding en inbouwen. Je krijgt een aardige, mooie, stoere, gamer-look-case voor zo’n beetje het minimale bedrag wat je voor een welke-dan-ook beetje case kwijt bent.

Maar je krijgt ook zonder twijfel een case waar (begrijpelijk) op is bezuinigd. Enkele punten zijn overduidelijk keuzes geweest, om bijvoorbeeld voor veel ventilatoren plaats te maken ten koste van de geluidsproductie. Kabelmanagement is er niet en vooral dit is pijnlijk in een windowed-case. 'Echte' stoffilters ontbreken op de vitale plaats. Gebrek aan USB 3.0 vind ik niet zo heel spannend maar kan een punt zijn. Gebrek aan 2.5” plaats is welliswaar niet onverwacht maar toch een klein minpunt.

Je voelt de design-keuze: Een degelijke, betaalbare, case voor iemand die voor weinig geld een beetje flashy window case wilt, zonder al te veel verdere fratsen of rare vormgevingen, en dat doel is bereikt. Je voelt ook met het gebrek aan USB 3.0 en 2.5” SSD plekjes dat deze case al langer op de markt is. Als je tijd over hebt, maar geen geld hebt, kan je er echt wel iets moois van maken. Ik ben van mening dat een consument enig huiswerk mag doen voor een aanschaf, en als je met enig huiswerk tot de conclusie komt dat dit jouw toekomstige case wordt dan zal hij precies doen wat je verwacht. Als je echter lekker goedkoop een top case wilt met window en deze binnen 5 minuutjes netjes af wil werken, vergeet het. Als je gewoon een goedkope maar degelijke, onopvallende, case wilt, pak dan een Force 500 of iets dergelijks, deze case moet het echt van zijn window en verlichting hebben.

Ik kocht deze case echter omdat een window en wat verlichting de grote wens was, en het budget superlaag was, en daar is deze case dan ook gewoon prima voor. Je moet echter bewust zijn van de nadelen, en dan besluiten of dat te overzien is, of dat je toch meer geld in een case wilt stoppen.

Ik zou deze case op gevoel een 7 geven (of 3.5 ster, eerder afgerond naar 4 dan naar 3). Hij is echt wel prima, maar je mag geen wonderen verwachten. Cooler Master stelt niet teleur en heeft een leuke case afgeleverd, maar er zijn duidelijke verbeterpunten. Ik hoop oprecht dat deze case een lekkere 2013/2014 refresh krijgt, met als je het mij vraagt: een plekje voor een SSD, een uitneembaar stoffiltertje voor de intake ipv bodem, en zelfs als de kabels niet achter het mobo kunnen, in ieder geval een beetje logische geplaatste plaatjes en oogjes voor tie-wraps om er net even iets mooiers van te kunnen maken zoals in bijvoorbeeld de nieuwere Cooler Master Force 500. Daarnaast begrijp ik de keuze niet zo goed om tig ventilatoren kwijt te kunnen (een systeem dat dat vereist kost voldoende om een duurdere case te verantwoorden.), maak gewoon ruimte voor 1 degelijke front, 1 rear, 1 top ventilator, dat zou ruim voldoende zijn, en minder ten koste gaan van de geluidproductie. Volgens mij kan dit allemaal zonder extra kosten voor de fabrikant, maar zelfs als dat een paar euro meer moet kosten zou het m.i. een acceptabele afweging zijn, of verwacht ik nu te veel?

Heb jij ook een Cooler Master Elite 430 Window (fan met blauwe LED)?

Linkje aangepast.... Hopelijk werkt ie zo!

[Reactie gewijzigd door Chiel340 op 2 december 2013 22:10]

Kijk, dat kan nog een beetje gamen ook :D Ziet er leuk uit.
Alles past erin, zelfs een Scythe Mugen 3 en een MSI R9 270x met langere koeler. Dus qua ruimte niks te klagen. Maar gelukkig heeft CoolerMaster voor elk budget wel een kast.
De kast heb ik hier ook al een jaar in gebruik; ik kan me zeker in alle punten vinden :9

Je hebt voor relatief weinig geld een kast met window, mogelijkheid voor redelijk wat fans (5 stuks). Het kabelmanagement is wel een probleem, maar net zoals bij jou laat ik alles met tyrips langs het moederbord tray lopen, werkt prima.

Prima review :*)
Wat apart dat alle reactie's een score krijgen van 2+
Maar dat terzijde, bedankt voor de goede review, zelfs in 2014 word ie nog gelezen en gebruikt!
Dank je wel :)

En fijn te weten dat de 'oudjes' ook nog wat aandacht krijgen inderdaad! Al lijken ze wat minder mooi dan de meer recentere reviewtjes, maar goed je moet ergens beginnen toch?
Hahaha, helemaal mee eens!
Deze uitgebreide review heeft me er toen doen dat ik nog 3 andere reviews van je heb gelezen, gewoon omdat het kan ;D
Ben blij te horen dat ik je voldoende heb kunnen boeien om door te blijven lezen ;)
super review.

hoewel de case inderdaad niet de nieuwste is, is hij volgens mij wel voor een deel ontworpen om later nog steeds aan markt te voldoen.

zo heeft de case twee 3,5 bays in de frontpanel, en daar niemand een floppy in een nieuw systeem gaat bouwen heb je zat ruimte voor bijv. een fancontroller en een usb 3 cardreader.
Vooral de cardreader optie is fijn inderdaad, zeker wanneer een nieuwe case geen SD kaart lezer heeft -en- geen 3.5" external bays. Al heb je ook voldoende 5.25" oplossingen zijn deze vaak duurder of onnodig uitgebreid.

En natuurlijk dank voor de reactie! :)
Klopt, ik zou sowieso geen 5,25 reader gebruiken in deze case, zal een echte hel zijn qua kabels.

Ik heb net op marktplaats deze case gekocht met usb3 panel en ssd brackets (niet helemaal nodig, mijn samsung 840 evo zit in een case) ben benieuwd hoe ruim hij uitvalt.

Hoop dat er een cm 412 cooler o.i.d in past