Specificaties 15,6" (1366x768), 532GB (ssd+hdd) - Bekijk alle specificaties

Dell Inspiron 15z (n00i1543) Review

Opinion 2 augustus 2013, laatste update op 5 augustus 2013, 6.417 views

Dell Inspiron 15z (n00i1543)

Pluspunten

• SSD versnelt het systeem enorm;
  • DVD-RW speler aanwezig ondanks geringe afmetingen van de laptop;
  • Touch screen op een laptop i.c.m. Windows 8 is wel erg gaaf;
  • Standaard toetsenbordverlichting.

Minpunten

• Dell levert bloatware (onnodige software);
  • Touch pad had standaard beter afgesteld kunnen zijn;
  • Overdaad aan stickers.

Intro
De laatste paar jaren ontwikkelen laptops zich richting dunnere apparaten met langere accuduur. Een mooie ontwikkeling uiteraard, maar vaak gaat dit gepaard met verlies in kracht (processorkracht en grafische kracht) en verlies aan connectiviteit. Ik was op zoek naar een laptop die én dunner en lichter is dan een 15” laptop van 2-3 jaar geleden, én goede prestaties en connectiviteit biedt. Toen ik de Dell Inspiron 15z vond dacht ik precies dit te hebben gevonden. Of dit in de praktijk ook zo is, komt verderop in deze review aan bod.
Prijs is uiteraard ook belangrijk om in het achterhoofd te houden bij het opstellen van een recentie. Dit model heb ik op 28/07/2013 voor ¤ 584 (aanbieding + 10% VIP korting) kunnen aanschaffen.

Specificaties
De laptop heeft de volgende specificaties:
- Processor: 3e generatie Intel Core i5-3337U (tot 2.7GHz, 3MB cache);
- Beeldscherm: 15.6” (39.6 cm) LED Touch Display met Gorilla Glass, resolutie 1.366x768 pixels;
- RAM: 6144MB (1x 2048 + 1x 4096) 1600MHz DDR3;

Hoogte 20,7 mm - 21,0 mm
Breedte 347 mm
Diepte 240 mm
Gewicht: 2,16KG voor deze specifieke configuratie

Deze Dell Inspiron 15z is officieel een Ultrabook. Dit betekent dat het voldoet aan de normen die Intel aan de thin&light-categorie stelt. Hierbij valt wel op te merken dat het kantje boord is. De laptop is namelijk op het dikste punt 21mm, wat de maximum dikte is voor laptops van 14” of groter.

Het gewicht is 2,16KG, wat ongeveer een halve kilo minder is dan de ‘normale’ laptops die ik de laatste jaren heb meegemaakt. Het is nog steeds niet zo licht als een 11” Macbook, maar dat is appels met peren vergelijken. Als je het beschouwt als een evolutie van de ‘normale’ laptop, is dit een goede vooruitgang. Vooral als je bedenkt dat het scherm bedekt is met Gorilla Glass, wat ook niet gewichtloos is.

Unboxing
Wat levert Dell bij deze laptop?
- De laptop zelf;
- Een 65W adapter van 1m met Europese stekker. Op het blok zit een groen lampje om aan te geven of er stroom op staat of niet;
- Een Dell driver & utilities dvd;
- Een quick start guide;
- Safety and regulatory information.

De bovenkant van de laptop is afgewerkt met geborsteld alluminium, persoonlijk vind ik dit een high end uitstraling geven.

Hier zie je de 'dikte' van de laptop, alsmede 2 USB 3 poorten, de slimline DVD speler en de 38-in-1 kaartlezer. Valt niet tegen toch?
Om het onderscheid te kunnen maken tussen USB 2 en USB 3 poorten, zijn USB 3 poorten meestal blauw. Dell heeft er echter voor gekozen om de USB poorten zwart te maken. Aangezien alle USB poorten van het type USB 3 zijn kan je je ook niet vergissen en esthetisch gezien vind ik het een goede keuze.

De vooraanzijde van de laptop wanneer deze opengeklapt is. Dell heeft een sticker op het scherm gedaan om aan te geven dat het een touch scherm is. Ook valt de grote touch pad op, het chicklet toetsenbord en de overdaad aan stickers. De touch pad ondersteunt gebaren en multi-touch, hoewel ik daar in praktijk geen gebruik van maak. De touch pad is lekker groot en glad, maar heeft ook een ietwat ruwe structuur. De muisknoppen zijn niet geďntegreerd in de touch pad maar onder geplaatst.

Bij het klikken en slepen op de touch pad is het mij helaas vaak gebeurd dat ik een functie van Windows 8 aansprak, namelijk overschakelen naar de vorige applicatie. Om dit tegen te gaan kan je wel instellingen van de touch pad veranderen met de reeds geďnstalleerde software, maar bij andere touch pads (i.c.m. Windows 8 ) heb ik hier geen last van. Dit had dus door de hardware fabrikant beter ingesteld kunnen zijn.

Toetsenbord
De Inspiron 15z beschikt standaard over een backlit toetsenbord, wat er voor zorgt dat typen in donkere omstandigheden veel toegevoegde waarde heeft. De backlit kent 3 standen: fel, gedimd of uit.
Zoals gezegd is het toetsenbord een chicklet toetsenbord, wat betekent dat er wat ruimte tussen de toetsen is gelaten. Persoonlijk vind ik dit erg prettig en het helpt typfouten voorkomen. De toetsen hebben een lichte aanslag, maar je merkt duidelijk of je een toets hebt aangeslagen of niet.

Een hele praktische toevoeging is de zogenaamde 'Fn'-toets. Door de Fn-toets in te drukken, krijgen de F-toetsen een tweede functie. Dit is te vergelijken met de shift-toets + cijfers op het toetsenbord. Zo kan je bijvoorbeeld makkelijk de helderheid van je beelscherm wijzigen, de helderheid van de toetsenbordverlichting, het volume, etc. etc. Het is bovendien mogelijk om in de Bios in te stellen dat de F-functionaliteit en Fn-functionaliteit worden omgedraaid. Als je op de F-toetsen gebruikt, wordt dan standaard de tweede functionaliteit gebruikt.

Connectiviteit
Links: gecombineerde hoofdtelefoon-/micofoonaansluiting (3,5mm), twee USB3 poorten, HDMI 1.4a poort, Ethernet poort, Kensington lock, ventilatierooster en ingang voor de oplader.
Rechts: 38-in-1 kaartlezer, twee USB 3 poorten, slimline DVD-RW station.
Voor: statuslampjes (van links naar rechts: power status, HDD, Wifi, touchpad)
Achter: niets

Aan de onderkant van de laptop zitten de twee Skullcandy luidsprekers.
Misschien ben ik verpest door de JBL luidsprekers in de Dell 15, maar deze Skullcandy luidsprekers vind ik niet fantastisch. Het geluid klinkt nogal schel. Een Youtube filmpje kan uiteraard wel, maar als je van muziek wilt genieten kan je beter een koptelefoon aansluiten.

Processor
De Intel Core i5-3337U is een Ultra Low Voltage (ULV) dual core processor van de Ivy Bridge generatie en is in Q1 2013 op de markt gekomen. De processor beschikt over twee rekenkernen die op 1,8MHz draaien. Dankzij Hyperthreading kan de processor tot 4 threads tegelijk verwerken. Ook beschikt de processor over Turbo Boost 2.0 met een maximale turbosnelheid van 2,7GHz. De processor is volgens het 22nm procedé vervaardigd. Tevens ondersteunt de processor AES encryptie.
De maximale TDP van deze processor is 17W en daarmee gericht op kleine laptops en Ultrabooks.

iGPU
De iGPU is de Intel HD Graphics 4000. Deze beschikt over 16 EUs, de basisfrequentie is 350MHZ en de maximale grafische dynamische frequentie is 1,1 GHz. Een leuk detail is dat Intel Wireless Display wordt ondersteund.
De laptop beschikt niet over een dedicated grafische kaart. De grafische prestaties worden dus alleen door de iGPU geleverd. Voor films kijken, browsen etc. etc. moet dit echter goed genoeg zijn. Overigens valt bij Dell wel een configuratie te maken met een grafische kaart in deze behuizing.

Bouwkwaliteit
Ik ben erg positief over de bouwkwaliteit. Een belangrijk punt voor laptops is de scharnieren en die zijn erg stevig. Als je een hoek van het scherm vastpakt om de laptop open te klappen, blijft de behuizing netjes rigide. Er zijn geen plekken op de laptop die je merkbaar kunt indrukken.

Beeldscherm
Om met het negatieve te beginnen: de resolutie van 1.366 x 768 pixels is niet erg hoog te noemen. Ook de maximale helderheid niet bijster fel te noemen, maar voor binnengebruik is dit goed genoeg. De kijkhoeken zijn helaas ook niet heel goed. Begrijp mij niet verkeerd: ik ben van laptops niet beter gewend, maar tegenwoordig zijn er veel betere schermen verkrijgbaar. Als je een ‘gemiddeld’ laptop scherm gewend bent zal dit zeker niet slechter zijn, maar qua weergave kan ik helaas niets bovengemiddelds benoemen. Dit gezegd hebbende, valt ook niet veel meer te verwachten in deze prijsklasse.
Gelukkig kan ik ook nog wat positiefs kwijt over het beeldscherm. Het is namelijk een 10-punts capacitief touch screen en dat is toch wel erg gaaf! Ik ben het al gewend met mijn mobiel, maar bij een laptop geeft dit toch een andere gebruikerservaring. Het scherm is ook lekker responsief. De combinatie met Windows 8 zorgt er toch voor dat het beeldscherm een bijzonder onderdeel van de laptop is.

Warmte en geluidsproductie
In het dagelijks gebruik is het mij in positieve zin opgevallen dat de laptop niet/nauwelijks warm wordt en daardoor ook bijzonder stil is. De laptop heeft geen grafische kaart (dat zijn meestal heethoofden) maar toch! Op accu merk je dat de CPU passief gekoeld wordt zolang de temperatuur dat toelaat en dat is wat mij betreft echt een pluim waard!

Harde schijven
Zoals gezegd beschikt de laptop over een 500GB HDD van 5400RPM. Daarnaast zit er een 32GB mSATA SSD in.
Dell heeft de harde schijven in een RAID 0 configuratie opgesteld. Ondanks dat het fysiek 2 verschillende schijven zijn, worden ze digitaal weergegeven als 1 harde schijf. Na wat verder spitten ben ik erachter gekomen dat 22GB van de SSD met Intel Rapid Storage als cachevolume wordt gebruikt.
De Intel Rapid Storage herkent de meest gebruikte applicaties en gegevens en slaat deze op op de SSD. Dit moet er voor zorgen dat de beperkte ruimte op de SSD optimaal benut wordt om het systeem te versnellen, terwijl de overige data rustig op de tragere HDD geplaatst kan worden.
Ik heb zelf ervaring met een laptop met een grotere SSD, waarbij het volledige OS en alle programma’s op de SSD staan. Op de kleine mSATA SSD past dit natuurlijk niet allemaal, maar in de praktijk merk ik geen prestatieverschil. Dell lijkt dit dus handig opgelost te hebben! Helaas kan ik door de configuratie slecht de prestaties van de SSD meten, dus benchmark / cijfermatige onderbouwing kan ik niet geven.

Prestaties
Bij het beoordelen van de prestaties vind ik het belangrijk om te kijken naar het soort gebruik. Deze laptop is bedoeld om te internetten, downloaden, film op te kijken etc. Er zullen geen spellen op gespeeld te worden.
De belangrijkste onderdelen die effect hebben op de prestaties zijn de processor en de mSATA SSD. Deze combinatie zorgt ervoor dat het systeem razend snel opstart: 18 seconden om tot het Modern UI scherm van Windows 8 te komen (hoewel daar waarschijnlijk nog wat programma’s op de achtergrond laden, maar het systeem is wel klaar voor gebruik). Ook programma’s starten net zo snel op als ik gewend ben van systemen die op papier sneller zijn. In het dagelijks gebruik is de laptop absoluut snel genoeg voor het soort gebruik. Ook full HD films zijn geen probleem: als test heb ik zonder problemen een film met de volgende specificaties afgespeeld: h264 (high) / 1920 x 1080p / fr:23.976 / grootte 7,91GB.

Ik heb ook wat benchmarks gedraaid, maar ik heb niet echt vergelijkbare apparaten in huis om de prestaties mee te vergelijken. Het is dus een beetje appels met peren vergelijken. Mijn referenties zijn de 45W quadcore i7-2630QM en de 100W quadcore A8-5600K, terwijl de i5-3337U slechts 17W is.
In de multi-core benchmark komt de i5-3337 onderaan uit de test. Desondanks vind ik het een waardige prestatie als je bedenkt dat het slechts een dual core processor van 17W is. Kijk eens hoe de prestaties zijn vergeleken met de 100W A8-5600K! De 45W quadcore i7 is wel een duidelijke winnaar.

De single core benchmark laat zien dat de i5-3337U op het nippertje de 100W quadcore A8-5600K verslaat. Ook hier laat de i7 (45W) zien wat hij kan.

De grafische resultaten zijn ook interessant. De GeForce GT525M is een midrange videokaart uit een laptop van 2011 en presteert ruwweg anderhalf keer zo goed als de geďntegreerde HD4000 van de i5-3337.

Accuduur
Ik heb dit nog niet uitgebreid getest, maar ik schat dat de laptop bij normaal gebruik ongeveer 4 uur meekan op één acculading. Dit vind ik een acceptabele score.

Overig
Van Dell ben ik gewend dat de laptops redelijk goed uit elkaar te halen zijn om eventueel wat onderdelen aan te passen. Denk hierbij aan de HDD of het RAM geheugen. Helaas kon de technische dienst van Dell mij vertellen dat de mSATA SSD niet vervangen mag worden (zonder je garantie te verliezen).
Hier is de Engelstalige Owners Manual van Dell te vinden, waar een uitgebreide uitleg staat over het vervangen/verwijderen van onderdelen.
Om een indruk te krijgen is op Youtube een timelapse filmpje van de disassembly van de Inspiron 15z.

De Dell Inspiron 15z is een goede evolutie van een 'normale' laptop van 2-3 jaar geleden. De laptop is dunner, dankzij de SSD start alles razend snel op, het heeft een touch screen (!!) én standaard toetsenbordverlichting. Voor ¤ 584 is dat enorm veel 'bang-for-buck'!
Zolang je geen spellen speelt of speciale programma's (zoals 3D teken programma's) draait kan ik deze laptop van harte aanbevelen. En als je dat wel wilt, kies je toch een duurdere variant met een i7 quadcore en losse GPU?

Edit 05-08-2013: conclusie toegevoegd, extra toelichting over toetsenbord en touch pad.
Edit 07-08-2013 functies status-lampjes uitgewerkt, toevoeging Fn-toets

Heb jij ook een Dell Inspiron 15z (n00i1543)?

Dit zou eerst mijn laptop worden, Maar toch voor de MBA 13 gegaan dankzij een sponsor :P.

zo te lezen zou het systeem mij in ieder geval niet teleurstellen, Alleen ben je zeker dat het systeem passief koelt onder een bepaalde temp?, ik vind dit moeilijk te geloven meestal draaien de fans op een lage RPM dacht ik.

Wel echt een mooi systeem voor dat geld
Zolang de processor koel genoeg is zal de laptop werkelijk passief koelen. Bij langer gebruik merk je echter wel dat de fan zachtjes aan gaat. Onder load uiteraard wat harder, maar vergeleken met de XPS 15 is het zeker goed! Tijdens het testen is het mij in ieder geval in hele positieve zin opgevallen.
584 euro is inderdaad geen geld alleen waar heb je hem bestelt ik kan anders geen prijs vinden dan 749 euro en dat is bij dell zelf op de site .

gr. Aris
Dit was op de site van Dell. Ze hadden op dat moment een aanbieding en daarnaast kon ik 10% "VIP" korting (lees: studentenkorting) krijgen wat de prijs nog verder naar beneden dreef. Sowieso is het goed om te zoeken naar Dell kortingscodes!
Hee Faber

Bedankt voor de tip ik heb net kunnen lezen( reactie vanaf jou kant op een topic over deze comp) dat dell soms wel tot 200 euro korting geeft op producten, ik wacht dus nog even met het bestellen want da's veel geld. :9 :9

Thanks gr. Aris
Ben je nog steeds van mening dat deze laptop een goede bouwkwaliteit heeft?

Volgens mij is het plastic van de behuizing van het zelfde soort als die van plastic roerstaafjes bij een koffieautomaat.
Mijn LAN kabel valt er regelmatig spontaan uit omdat het gewicht van de kabel de zijkant van de laptop naar buiten heeft verbogen (kabel is standaard utp 2 meter).
Ik heb de hdd vervangen door een samsung 840 EVO 256 Gigabyte, dit gaat niet heel gemakkelijk maar hij wordt er wel lekker snel van.
Voor de rest is het een fijne laptop, fijn toetsenbord en veel waar voor de prijs.
Helaas ben ik teleurgesteld in dit product. Onze 5523 oftewel 15z is in augustus geleverd. De harde schijf heeft het vorige week begeven. Gelukkig kom ik in aanmerking voor next business day service. Twee keer gebeld, de tweede keer ook aangegeven dat de netwerkaansluiting het niet doet, of de monteur daar ook naar zou kunnen kijken. In deze werd ik terecht gesteld door de medewerker dat het zo niet werkt, zij bepalen wat er gebeuren moet en niet ik.
Vandaar thuis gebleven te wachten op de monteur. Helaas geen monteur vanwege een fout in het systeem. Ik wordt teruggebeld, wanneer kon de medewerker niet zeggen.
Verder is het geen degelijk systeem, ik zou hier niet weer voor kiezen. Ook is de accu snel leeg.