Specificaties 1TB 3.5" HDD met USB 2.0 - Bekijk alle specificaties

WD Elements Desktop 1TB Wit Review

John_Glenn 3 september 2008, laatste update op 3 september 2008, 2.051 views

WD Elements Desktop 1TB Wit

Pluspunten

• goede prijs (behuizing zowat gratis)
  • solide behuizing
  • "green power inside"
  • spindown werkt

Minpunten

• fragiel aandoende voedingskabel

Mobiliteit Score: 3
Blij verrast door deze schijf. Hij meldt zichzelf als "WD 10EACS External", dus (zoals in de andere review ook al werd opgemerkt) je krijgt hiermee een WD Green Power schijf zonder bij te betalen voor de behuizing. Eigenlijk is dat natuurlijk niet helemaal waar: volgens de WD website zit er op de Elements serie 2 jaar garantie, tegen 3 jaar garantie op de Green Power schijven - dus de behuizing kost je een jaartje garantie.

Die behuizing is zeer de moeite waard, en stukken beter dan de typische behuizing die je anders voor 15 a 20 euro zou krijgen. Waarom? Omdat hij goed warmte geleid, robuust aanvoelt, spindown ondersteunt, en er ook nog eens goed uitziet - in het echt nog een stuk sjieker dan op foto's eigenlijk.

Ik weet niet wat voor materiaal er gebruikt is: het voelt ietwat koud aan je handen (metaal dus?) maar ook weer niet heel erg. Het oppervlak is ruw (geen vingerafdrukken op zichtbaar), en het hele middendeel tussen de twee siliconen uiteinden is uit een stuk gemaakt (mooi). Heb m voor jullie op de foto gezet naast een Samsung SpinPoint F1, ter vergelijking.

Ik heb hem hier nu twee dagen (vandaar geen betrouwbaarheidsbeoordeling), waarvan hij 18 uur door de badblocks utility gemarteld is (resultaat: nul bad blocks). Hij werd vrijwel meteen na de start handwarm (dat is goed, anders zou de warmte binnen blijven!), en dat bleef daarna zo. Helaas kan ik de temperatuursensor van de schijf niet uitlezen - een hddtemp commando geeft als antwoord "SMART not available", zal wel aan de USB-brug liggen - maar mijn eigen vierkoppige tempsensor (lees rechterhand) schat in dat de warmte die je aan het oppervlak voelt goed overeenkomt met een schijf die maar een paar Watt trekt (zoals deze Green Power).

Om even terug te komen op dat badblocks-testen: het schrijven duurde ongeveer 10 uur en het lezen daarna ongeveer 8 uur. Ik had de standaard FAT32 partitie verwijderd, dus heb echt alle bereikbare blocks op de schijf geschreven en gelezen. Dit komt neer op 27 a 28 MB/s schrijfsnelheid (badblocks ingesteld om happen van 40 MB te sturen, das dus ongeveer de sequentiele snelheid), en 34 a 35 MB/s leessnelheid, voor wie dat interessant vindt (ik niet zo, het wordt een backup schijf). Dat lijkt me wel ongeveer het maximale wat je op de USB-bus (i915G moederbord) mag verwachten, dus prima.

Spindown gebeurt simpelweg met een "sdparm --command=stop /dev/sdx" opdracht, en dat vindt ik toch wel erg handig. Neem aan dat dat onder Windows dan ook werkt (WD heeft een spindown programma op hun website staan geloof ik) - in ieder geval geef ik compatibiliteitspunten voor de simpele werking in GNU/Linux. Ik heb ook ergens gelezen dat de schijf na een paar minuten rust vanzelf stopt, maar dat heb ik hier nog niet gemerkt.

De adapter is niet te groot (zie foto) en weegt bijna niks. Het opschrift beweert dat hij 1.5A op zowel de 12V als de 5V lijn zou leveren: dat kan ik me haast niet voorstellen, maar goed. De uitgaande kabel die eraan zit (ook op foto) zou ik niet te vaak zomaar in mijn rugzak willen smijten - dat is werkelijk de enige aanmerking die ik op het product kan bedenken. Aan de andere kant maakt dat weer weinig uit: de schijf met behuizing weegt 1.0kg en de kabeltjes en adapter doen daar nog zowat 0.3kg bij - die ging je dus toch al niet overal heen slepen, want dan hangt je Louis Vuitton designer-laptoptasje scheef :+

Tot slot over de geluidsproductie: je hoort m wel, maar niet meer dan andere moderne schijven. Stil genoeg in een kamer waarin ik bijna mijn eigen bloed hoor stromen...

Heb jij ook een WD Elements Desktop 1TB Wit?