Fractal Design Define R4 Arctic White - Window Review

Djesse8999 19 augustus 2013, laatste update op 20 augustus 2013, 6.271 views

Fractal Design Define R4 Arctic White - Window

Pluspunten

• Strak desing
  • Fan controller
  • Stil
  • Stevig
  • Koelt goed

Minpunten

• Prijs (Sommige mensen vinden 100 euro voor een kast veel)
  • Eventueel deurtje (Hij kan maar naar 1 kant open, Voor sommige mensen is dit lastig)

Hierbij schrijf ik een review over de fractical design define R4 artic white window, Ik heb deze kast gekozen omdat ik een mooie kast zocht die stil is en goed koeld voor mijn 1e zelfbouw gaming pc, Ook word deze kast vaak aangeraden op tweakers en vind ik hem zelf heel mooi ogen.

Fractal Design

''The concept of Fractal Design is to provide products with an extraordinary design level, without compromising the important factors of quality, functionality and pricing.''

Dit is het concept van Fractal Design, Goed desing zonder in te leveren op belangerijke factoren, De R4 is de 5e behuizing uit de define serie van fractal design, Tot nu toe hebben ze hun concept ook goed waargemaakt.

Unboxing

Als je de kast besteld komt deze in een kartonnen doos met zwarte tekeningen van de kast erop, Als je deze doos open maakt vind je de kast verpakt in een soort plastic folie, De kast zit tussen 2 blokken piepschuim vast, Als je de kast uitpakt en je de zij panelen eraf haald zit in de kast een doosje met schroefen en andere dingen die je voor de kast kan gebruiken, Ook vind je een user manual en een warrenty briefje.

Als je de kast uit de doos tilt voel je gelijk dat de behuizing solide aanvoelt, Dit verwachte ik eigenlijk ook omdat bijna iedereen op tweakers er enthousiast over is.

Vormgeving

De kast is groot (53x46x23 LxHxB om precies te zijn) hij is daarom wat groter dan de meeste midi towers, Ik vind hem wel wat op een serverkast lijken.

Wat mij aanspreekt aan de kast is:
-Simpele look
-Vorm van het raam
-Fancontroller standard ingebouwd
De kast in actie

Hardware

In de kast heb ik gebouwd:
Processor - http://tweakers.net/price...-core-i5-4670k-boxed.html
Moederbord - http://tweakers.net/price.../gigabyte-ga-z87-hd3.html
Ram - http://tweakers.net/price...2cp4g3d1869dt1tx0ceu.html
CPU Koeler -http://tweakers.net/pricewatch/291332/scythe-mugen-3-pc-games-hardware-edition.html
VideoKaart - http://tweakers.net/price...gabyte-gv-n770oc-2gd.html
SSD - http://tweakers.net/price...xtor-px-128m5s-128gb.html
HDD -http://tweakers.net/pricewatch/297054/seagate-barracuda-720014-st1000dm003-1tb.html
PSU - http://tweakers.net/price.../seasonic-m12ii-520w.html

Dit past allemaal prima en blijft goed koel.

Inbouwmogelijkheden

De kast heeft ruimte voor een Atx moederbord en 6 ventilatoren, 1 achter, 2 boven, 2 voor en 1 onder, Er passen 8 harde schijfen in, waarvan 5 in een drive cage die je kan draaien of zelfs verwijderen.

Er past verder een koeler zo hoog als een Mugen 3 (158mm) in, Waterkoeling heb ik zelf niet geprobeerd, Maar op internet zijn genoeg te vinden die dat wel hebben (https://www.google.nl/search?q=r4+watercooling).

Ook past er een videokaart met een maximale lengte van 295mm in, Echter als je de drive cage verwijderd word dat 430mm, Ook kan je als je het zij paneel zonder window eraf haalt 2 SSD's plaatsen, in totaal zou je dus 10 2,5 inch SSD's of harde schijfen kunnen plaatsen.

De kast met het zijpaneel eraf

Er zijn verder 8 expansion slots op de achterkant waarvan er één verticaal staat.

Installatiegemak

De onderdelen zijn makkelijk in te bouwen, Omdat de kast wit van binnen is heb je veel licht om mee te werken, Ook cable management gaat super, Je hebt wel 26 milimeter om je kabels tussen te stoppen.

Ik heb er nog geen cd speler in gestopt dus hoe je dingen in de 5,25 inch bays vastmaakt weet ik niet, Ik vermoed thumbscrews.

Geluid

Over het geluid ben ik zeer te spreken, Er zit geluids dempend materiaal op de zijkanten en op de voorkant, Ook zit er een fancontroller op waarmee je tot 3 fans tussen 5, 7 en 12 volt kan schakelen, Hier zou je bijvoorbeeld ook een 12 volt ledstrip bij kunnen hangen.

Resultaat bij 3 fracal desing 140 MM fans in de kast samen met de mugen 3 en gtx 770.

fan controller 12 Volt - Een beetje Hoorbaar

fan controller 7 Volt - Stil

fan controller 5 Volt - Onhoorbaar Stil

De kast is dus erg geschikt voor mensen die stilte belangerijk vinden.

Stoffilters

In de kast zitten een paar stoffilters, 1 voor en 1 onder, Het filter onder is makkeljk te verwijderen, Het filter voor kan je ook verwijderen en vervolgens schoonmaken met een stofzuiger.

Luikje open

[b]Temperaturen/b]

Nadat ik 24 uur Prime 95 en Furrmark had gedraait waren de temperaturen:

Processor 64
GPU 70
Moederbord 37

Dit zijn prima temperaturen, Tijdens gamen (Hitman Absolution Ultra)

Processor 59
GPU 64
Moederbord 30

Ook prima.

Maar

Er is echter 1 probleem, Het deurtje gaat naar de verkeerde kant open.

De scharnier van het deurtje zit aan de kant van het raam van de kast, Hierdoor kan je moeilijker bij je cd spelers enzo, Zelf heb ik hier niet zoveel last van aangezien ik de kast op de grond heb staan, Heb je de kast echter naast je scherm ofzo staan dan kan het een irritant probleem worden.

Het is een ideaale kast voor mensen die van een minimalistische look houden, De kast is in verschillende uitvoeringen te halen, Voor ieder wat wils, Ook is de kast stil en blijft je hardware koel, Verder is de fan controller een leuke extra, Deze kan maximaal 3 ventilatoren aansluiten maar met een Y splitter kabeltje kunnen dit er vast meer worden.

De kast zou ook goed geschikt zijn als een serverkast of NAS omdat er veel harde schijfen in passen.

~[klein]Als jullie fouten/opmerkingen hebben dm me dan of laat een reactie achter!~[/klein]

• Crucial BLT2CP4G3D1869DT1TX0CEU
  • Gigabyte GA-Z87-HD3
  • Gigabyte GV-N770OC-2GD
  • Intel Core i5 4670K Boxed
  • Plextor PX-128M5S 128GB
  • Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition
  • Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB
  • Seasonic M12II 520W

Heb jij ook een Fractal Design Define R4 Arctic White - Window?

Foto's komen eraan! Ik ben nu op bezoek.
Begrijp me niet verkeerd maar het verschil tussen een thesis en een review is zeer dun.
Pardon maar wat is een thesis 8)7
Een goede aanzet tot een mooie review, maar in mijn ogen is er nog wat werk aan.

- Je tussentitels zijn niet uniform en niet uitgelijnd. Dit oogt voor de lezer niet echt prettig. Ik zou ze persoonlijk iets kleiner maken want nu is 1/3 van je review witruimte en tussentitels.

- Foto's zijn altijd aangenaam in een review maar dan dragen ze best bij aan het verhaal dat je vertelt. Nu staan ze er in mijn ogen gewoon wat te staan. Ikzelf zou bijvoorbeeld bij een review van een kast zeker foto's van de binnenkant willen zien. Met details van het kabelmanagement en hdd ophanging etc.

- Er staan nog wel wat spel- en taalfoutjes, zonde want die doen altijd een beetje afbreuk.

Hopelijk heb je wat aan mijn opmerkingen :)

Hopelijk heb je wat aan mijn opmerkingen :)
Daar ga ik mee bezig, Bedankt!
Ik heb nu de hele review overnieuw getypt, Zo beter?
Leuke review, en het deurtje is bij mij ook een probleem. Hij had van mij wel andersom open kunnen gaan ivm met het window.
Je opmerking over het deurtje is voor mij goed om te weten. Dank daarvoor!
Graag gedaan! Ben blij dat je er wat aan hebt.

[Reactie gewijzigd door Djesse8999 op 20 december 2013 21:05]

Ik meen ergens gelezen te hebben dat je het deurtje kan ombouwen zodat hij de andere kant op opent. Klopt dat niet?
Ik heb deze kast inmiddels gekocht. Het deurtje is asymmetrisch, out of the box kan je het deurtje niet naar de andere kant krijgen. Het probleem zit hem in het feit dat ze 'greepjes' hebben gemaakt zodat je de deur beter kunt pakken. Als die er niet zouden zijn zou het met wat tweaking wel te doen zijn, nu wordt het er zeker niet mooier op als je de deur zou willen omdraaien :)
Bedankt voor je reactie! Ik ga hem binnenkort ook aanschaffen, maar het deurtje maakt voor mij niet zoveel uit. Ik heb hem bij mijn huidige wss ongeveer 2x open gedaan..
Ik doe m ook niet zo vaak open. Het is echt een heel fijne kast, erg stil en stylish :)
Het stoffilter voor kan je er wel uit halen, alleen het terug stoppen is wat lastiger.
Heb het aangepast, Is waar inderdaad wou niet te veel kracht zetten op de kast dus kwam er laatst achter.
Kan je na het uithalen van de drivebay er 2 grafische kaarten in kwijt die langer zijn dan 295 mm ?Want de onderste drivebay is vast naar mijn weten ik ik heb geen idee of je er nu 2 in krijgt of slechts 1.

Alvast bedankt!
Welke kaarten wil je er dan in doen?

Ik weet niet waarom het niet zou passen eigenlijk.

Edit
daar past een Titan van 25,725cm in met drivecage, Daaronder zou nog wel een passen.

maar aangezien jou kaart 295mm is:
The case has two hard drive cages. The upper one has five 3.5''/2.5'' bays, and the bottom one has three 3.5''/2.5'' bays the top cage can easily be removed (its fastenend to the case with thumbscrews) if you want to install video cards longer than 11.4'' (290mm) or if you want to improve the airflow inside the case, as it won't be blocking the front fan anymore.
The lower hard drive cage is also removable, but it is attached to the chassis using regular screws

[Reactie gewijzigd door Djesse8999 op 22 januari 2014 17:09]

Bedankt voor de respons, de onderste cage is dus wel verwijderbaar, dan zou dit geen probleem moeten vormen voor 2 kaarten langer dan 295mm.

Ik was namelijk aan het denken aan de sapphire Tri-X r9 290 en deze kaart heeft een lengte van 305mm. 1 krijg je er zowiso wel in als je de bovenste drive cage verwijderd, maar over een tweede in crossfire(wanneer de nood er is) was ik niet zeker.

Mercikes man !
ik zou eerst de 2 gpu's met onderste drivecage passen, wil dat niet dan verwijder je hem.

Ik neem aan dat als je zulke videokaarten hebt je ook aardig wat opslag hebt ;)
Ik ben ook een tevreden eigenaar van dit type in 't zwart zonder window. Ik vind het alleen jammer dat er geen apart hdd ledje in zit.
Ik gebruik de Powerled als hdd led, werkt ook wel ;)