Specificaties Socket 1150 met Intel Z87 chipset - Bekijk alle specificaties

Gigabyte GA-Z87X-UD5H Review

chocolatefeeble 1 september 2013, 670 views

Gigabyte GA-Z87X-UD5H

Pluspunten

• Stabiel en betrouwbaar.
  • Veel features en aansluitingen.
  • Goede support.
  • Goede software-cd met drivers, overzichtelijke site met updates.
  • Uitstekende handleiding, met plattegrond van het bord (de beste pagina van de hele handleiding!)
  • Extra USB 3.0 inbouwding.
  • Back-up BIOS.
  • Debug LED codes op het mobo.
  • BIOS veel met functies en goede defaults.

Minpunten

Layout Score: 5
In juli kocht ik dit bord voor mijn eerste zelfbouw. Ik zocht een bord met veel features, ook voor overclock, en van een betrouwbaar merk, en dan een echt high-end quality bord. Een bord dat de beginner door zijn onhandigheid niet meteen bij het minste of geringste kapot maakt. Carey Holzman (van YouTube) raadde Gigabyte aan vanwege stabiliteit en betrouwbaarheid.

Is tot nu zeer stabiel. Tijdens het inbouwen in de kast ging het I/O Shield kapot, de opening in de kast was erg krap. Dit zorgde voor veel frustratie, maar ik geef Fractal Design hiervan de schuld. Gelukkig heeft Gigabyte-support me snel een nieuwe gestuurd. Er zaten ongeveer 6 SATA-kabels in de doos, voldoende voor mijn needs.

Ik heb er twee Noctua NF-A14 PWM fans op aangesloten. De startweerstand van deze fans is blijkbaar zo groot, dat ze in het begin niet willen gaan draaien. Ze draaien een klein stukje, en dan weer terug, en dan weer heen, en weer terug, enz. Gelukkig heeft Gigabyte voor Windows een utility, Easytune, waarmee je de fan speed kunt aanpassen. Helaas werkt dit programma niet goed met reboots en hibernates, daarna moet je de fans opnieuw in het programma gaan instellen. Een verbeterpuntje voor Gigabyte.

Aanvankelijk had ik er een Noctua NH-D14 koeler in. De CPU_OPT fan van deze koeler heeft hetzelfde probleem als de gewone Noctua fans. Nu zit de stock cooler van de i7 4770k erin, deze is opmerkelijk genoeg veel stiller en tot nu toe voor de temperatuur bij een lichte overclock ook prima.

Heb jij ook een Gigabyte GA-Z87X-UD5H?

Reviews door de redactie

Lijkt me gewoon een slecht bord als de fans niet eens aan willen gaan.

Dan heeft ASUS dat toch een stuk beter voor mekaar met die FanXpert software. Die bepaalt zelf wat het startvoltage is van de fans.
Dat is ook niet helemaal waar, op mijn Gene moederbord kan ik de CPU fan niet regelen. Deze blijft altijd aan.

Dat is misschien ook waar Chocolatefeeble tegenaan loopt. Mogelijk kan het moederbord de fans niet goed aansturen en wil hij deze op stil hebben. Dan blijven ze dus uit, Dat heb ik al vaker gehad, lijkt er iets mis maar ze blijven gewoon stilstaan tot de boel warmer word en dan springen ze vanzelf aan.