Specificaties Netwerk, 100m - Bekijk alle specificaties

König UTP CAT6 solid netwerkkabel op 100m rol Review

Detlev 2 augustus 2013, 6.884 views

König UTP CAT6 solid netwerkkabel op 100m rol

Pluspunten

• Cat 6 over korte afstanden (< 5 meter)

Minpunten

• Geen cat6 kabel op lange afstanden (>20meter).
  • Bouwkwaliteit, eenvoudig stuk te trekken.

Dit zal even een korte review zijn, om mensen te waarschuwen deze kabel de term Cat6 niet waardig is.

Voor mijn nieuwbouwhuis heb ik een aantal loze leidingen opgenomen om een Cat6 netwerk op te bouwen. Deze kabel heb ik gekozen omdat ze prijstechnisch zeer gunstig was. Toen de doos binnenkwam werd ik al een beetje zenuwachtig door wat er op de achterkant van de doos staat: ideaal voor 10/100 mbit netwerken…. Dat was niet vermeld op de websites waar deze Cat6 kabel te koop staat of op tweakers. Dus maar even een proefstukje gemaakt van een krap metertje. Geen probleem, hij haalt 1gbps zonder problemen.

Na met een collega de kabel twee keer doorgetrokken te hebben (een keer met breken van de kabel. Waarschuwing voor de bouwkwaliteit dus, en je moet kabelstrekken met beleid en smeermiddel doen, maar das meer een note to self) en zo’n 21 meter kabel tussen meterkast en woonkamer in de muren en plafonds te hebben afgezonken (hemelsbreed 4 meter van elkaar verwijderd…) de boel ter testen gezet. Hiervoor heb ik een NAS met gbps op een gbps-router aan de ene kant gezet, en een laptop aan de andere kant. Alles verbonden met kabels waar ik gbps snelheden mee heb gehaald. Helaas, ik kreeg slechts 100mbit aan throughput. Daarnaast nog een gbps switch gezet voor het testen aan woonkamerzijde, want 1 netwerkaansluiting is geen netwerkaansluiting, en die krijgt gewoon geen signaal meer door vanuit de meterkast…

Vooralsnog is met deze kabel mijn advies: doe het niet. Als je lange afstanden af moet gaan leggen (zoals via loze leidingen in je muren) ga dan meteen voor een geshielde duurdere oplossing, want de kabels 3 keer door je muur heen trekken is geen pretje. Liever een hogere investering en het in een keer goed doen. Gebruik deze kabel alleen voor korte stukjes.

update 20-08-2013:
Naar aanleiding van de reacties op deze review in ieder geval de magneettest gedaan op de kabels. Op dat gebied goed nieuws: de interne leidingen reageren niet op een magneet, er zitten dus geen ferrometalen in.
Inmiddels ook een wat langer kabeltje gemaakt voor tussen een accespoint en de smarttv: met een 5 meter haalt hij ook nog steeds 1gbps.

• Belkin Router
  • Conceptronic CH3NAS
  • D-Link DGS-1005D
  • HP 8570w

Heb jij ook een König UTP CAT6 solid netwerkkabel op 100m rol?

Kan je dit topic eens bekijken: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1491393?
Ik heb de massieve/solid (niet soepele/stranded) kabel een jaar geleden een keer nagemeten en daar was niks mis mee (geen CCA/CCS) maar ben wel benieuwd of jouw kabel misschien wel uit CCA bestaat. Het is overigens de bedoeling om voor langere afstanden massieve kern te gebruiken ipv soepele ivm de hogere verliezen in soepele kabel. Let daarbij op dat voor massieve aders ook speciale RJ45 pluggen nodig zijn.
tot mijn schaamte moet ik vertellen dat dit de eerste keer is dat ik zelf dit soort leidingen trek, en ik gewoon op het label Cat6 had gelet. Ik weet ook niet waar mijn kabel van binnen uit bestaat, ik nam aan gewoon koper. ik heb met een RJ45-leidingmeter de kabel nagelopen, en ik weet dat alle 8 aders contact maken met de andere zijde.
Ik wist ook niet dat er een onderscheid zat tussen massief en niet massieve kernen.
Ik heb in ieder geval geleerd, dat ALS je iets je muren in gaat trekken, je beter maar goed spul dan goeikoop spul kan doen. want de prijs weegt niet op tegen het werk. dus nu deze maar aangeschaft: Digitus S-FTP PIMF
Hoe heb je de RJ45 connectors bevestigd? Heb je daar misschien een foto van?
Ik heb de RJ45 connector bevestigd volgens de T568A specificaties (zie https://en.wikipedia.org/wiki/Category_6_cable ), met een Logiclink tangen set.

Daarnaast heb ik de lange kabel via een wallsocket laten verlopen, maar ook die is rated voor 1gbps en op dezelfde manier (T568A) in elkaar geschroefd.

Foto heb ik helaas niet.

[Reactie gewijzigd door Detlev op 2 augustus 2013 10:11]

Ik heb zelf de stugge uitvoering van deze kabel welke geschikt is om door leidingen te trekken (heeft een kunststof kern als trekveer waaromheen de aderparen getwist zitten). Flexibele kabels missen deze en zijn ook niet geschikt om op "wallsockets"/wandcontactdozen aan te sluiten.

Volgens mij heb je de verkeerde kabel voor jouw doe aangeschaft.

M.v.g. Niels.
Zal wel CCA zijn zoals hierboven gemeld.

Maar wat is een 'labtop'? Ik ken laptops, en notebooks, maar labtops? Zijn dat dingen die je op je lab zet? ;)
Een labtop is een de bovenkant van een laboratorium. En daar kan je dan weer dingen bovenop zetten. (aangepast maar in de review ;) )
Overigens was de CCA test, een vlammetje erbij houden toch? Dan ga ik vanavond of morgenavond even een aanstekertje zoeken en dat proberen.

[Reactie gewijzigd door Detlev op 2 augustus 2013 12:30]

zoals ik al zei ben ik nog geen CAT6 kabel van konig tegengekomen met CCA, daarom ben ik erg benieuwd of deze dat wel heeft.
Bij de "mijne"staat vermeld: Konig Cat 6 Kabel 100 meter (Solid,UTP,CU) - Grijs waarbij CU staat voor koper.

Edit: link toegevoegd.

[Reactie gewijzigd door Niels.68 op 2 augustus 2013 16:40]